Gjest det må gå rett for seg Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Som nyansatt assisterende avdelingssykepleier ble jeg klar over at en ansatt hadde gått på kontrakter så mange år at hun nå hadde krav på fast ansettelse. I et møte tok jeg opp dette for å forsikre meg om at det stemte. Og reaksjonen forskrekket meg: Ja, sa de andre, hun har krav på fast ansettelse etter å ha gått på kontrakter så mange år. "Da får jeg si fra til henne!" sa jeg - og da utbrøt alle de andre i kor: "_Nei!_ Det må hun finne ut selv, det er hennes eget ansvar å holde rede på slikt!" Nå er dette en hjelpepleier med innvandrerbakgrunn og jeg tror ikke hun er klar over at hun har rett på fast ansettelse. På den annen side er hun altså god nok i jobben til at hun har fått fornyet kontraktene i flere år. Er det noen her som i sin visdom som kan fortelle meg hvorfor jeg _ikke_ skal varsle henne om hennes rettigheter? Hva kan grunnen være til at alle de andre avdelings- og assisterende avdelingssykepleierne svarte i kor - hva er det de vet som jeg ikke skjønner her? Hva ville dere ha gjort? Latt henne fortsette uten å vite noe, tipset henne, eller hva? Latt dette fortsette og ikke si noen ting? 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Det finnes mange forj*vlige ledere rundt omkring. Hva jeg hadde gjort? Sagt ifra! 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Jeg ville ha fortalt henne det. Ikke riktig at hun bare skal fortsette på kontrakter fordi hun ikke vet om en ting som dette. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 5. februar 2008 Skrevet 5. februar 2008 Du skal si ifra. Hva ville du ha ønsket dersom det var du som ikke var klar over rettigheter du hadde? 0 Siter
Gjest det må gå rett for seg Skrevet 6. februar 2008 Skrevet 6. februar 2008 Du skal si ifra. Hva ville du ha ønsket dersom det var du som ikke var klar over rettigheter du hadde? Jeg er enig med deg - og derfor ble jeg så paff da alle de andre enstemmig sa nei! Jeg har fått inntrykk av at jeg er illojal overfor mine overordnede dersom jeg forteller henne om dette og at jeg vil få problemer med dem... Samtidig tenker jeg på at det er enda mer illojalt overfor hjelpepleieren å ikke gjøre henne oppmerksom på hennes rettigheter. Kan man _alltid_ skjule seg bak at "det er arbeidstakers egen plikt og ansvar å holde seg informert"...og innebærer arbeidstakerens plikt/ansvar at arbeidsgiver ikke har plikt/ansvar også? Jeg er meget forvirret... eller skuffet er vel mer beskrivende... 0 Siter
Jølsen Skrevet 6. februar 2008 Skrevet 6. februar 2008 Du skal selvfølgelig si i fra. Hva andre idiotiske medarbeidere sier, er ubetydelig. Du skal være lojal overfor denne arbeideren som har krav på å få vite hva han eller hun har rett på. 0 Siter
Gjest arbeidsgivers ansvar Skrevet 6. februar 2008 Skrevet 6. februar 2008 Dette er et ansvar som påligger arbeidsgiver. Det er ikke sånn i Norge at enhver arbeidstaker må pugge arbeidsmiljøloven. 0 Siter
ekte nick Skrevet 6. februar 2008 Skrevet 6. februar 2008 Jeg tror det er din plikt å kjenne til lovene, og å informere de ansatt om det (i dette tilfelle hun det gjelder). Jeg kjenner jeg blir opprørt over at du har ansatte med så dårlige holdninger! Er de rasister, eller hva? Uansett, det er jævli av dem å holde på sånn. Fint at du ikke har samme slags holdninger som dem. 0 Siter
Gjest dårlig holdning fra arbeidsgiver Skrevet 6. februar 2008 Skrevet 6. februar 2008 Fysj for en arbeidsgiver !!!! Hadde jeg vært den personen som hadde fått beskjed om å holde kjeft om dette, så hadde jeg IKKE holdt kjeft. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 6. februar 2008 Skrevet 6. februar 2008 Jeg er enig med deg - og derfor ble jeg så paff da alle de andre enstemmig sa nei! Jeg har fått inntrykk av at jeg er illojal overfor mine overordnede dersom jeg forteller henne om dette og at jeg vil få problemer med dem... Samtidig tenker jeg på at det er enda mer illojalt overfor hjelpepleieren å ikke gjøre henne oppmerksom på hennes rettigheter. Kan man _alltid_ skjule seg bak at "det er arbeidstakers egen plikt og ansvar å holde seg informert"...og innebærer arbeidstakerens plikt/ansvar at arbeidsgiver ikke har plikt/ansvar også? Jeg er meget forvirret... eller skuffet er vel mer beskrivende... Jeg skjønner godt at du er både skuffet og forvirret. Dessverre er det ikke helt uvanlig at noen arbeidsgivere gambler med at arbeidstakerne ikke kjenner rettighetene sine. Jeg har drevet litt med fagforeningsarbeid og har sett noen hårreisende eksempler. Selvsagt har alle en viss plikt til å sette seg inn i regelverk, men arbeidsgiver har også en soleklar plikt til å rette seg etter gjeldende regler. Og for en arbeidstaker er det sannelig ikke lett å få oversikt over alt, og ikke minst å vite hva man skal spørre om og hvor man skal lete. 0 Siter
Cookiemonster Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Jeg hadde 1) Sagt fra til vedkommende, 2) Ringt arbeidstilsynet og bedt dem ta en prat med denne arbeidsgiveren. 0 Siter
Cookiemonster Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Jeg skjønner godt at du er både skuffet og forvirret. Dessverre er det ikke helt uvanlig at noen arbeidsgivere gambler med at arbeidstakerne ikke kjenner rettighetene sine. Jeg har drevet litt med fagforeningsarbeid og har sett noen hårreisende eksempler. Selvsagt har alle en viss plikt til å sette seg inn i regelverk, men arbeidsgiver har også en soleklar plikt til å rette seg etter gjeldende regler. Og for en arbeidstaker er det sannelig ikke lett å få oversikt over alt, og ikke minst å vite hva man skal spørre om og hvor man skal lete. I tilfeller som gjelder arbeidsmilloven (bl.a.) så har ikke de ansatte plikt til å sette seg inn i loven. Dette ansvaret hviler ene og alene på arbeidsgiver. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 I tilfeller som gjelder arbeidsmilloven (bl.a.) så har ikke de ansatte plikt til å sette seg inn i loven. Dette ansvaret hviler ene og alene på arbeidsgiver. Ja, jeg mener ikke en juridisk plikt, det er derfor jeg skriver "en viss plikt", men det var nok litt vagt. Fint du presiserte det. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Ja, jeg mener ikke en juridisk plikt, det er derfor jeg skriver "en viss plikt", men det var nok litt vagt. Fint du presiserte det. Det kan i alle fall være _lurt_ å sette seg inn i lovene, nettopp fordi det finnes så mange ledere av den typen nevnt i denne tråden som bevisst lar være å informere en ansatt om rettighetene sine. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Det kan i alle fall være _lurt_ å sette seg inn i lovene, nettopp fordi det finnes så mange ledere av den typen nevnt i denne tråden som bevisst lar være å informere en ansatt om rettighetene sine. Nemlig. ) 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 7. februar 2008 Skrevet 7. februar 2008 Nemlig. ) Men de skulle hatt seg en smekk på lanken, de lederne. Det er så utgjørt j*vlig at noen bevisst kan oppføre seg sånn. Jeg mener, et menneske som søker på en lederstilling brø vite hva det er som er jobben deres, og sette sin ære i å utføre den på rett måte i stedet for å mene de er noen smartinger som lurer sine ansatte. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.