Gå til innhold

Dress ødelagt av maling i barnehagen

Anbefalte innlegg

Barnehagen til barnet mitt koste seg med maling ute her om dagen, de malte snøen.

Personalet hadde imidlertid "glemt" å ta på barna malerforklær, slik at det resulterte i malingflekker på dress og votter for vår del, og jeg antar at det samme må ha skjedd med flere av de andre ungenes klær.

Jeg vasket klærne med en gang. Flekkene har ikke gått av. Kan jeg kreve erstatning?

Nå var dette en "billig" dress, men hva om barnet hadde hatt på seg reima-dressen denne dagen?

Har jeg i det minste lov til å bli irritert?

;o)

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Luska

10

• morsan

8

• AAA

4

• Persille1365381127

2

Mest aktive i denne tråden

Ja du har lov å bli irritert, men samtidig så må vi regne med litt svinn når barna er små. Det er litt rart at de driver på med maling som ikke kan vaskes bort. Det går jo an å nevne det for dem sånn til neste gang at de bør bruke en enkel maling. Dresser kan være dyre, og ikke alle har flere dresser hjemme.

Mulig jeg er helt på tur her, men er dressen ødelagt fordi det er malingflekk på den? Mindre tett? Kaldere å ha på?

Etter mitt syn sorterer dette under det man må regne med i en barnehage. Jeg hadde blitt mer bekymra hvis dressene hadde kommet hjem flekkfrie. ;-)

Mulig jeg er helt på tur her, men er dressen ødelagt fordi det er malingflekk på den? Mindre tett? Kaldere å ha på?

Etter mitt syn sorterer dette under det man må regne med i en barnehage. Jeg hadde blitt mer bekymra hvis dressene hadde kommet hjem flekkfrie. ;-)

Selvsagt er ikke dressen mindre varm selv om den har fått flekker på seg. Og at dresser får flekker av skitt o.l. etter en tids bruk, som ikke går av, er noe en må regne med.

Men her er det snakk om en rosa dress som har store, blå flekker oppover begge armene og en god del på magen og låra. Noen av oss bryr oss _litt_ om hvordan klærne til ungene ser ut. Det er jo ikke kun i barnehagen dresser blir brukt. På fritiden er vi gjerne på skiturer, på besøk hos andre, på tur i byen, og da er det ikke kjempemoro å tre på ungen en dress skjemmet av såpass synlige flekker.

Ja du har lov å bli irritert, men samtidig så må vi regne med litt svinn når barna er små. Det er litt rart at de driver på med maling som ikke kan vaskes bort. Det går jo an å nevne det for dem sånn til neste gang at de bør bruke en enkel maling. Dresser kan være dyre, og ikke alle har flere dresser hjemme.

Ja, litt svinn må en regne med i barnehagen. Jeg har tidligere ikke brydd meg med gensere og andre småplagg som har fått malingsflekker, for det er ikke rare kostnaden.

Men vinterdresser legger man gjerne litt mer penger i. De kan koste fra 200,- til 1500,- og ikke alle har råd til å fornye vinterdressgarderoben flere ganger pr. sesong.

Selvsagt kan dressen fortsatt brukes, men jeg syns det er moro at ungen ser i det minste litegrann velstelt ut, og da er det ikke lekkert med store, blå flekker over store deler av dressen. "Møkkaflekker" som kommer på etter en tids bruk, som ikke går av, er noe annet, syns jeg. Det er naturlig, men malingsflekker syns jeg egentlig er noe annet.

Gjest Tatjana

Du kan naturligvis bli irritert, men hva har barnehagen sagt om barnas påkledning? I barnehagen hvor mitt barn går, sier de voksne klart og tydelig på foreldremøte at slike ting kan skje. De presiserte at de kun bruker maling hvor det står at den kan vaskes vekk, men de sa også at det ikke er alltid det går av i vask likevel. Og den ene assistenten sa: "De er på jobb. De trenger arbeidsklær."

Du kan nok ikke regne med noen erstatning. Hvis barnehagen skulle erstatte alle klær som fikk flekker eller rifter, da hadde budsjettene blitt tomme temmelig fort.

Annonse

Du kan naturligvis bli irritert, men hva har barnehagen sagt om barnas påkledning? I barnehagen hvor mitt barn går, sier de voksne klart og tydelig på foreldremøte at slike ting kan skje. De presiserte at de kun bruker maling hvor det står at den kan vaskes vekk, men de sa også at det ikke er alltid det går av i vask likevel. Og den ene assistenten sa: "De er på jobb. De trenger arbeidsklær."

Du kan nok ikke regne med noen erstatning. Hvis barnehagen skulle erstatte alle klær som fikk flekker eller rifter, da hadde budsjettene blitt tomme temmelig fort.

Jeg er selvsagt enig i at barnehager ikke kan erstatte alle klær som får små flekker og rifter. Gensere og andre småklær har jeg aldri brydd meg om har fått noen flekker.

Det som forundrer meg er at de ikke sørger for å ha maling som skal gå av i vask, evt. dekke til klærne når det er snakk om å male med utedressene på seg. Har man en billigdress fra Sparkjøp, er det ikke verdens undergang, men en reima- eller trolldress er det litt verre med.

Jeg går nok ikke videre med dette, men jeg syns det er litt korttenkt av barnehagen.

Selvsagt er ikke dressen mindre varm selv om den har fått flekker på seg. Og at dresser får flekker av skitt o.l. etter en tids bruk, som ikke går av, er noe en må regne med.

Men her er det snakk om en rosa dress som har store, blå flekker oppover begge armene og en god del på magen og låra. Noen av oss bryr oss _litt_ om hvordan klærne til ungene ser ut. Det er jo ikke kun i barnehagen dresser blir brukt. På fritiden er vi gjerne på skiturer, på besøk hos andre, på tur i byen, og da er det ikke kjempemoro å tre på ungen en dress skjemmet av såpass synlige flekker.

Hvis du insinuerer at jeg ikke bryr meg med hvordan ungene mine ser ut, så stemmer ikke det. ;-)

Men akkurat dress er en bruksting. Dvs alle klærne som blir sendt i barnehagen er bruksting.

Er enig i at det hadde vært kjekkere _uten_ malingsflekker på den, men syns ikke det er verdens undergang.

''Noen av oss bryr oss _litt_ om hvordan klærne til ungene ser ut.''

Men jeg synes da så tydelig at du også skrev at dressen var _rosa_! ;-) *erte erte*

Gjest Angela26

Jeg var borti noe lignende en gang, men det gjaldt gensere som ble tilsoelt med maling, og som jeg ikke fikk av.

Jeg nevnte dette til de ansatte, og spurte om de ikke brukte forkle naar de holdt paa med slikt, og svaret var nei, det gjorde de ikke. De sa jeg maatte ha med klaer jeg ikke var redd for, som hun kunne bruke i barnehagen.

Dette ble aldri nevnt paa foreldremoeter, jeg fikk vite det etter at "skaden" var skjedd.

Etter disse hendelsene, proevde jeg aa skille paa barnehageklaer og hverdagsklaer.

''Noen av oss bryr oss _litt_ om hvordan klærne til ungene ser ut.''

Men jeg synes da så tydelig at du også skrev at dressen var _rosa_! ;-) *erte erte*

Hehe, smaken er som baken... ;o)

(litt vanskelig å få på ungen annet enn rosa og lilla om dagen - og bukser er bannlyst!)

Gjest Elextra

Jeg var borti noe lignende en gang, men det gjaldt gensere som ble tilsoelt med maling, og som jeg ikke fikk av.

Jeg nevnte dette til de ansatte, og spurte om de ikke brukte forkle naar de holdt paa med slikt, og svaret var nei, det gjorde de ikke. De sa jeg maatte ha med klaer jeg ikke var redd for, som hun kunne bruke i barnehagen.

Dette ble aldri nevnt paa foreldremoeter, jeg fikk vite det etter at "skaden" var skjedd.

Etter disse hendelsene, proevde jeg aa skille paa barnehageklaer og hverdagsklaer.

''Etter disse hendelsene, proevde jeg aa skille paa barnehageklaer og hverdagsklaer.''

Er ikke barnehageklærne nettopp hverdagsklær, da?

Jeg regner med en viss slitasje og svinn på klærne i barnehagen. Skiller ellers litt mellom hverdagsklær og finklær. Noen av hverdagsklærne er litt penere enn andre, og kan også gå i bursdager o.l. Synd om det kommer maling på disse i barnehagen, men det er sånt vi risikerer ved å bruke dem der.

Hehe, smaken er som baken... ;o)

(litt vanskelig å få på ungen annet enn rosa og lilla om dagen - og bukser er bannlyst!)

Re de siste om bukser: Var det du som skrev om det i en tråd for noen dager siden om bruk av skjørt utenpå utedressen? ;-)

Det var ihvertfall noen nevninger om dette i en tråd. Jeg husker en venninne gikk til det skritt å sy et litt kort omslagsskjørt av bevernylon og med borrelås;-)

Annonse

Hvis du insinuerer at jeg ikke bryr meg med hvordan ungene mine ser ut, så stemmer ikke det. ;-)

Men akkurat dress er en bruksting. Dvs alle klærne som blir sendt i barnehagen er bruksting.

Er enig i at det hadde vært kjekkere _uten_ malingsflekker på den, men syns ikke det er verdens undergang.

Nei, enig i at det ikke er verdens undergang, men at det er litt korttenkt av barnehagen å bruke maling som ikke går av når det gjelder noe som kan være såpass kostbart som dresser, står jeg fast ved. :o)

Det _er_ tross alt forskjell på store malingsflekker og andre søle/olje/diverse-flekker som alle vet lett setter seg på dresser.

Og jeg insinuerte selvsagt ikke at du ikke bryr deg om hvordan ungene går kledd, det har jeg ingen forutsetning for å mene noe om. Det var bare klønete formulert av meg. :o)

Gjest Elextra

Jeg synes det var ubetenksomt av barnehagen, og du har "rett til" å bli litt irritert.

Dog synes jeg man må regne med både slitasje, flekker og et visst svinn av klær man bruker i barnehagen, og det kunne ikke falle meg inn å kreve erstatning.

''Etter disse hendelsene, proevde jeg aa skille paa barnehageklaer og hverdagsklaer.''

Er ikke barnehageklærne nettopp hverdagsklær, da?

Jeg regner med en viss slitasje og svinn på klærne i barnehagen. Skiller ellers litt mellom hverdagsklær og finklær. Noen av hverdagsklærne er litt penere enn andre, og kan også gå i bursdager o.l. Synd om det kommer maling på disse i barnehagen, men det er sånt vi risikerer ved å bruke dem der.

''Er ikke barnehageklærne nettopp hverdagsklær, da?''

Slik tenker jeg også, og har som du et skille mellom hverdagsklær og finklær (enskjønt med en som snart er "elvis" begynner forskjellen å utviskes - fra _begge_ retninger! *he he*)

Det hendte seg det kom varige malingflekker på ganske nye gensere, og det var jo litt ergelig, men jeg syntes ikke noe om å sende ungen i bhg i bare noe "gammalt rask" fordi nye klær skulle 'spares på'.

Jeg synes det var ubetenksomt av barnehagen, og du har "rett til" å bli litt irritert.

Dog synes jeg man må regne med både slitasje, flekker og et visst svinn av klær man bruker i barnehagen, og det kunne ikke falle meg inn å kreve erstatning.

Enig i dette også;-)

Gjest litt flåsete svar

Det er forskjell på flekkfritt, og tilsølt med maling som ikke går vekk i vask.

Dressen som er full av maling er ikke like hyggelig å bruke i alle anledninger senere, eller å levere tilbake / videre til kusiner og fettere (i hvertfall går mange av dressene til de minste barna i arv flere ganger frem og tilbake mellom søskenbarna her).

Er dressen veldig stygg av maling, øker det sjansen for at det må flere dresser inn i denne loopen av arvedresser, det er verken rimelig eller miljøvennlig.

Jeg synes heller ikke det er en livssviktig sak, og jeg synes ikke barnehagen skal erstatte den, men jeg synes ditt svar var litt flåsete.

Og jeg synes en såpass speisell aktivitet som å male snøen rundt barnehagen, kunne blitt varslet mht klesvalg denne dagen. Regntøy utenpå dress eller ull/fleece hadde kanskje vært bedre for de fleste, regntøyet slipper malingen lettere i vask.

Re de siste om bukser: Var det du som skrev om det i en tråd for noen dager siden om bruk av skjørt utenpå utedressen? ;-)

Det var ihvertfall noen nevninger om dette i en tråd. Jeg husker en venninne gikk til det skritt å sy et litt kort omslagsskjørt av bevernylon og med borrelås;-)

Hehe, nei, det var ikke meg. Skjønt - hun kunne være troende til å kreve skjørt utenpå dressen. Det er vel det neste!

Og når hun krever å ha på seg skjørt eller kjole, så er det ikke hva som helst som holder mål. Skjørtet/kjolen på stå ut når hun snurrer rundt og danser. Gjør det ikke det, så lager hun et lite helvete... :o)

Nei, jeg kan vel ikke det. Men irritert, det er jeg! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...