Gjest Oppgitthemosulin Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Først leser jeg en artikkel av britiske forskere som sier at frokosten er det viktigste måltidet. At den styrer insulin og alt annet - og at de som ikke spiser frokost blir fete. Et par dager senere sier forsker Birger Svihus at vi gjerne kan kutte ut frokosten, ettersom det er det kalloriinntaket det ofte er enklest å kutte ut. Forskerne er uenige og de anerkjenner ikke hverandre - så hva kan jeg gjøre? Så leser jeg at jeg bør spise grovbrød - og noen dager etter ser jeg at jeg må kutte ut alle typer brød ettersom de gjør meg fete. Så leser jeg at jeg bør drikke juice/melk heller enn brus - og noen dager senere ser jeg at jeg ikke bør røre noen av delene. Noen anbefaler sukkerfri brus, men dagen etter sies det at Taurinen i sukkerfri brus er livsfarlig og gjør meg fet (påvirker også insulin etc.). Jeg kastet meg over nøtter som mellommåltid, og et par dager etter ser jeg at nøtter inneholder over 50% fett og at det advares mot også det. Jeg leser at jeg skal holde meg unna behandlet ris, poteter, pasta/nudler. Hva har en da som tilbehør til middager? Jeg leser at mikrobølging av mat fører til at proteiner omdannes til fett, og at det advares mot denslags. Ja, jeg er småfet og vekten er stigende. Jeg spiser variert, men mye mat. Mat spises vel så mye av lyst/vane som av sult. Enkelte anbefaler å kutte karbo og satse bare på fett/proteiner - mens andre mener de ødelegger kroppen. Hvor finner jeg svarene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Jeg tviler på at det finnes et entydig svar. Kroppene vår er også forskjellige, så det som passer for en passer ikke for en annen. Jeg har lest en god del, og føler at følgende gir en god rettningslinje. Man skal spise grønnere og grovere. (Altså mer grønnsaker/frukt. Kutte ned på kjappe karbohydrater som fint brød/pasta/ris og erstatte dette med grovere produkter) Man skal spise variert, ofte nok, og i et veldig rolig tempo (så kroppen rekker å kjenne at den blir mett, og at du får god tid til å nyte maten og smakene i den) Enkel oppskrift, men kanskje ikke å enkelt å følge det da det finnes mange fristelser på veien:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.