yellow Skrevet 18. juni 2001 Del Skrevet 18. juni 2001 Blir snart mest sannsynlig alenemor med 2 små barn, en på 4 og en på 1 og et halvt. Jobber pr. idag nattevakt og dette vil ikke la seg gjennomføre når jeg blir alene.Med min utdannelse vil det heller ikke la seg gjøre og få en jobb som ikke følger turnus, noe som er umulig med hovedansvaret for 2 små barn.. Det jeg lurer på er om jeg sier opp jobben, er jeg da beretiget til å få overgansstønad? Ingen av barna går i barnehage, da de er hjemme med meg på dagtid. Jeg går også på skole noen kvelder i uken, hvis det har noe å si.. Jeg vet man kan søke om stipend i lånekassen, og skolen min er godkjent der, men vet du noe om man da må være heltidsstudent? Håper du kan svare på noe av dette, da jeg er temlig nervøs for min økonomiske situasjon fremover.. hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30048-overgangsst%C3%B8nad-osv/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 19. juni 2001 Del Skrevet 19. juni 2001 Du har rett på overgangsstønad uten krav til yrkesrettet aktivitet frem til yngste barn er 3 år. Deretter er det et krav at du er f.eks student eller i arbeid eller arbeidssøkende. Max stønadstid er normalt 3 år, men dette kan utvides i inntil 2 år hvis du fremdeles studerer på det tidspunktet dette blir aktuelt. Du har rett til utd.støtte dersom du tar en yrkesutdanning og ikke kan bruke den utd. du har fra før, men ikke til utgifter som ble pådratt mens du IKKE var enslig fors. (f.eks skolebøker som allerede er innkjøpt). RTV skriver (*** betyr at jeg har klippet vekk mindre relevante ting): Hensikten med stønad under utdanning er som nevnt ovenfor at forsørgeren skal bli selvforsørget ved eget arbeid. Selv om forsørgeren har en arbeidsinntekt som kan anses tilstrekkelig til selvforsørgelse, er dette likevel ikke et selvstendig grunnlag for avslag. Spørsmålet om selvforsørgelse må vurderes i et videre perspektiv. Er forsørgeren uten yrkesutdanning, vil en senere arbeidsledighet medføre at vedkommende står svakt på arbeidsmarkedet og har da kanskje ikke mulighet for rett til ytterligere stønad da denne er tidsbegrenset. *** Det kan i helt spesielle tilfeller gis utdanningsstønad ut over det tidspunkt yrkeskompetanse er oppnådd, jf. lovens uttrykk «vanligvis». Det kan være aktuelt i tilfeller hvor forsørgerens yrkeskompetanse ikke er forenlig med tyngende omsorg for barn eller forsørgeren har et yrke som medfører en ugunstig arbeidstid. *** Eksempel: Forsørgeren er utdannet hjelpepleier, noe som medfører turnus. Hun er alene om omsorgen for ett barn på syv år som er særlig omsorgskrevende på grunn av funksjonshemming. Forsørgeren ønsker å utdanne seg til lærer. I dette tilfellet kan det gis utdanningsstønad fordi tidligere yrke er lite forenlig med omsorgen for et særlig omsorgskrevende barn. Ugunstig arbeidstid Når forsørgeren har oppnådd yrkeskompetanse, kan det som hovedregel ikke legges avgjørende vekt på at yrket medfører ugunstig arbeidstid. Det er lagt til grunn at dette kan avhjelpes med tilfredsstillende tilsynsordning og stønad til barnetilsyn. Det vil likevel i enkelte tilfeller kunne tilstås utdanningsstønad hvor forsørgeren har et arbeid som etter omstendighetene vanskelig lar seg kombinere med aleneomsorg for barn og hvor det ikke er mulig å etablere tilfredsstillende tilsynsordning. Det må i slike tilfeller foretas en konkret vurdering av muligheter til å få arbeid på dagtid innen yrket eller på tilgrensede områder. Har det imidlertid vært tilstått utdanningsstønad til slikt yrke, er det lagt til grunn at det ikke kan gis ytterligere stønad. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30048-overgangsst%C3%B8nad-osv/#findComment-119901 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.