Gå til innhold

Sjokolademelk på skolen

Anbefalte innlegg

Gjest Melkebart

Kan noen gi meg flere gode grunner for at en ikke skal kunne få sjokolade melk på skolen. Den sjokolademelken barn får på skolen er ikke den vanlige som du får kjøpt i butikken.

Smakssatt melk med kakaosmak

Kakaomelken er en smakssatt melk. Denne smakssatte melken har veldig lite sukker (0,9%) og et lavt fettinnhold (0,7%). I tillegg er den laktoseredusert og beriket med vitamin D.

Hvis det skulle være forbud mot denne sjokolade melken, burde det jo være forbud mot nesten alt av pålegg som syltetøy, div. sjokoladepålegg, feite pølser osv. osv. Nei til alt av varm sjokolade og solbærtoddypå turdag.

Er det jeg som er lite hysterisk, eller er det noen som tar litt vel hardt i, når det gjelder råd om ernæring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/299289-sjokolademelk-p%C3%A5-skolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

21

• Sofline

20

• morsan

9

• tzatziki1365380058

9

Gjest Elextra

Objektivt sett bør melken du nevner være helt grei.

Subjektivt sett ønsker jeg at barna mine skal venne seg til å drikke vanlig melk. De drikker vanlig melk når det ikke finnes alternativer, men ville aldri drukket det om det fantes sjokolademelk, saft, juice eller andre (for dem) mer fristende alternativer.

Gjest hos oss

Hjemme skiller vi mellom de søte tingene som er en del av vårt daglige koshold (hos mange vil vel dette være ting som juice, brunost osv) og de tingene som er til fest / lørdag osv

Det har med total mengde sukker etc å gjøre, det er for at barna skal venne seg til at det er en del basis mat / drikke de skal få i seg, selv om det ikke er like spennende som det som forbeholdes festlige anledninger, og kanskje også for å beholde gleden over det som er litt "ekstra" (selv om noe av det daglige kan være like søtt / usunt)

Vi har sunn hjemmelaget saft, med lite sukker i, og med masse vitaminer og antioksidanter. Allikevel drikker vi vann til middag på hverdagene. Nettopp av grunnene over.

Det samme forholdet har jeg til sjokolademelk.

Men hvis denne laktosefrie melken er den melken ditt barn tåler, og det i tillegg ikke er spesielt søtt / usunt, så er det vel god informasjon som må til når det gjelder å endre skolens regler.

Men jeg er glad for at skolen og barnehagen har noen slike retningslinjer, så får heller vi som foreldre hjelpe dem å revidere regelverket sitt, etter hvert som de får elever med ulike behov, og vi får mer kunnskap om hva som er sunt og mindre sunt.

Jeg antar at regelen rundt sjokolademelk er tatt på et mer generelt grunnlag, og ikke på bakgrunn av at denne melken er laktoseredusert og faktisk ikke mye mer usunn enn vanlig melk.

På vår skole kan de barna som ønsker det, få kakaomelken. Dene er, som du sier, ikke på langt nær så søt som vanlig sjokolademelk - smaker mer som kakao uten sukker.

Begge barna mine får denne hver dag på skolen. De drikker masse vanlig melk hjemme - og har faktisk fått lov til å velge hva slags type de vil ha på skolen. Skolen vår er den i byen som har størst prosent barn med denne melka. Det ble diskutert i FAU i høst, om vi ønsker et forbud mot melka, men det ønsker vi ikke. Derimot kan skolen gå ut og profilere dette sterker som en laktosefri melk, fremfor sjokolademelk.

Annonse

Objektivt sett bør melken du nevner være helt grei.

Subjektivt sett ønsker jeg at barna mine skal venne seg til å drikke vanlig melk. De drikker vanlig melk når det ikke finnes alternativer, men ville aldri drukket det om det fantes sjokolademelk, saft, juice eller andre (for dem) mer fristende alternativer.

Denne diskusjonen hadde vi i vår klasse også, der det var ett barn som ikke fikk sjokomelk. Resten fikk. Bortsett fra mitt barn da, som ikke skal ha melk eller melkeprodukter i det hele tatt. Jeg har ikke sammenlignet disse produktene, men hvis melken er tilsatt kakao og bare det, så kan det vel ikke være så ille? Mørk sjokolade er jo til og med sunt, sier de ;-)

Gjest Elextra

Denne diskusjonen hadde vi i vår klasse også, der det var ett barn som ikke fikk sjokomelk. Resten fikk. Bortsett fra mitt barn da, som ikke skal ha melk eller melkeprodukter i det hele tatt. Jeg har ikke sammenlignet disse produktene, men hvis melken er tilsatt kakao og bare det, så kan det vel ikke være så ille? Mørk sjokolade er jo til og med sunt, sier de ;-)

Jeg synes uansett det greit at de lærer seg å drikke melk uten tilsetning. Men selvfølgelig bedre å drikke slik melk enn ingenting. Uansett tviler jeg på at den ikke også er tilsatt sukker.

Jeg synes uansett det greit at de lærer seg å drikke melk uten tilsetning. Men selvfølgelig bedre å drikke slik melk enn ingenting. Uansett tviler jeg på at den ikke også er tilsatt sukker.

Det er ikke alltid bedre å drikke melk enn å drikke ingenting, men det er jo en helt annen diskusjon ;-)

Hjemme skiller vi mellom de søte tingene som er en del av vårt daglige koshold (hos mange vil vel dette være ting som juice, brunost osv) og de tingene som er til fest / lørdag osv

Det har med total mengde sukker etc å gjøre, det er for at barna skal venne seg til at det er en del basis mat / drikke de skal få i seg, selv om det ikke er like spennende som det som forbeholdes festlige anledninger, og kanskje også for å beholde gleden over det som er litt "ekstra" (selv om noe av det daglige kan være like søtt / usunt)

Vi har sunn hjemmelaget saft, med lite sukker i, og med masse vitaminer og antioksidanter. Allikevel drikker vi vann til middag på hverdagene. Nettopp av grunnene over.

Men hvis denne laktosefrie melken er den melken ditt barn tåler, og det i tillegg ikke er spesielt søtt / usunt, så er det vel god informasjon som må til når det gjelder å endre skolens regler.

Men jeg er glad for at skolen og barnehagen har noen slike retningslinjer, så får heller vi som foreldre hjelpe dem å revidere regelverket sitt, etter hvert som de får elever med ulike behov, og vi får mer kunnskap om hva som er sunt og mindre sunt.

Jeg antar at regelen rundt sjokolademelk er tatt på et mer generelt grunnlag, og ikke på bakgrunn av at denne melken er laktoseredusert og faktisk ikke mye mer usunn enn vanlig melk.

Jeg er glad for denne begrensningen på vår skole. De hadde en periode tilbud om melk med jordbær smak, men det e kuttet ut nå.

Til brødmåltidene hjemme er det juice eller melk. Utenom måltider er det KUN vann og selvfølgelig vann til middagen.

Skolematen har kun pålegg som ikke har så mye sukker, ikke syltetøy/sjokoladepålegg, brunosten begrenses. Dette er ikke for å være hysterisk men det er to grunner:

1. Ungene skulle en periode kun ha syltetøy til pålegg, og vi måtte kutte det ut for å få de til å spise andre ting. (det funket faktisk!)

2. Eldstemann er en type som er oppunder taket av kun liten mengde sukker. Dermed holder vi striks linje og eliminerer endel uønsket adferd som absolutt ikke er ønsket spesielt i skolesammenheng.

Nugatti får de på lørdagsfrokosten og de syns det er kos med litt ekstra i helgen. Syltetøy er ofte ønsket pålegg på kveldsen.

Annonse

Jeg er glad for denne begrensningen på vår skole. De hadde en periode tilbud om melk med jordbær smak, men det e kuttet ut nå.

Til brødmåltidene hjemme er det juice eller melk. Utenom måltider er det KUN vann og selvfølgelig vann til middagen.

Skolematen har kun pålegg som ikke har så mye sukker, ikke syltetøy/sjokoladepålegg, brunosten begrenses. Dette er ikke for å være hysterisk men det er to grunner: 1. Ungene skulle en periode kun ha syltetøy til pålegg, og vi måtte kutte det ut for å få de til å spise andre ting. (det funket faktisk!) 2. Eldstemann er en type som er oppunder taket av kun liten mengde sukker. Dermed holder vi striks linje og eliminerer endel uønsket adferd som absolutt ikke er ønsket spesielt i skolesammenheng.

Nugatti får de på lørdagsfrokosten og de syns det er kos med litt ekstra i helgen. Syltetøy er ofte ønsket pålegg på kveldsen.

Satte innlegget inn feil, sorry :-)

Hadde vi tatt bort kakao melka på skolen vår så hadde mange barn sluttet å drikke melk.

Så kan vi spørre oss om hva som er best. at de drikker melk eller at de går uten drikke eller drikker saft istedet.

Jeg er fornøyd med at mine drikker lite melk jeg. Akkurat nå har jeg selv helt i meg litt for mye melk sist helg og har en del røde prikker i fjeset nå... Melk er for kalver, ikke mennsker, i alle fall ikke den melka som er ødelagt på meieriet.

Jeg er fornøyd med at mine drikker lite melk jeg. Akkurat nå har jeg selv helt i meg litt for mye melk sist helg og har en del røde prikker i fjeset nå... Melk er for kalver, ikke mennsker, i alle fall ikke den melka som er ødelagt på meieriet.

Trodde jeg var dårlig mor jeg som ikke gir ungen min melk.

Her i huset går det ca 1 liter melk i uka og det meste i matlaging.

''Melk er for kalver, ikke mennsker, i alle fall ikke den melka som er ødelagt på meieriet.''

Det har nesten blitt trendy å rakke ned på melk.... Greit nok at enkelte ikke tåler det, men man trenger ikke å fremstille det som om det er nesten verre en cola.

hidi, the scorpion

''Melk er for kalver, ikke mennsker, i alle fall ikke den melka som er ødelagt på meieriet.''

Det har nesten blitt trendy å rakke ned på melk.... Greit nok at enkelte ikke tåler det, men man trenger ikke å fremstille det som om det er nesten verre en cola.

Amen ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...