Gå til innhold

Grytidlig avreise med små barn?


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jeg og ungene skal ta toget til Vestlandet til uka. Valget står mellom avreise 05.30, med ankomst 16.30 (minimal overgangstid) eller avgang 09.10 med ankomst 21.30.

Har noen erfaring med å vekke ungene (3 stk) før klokka 5, få dem og bagasje ut i taxi i nærmest bevisstløs tilstand, kjøre til stasjonen og få dem inn på toget?

De har aldri tatt tog før, Vi er vanligvis urtrege med å komme oss avgårde når vi skal reise (sånn ca 11 blir klokka ofte....) - men kan det være like greit å starte tidlig, slik at de kanksje fortsetter å sove en time eller to? Eller risikerer jeg grinete unger fordi de har stått opp to timer tidligere enn vanlig?

Er så i tvil - hadde vært godt å slippe dødtid mellom togene, og samtidig komme frem i grei tid. Samtidig var det gruelig tidlig å stå opp da.....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • mariaflyfly

    7

  • ....AV

    3

  • laban

    2

  • PieLill

    2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

AneM1365380603

Vi har to ganger valgt å reise på ferie grytidlig for å ikke være framme så sent. Ungene har blitt vekket ca kl 0500. Det har gått kjempefint. De har sovnet etter noen timer i bilen, men det har vært like greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vi gjort mange ganger uten problemer, og egentlig tror det har vært værre for oss enn for Poden faktisk... ;) Noen ganger har han sovnet etter noen timer, andre ganger ikke.

Men nå har vi bare han ene å ta hensyn vi da, ikke tre. Blir kanskje litt annerledes da..

Uansett - nå er det natta her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går så bra så. Smør matpakke og spis frokost på toget. Etter at den verste nysgjerrigheten har lagt seg vil de nok sovne.

God tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere fått seter i lekevogn/"barevogn". I så fall burde det gå ganske greit.

Jeg gjorde dette en gang med vanlig kupe. Aldri, aldri mer!

Tror likevel jeg ville foretrukket eventuelt sutrete og kranglete unger om morgenen, enn enda lengre reisetid å plage hverandre og medreisende på. Dette er om man ser pessimistisk på det.

Det kan også gå helt greit.Og er du veldig heldig sovner ungene den første biten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg må innrømme at jeg hadde foretrukket å kjøre bil framfor å ha med meg 3 stk trollunger på tog - uansett når avgangstid var... :(

Er forresten nattoget et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har reist med 3 små troll henholdsvis 6mnd, 6år og 7 år, bussen gikk kl 4 og flyet kl 6, dette gikk helt fint, så her er det ingen grunn til bekymring =)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes generelt ungene er blidere, mer opplagte og greiere å ha med å gjøre om morgenen enn kvelden. Vi foretrekker ofte å reise tidlig og komme frem rimelig tid, selv om vi aldri har reist så tidlig som 5.

Jeg ville tatt det tidlige toget. Vekk ungene, kle på dem og dra. Frokosten tar dere på toget. Det er såpass kjedelig etterhvert at de sikkert sovner litt igjen. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Helt enig med AV, mye bedre å reise tidlig ;) De kommer til å være opplagte og spente, så det blir nok ingen sure unger på deg!

Sure blir de på laaange reiser, mye ventetid og sene kvelder, så ta 0530 toget dere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville reist om morgenen. Spente unger kvikner til fort :) Og blir kanskje trøtte litt utover dagen og sover en stund på toget. Ikke så dumt det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt det tidlige toget, forutsatt at togene det er minimal overgangstid mellom, korresponderer - altså at det andre toget holdes igjen hvis det første er forsinket.

Du kjenner dine egne barn best, men jeg tror de vil være såpass oppspilte når du først får vekket dem, at det går greit å få dem på toget. Forsøk å framstille togturen som noe litt spennende / interessant på forhånd, ikke som noe slitsomt. Spis frokost på toget, ha med noe tidsfordriv og sats på at de tar en lur underveis. Det kan gå mye bedre enn å komme fram sent med slitne og grinete unger

tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Vi har reist med ungene på den måten mange ganger, helt fra de var riktig små. Og jeg ville valgt tidligtoget, helt uten tvil.

Vi har alltid forberedt ungene på at de skal vekkes og må våkne skikkelig tidlig, og vi har aldri hatt problemer med at de har vært tunge å få ut av senga. Det er jo sååååå spennende å kjøre tog!

Trøttheten har de fått igjen på ettermiddagen mine, da, men en slik "lei-av-å-reise-og-er-trøtt-og-sliten"-nedtur kommer uansett, og da er det godt å være framme når denne kommer.

At de skal sovne igjen på toget sånn med en gang ville jeg nok ikke satset skjorta på, men det kommer jo så klart an på både hvor gamle de er, om det er mye folk der eller og hvor trøtte de blir.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg har ikke hatt problem med og vekke guttungen og få han med meg på reise grytidlig. Sist vi var i Spania vekket jeg han 03.30, gikk helt fint. Han sovnet underveis, men var like greitt, så var han opplagt da vi kom frem.

Tantungen min på 2 år var med, gikk like fint med henne.

Faktisk synes jeg der er greitt og reise tidlig, for da blir det ikke så sen ankomst, og jeg er B-menneske på min hals ;o)

Når reisetiden er kortere, hadde jeg valgt det.

Kondolerer Prust! *klem* Og god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Vi har flere ganger reist grytidlig med våre, flyet har gjerne gått kl. 7, da har vi måttet reise hjemmefra før 5, kanskje 0430. Det skal vi også nå i vinterferien.

Det har gått helt bra! Vi har lagt frem mat og drikke i en pose, og spist i bilen, og selvfølgelig lagt klærne klare til alle mann. Barna har vært forberedt, og de gleder seg jo til å reise, derfor samarbeider de fint om påkledningen i halvt besvisstløs tilstand. Vurderte tidligere å sette dem i bilen i pysj, og kle på dem når de kom frem, men det har gått bra å kle på dem hjemme.

Deilig å ha mye igjen av dagen når man når bestemmelsesstedet! :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ungene i joggedresser på kvelden med teppe over seg. Når man våkner så er man klar til avreise! Lag frokost og ta med på toget!

Du kan egentlig bære ungene sovende ut i bilen dersom de har på seg joggedresser. Vi må gjøre det da vår er veldig vanskelig å våkne før kl 7 og vi nesten kan riste han opp ned uten å få respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen vi dro til USA med ungene (da var de 3,5 og 4,5 år gamle) sto vi opp kl. 04.45. Tok bilen til flyplassen (bodde på hotell rett ved), tok fly til Amsterdam - og ble sittende der i maaaange timer pga forsinkelser. Vi var fremme i USA kl. 07 neste dag - norsk tid.

På den tiden var ungene noen engler.

Minste sovnet ved maten mot slutten av ventetiden i Amsterdam. Da var vel kl. rundt 15 tror jeg.

Ellers sov de begge nesten hele turen over Atlanteren (10,5 times flytur).

Jeg ville absolutt ha valgt å dra tidlig, fremfor å komme frem sent og være lenger på reise.

Forbered ungene på at de skal opp tidlig. Ha alt klappet og klart kvelden før, så det bare er hoppe i klærne. Ta med niste til frokost - ingen er særlig sultne så tidlig likevel.

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt avreiser til alle døgnet tider med snuppa. Så lenge ho er forberedt har det alltid gått kjempebra. Tror nesten jeg hadde satset på tidlig avgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere fått seter i lekevogn/"barevogn". I så fall burde det gå ganske greit.

Jeg gjorde dette en gang med vanlig kupe. Aldri, aldri mer!

Tror likevel jeg ville foretrukket eventuelt sutrete og kranglete unger om morgenen, enn enda lengre reisetid å plage hverandre og medreisende på. Dette er om man ser pessimistisk på det.

Det kan også gå helt greit.Og er du veldig heldig sovner ungene den første biten.

mvh

Ja, vi har fått plass i familievogn på begge togene. Ungene var helt i hundre da jeg sa vi skulle ta toget!!!!! Jeg er en optimistisk person, så jeg tror dette går bra - inntil det motsatte er bevist :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg må innrømme at jeg hadde foretrukket å kjøre bil framfor å ha med meg 3 stk trollunger på tog - uansett når avgangstid var... :(

Er forresten nattoget et alternativ?

Jeg kan ikke kjøre over fjellet i dette været alene voksen med tre barn. har ikke gjort det om sommeren en gang....

Nattoget kunne vi ha tatt, men det er så himla dyrt. 750 kr ekstra pr person i tillegg til billetten. Muligens noe billigere for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...