Elin Pelin Pøne Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Hei. Usj, omgangssyke er noe herk. Lillesøster (2 år) har vært dårlig siden torsdag morgen. Det begynte med oppkast, deretter diare. Storesøster har vært frisk hele tiden. Dagens dilemma er at storesøster er invitert i bursdag, og jeg er så usikker på om hun kan få gå. Hva sier dere? Det er første gang en av ungene har fått omgangssyke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299525-omgangssyke-dilemma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gumman Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Ja, det er et dilemma. Spesielt fordi hun sannsynligvis får det i dag om hun er smittet. Hvis hun bringer smitte inn i bursdagsselskapet kan det ødelegge vinterferien for mange. Om hun har den minste antydning til å være uvel, ville jeg i hvert fall holdt henne hjemme. Ellers pleier jeg å tenke på hva jeg ville syntes om det var til mitt hus barnet kom på besøk. Tror jeg ikke ville vært veldig happy om et barn fortalte at søster lå hjemme i omgangssyke, men så hater jeg omgangssyke.... På den annen side er hun jo fortsatt frisk. Veldig vanskelig å gi deg råd, med andre ord. Hva med å lufte dilemmaet til bursdagsbarnets foreldre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299525-omgangssyke-dilemma/#findComment-2422747 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Jeg hadde blitt veldig glad om du holdt henne hjemme. Vi er smittsomme en liten stund før det bryter ut. Jeg blir veldig syk og det får store konsekvenser om jeg får omgangsyke, så jeg må være striks på smittevern. Det er jo kjipt for barnet som gleder seg til bursdag, det skjønner jeg jo. Kanskje dere kan finne på noe koselig hjemme? Ett alternativ er og høre med dem som skal ha bursdagselskapet, hva de mener? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299525-omgangssyke-dilemma/#findComment-2422760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Jeg synes det er helt panikk omkring omgangssyke, jeg. Jada, det er kjempeekkelt, men det er ikke verdens undergang. Jeg taler av erfaring. Jeg har hatt ALT av omgangssykke oppgjennom. Og jeg blir vanligvis hardt angrepet. Men jeg er helt sikker på at vi bare MÅ gjennom en del omgangssyker for å bli mer motstandsdyktig til slutt. Voksne får i alle fall omgangssyke mye sjeldnere enn barn, hva kommer det av? Jeg blir fremdeles syk nesten hver gang ungene er syke, til tross for håndsprit og forsøk på å holde avstand, men jeg blir tross alt ikke like syk nå lenger. Det må komme av at jeg har opparbeidet en viss motstandskraft, endelig. Omgangsssyke er en del av oppveksten. Jeg synes at det helt sinnsykt at alle skal holde seg hjemme i 48 timer etter siste oppkast, så lenge de aller fleste virus ikke smitter lenger enn 24 timer etter. Og noen smitter i opptil en uke - så strengt tatt burde ungene holde seg hjemme en hel uke, da, eller? For sikkerhets skyld? På samme måte synes jeg det er sinnsykt at barnet ikke skal kunne gå i bursdag fordi hun kanskje blir syk? Skal man ikke sende barna på skole eller i barnehage heller, da - dersom de har syke søsken. En eller annen gang blir jo mange av dem syke, og de bør jo holde seg borte fordi ingen vet når det blir, eller? Ett av mine barn blir forresten sjelden syk, så dersom vi skulle tatt sånne hensyn, ville det blitt mange bortkasta hjemmedager av hensyn til andre. Jeg synes folk kan slappe litt av med omgangssyke-panikken. Jada, det er fælt, ubehagelig, ekkelt, vondt osv. Men det er ikek FARLIG, det går fort over, og det styrker immunforsvaret på sikt, det er jeg sikker på, av egen erfaring. Kan ikke dokumentere det, så sånn sett vet jeg at argumentet er lite verdt Og ikke kom til meg og si at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Jeg er den i min familie og av alle jeg kjenner som har hatt mest omgangssyke - trakk til meg alt som var av smitte fra jeg var 3 - til jeg var 35. Og mens andre kastet opp 5 ganger mens de var syke, kastet jeg opp 14. Det har virkelig vært ille. De siste årene har jeg ikke blitt like hardt rammet, heldigvis, men det er sjelden jeg slipper helt unna. Men jeg synes den redselen for viruset som hersker nå er helt hysterisk. Dersom det ikke er noen som av spesielle grunner ikke bør bli syke, så holder ikke jeg barna mine hjemme fordi de kanskje blir syke. Og det forventer jeg ikke at andre skal gjøre heller. Ser ikke bort i fra at jeg har blitt mer avslappa etter å ha vært gjennom så mye på den fronten. Og jeg er klar over at dette er som å "banne i kjerka" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299525-omgangssyke-dilemma/#findComment-2422772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Jeg synes det er helt panikk omkring omgangssyke, jeg. Jada, det er kjempeekkelt, men det er ikke verdens undergang. Jeg taler av erfaring. Jeg har hatt ALT av omgangssykke oppgjennom. Og jeg blir vanligvis hardt angrepet. Men jeg er helt sikker på at vi bare MÅ gjennom en del omgangssyker for å bli mer motstandsdyktig til slutt. Voksne får i alle fall omgangssyke mye sjeldnere enn barn, hva kommer det av? Jeg blir fremdeles syk nesten hver gang ungene er syke, til tross for håndsprit og forsøk på å holde avstand, men jeg blir tross alt ikke like syk nå lenger. Det må komme av at jeg har opparbeidet en viss motstandskraft, endelig. Omgangsssyke er en del av oppveksten. Jeg synes at det helt sinnsykt at alle skal holde seg hjemme i 48 timer etter siste oppkast, så lenge de aller fleste virus ikke smitter lenger enn 24 timer etter. Og noen smitter i opptil en uke - så strengt tatt burde ungene holde seg hjemme en hel uke, da, eller? For sikkerhets skyld? På samme måte synes jeg det er sinnsykt at barnet ikke skal kunne gå i bursdag fordi hun kanskje blir syk? Skal man ikke sende barna på skole eller i barnehage heller, da - dersom de har syke søsken. En eller annen gang blir jo mange av dem syke, og de bør jo holde seg borte fordi ingen vet når det blir, eller? Ett av mine barn blir forresten sjelden syk, så dersom vi skulle tatt sånne hensyn, ville det blitt mange bortkasta hjemmedager av hensyn til andre. Jeg synes folk kan slappe litt av med omgangssyke-panikken. Jada, det er fælt, ubehagelig, ekkelt, vondt osv. Men det er ikek FARLIG, det går fort over, og det styrker immunforsvaret på sikt, det er jeg sikker på, av egen erfaring. Kan ikke dokumentere det, så sånn sett vet jeg at argumentet er lite verdt Og ikke kom til meg og si at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Jeg er den i min familie og av alle jeg kjenner som har hatt mest omgangssyke - trakk til meg alt som var av smitte fra jeg var 3 - til jeg var 35. Og mens andre kastet opp 5 ganger mens de var syke, kastet jeg opp 14. Det har virkelig vært ille. De siste årene har jeg ikke blitt like hardt rammet, heldigvis, men det er sjelden jeg slipper helt unna. Men jeg synes den redselen for viruset som hersker nå er helt hysterisk. Dersom det ikke er noen som av spesielle grunner ikke bør bli syke, så holder ikke jeg barna mine hjemme fordi de kanskje blir syke. Og det forventer jeg ikke at andre skal gjøre heller. Ser ikke bort i fra at jeg har blitt mer avslappa etter å ha vært gjennom så mye på den fronten. Og jeg er klar over at dette er som å "banne i kjerka" For meg har det konsekvenser, store konsekvenser. Men jeg skal ikke nekte andre barn og komme hit eller dit, men setter pris på at jeg vet om det, slik at jeg kan holde meg unna. Så blir alle parter fornøyde ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299525-omgangssyke-dilemma/#findComment-2422777 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Ja, det er et dilemma. Spesielt fordi hun sannsynligvis får det i dag om hun er smittet. Hvis hun bringer smitte inn i bursdagsselskapet kan det ødelegge vinterferien for mange. Om hun har den minste antydning til å være uvel, ville jeg i hvert fall holdt henne hjemme. Ellers pleier jeg å tenke på hva jeg ville syntes om det var til mitt hus barnet kom på besøk. Tror jeg ikke ville vært veldig happy om et barn fortalte at søster lå hjemme i omgangssyke, men så hater jeg omgangssyke.... På den annen side er hun jo fortsatt frisk. Veldig vanskelig å gi deg råd, med andre ord. Hva med å lufte dilemmaet til bursdagsbarnets foreldre? Akkurat det at det er vinterferie, er faktisk et argument som nok tilsier at man bør ta ekstra hensyn. Det tenkte jeg ikke på, så jeg må nok moderere meg litt i forhold til det jeg svarte lenger opp. Men generelt synes jeg at det er lmye hysteri omkring omgangssyke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299525-omgangssyke-dilemma/#findComment-2422779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1203158796' post='3807002] For meg har det konsekvenser, store konsekvenser. Men jeg skal ikke nekte andre barn og komme hit eller dit, men setter pris på at jeg vet om det, slik at jeg kan holde meg unna. Så blir alle parter fornøyde ) Så lenge det har store konsekvenser for noen, synes jeg naturligvis det bør tas ekstra hensyn. Men i de fleste tilfellene har det ikke det, heldigvis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299525-omgangssyke-dilemma/#findComment-2422780 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Så lenge det har store konsekvenser for noen, synes jeg naturligvis det bør tas ekstra hensyn. Men i de fleste tilfellene har det ikke det, heldigvis. Noe herk er det, guttungen har hatt diare i en uke, jeg føler jeg gjør annet enn å sprite ned huset ;o) Det slår ikke feil, når jeg skal legges inn på Riksen, så får han omgangsyke, og jeg må gå rundt som smittejeger i beste hollywood-stil ;o) Jeg tar selv på meg jobben med og holde meg unna ting som kan få konsekvenser for meg, men det hjelper veldig på når andre kan gi meg beskjed om at de har smitte i hus. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299525-omgangssyke-dilemma/#findComment-2422785 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J.R.-07 Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Jeg synes det er helt panikk omkring omgangssyke, jeg. Jada, det er kjempeekkelt, men det er ikke verdens undergang. Jeg taler av erfaring. Jeg har hatt ALT av omgangssykke oppgjennom. Og jeg blir vanligvis hardt angrepet. Men jeg er helt sikker på at vi bare MÅ gjennom en del omgangssyker for å bli mer motstandsdyktig til slutt. Voksne får i alle fall omgangssyke mye sjeldnere enn barn, hva kommer det av? Jeg blir fremdeles syk nesten hver gang ungene er syke, til tross for håndsprit og forsøk på å holde avstand, men jeg blir tross alt ikke like syk nå lenger. Det må komme av at jeg har opparbeidet en viss motstandskraft, endelig. Omgangsssyke er en del av oppveksten. Jeg synes at det helt sinnsykt at alle skal holde seg hjemme i 48 timer etter siste oppkast, så lenge de aller fleste virus ikke smitter lenger enn 24 timer etter. Og noen smitter i opptil en uke - så strengt tatt burde ungene holde seg hjemme en hel uke, da, eller? For sikkerhets skyld? På samme måte synes jeg det er sinnsykt at barnet ikke skal kunne gå i bursdag fordi hun kanskje blir syk? Skal man ikke sende barna på skole eller i barnehage heller, da - dersom de har syke søsken. En eller annen gang blir jo mange av dem syke, og de bør jo holde seg borte fordi ingen vet når det blir, eller? Ett av mine barn blir forresten sjelden syk, så dersom vi skulle tatt sånne hensyn, ville det blitt mange bortkasta hjemmedager av hensyn til andre. Jeg synes folk kan slappe litt av med omgangssyke-panikken. Jada, det er fælt, ubehagelig, ekkelt, vondt osv. Men det er ikek FARLIG, det går fort over, og det styrker immunforsvaret på sikt, det er jeg sikker på, av egen erfaring. Kan ikke dokumentere det, så sånn sett vet jeg at argumentet er lite verdt Og ikke kom til meg og si at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Jeg er den i min familie og av alle jeg kjenner som har hatt mest omgangssyke - trakk til meg alt som var av smitte fra jeg var 3 - til jeg var 35. Og mens andre kastet opp 5 ganger mens de var syke, kastet jeg opp 14. Det har virkelig vært ille. De siste årene har jeg ikke blitt like hardt rammet, heldigvis, men det er sjelden jeg slipper helt unna. Men jeg synes den redselen for viruset som hersker nå er helt hysterisk. Dersom det ikke er noen som av spesielle grunner ikke bør bli syke, så holder ikke jeg barna mine hjemme fordi de kanskje blir syke. Og det forventer jeg ikke at andre skal gjøre heller. Ser ikke bort i fra at jeg har blitt mer avslappa etter å ha vært gjennom så mye på den fronten. Og jeg er klar over at dette er som å "banne i kjerka" Så enig ,så enig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299525-omgangssyke-dilemma/#findComment-2422792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Jeg er enig med tzatziki i at man kan bli for hysterisk. Jeg kan ikke se noen grunn til at du skal holde henne hjemme hvis hun ikke viser tegn på sykdom med mindre det er noen i selskapet med nedsatt immunforsvar eller lignende. Det er jo ikke sikkert at hun blir syk bare fordi dere har sykdommen i hjemmet. Vask henne og gi henne rene klær på før dere drar, så synes jeg ikke du kan gjøre mer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299525-omgangssyke-dilemma/#findComment-2423146 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elin Pelin Pøne Skrevet 17. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2008 Jeg er enig med tzatziki i at man kan bli for hysterisk. Jeg kan ikke se noen grunn til at du skal holde henne hjemme hvis hun ikke viser tegn på sykdom med mindre det er noen i selskapet med nedsatt immunforsvar eller lignende. Det er jo ikke sikkert at hun blir syk bare fordi dere har sykdommen i hjemmet. Vask henne og gi henne rene klær på før dere drar, så synes jeg ikke du kan gjøre mer. Heisann! Det var det vi gjorde ja. Ga beskjed på forhånd til foreldrene,og de ville absolutt at storesøster skulle komme i selskapet. Takk til alle som har svart. Tydeligvis litt forskjellige meninger;) Nå er lillesøster frisk også og det er ingen av oss andre som har vært syke, så da håper jeg vi er trygge for denne gang.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299525-omgangssyke-dilemma/#findComment-2423595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvis alle bare hadde overholdt 48-t regelen... Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Jeg synes det er helt panikk omkring omgangssyke, jeg. Jada, det er kjempeekkelt, men det er ikke verdens undergang. Jeg taler av erfaring. Jeg har hatt ALT av omgangssykke oppgjennom. Og jeg blir vanligvis hardt angrepet. Men jeg er helt sikker på at vi bare MÅ gjennom en del omgangssyker for å bli mer motstandsdyktig til slutt. Voksne får i alle fall omgangssyke mye sjeldnere enn barn, hva kommer det av? Jeg blir fremdeles syk nesten hver gang ungene er syke, til tross for håndsprit og forsøk på å holde avstand, men jeg blir tross alt ikke like syk nå lenger. Det må komme av at jeg har opparbeidet en viss motstandskraft, endelig. Omgangsssyke er en del av oppveksten. Jeg synes at det helt sinnsykt at alle skal holde seg hjemme i 48 timer etter siste oppkast, så lenge de aller fleste virus ikke smitter lenger enn 24 timer etter. Og noen smitter i opptil en uke - så strengt tatt burde ungene holde seg hjemme en hel uke, da, eller? For sikkerhets skyld? På samme måte synes jeg det er sinnsykt at barnet ikke skal kunne gå i bursdag fordi hun kanskje blir syk? Skal man ikke sende barna på skole eller i barnehage heller, da - dersom de har syke søsken. En eller annen gang blir jo mange av dem syke, og de bør jo holde seg borte fordi ingen vet når det blir, eller? Ett av mine barn blir forresten sjelden syk, så dersom vi skulle tatt sånne hensyn, ville det blitt mange bortkasta hjemmedager av hensyn til andre. Jeg synes folk kan slappe litt av med omgangssyke-panikken. Jada, det er fælt, ubehagelig, ekkelt, vondt osv. Men det er ikek FARLIG, det går fort over, og det styrker immunforsvaret på sikt, det er jeg sikker på, av egen erfaring. Kan ikke dokumentere det, så sånn sett vet jeg at argumentet er lite verdt Og ikke kom til meg og si at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Jeg er den i min familie og av alle jeg kjenner som har hatt mest omgangssyke - trakk til meg alt som var av smitte fra jeg var 3 - til jeg var 35. Og mens andre kastet opp 5 ganger mens de var syke, kastet jeg opp 14. Det har virkelig vært ille. De siste årene har jeg ikke blitt like hardt rammet, heldigvis, men det er sjelden jeg slipper helt unna. Men jeg synes den redselen for viruset som hersker nå er helt hysterisk. Dersom det ikke er noen som av spesielle grunner ikke bør bli syke, så holder ikke jeg barna mine hjemme fordi de kanskje blir syke. Og det forventer jeg ikke at andre skal gjøre heller. Ser ikke bort i fra at jeg har blitt mer avslappa etter å ha vært gjennom så mye på den fronten. Og jeg er klar over at dette er som å "banne i kjerka" Hysteri å ha 48-timers regel? Privat kan jo ingen si noe som helst annet enn hva de selv føler er riktig. Men for f.eks. bhg er dette med omg.syke et stort problem når enkelte foresatte ikke respekterer 48-timers regelen. At barn er syke er nå en ting (neida, ikke jordas undergang med litt spy og bæsj), men når personalet også ligger strødd, så får det litt større ringvirkninger. Jeg vet om bhg som har holdt på med omgsyke i tre mnd i strekk pga foresatte som sendte barna for tidlig i bhg. Disse barna ble så syke igjen etter kort tid...., ja - også ble jo et lass av andre smittet i tillegg. Da hjelper det lite å sprite hender, bord, stoler, stellebord, vask av leker etc.... 48-timers regelen har ingenting med hysteri, det har med respekt å gjøre - for andres helse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299525-omgangssyke-dilemma/#findComment-2424048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
alwaysme Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Hysteri å ha 48-timers regel? Privat kan jo ingen si noe som helst annet enn hva de selv føler er riktig. Men for f.eks. bhg er dette med omg.syke et stort problem når enkelte foresatte ikke respekterer 48-timers regelen. At barn er syke er nå en ting (neida, ikke jordas undergang med litt spy og bæsj), men når personalet også ligger strødd, så får det litt større ringvirkninger. Jeg vet om bhg som har holdt på med omgsyke i tre mnd i strekk pga foresatte som sendte barna for tidlig i bhg. Disse barna ble så syke igjen etter kort tid...., ja - også ble jo et lass av andre smittet i tillegg. Da hjelper det lite å sprite hender, bord, stoler, stellebord, vask av leker etc.... 48-timers regelen har ingenting med hysteri, det har med respekt å gjøre - for andres helse. Så hjertens enig med deg. Vet om etpar barnehager der det er slik, men nå hører det med til historien at enkelte ansatte går syke på jobb, og samme ansatte drasser sine syke barn i bhg.. Utrolig, men sant! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299525-omgangssyke-dilemma/#findComment-2424055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Hysteri å ha 48-timers regel? Privat kan jo ingen si noe som helst annet enn hva de selv føler er riktig. Men for f.eks. bhg er dette med omg.syke et stort problem når enkelte foresatte ikke respekterer 48-timers regelen. At barn er syke er nå en ting (neida, ikke jordas undergang med litt spy og bæsj), men når personalet også ligger strødd, så får det litt større ringvirkninger. Jeg vet om bhg som har holdt på med omgsyke i tre mnd i strekk pga foresatte som sendte barna for tidlig i bhg. Disse barna ble så syke igjen etter kort tid...., ja - også ble jo et lass av andre smittet i tillegg. Da hjelper det lite å sprite hender, bord, stoler, stellebord, vask av leker etc.... 48-timers regelen har ingenting med hysteri, det har med respekt å gjøre - for andres helse. Har aldri opplevd slike problemer i noen barnehage eller skole som jeg har hatt barn i. Jeg tror det problemet er sterkt overdrevet, og de gangene det oppstår, tror jeg heller det er et spesielt motstandskraftig virus eller dårlig hygiene i barnehagen enn brudd på 48 timers regelen, spesielt siden de fleste virusene ikke smitter etter 24 timer, selv om enkelte smitter både kortere og lenger. Dessuten blir de fleste immune i i alle fall en måneds tid etter å ha hatt viruset, slik at det er sjelden at barnehagepersonell ligger strødd i flere runder. Hvis de blir smittet på nytt SÅ fort, må det kun gjelde enkelte virus, Men at de får en runde hver gang det kommer i barnehagen, dersom de har lett for å få sånt, det er nesten ikke til å unngå. Jeg, med min overfølsomhet for omgangssyke, og ekstreme smitte-utsatthet har ALDRI opplevd gjensmitte i samme sykdomsrunde, selv om jeg i høyeste grad har vært utsatt for smitte. Jeg tror som sagt at problemet er sterkt overdrevet, selv om det naturligvis KAN forekomme. Når det er sagt, så er hensynet til personalet noe av det som evt. kunne få meg til å moderere meg litt. Men det er sjelden det som blir brukt som argument når folk "offer seg" på dette forumet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299525-omgangssyke-dilemma/#findComment-2424163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Platina Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Om man skal tenke sånn så må man jo holde hele familien hjemme hver gang noen er syke? Jeg hadde latt storesøster gå i bursdag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299525-omgangssyke-dilemma/#findComment-2424174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvis alle bare hadde overholdt 48-timers regelen... Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Har aldri opplevd slike problemer i noen barnehage eller skole som jeg har hatt barn i. Jeg tror det problemet er sterkt overdrevet, og de gangene det oppstår, tror jeg heller det er et spesielt motstandskraftig virus eller dårlig hygiene i barnehagen enn brudd på 48 timers regelen, spesielt siden de fleste virusene ikke smitter etter 24 timer, selv om enkelte smitter både kortere og lenger. Dessuten blir de fleste immune i i alle fall en måneds tid etter å ha hatt viruset, slik at det er sjelden at barnehagepersonell ligger strødd i flere runder. Hvis de blir smittet på nytt SÅ fort, må det kun gjelde enkelte virus, Men at de får en runde hver gang det kommer i barnehagen, dersom de har lett for å få sånt, det er nesten ikke til å unngå. Jeg, med min overfølsomhet for omgangssyke, og ekstreme smitte-utsatthet har ALDRI opplevd gjensmitte i samme sykdomsrunde, selv om jeg i høyeste grad har vært utsatt for smitte. Jeg tror som sagt at problemet er sterkt overdrevet, selv om det naturligvis KAN forekomme. Når det er sagt, så er hensynet til personalet noe av det som evt. kunne få meg til å moderere meg litt. Men det er sjelden det som blir brukt som argument når folk "offer seg" på dette forumet. Uansett tror jeg ingen ufaglærte (meg inkludert, selv om jeg også har hatt min kvote av oppkast og diare...) vet best når det gjelder omgsyke. Du mener åpenbart at folk offer seg og er hysteriske. Jeg mener man må få lov å offe seg når man har omsyke for tredje gang på kort tid. Og det har ingenting å gjøre med at omgsyke er farlig eller at man blir så innmari dårlig. De aller fleste vet nok at dette er en ufarlig sykdom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299525-omgangssyke-dilemma/#findComment-2424475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Uansett tror jeg ingen ufaglærte (meg inkludert, selv om jeg også har hatt min kvote av oppkast og diare...) vet best når det gjelder omgsyke. Du mener åpenbart at folk offer seg og er hysteriske. Jeg mener man må få lov å offe seg når man har omsyke for tredje gang på kort tid. Og det har ingenting å gjøre med at omgsyke er farlig eller at man blir så innmari dårlig. De aller fleste vet nok at dette er en ufarlig sykdom. Ufaglært? Forskjellene oss i mellom dreier seg jo ikke om forskjeller i faktaopplysninger,gjør det det? Så faglært eller ei har 0 å si. Det vi er uenig om, er hvor hysterisk man skal være og hva man kan kreve av andre pga en så ufarlig sykdom. A propos faglært, så sier min lege at omgangssyker er umulig å gardere seg mot uansett. Går det i et område, kan man få det overalt - på butikken for den del. Han mener at slike 48 timersregler osv er mer eller mindre unyttige, bortsett fra dersom det gjelder sykehus osv hvor sånt absolutt ikke bør få bre seg. Jada, det er lov å offe seg, men grunnen til at man får det 3. gang på rad er ikke fordi folk ikke overholder 48 timers regelen, siden de fleste virus ikke smitter så lenge. Og det er sjelden samme virus 3 ganger på rad, heller. Og merk - jeg har ikke hatt "min del av omgangssyke". Jeg har hatt en ekstrem mengde omgangssyker oppgjennom, mer enn noen jeg noengang har hørt om, både som barn og voksen, Sikkert derfor jeg er blitt temmelig avslappet til det med åra. Man får det, det er vondt, det går over. Ferdig med det. Dessuten - å overholde 48timersregelen er nå en ting, men når man ikke skal sende barn i bursdag, og sikkert ikke i barnehage eller skole fordi de har vært utsatt for smitte og kanskje kan komme til å bli syke, DA har hysteriet gått altfor langt, etter min mening. Som sagt, i vår familie får barna det sjelden samtidig. Antagelig fordi de ikke smitter hverandre pga stregne hygieneregler hjemme, de plukker det derimot opp i sine skole- og barnehagemiljøer. Og ikke holder jeg barna hjemme fordi de kanskje blir syke, spesielt når all erfaring tilsier at de vanligvis ikke blir det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299525-omgangssyke-dilemma/#findComment-2424516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest I rest my case! Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Ufaglært? Forskjellene oss i mellom dreier seg jo ikke om forskjeller i faktaopplysninger,gjør det det? Så faglært eller ei har 0 å si. Det vi er uenig om, er hvor hysterisk man skal være og hva man kan kreve av andre pga en så ufarlig sykdom. A propos faglært, så sier min lege at omgangssyker er umulig å gardere seg mot uansett. Går det i et område, kan man få det overalt - på butikken for den del. Han mener at slike 48 timersregler osv er mer eller mindre unyttige, bortsett fra dersom det gjelder sykehus osv hvor sånt absolutt ikke bør få bre seg. Jada, det er lov å offe seg, men grunnen til at man får det 3. gang på rad er ikke fordi folk ikke overholder 48 timers regelen, siden de fleste virus ikke smitter så lenge. Og det er sjelden samme virus 3 ganger på rad, heller. Og merk - jeg har ikke hatt "min del av omgangssyke". Jeg har hatt en ekstrem mengde omgangssyker oppgjennom, mer enn noen jeg noengang har hørt om, både som barn og voksen, Sikkert derfor jeg er blitt temmelig avslappet til det med åra. Man får det, det er vondt, det går over. Ferdig med det. Dessuten - å overholde 48timersregelen er nå en ting, men når man ikke skal sende barn i bursdag, og sikkert ikke i barnehage eller skole fordi de har vært utsatt for smitte og kanskje kan komme til å bli syke, DA har hysteriet gått altfor langt, etter min mening. Som sagt, i vår familie får barna det sjelden samtidig. Antagelig fordi de ikke smitter hverandre pga stregne hygieneregler hjemme, de plukker det derimot opp i sine skole- og barnehagemiljøer. Og ikke holder jeg barna hjemme fordi de kanskje blir syke, spesielt når all erfaring tilsier at de vanligvis ikke blir det. Snakk om dobbeltmoral. Her preker du om at omgsyke er så ufarlig og ikke noe å lage hysteri for... Så går du selv til lege for omgsyke? Hvem er den hysteriske her egentlig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299525-omgangssyke-dilemma/#findComment-2424843 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Snakk om dobbeltmoral. Her preker du om at omgsyke er så ufarlig og ikke noe å lage hysteri for... Så går du selv til lege for omgsyke? Hvem er den hysteriske her egentlig? Jeg har aldri gått til lege for omgangssyke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/299525-omgangssyke-dilemma/#findComment-2425250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.