Gå til innhold

fysiske opptakskrav

Gjest snart student

Anbefalte innlegg

Gjest snart student

Noen gode tips til å trene opp bla. kondisen, har ca 1 mnd på meg. Opptakskakskravet består av bla 10 min jogging i en hall hvor du hver runde skal legge deg på magen på ene siden og rygg på andre siden og i løpet av 10 min må du klare en gitt antall runder for å få bestaått.

Må derfor begynne å jogge, regner med at det kanskje er interbvalltrening som er tingen, men hvordan legger jeg det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mange runder må man jogge da? Og hvor langt er en runde? Hvis du vet det så finner du jo fort ut hvordan du ligger an i forhold til akkurat det kravet. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis får du svar av noen som kan mer om hva som er den mest effektive intervalltreningen enn meg.

Men jeg ville så avgjort startet umiddelbart med intervalltrening. Siden du skal løpe i en hall er underlaget såpass jevnt, at jeg antar at det kan funke å trene på tredemølle på forhånd. Det sies at en av de mest effektive måtene å forbedre utholdenhet på, er å trene 4 intervaller på 4 minutter hver. Dette krever relativt god kondis å gjennomføre, så kanskje det kan være en ide å starte med intervaller på f.eks. 90 sekunder.

Jeg ville trent utholdenhetstrening minst 4 ganger i uka de nærmeste 3 ukene. Brukt ca en time på tredemølle (evt. variere med noe sykkel og ellipsemaskin) hver gang. Først oppvarming i ca 10 minutter, deretter rolig jobb i 20 minutter, så 20-30 minutter med intervaller, og så rolig avslutning.

Som sagt, så har jeg ingen "vitenskapelig" begrunnelse for mitt forslag, det er basert på hvordan jeg selv trener utholdenhet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Forhåpentligvis får du svar av noen som kan mer om hva som er den mest effektive intervalltreningen enn meg.

Men jeg ville så avgjort startet umiddelbart med intervalltrening. Siden du skal løpe i en hall er underlaget såpass jevnt, at jeg antar at det kan funke å trene på tredemølle på forhånd. Det sies at en av de mest effektive måtene å forbedre utholdenhet på, er å trene 4 intervaller på 4 minutter hver. Dette krever relativt god kondis å gjennomføre, så kanskje det kan være en ide å starte med intervaller på f.eks. 90 sekunder.

Jeg ville trent utholdenhetstrening minst 4 ganger i uka de nærmeste 3 ukene. Brukt ca en time på tredemølle (evt. variere med noe sykkel og ellipsemaskin) hver gang. Først oppvarming i ca 10 minutter, deretter rolig jobb i 20 minutter, så 20-30 minutter med intervaller, og så rolig avslutning.

Som sagt, så har jeg ingen "vitenskapelig" begrunnelse for mitt forslag, det er basert på hvordan jeg selv trener utholdenhet :-)

Jeg ville ikke utelukkende trent på tredemølle, på tredemølle bruker en gjerne svært lite spenst - som trengs for å komme fort frem når man løper ute.

Husker jeg en gang var ute å jogget med en venninne av meg som er treningsfantast - i helsestudio. Hun var jo generelt mye bedre trent enn meg, og var på tredemølle flere ganger i uken, men holdt ikke lenge under løping ute, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke utelukkende trent på tredemølle, på tredemølle bruker en gjerne svært lite spenst - som trengs for å komme fort frem når man løper ute.

Husker jeg en gang var ute å jogget med en venninne av meg som er treningsfantast - i helsestudio. Hun var jo generelt mye bedre trent enn meg, og var på tredemølle flere ganger i uken, men holdt ikke lenge under løping ute, nei.

Enig i at det ikke ville fungert med tredemølle dersom opptaksprøven skulle vært utendørs. Men innendørs løping i hall blir vel litt mer samenlignbart underlag?

Det sies at skifte av underlag ofte vil gi nettopp den effekten din venninne opplevde. Jeg løper dårlig utendørs, men har til gjengjeld god utholdenhet under skigåing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Enig i at det ikke ville fungert med tredemølle dersom opptaksprøven skulle vært utendørs. Men innendørs løping i hall blir vel litt mer samenlignbart underlag?

Det sies at skifte av underlag ofte vil gi nettopp den effekten din venninne opplevde. Jeg løper dårlig utendørs, men har til gjengjeld god utholdenhet under skigåing.

Jeg trodde det kom vel så mye av at man på tredemølle ikke bruker særlig spenst. Når man løper på bakken, må en jo sparke fra for hvert skritt. På en tredemølle slipper man seg mer rett ned - en sparker ikke fra på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde det kom vel så mye av at man på tredemølle ikke bruker særlig spenst. Når man løper på bakken, må en jo sparke fra for hvert skritt. På en tredemølle slipper man seg mer rett ned - en sparker ikke fra på samme måte.

Det kan godt hende du har rett.

Samtidig sies det at skifte av underlag ofte skaper tilsvarende effekter innenfor ulike typer idretter, f.eks. at fotballspillere sliter i forbindelse med skifte av underlag om våren.

Hovedpoenget må være å finne en metode som gir rask økning av utholdenhet. Dersom det ikke er isete der vedkommende bor, så kan det godt hende at det beste er å løpe utendør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...