Gå til innhold

FU: Vitaminer og mineraler til barn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Sanasol. Poden får jerntilskudd noen ganger i uka etter avtale med kardiologen sin (han er hjertebarn og har større behov). De får i perioder kalktilskudd, men nå er det en stund siden, må se om jeg får tak i en ny boks etter neste lønning. ;o)

Mine får både tran og sanasol nesten hver dag

Både tran og sansol er visst ikke noen god kombinasjon. Jeg tok det selv før, men sluttet da jeg studeret og bodde på stdenthjem med bar medisinstudenter. Da de alle hadde fortalt meg om hvordan noen vitaminer lagres i kroppen over lengre tid og kan være farlig å ta for mye av (Husker ikke hvilke, men de var i tran og sansol samtidig), sluttet jeg. Tar nå bare tran og sår i meg c-vitaminer gjennom appelsiner og appelsinjuice og andre matvarer. Men det er jo litt dumt at de fleste barn foretrekker sanasol. Min små kunne sikkert drukket det om lørdagskveldn om de hadde fått lov, men heller ikke de får nå ta begge deler samtidig. Det blir annenhver dag med tran og sanasol.

Barna mine får:

Eskimo-3-Kids omega 3 olje.

Bio-Kids multivitaminer (alternativt har de brukt Natures Sunshine, men den er ikke å å tak i lenger. Animal Parade er også et alternativ)

C-vitamin (vanlig kjøpt i dagligvare)

Dette får de så og si hver kveld.

Jeg foretrekker å bruke Eskimo-3 fordi det er en mye ferskere olje enn mange andre + at den er naturlig og ikke syntetisk som f.eks. Møller's tran og endel andre oljer.

Av multivitamineraler, så velger jeg til barna noen som smaker godt og som ikke er tilsatt for mye rart.

Til meg selv er det viktig at den ikke er så hard sammenpresset at tabletten sklir gjennom systemet uten at noen ting blir tatt opp :)

Mine får BioVit og minsten får jern i perioder av året. De andre spørsmålene dine kan jeg ikke svare på, men har fått med meg at "derom strides de lærde" (helsekostbransjen bestrider 'vanlig' kosttilskudd-dosering - spesielt gjelder det vel oljer - og omvendt).

Gjest Valnøtt

De får vitaminbamser hver dag. Dessverre får de ikke tran, jeg har forsøkt diverse utgaver slik som kapsler, smøretran, flytende osv. Alt spyes opp igjen :-(

Prøv dha tilskuddet fra animal parade - det smaker omtrent som vitaminbjørner :-)

Annonse

Både tran og sansol er visst ikke noen god kombinasjon. Jeg tok det selv før, men sluttet da jeg studeret og bodde på stdenthjem med bar medisinstudenter. Da de alle hadde fortalt meg om hvordan noen vitaminer lagres i kroppen over lengre tid og kan være farlig å ta for mye av (Husker ikke hvilke, men de var i tran og sansol samtidig), sluttet jeg. Tar nå bare tran og sår i meg c-vitaminer gjennom appelsiner og appelsinjuice og andre matvarer. Men det er jo litt dumt at de fleste barn foretrekker sanasol. Min små kunne sikkert drukket det om lørdagskveldn om de hadde fått lov, men heller ikke de får nå ta begge deler samtidig. Det blir annenhver dag med tran og sanasol.

De snakket sikkert om A, D og E vitaminer. Dette er fettløselige vitaminer som ikke skilles ut gjennom urin/avføring om vi får i oss for mye, men som i stedet lagres i kroppen og kan være giftig om mengden blir for stor. Det samme skjer ikke med B og C vitaminer ettersom disse er vannløselige.

Men jeg tror det skal mye til å få for mye selv om man tar både tran og sanasol altså.

Eldstefrøken (2,5 år) få tran og multivitaminmikstur (er det fra Nycoplus tro? For barn i alle fall, kjøpt på apoteket) når vi huske det, sikkert rundt 4 ganger i uka. Minste (8mnd) har så smått begynt å godta litt tran innimellom, men hun får ikke noe annet foreløpig.

Gjest Elextra

Våre får Vitaminbjørn hver dag. Har hatt ambisjoner om tran og en masse annet, men det de ikke liker godt har lett for å gå i glemmeboken.

Ellers forsøker vi å holde et allsidig kosthold bestående av mest mulig ferske råvarer, men synder til stadighet. Er kostholdet slik mine ambisjoner tilsier, bør tilskudd være ganske overflødig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...