Gå til innhold

Matvarer med sitronsyre


Gjest Smærtehælvete

Anbefalte innlegg

Gjest Smærtehælvete

Jeg lurer på om det finnes noen oversikt over matvarer som inneholder sitronsyre? Grunnen til at jeg spør er at jeg har vært plaget med store magesmerter i legre tid, og har i den forbindelse brukt mye sterke smertestillende medisiner. Har begynt å funnet ut at f.eks pepsimax som jeg har hatt et daglig inntak av er årsak til noen av plagene. Jeg har sluttet å drikke det nå og er blitt mye bedre. Har gått over til å drikke cola zero når jeg drikker brus og den inneholder ikke sitronsyre. Derfor lurer jeg på om det kanskje kan være andre matvarer som også inneholder slik syre og jeg kanskje må holde meg unna det også for å bli helt bra. Dette er en teori jeg har kommet fram til selv, da legene på sykehuset ikke har noen stor tru på at dette kan være årsaken til smertene. De fjernet galleblæren min for et år siden, men smertene opphørte ikke av den grunn. Håper jeg kan få svar på dette så jeg kan begynne å skille ut hva jeg skal spise i håp om å bli smertefri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cathrine Borchsenius, Klinisk ernæringsfysiolog

Hei du!

Det finnes nok ingen oversikt over matvarer som inneholder sitronsyre, men det finnes en liste over matvarer som det er tillatt å tilsette sitronsyre i (uten at det dermed betyr at det er sitronsyre i alle disse matvarene). Men det er altså sitronsyre i mange mat- og drikkevarer, også i medisinske matvarer noe som tyder på at dette er helt trygt å bruke. Det kan hende at du har rett i at du reagerer på sitronsyre, men det kan også være andre grunner til at du har så mye vondt i magen. Jeg har ikke hørt om andre som har reagert på sitronsyre på den måten du beskriver.

Siden du har fjernet galleblæren tenker jeg med gang på fettinnholdet i maten din. Som du helt sikkert vet vil mange som har fjernet galleblæren reagere på fet mat. Det er derfor viktig at du ikke spiser for mye fett på en gang ettersom det kan føre til smerter og løs mage. Dette regner jeg med at du er klar over.

Du kjenner jo kroppen din best selv, men det er viktig at du ikke kutter ut mat og drikke før du er nokså sikker på at du ikke tåler det. Det kan fort føre til et nokså snevert kosthold. Hvis du tror at du reagerer på en bestemt matvare/ingrediens bør du prøve deg frem systematisk: Drikk eller spis noe som inneholder sitronsyre, og se hvordan du reagerer. Hvis du får magesmerter, så hold deg unna sitronsyre noen uker. Forsøk deretter på nytt. Hvis du også denne gangen reagerer med smerter, kan det tyde på at du bør holde deg unna sitronsyre. Det er altså ingen fasit på dette, men blir litt prøving og feiling.

Ønsker deg lykke til, og håper du blir kvitt magesmertene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...