Gå til innhold

Forklare barn om døden

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det finnes sikkert bøker om emnet uten at jeg kan tipse deg desverre.

Men Storebror her i huset har desverre opplevd flere dødsfall til dyr han har vært svært knyttet til i løpet av sitt korte liv. Vet at det ikke blir det samme som et menneske, men forteller deg likevel litt hva vi har sagt til han.

Storebror har i lengre tid vært veldig opptatt av kroppen og hvordan den virker og alt henger sammen. Da har vi forklart døden med at kroppen slutter å virke (årsakene til dette er jo flere men vi har lagt vekt på alderdom). Dette er et svar han har godtatt.

Vi har vært nøye med å ikke sammenligne døden med å sove eller ting som han vil oppleve.

Videre må man jo selv velge om man vil si noe om hva som skjer med kroppen (evt.sjelen) etterpå. Men til et så lite barn så tror jeg på å gjøre det enklest mulig. Og heller svare videre om barnet spørr.

http://www.sykepleierforbundet.no/article.php?articleID=4030&categoryID=586

Når oldermor til snuppen døde, var vi helt ærlige. Hun er død.

Vi sa også at hun var i himmelen, og koste seg der.

Jeg tror det er viktig å være æelig, og vise ekte følelser.

La barna spørre, og svare dem på det de spør om.

Kodolerer om dere har mistet noen kjære.

Vi har nettopp vært gjennom dette med døden, siden barnas bestefar døde for tre uker siden. Barna våre er snart 4 år, 6,5 år og snart 9 år.

Vi fortalte at lungene hans var syke, at han ikke kunne få puste godt nok, og da stoppet hjertet hans å slå. Kroppen hans virket ikke mer. Vi fortalte også at det var kroppen hans som ble lagt i jorda, men at det som virkelig var bestefar - tankene og følelsene hans - det er nå i himmelen.

Vi var på biblioteket og lånte flere bøker om døden. Av de vi likte best var "Bestefar og Maria" (husker ikke forfatter)- "Kirsebærtreet" (Jan Godtfrey), og "Noen sier at døden er svart ( Erling Forfang og Annlaug Auestad).

Vi fortalte veldig detaljert om begravelsen, slik at de var godt forberedt. De var også med på å dele ut sangene ved inngangen til kapellet, samt legge på blomster på graven.

Og jeg sa at de måtte spørre alt de ønsket til meg, og det gjorde de.

Hvor mye de tar inn over seg, er veldig avhengig av hva slags typer de er. Hun minste mi gråt mye, og sørget vedlig åpent (slik også han på snart 9 gjorde), mens hun midterste var full av spørsmål og kom med tankefulle kommentarer mange ganger.

Det fins mange bøker, både barnebøker og for foreldre, spør på biblioteket. Hvis dere "bare" skal snakke om temaet generelt, kan dere starte med f.eks. en bok om et kjæledyr som dør. Er det en i familien som er gammel og / eller syk, finnes det bøker om f.eks. besteforeldre som går bort.

Annonse

Gjest Blikkboks

Leste nettopp en artikkel på dagbladet.no om om "små gutter sørger også" (eller noe i den duren.

Skal søke opp linken, ett øyeblikk....

http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/02/16/527042.html

Mine tårer trillet når jeg leste den, men jeg er også veldig lettrørt. Skal absolutt kjøpe noen bøker om temaet selv også. Da jeg tror vi dessverre om kort tid kan trenge å forklare litt av hvert..... (ikke så nært, men nært nok for min lillegutt)

Ha en flott dag

Farvell, herr Muffin.

Til en 4 åring, forklar det som er relevant or det dødsfallet barnet har opplevd.

Jeg spurte etter den på biblioteket da vi skulle ha bøker om det temaet, men den hadde de ikke inne da.

Lurer på om det er kommet en Lillesøster-bok om døden også nå?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...