Gå til innhold

Pottetrening?

Gjest ikke begynt ennå

Anbefalte innlegg

Gjest ikke begynt ennå

Hvordan gå frem med pottetrening? barnet er to og et halvt år, aldri prøvd potte før, men skal kjøpe nå. Hvordan få det til å bli gøy å sitte på potta og hvordan få barnet til å skjønne hva som skal gjøres der? Barnet er ofte med mor og far på do, og da har vi sagt at vi tisser og bæsjer i do, og det skal barnet også snart gjøre. Ingen barn fra før, så ingen erfaring her.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298283-pottetrening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Vi har aldri hatt potte, så jeg skulle til å foreslå det samme som de to andre: Kjøp heller doring. Det har funket godt for oss.

Eldstemann trengte litt oppmuntring fra oss i treårsalderen, yngstemann sluttet helt av seg selv før han var to og et halvt, begge hadde hjelp av doringen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298283-pottetrening/#findComment-2410640
Del på andre sider

Mener som de andre her at et barn på 2,5 år er stort for å starte pottetrening (kanskje ett år for stort etter min mening) og da kan man likeså godt gå rett på dotrening. Men ville nok hatt doring og en krakk til å plassere føttene på. Med doringen på plass så sitter de godt og stødig og slipper bekymre seg for å fallle nedi:-) Min seksåring, som ikke er særlig stor, foretrekker fortsatt å ha en krakk under beina på do. Mens minsten på tre ikke bruker det.

Som andre sier så er det viktig at dere starter med å ta kontrollen. Ikke spør barnet om det er nødt på do. Men si at nå er det tid for å sitte på do . Dette må dere gjøre til faste tidspunkt hver dag. Når barnet har våknet om morgenen, etter å ha spist, før dere går ut og til andre tider som dere vet at barnet pleier tisse eller bæsje. Ikke la dette bli et valg som dere lar barnet ta stilling til hver gang dere skal prøve. på den måten kan man risikere å få en diskusjon hver gang man vil sette barnet på do. Bare gjennomfør det som det mest naturlige i verden (for det er jo faktisk det det er:-) og gi masse ros og skryt når barnet tisser eller bæsjer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298283-pottetrening/#findComment-2410907
Del på andre sider

Annonse

Mener som de andre her at et barn på 2,5 år er stort for å starte pottetrening (kanskje ett år for stort etter min mening) og da kan man likeså godt gå rett på dotrening. Men ville nok hatt doring og en krakk til å plassere føttene på. Med doringen på plass så sitter de godt og stødig og slipper bekymre seg for å fallle nedi:-) Min seksåring, som ikke er særlig stor, foretrekker fortsatt å ha en krakk under beina på do. Mens minsten på tre ikke bruker det.

Som andre sier så er det viktig at dere starter med å ta kontrollen. Ikke spør barnet om det er nødt på do. Men si at nå er det tid for å sitte på do . Dette må dere gjøre til faste tidspunkt hver dag. Når barnet har våknet om morgenen, etter å ha spist, før dere går ut og til andre tider som dere vet at barnet pleier tisse eller bæsje. Ikke la dette bli et valg som dere lar barnet ta stilling til hver gang dere skal prøve. på den måten kan man risikere å få en diskusjon hver gang man vil sette barnet på do. Bare gjennomfør det som det mest naturlige i verden (for det er jo faktisk det det er:-) og gi masse ros og skryt når barnet tisser eller bæsjer.

Lykke til!

Vi gjorde det litt annerledes enn det du beskriver, vi lot faktisk poden bestemme selv om han ville eller ikke i begynnelsen. Vi var opptatt av å ikke lage noe som helst slags press rundt det å gå på do. Men etterhvert som han behersket det, og fikk masse ros for det, så var det noe han ønsket selv og ikke noe vi bestemte at han skulle.

Imidlertid har vi nå når han er tørr bestemt at han skal gå på do før vi går ut og før han legger seg om kvelden og sånn, men det dreier seg jo bare om å innføre en rutine og ikke selve det å lære han å gå på do.

Men man må jo selvsagt gjøre som man selv syns er best!

For oss fungerte det veldig bra å la han styre selv, og han ble like fort tørr han som andre jevnaldrende. Dersom vi skulle bestemt og nærmest presset han på do når det passet oss, så frykter jeg at det hadde blitt bare enda mer å krige med en trassig unge om....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298283-pottetrening/#findComment-2411091
Del på andre sider

AneM1365380603

Vi gjorde det litt annerledes enn det du beskriver, vi lot faktisk poden bestemme selv om han ville eller ikke i begynnelsen. Vi var opptatt av å ikke lage noe som helst slags press rundt det å gå på do. Men etterhvert som han behersket det, og fikk masse ros for det, så var det noe han ønsket selv og ikke noe vi bestemte at han skulle.

Imidlertid har vi nå når han er tørr bestemt at han skal gå på do før vi går ut og før han legger seg om kvelden og sånn, men det dreier seg jo bare om å innføre en rutine og ikke selve det å lære han å gå på do.

Men man må jo selvsagt gjøre som man selv syns er best!

For oss fungerte det veldig bra å la han styre selv, og han ble like fort tørr han som andre jevnaldrende. Dersom vi skulle bestemt og nærmest presset han på do når det passet oss, så frykter jeg at det hadde blitt bare enda mer å krige med en trassig unge om....

Ja, er enig med deg i at barnet bør være både motivert og klar for det, spesielt når de er så små. Når de viser at de behersker det kan man begynne å ta litt kontroll for å minne dem på å gå på do.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298283-pottetrening/#findComment-2411093
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville foretrukket å kjøpe et dosete. Det er jo doen dere store bruker. Så slipper du heslige potter å tømme og rengjøre, samt eventuelle veltekatastrofer. Du slipper også å risikere at ungen insiterer på å fortsette med potta i det uendelige.

Gjør doturene korte i starten. Gjerne i forbindelse med bleieskift eller bad. Sett barnet på potten/doen når det er sannsynlig at det kan bli fangst, f.eks. etter måltid.

For litt lengre sesjoner kan du jo ha med en liten bok å lese i.

Ha klar noen enkle premier og la jubelen stå i taket de første gangene barnet utretter noe.

Klistremerkesjema kan være en god oppmuntring, når man vil ha system på det.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298283-pottetrening/#findComment-2411168
Del på andre sider

Lykke til!

Spørsmålet kunne sikkert gått til flere, men det passer her også: hva skjer hvis en ikke tar kontrollen her? Og hvorfor all rosen? Spørsmålet er ærlig ment, men kan ikke på egenhånd helt se for meg at barn blir gående med bleier resten av livet hvis ikke...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/298283-pottetrening/#findComment-2411851
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...