Gå til innhold

Tolvåringer kan få p-piller. LINK

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg syns det er fint at jentene tar ansvar. Det er tidlig å være seksuelt aktive, men det er verre om de blir gravide.

Jeg regner med at helsesøster tar en "alvorsprat" med dem samtidig og hun kan sikkert være lettere å snakke med og høre på enn hva foreldrene er.

Jeg tror ikke foreldrene til disse tolvåringene greier å nekte dem å ha sex uansett.

Gjest PrincessLeia

Jeg er nesten målløs............... Hvis jeg hadde hatt en tolvåring som hadde fått p-piller uten mitt samtykke, vet jeg ikke hva jeg hadde gjort! Dette er jo over alle grenser! En tolvåring er fortsatt et barn, som står under sine foreldres beskyttelse. At helsepersonell kan gjøre slikt med loven i hånd ( det tviler jeg egentlig på), er over min fatteevne.

Jeg synes det er rystende. En 12-åring er bare et barn. Punktum.

Vil ikke dette føre til bare enda større sexpress på ungjentene? Det blir så enkelt for en del kyniske gutter som disse småjentene ser opp til å smiske seg til at de kan jo bare stikke innom helsesøster å få gratis p-piller og da slipper jo han å bruke kondom og da er det jo heller ikke noe farlig å la ham få viljen sin... *Svartmaler*

Det står jo også at de aldri har vært borti noen 12-åringer som har fått det, og at det ikke er vanlig for 13-åringer heller.

Det er jo et dilemma for helsetjenesten.

Jeg har en "unge" i ca den alderen selv, og jeg forstår dilemmaet.

Det står jo også at de aldri har vært borti noen 12-åringer som har fått det, og at det ikke er vanlig for 13-åringer heller.

Det er jo et dilemma for helsetjenesten.

Jeg har en "unge" i ca den alderen selv, og jeg forstår dilemmaet.

''Skolelegen opplyser at rent teoretisk kan tolvåringer få p-piller i spesielle tilfeller uten foreldrenes viten, men at hun aldri har hørt om at det har skjedd.

–13-åringer er mer realistisk, men det er ikke så ofte det heller. Jeg tror aldri jeg har skrevet ut p-piller til 13-åringer uten foreldre til stede. Det er mer vanlig fra 15 år og oppover, sier Øvstedal.

''

..står det i artikkelen.

Annonse

Tipper det er noen jenter - og deres foreldre - som fikk bakoversveis av dette oppslaget i papirutgaven i dag. To hele sider, med et gigantisk bilde av jentene... (rødmer ennå når jeg tenker på et oppslag for 18 år siden, der jeg ble urettmessig klint opp med bilde. Saken det gjaldt kom helt ut av proporsjoner.. :( ) Mamma var ikke stolt, og pappa holdt på å dåne ;o)

Uansett; i overskriften står det _kan_ få, men det har vel knappest skjedd.

Men det som skjokkerer meg mer, er holdningen til sex. Det virker som om jentene gir etter, fordi at gutta mener at p-pillebruk er prevensjon nok! Jeg er rystet over hvor an-alfabete ungdommene er på dette området. Er det slik at foreldrene overlater info om sex og preventiver fullt og helt til helsesøstra og naturfagslæreren? Stakkars ungdom som var syk den dagen dette ble gjennomgått! ;o)

Gjest enig i det

Vil ikke dette føre til bare enda større sexpress på ungjentene? Det blir så enkelt for en del kyniske gutter som disse småjentene ser opp til å smiske seg til at de kan jo bare stikke innom helsesøster å få gratis p-piller og da slipper jo han å bruke kondom og da er det jo heller ikke noe farlig å la ham få viljen sin... *Svartmaler*

Jeg er så enig.

En 12-åring (og også de som er noen år eldre!) er bare barn!

Skremmende hvordan grensene kryper nedover.

Jeg synes det er trist dersom tolvåringer har behov for p-piller. ..

Samtidig tenker jeg litt sånn: Jeg tror det er bedre at seksuelt aktive jenter får resept på p-piller, enn at de skal ha sex uten. Burde foreldrene får vite det? Ideelt sett, selvsagt. Men dersom det ble et krav at foreldrene måtte få vite det, tror jeg mange jenter heller dropper prevensjon, ennå fortelle det til foreldrene.

Jeg håper at helsesøstrene som skriver ut p-piller til så unge jenter, tar en skikkelig prat med dem først, og at de får all den informasjonen de trenger. Jeg håper de blir oppfordret til å bruke kondom i tillegg til p-piller, for å beskytte seg mot kjønnssykdommer og det viruset som kan lede til livmorhalskreft.

I en ideel verden, ville ikke ungjenter ha behov for p-piller. Men dessverre er det sånn at unge jenter kan være seksuelt aktive - og da bør de ha muligheten til å beskytte seg fra uønsket graviditet(p-piller) OG kjønnsykdommer (kondom).

Skaper dette sexpress på unge jenter? Kanskje. Men presset eksisterer selv uten tilgang på p-piller.

Hva kan man gjøre?

Ikke annet enn å prøve å prate med sine døtre og sønner om sex og sexpress, forsøke å skape holdninger hos dem som gjør at de kan stå imot sexpress og vente med sex til de er modne nok til det. Ingen enkel oppgave....

Det står jo også i artikkelen at det omtrent aldri skjer, men at det er mindre uvanlig når de er ca. 15 år.

Det teoretiske fåtall som måtte ha behov for prevensjon når de er 12 år, tror jeg bør få det. Alternativet er verre. Jeg er enig i det KaVa skriver.

Da jeg selv var ung, var det mye rabalder pga. en svensk 12-årig jente som ble mor. Hun sa ingenting om svangerskapet til noen før hun var ca. 5 mnd på vei, så det var vanskelig å gjøre noe med det. Hun var moden for alderen, så atskillig eldre ut, var kjæreste med barnefaren som var 18 og hadde sex med ham helt frivillig. De fikk et nytt barn da hun var 17, så de holdt sammen ganske så lenge.

Rabalderet skyldtes at historien kom i ukebladene uten tilstrekkelig fordømmelsesinnpakning. Hun ble framstilt som en stolt mamma som ikke angret så veldig, noe som hele Norge syntes var helt forferdelig (og typisk svensk synd) tidlig på 70-tallet.

Det står jo også i artikkelen at det omtrent aldri skjer, men at det er mindre uvanlig når de er ca. 15 år.

Det teoretiske fåtall som måtte ha behov for prevensjon når de er 12 år, tror jeg bør få det. Alternativet er verre. Jeg er enig i det KaVa skriver.

Da jeg selv var ung, var det mye rabalder pga. en svensk 12-årig jente som ble mor. Hun sa ingenting om svangerskapet til noen før hun var ca. 5 mnd på vei, så det var vanskelig å gjøre noe med det. Hun var moden for alderen, så atskillig eldre ut, var kjæreste med barnefaren som var 18 og hadde sex med ham helt frivillig. De fikk et nytt barn da hun var 17, så de holdt sammen ganske så lenge.

Rabalderet skyldtes at historien kom i ukebladene uten tilstrekkelig fordømmelsesinnpakning. Hun ble framstilt som en stolt mamma som ikke angret så veldig, noe som hele Norge syntes var helt forferdelig (og typisk svensk synd) tidlig på 70-tallet.

Jeg tror jeg foretrekker svangerskap og eventuelt barnebarn framfor blodpropp. Og hvordan i hele vide verden skal jeg kunne ta ansvar for en 12-årings helse om jeg ikke en gang får vite at hun går på p-piller.

Det finnes vel ingen forskning på langtidsvirkningene av å begynne å tukle med jentenes hormoner så tidlig.

Gi de i så fall heller kondomer. Så har de kanskje ikke vært gjennom de fleste kjønnsykdommene før de er 17.

Selv om de nå ærbødigst sier at det er svært sjeldent det gis til tolvåringer er grensen ferdig flyttet. Hvordan vil det se ut om noen år?

I forhold til alkohol blir man jo anbefalt å sette grenser fremfor å gi ungene sprit for at de ikke skal kjøpe hjemmebrent. Hva er så prinsippielt forskjellig med å forsøke å motvirke et uønsket alkoholkonsum og en seksuell aktivitet ungene ikke har godt av?

mvh

Annonse

så vidt jeg veit må man være 16 for å få p-piller gratis....

Jeg tror jeg foretrekker svangerskap og eventuelt barnebarn framfor blodpropp. Og hvordan i hele vide verden skal jeg kunne ta ansvar for en 12-årings helse om jeg ikke en gang får vite at hun går på p-piller.

Det finnes vel ingen forskning på langtidsvirkningene av å begynne å tukle med jentenes hormoner så tidlig.

Gi de i så fall heller kondomer. Så har de kanskje ikke vært gjennom de fleste kjønnsykdommene før de er 17.

Selv om de nå ærbødigst sier at det er svært sjeldent det gis til tolvåringer er grensen ferdig flyttet. Hvordan vil det se ut om noen år?

I forhold til alkohol blir man jo anbefalt å sette grenser fremfor å gi ungene sprit for at de ikke skal kjøpe hjemmebrent. Hva er så prinsippielt forskjellig med å forsøke å motvirke et uønsket alkoholkonsum og en seksuell aktivitet ungene ikke har godt av?

mvh

Er jo ikke SÅ grenseløst lenge siden jeg var ung. Eh *regne* .. jeg var 14 for 14 år siden - ok, så har det gått noen år.

Uansett, når de aller fleste i ung alder vurderte "sex eller ikke sex" var det ytterst sjelden tilgangen på prevensjon som dro det den ene eller den andre veien. Om det hadde noen virkning i det hele tatt var det å utsette det noen timer eller dager til man fikk tak i kondomer, eller kanskje aller helst bare hoppe i det og håpe på det beste.

Det var helt andre vurderinger som lå til grunn for når man skulle debutere eller om man skulle ha sex.

Dersom en 12-åring har tatt en beslutning om å ha et aktivt sexliv vitner ikke det om en moden vurderingsevne - noe som er en forutsetning for at man skulle kunne trekke konklusjonen "ingen p-piller = ingen sex".

Er jo ikke SÅ grenseløst lenge siden jeg var ung. Eh *regne* .. jeg var 14 for 14 år siden - ok, så har det gått noen år.

Uansett, når de aller fleste i ung alder vurderte "sex eller ikke sex" var det ytterst sjelden tilgangen på prevensjon som dro det den ene eller den andre veien. Om det hadde noen virkning i det hele tatt var det å utsette det noen timer eller dager til man fikk tak i kondomer, eller kanskje aller helst bare hoppe i det og håpe på det beste.

Det var helt andre vurderinger som lå til grunn for når man skulle debutere eller om man skulle ha sex.

Dersom en 12-åring har tatt en beslutning om å ha et aktivt sexliv vitner ikke det om en moden vurderingsevne - noe som er en forutsetning for at man skulle kunne trekke konklusjonen "ingen p-piller = ingen sex".

Det handler også om de singnalene vi som voksne gir våre barn. Det handler også om presset gutta kan legge på jentene.

Vi er ikke uten påvirkningsevne om vi ikke er for redde for å bli sett på som snerpete og angstfulle.

Men jeg ville foretrukket et svangerskap fremfor blodpropp pga piller jeg ikke visste ungen brukte. Blodpropp gir større fare for varige mên.

mvh

mvh

De vasser i kondomer allerede, det er kjempeenkelt å få tak i gratis kondomer for ungdom, i hvert fall i byene. Ref. innlegg her fra mødre som finner en kondom på rommet til sin nesten-tenåring, da svarer jeg og de andre tenåringsmødrene at den antakelig er en pådyttet gratisprøve.

Jeg har selvsagt ikke noe imot å forsøke å motvirke / utsette deres seksuelle aktivitet også. For de fleste i den alderen er det ikke noe problem i det hele tatt.

Men jeg tror ikke at en teoretisk mulighet for å få tak i sikker prevensjon gjør at de straks løper avgårde for å prøve den ut.

Det handler også om de singnalene vi som voksne gir våre barn. Det handler også om presset gutta kan legge på jentene.

Vi er ikke uten påvirkningsevne om vi ikke er for redde for å bli sett på som snerpete og angstfulle.

Men jeg ville foretrukket et svangerskap fremfor blodpropp pga piller jeg ikke visste ungen brukte. Blodpropp gir større fare for varige mên.

mvh

Det er større sjanse for å få blodpropp i svangerskapet enn ved p-pillebruk! :) Er du virkelig seriøs når du mener at et barn på 12 år heller burde få barn enn p-piller? Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville foretrukket, men jeg håper også at jeg ikke kommer til å måtte velge for mine egne jenter...

mvh

''Jeg tror jeg foretrekker svangerskap og eventuelt barnebarn framfor blodpropp.''

Det er jeg forsåvidt enig i, hvis det er enten det ene eller det andre.

MEN: Det påstås jo at det er mye større sjanse for å få blodpropp i en graviditet enn av å bruke p-piller. I tillegg til alle andre komplikasjoner en graviditet kan føre med seg. I særdeleshet når det gjelder en 12-åring.

Alle er jo enige i at det er alt, alt for tidlig, og i denne artikkelen blir det jo faktisk presisert at det stort sett er teori dette med 12-åringene.

Dessuten vet jeg at et slikt oppslag ville ha sjokkert meg også for noen år siden da jeg hadde småbarn. Nå når jeg har tenåringer ser jeg litt anderledes på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...