Gå til innhold

Lærer deres barn løkkeskrift eller formskrift?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva er egentlig forskjellen på løkkeskrift og formskrift?

Jeg mener at vi lærte først blokkbokstaver (store bokstaver) og deretter punktskrift (små bokstaver som ikke henger sammen) og til slutt formskrift. Løkkeskrift har jeg ikke lært tror jeg, spurte en lærer om det en gang, men hun kunne heller ikke forklare forskjellen på løkke- og formskrift.

Aliza1365380759

Hvis du ser på de ulike skrifttypene her, ligger min skrift nærmest det nederste bildet av "formskrift med løkker". Jeg begynte på skolen i 1992. Nevøen min, som begynte på skolen i 2005, lærer formskrift/stavskrift på skolen, men han skriver løkkeskrift, uvisst hvorfor.

Aliza1365380759

Hvis du ser på de ulike skrifttypene her, ligger min skrift nærmest det nederste bildet av "formskrift med løkker". Jeg begynte på skolen i 1992. Nevøen min, som begynte på skolen i 2005, lærer formskrift/stavskrift på skolen, men han skriver løkkeskrift, uvisst hvorfor.

Glemte visst den noe viktige linken: http://www.vestlandskeskole.museum.no/html/per-og-pia/skriveundervisning.htm

Jeg skriver en blanding mellom de to ser det ut til. Noen ganger kan jeg skrive mer uttalt det ene eller det andre, men vanligvis en blanding.

Annonse

Jeg begynte på skolen i 1983, vi lærte formskrift. Mine barn som begynte på skolen 2002 og 2005 lærer løkkeskrift dessverre. Ikke noe pent og forståelig å lese løkkeskrift hos barn. Eldstemann har begynt å gå over til formskrift etter noen år med mors klaging over uforståelige ord ;) Nå går alt så meget bedre :P

AneM1365380603

Da datteren min begynte på skolen holdt læreren et langt foredrag om hvorfor løkkeskrift var et naturlig valg. Det hadde noe med naturlige bevegelser å gjøre.

Sønnen min som begynte på skolen et par år senere lærer formskrift. Lærerinna sier det er fordi hun ikke skriver løkkeskrift.

Jeg begynte på skolen i 1977. Vi lærte løkkeskrift. Da jeg sluttet på skoler med tvungen type håndskrift gikk jeg over til en formskrift-aktig skrift og det samme tror jeg gjaldt mange andre.

Mine barn som går i 2. og 4. lærer stavskrift, som jeg tror er det vi kalte formskrift. Jeg er glad for det fordi jeg tror det er lettere å skrive tydeligere med den skrifttypen. Fysioterapeuten på skolen anbefalte også stavskrift fordi det er lettere for de som ikke så lett former bokstavene, særlig fordi de får noen pauser i den sammenhengende skriften.

På skolen hvor mine barn går velger lærerne selv om de skal lære barna stavskrift eller løkkeskrift og jeg tror nok det er en overvekt av løkkeskrift.

Da datteren min begynte på skolen holdt læreren et langt foredrag om hvorfor løkkeskrift var et naturlig valg. Det hadde noe med naturlige bevegelser å gjøre.

Sønnen min som begynte på skolen et par år senere lærer formskrift. Lærerinna sier det er fordi hun ikke skriver løkkeskrift.

''Da datteren min begynte på skolen holdt læreren et langt foredrag om hvorfor løkkeskrift var et naturlig valg. Det hadde noe med naturlige bevegelser å gjøre.''

Det tror jeg er sant. Jeg synes det går mye raskere å skrive løkkeskrift enn å skrife formskrift, og det var en lettelse da vi fikk lov til å velge skrift selv og ikke lenger ble tvunget til å skrive formskrift. Spesielt R'ene er mye lettere i løkkeskrift synes jeg.

Men forskjellen på løkke- og formskrift er vel uansett ikke kjempestor?

''Da datteren min begynte på skolen holdt læreren et langt foredrag om hvorfor løkkeskrift var et naturlig valg. Det hadde noe med naturlige bevegelser å gjøre.''

Det tror jeg er sant. Jeg synes det går mye raskere å skrive løkkeskrift enn å skrife formskrift, og det var en lettelse da vi fikk lov til å velge skrift selv og ikke lenger ble tvunget til å skrive formskrift. Spesielt R'ene er mye lettere i løkkeskrift synes jeg.

Men forskjellen på løkke- og formskrift er vel uansett ikke kjempestor?

Hmm.... Nå ser jeg at det visst var mest løkkeskrift i skriften vi lærte.

Min sønn satt og gråt og skrev løkkeskrift.

Han startet på skolen i -97. Jeg spurte hvorfor han måtte lære en "gammel" type håndskrift, da han neppe vil skrive annet enn store trykte bokstaver og eventuelt signere på ting i fremtiden. Alt annet vil jo høyst sannsynlig foregå på en PC eller mobil.

Dessuten er det jo mye enklere og kjenne igjen formskrift i forhold til alt vi leser.

Trykte ting er jo sjeldent annet en kun store og små bokstaver (bortsett fra enkelte invitasjoner og slike ting). Men han måtte i disse årene bare sitte der og trøvle med unødvendige krusseduller, for frøken hadde bestemt at de skulle lære det. På ungdomsskolen begynte han og droppe alle disse svingene hit og dit - så nå er det meste takk og lov lesbart :)

Annonse

Det foredraget der fikk vi også. Makan til svada :(

Sønnen min begynte på skolen i 2005.

Jeg begynte på skolen i 1983. Vi lærte små og store trykte bokstaver fra 1. klasse, formskrift fra 3. klasse og de som ville, gikk over på løkkeskrift fra 4. klasse.

Sønnen min begynte på skolen i 2005, de lærte løkkskrift fra 1. klasse. Ungen hadde verken riktig blyantgrep eller preferanse på høyre eller venstre hånd, så det sier seg sjøl at finmotorikken hans ikke var klar for dette, og det gikk naturligvis ganske skeis. :(

Jeg har barn født 1990 og 1999. Begge lærer / har lært løkkeskrift på skolen.

Den eldste går nå på videregående og har ikke praktisert løkkeskrift på mange år. Hun skriver ikke spesielt sammenhengende når hun skriver for hånd. De bruker mye data på skolen.

Jeg begynte på skolen før de fleste av dere ble født og lærte da formskrift. Søsteren min, som gikk 5 klasser under meg, lærte løkkeskrift.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...