Gå til innhold

Er du kristen? Sjekk ut denne linken!


Gjest Angela26

Anbefalte innlegg

villbringebær

Det kan du lese i mitt første svar :)

Nei vet du, jeg synes ikke jeg kan lese det ut i fra ditt første svar... det er derfor jeg lurer! Spørsmålet mitt er det eldste trosutfordrende spørsmålet som fins i kristendommen. Who do you say I am? - spør Jesus Simon Peter om i Matt.16.16. "Hvem sier du at jeg er?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 196
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • villbringebær

    47

  • Bookworm

    32

  • hidi, the scorpion

    27

  • GoodTimes

    3

Gjest myopinion

Nei vet du, jeg synes ikke jeg kan lese det ut i fra ditt første svar... det er derfor jeg lurer! Spørsmålet mitt er det eldste trosutfordrende spørsmålet som fins i kristendommen. Who do you say I am? - spør Jesus Simon Peter om i Matt.16.16. "Hvem sier du at jeg er?"

Jeg behøver ikke spørre meg selv om hvem han er :) Jeg liker

rett og slett ikke en messende stemme som skal fortelle meg sannheter. Det minner meg om massesuggesjon og føles ubehagelig.

Like ubehagelig som når enkelte selgere skal prakke på deg noe du ikke ønsker eller trenger. Jeg føler akkurat det samme når jeg ser folk stå på en scene og gjøre det samme som her. Det er menneskeskapt propaganda og jeg liker det IKKE! Det stemmer ikke overens med den følelsen jeg selv har i forhold til dette. Det rene, gode, varme, kjærlige og trygge :) Det guddommelige!

Jeg har heller ikke sansen for folk som skal overøse meg med henvisninger til bibelsitater. Man bør i sin tro være sterk og ha viten nok til at man kan snakke human to human.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

Jeg behøver ikke spørre meg selv om hvem han er :) Jeg liker

rett og slett ikke en messende stemme som skal fortelle meg sannheter. Det minner meg om massesuggesjon og føles ubehagelig.

Like ubehagelig som når enkelte selgere skal prakke på deg noe du ikke ønsker eller trenger. Jeg føler akkurat det samme når jeg ser folk stå på en scene og gjøre det samme som her. Det er menneskeskapt propaganda og jeg liker det IKKE! Det stemmer ikke overens med den følelsen jeg selv har i forhold til dette. Det rene, gode, varme, kjærlige og trygge :) Det guddommelige!

Jeg har heller ikke sansen for folk som skal overøse meg med henvisninger til bibelsitater. Man bør i sin tro være sterk og ha viten nok til at man kan snakke human to human.

Hva slags kristen vil ikke ha noe med bibelen å gjøre? Hva baserer du din kristne tro på om ikke bibelen? Jesus var ikke først og fremst human. Han var 100% menneske, prøvet i alt, men uten synd. Så var han 100% Gud. Han var ikke først og fremst en stor moralpreker, men Guds Sønn. Han tilgav folk syndene deres og helbredet de syke.

Hvis man ikke vil ha noe med bibelen å gjøre kan man ikke kalle seg kristen. Da kan man kalle seg noe annet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest myopinion

Hva slags kristen vil ikke ha noe med bibelen å gjøre? Hva baserer du din kristne tro på om ikke bibelen? Jesus var ikke først og fremst human. Han var 100% menneske, prøvet i alt, men uten synd. Så var han 100% Gud. Han var ikke først og fremst en stor moralpreker, men Guds Sønn. Han tilgav folk syndene deres og helbredet de syke.

Hvis man ikke vil ha noe med bibelen å gjøre kan man ikke kalle seg kristen. Da kan man kalle seg noe annet ;-)

Du kan kalle meg hva du vil - det spiller ingen rolle for meg. Jeg har vært borti nok av dem som mener at det de tenker og predikerer er det eneste sanne - så dette er ikke noe nytt for meg. Det er den mest effektive måten og støte folk vekk slik at de føler aversjon mot det kristne budskapet.

Jeg har lest Bibelen nok ganger til og kunne referere uten og ordrett sitere - jeg har lest den nok ganger til og vite at det jeg føler i mitt hjerte er nok til at jeg kan formidle budskapet videre slik at "vanlige" mennesker forstår. Jeg har lest den nok ganger til og kunne sette ting i perspektiv og tenke selv. Jeg må ikke henge meg på Bibelen og referere sitater hver gang jeg skal skal diskutere/samtale.

Men jeg ser du er en racer på nettopp det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Har ikke lest den, men vil tro det er forstemmende lesning, dessverre!

Setter ingen likhetstrekk mellom tro og intelligens, vil tro det jevner seg ganske likt ut.

Noen kristne er kamnskje mer opphengt i synder enn i unnlatelsessynder. Homofili versus miløsyndere. Det bør nok konsentreres mer mot miljøsynder. Homofili, skal ikke oppmuntres, men vi skal like lite dømme jfr. kjærlighetsbudet.

Når det gjelder å dele med andre, er nok kristne flinkere, enn resten av befolkningen. Selv om det burde være i alles interesser at flere enn oss, har det godt, på denne jord ;)

''Når det gjelder å dele med andre, er nok kristne flinkere, enn resten av befolkningen.''

HÆ? Hvor har du det fra? Og - hva mener du med "å dele"? Dele sin lønn? Gi bort avlagte klær? Gi bort mat? Invitere naboen på middag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

Du kan kalle meg hva du vil - det spiller ingen rolle for meg. Jeg har vært borti nok av dem som mener at det de tenker og predikerer er det eneste sanne - så dette er ikke noe nytt for meg. Det er den mest effektive måten og støte folk vekk slik at de føler aversjon mot det kristne budskapet.

Jeg har lest Bibelen nok ganger til og kunne referere uten og ordrett sitere - jeg har lest den nok ganger til og vite at det jeg føler i mitt hjerte er nok til at jeg kan formidle budskapet videre slik at "vanlige" mennesker forstår. Jeg har lest den nok ganger til og kunne sette ting i perspektiv og tenke selv. Jeg må ikke henge meg på Bibelen og referere sitater hver gang jeg skal skal diskutere/samtale.

Men jeg ser du er en racer på nettopp det :)

Jeg er så glad for at jeg omgås venner som kjenner Jesus og som ikke er opptatt av at jeg forkynner på en feil måte og støter folk fra meg, men ser at jeg har Jesus på innsida og at det er langt mer verdifullt enn å kunne ordlegge meg på en bestemt måte.

Jeg tror ikke jeg gidder å snakke mer med deg om dette emnet. Hadde jeg trodd det fallt i god jord hos deg skulle jeg sitert noen Jesus-ord om å så på steingrunn, men jeg tror jeg står over.

Lev i troa di du, det er heldigvis ikke opp til MEG å bedømme om din tro frelser deg. Det er det Jesus som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest myopinion

Jeg er så glad for at jeg omgås venner som kjenner Jesus og som ikke er opptatt av at jeg forkynner på en feil måte og støter folk fra meg, men ser at jeg har Jesus på innsida og at det er langt mer verdifullt enn å kunne ordlegge meg på en bestemt måte.

Jeg tror ikke jeg gidder å snakke mer med deg om dette emnet. Hadde jeg trodd det fallt i god jord hos deg skulle jeg sitert noen Jesus-ord om å så på steingrunn, men jeg tror jeg står over.

Lev i troa di du, det er heldigvis ikke opp til MEG å bedømme om din tro frelser deg. Det er det Jesus som gjør.

Selvfølgelig gidder du ikke det - du snakker kun med de som nikker på samme måte som deg selv - mennesker som ikke tenker selv eller våger og være selvstendige nok til og fortelle deg at de har andre meninger eller oppfatninger enn deg. Jeg regner med at disse vennene er en del av menigheten din :) Og dere forkynner kun der dere er sikre på at dere kan hjernevaske mottager. Alt annet er for dere er håpløst anyway.

Hold deg til dem! Og deres frelser tar dere sikkert i mot hehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

Selvfølgelig gidder du ikke det - du snakker kun med de som nikker på samme måte som deg selv - mennesker som ikke tenker selv eller våger og være selvstendige nok til og fortelle deg at de har andre meninger eller oppfatninger enn deg. Jeg regner med at disse vennene er en del av menigheten din :) Og dere forkynner kun der dere er sikre på at dere kan hjernevaske mottager. Alt annet er for dere er håpløst anyway.

Hold deg til dem! Og deres frelser tar dere sikkert i mot hehehe.

Jeg lurer på hva som er galt med deg? Eller hva intensjonen din med meg nå er? Hadde du turt å si dette til meg i real life? Hva har jeg sagt som har støtt deg så inmari? Sitatene fra Bibelen? At jeg ikke gidder snakke med deg fordi du håner meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Selvfølgelig gidder du ikke det - du snakker kun med de som nikker på samme måte som deg selv - mennesker som ikke tenker selv eller våger og være selvstendige nok til og fortelle deg at de har andre meninger eller oppfatninger enn deg. Jeg regner med at disse vennene er en del av menigheten din :) Og dere forkynner kun der dere er sikre på at dere kan hjernevaske mottager. Alt annet er for dere er håpløst anyway.

Hold deg til dem! Og deres frelser tar dere sikkert i mot hehehe.

Trist at en kristen mobber en annen kristen....Jeg så ikke videoen selv, fordi jeg ikke har lyd på PC`en min, men syntes selve tråden ble fin....;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest myopinion

Jeg lurer på hva som er galt med deg? Eller hva intensjonen din med meg nå er? Hadde du turt å si dette til meg i real life? Hva har jeg sagt som har støtt deg så inmari? Sitatene fra Bibelen? At jeg ikke gidder snakke med deg fordi du håner meg?

Det er ikke noe galt med meg :) Hva er galt med deg? Som i utgangspunktet ikke kan akseptere at jeg ikke har sansen for linken som er lagt ut her. Det er vel lov og ha andre meninger enn deg og din menighet? Jeg faller ikke for menneskeskapt propaganda i forhold til det reneste og vakreste jeg vet om og det behøver ikke du akseptere - men du behøver heller ikke forsøke og få meg til og tenke annerledes om det!

Du har din tro - tilhører din menighet og har dine venner der - og du har Jesus i hjertet ditt sier du. Er ikke det nok for deg? Les de 2 siste setningene i ditt forrige svar til meg - så kanskje du forstår bedre hvem som håner hvem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myopinion

Trist at en kristen mobber en annen kristen....Jeg så ikke videoen selv, fordi jeg ikke har lyd på PC`en min, men syntes selve tråden ble fin....;)

Tråden er helt grei den - men jeg har ikke sansen for linken du ikke har sett. Og det er en mening jeg har rett til og ha. At noen ikke helt har forstått at vi mennesker har denne retten - anser jeg ikke for og være mitt problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Når det gjelder å dele med andre, er nok kristne flinkere, enn resten av befolkningen.''

HÆ? Hvor har du det fra? Og - hva mener du med "å dele"? Dele sin lønn? Gi bort avlagte klær? Gi bort mat? Invitere naboen på middag?

Gi av vår overflod til de som trenger det ;) Penger, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest myopinion

Jeg lurer på hva som er galt med deg? Eller hva intensjonen din med meg nå er? Hadde du turt å si dette til meg i real life? Hva har jeg sagt som har støtt deg så inmari? Sitatene fra Bibelen? At jeg ikke gidder snakke med deg fordi du håner meg?

Og ja hadde du sagt det du har sagt til meg her - hadde jeg ikke hatt noe problem med og si det samme til deg under 4 øyne - så vet du det :)

Ellers har jeg ikke noe mål med deg, noe usnakket med deg. Og jeg håner deg ikke - du er den du er. Jeg er den jeg er. Men at du skal fortelle meg at jeg ikke kan kalle meg en kristen fordi jeg ikke refererer til Bibelen hver gang jeg skal si noe, er rett og slett latterlig. Du vet ingenting om meg! Hvor er kjærligheten din? Hvor er din åpenhet i forhold til ulikheter? Finnes det rom for andre enn deg og din menighet? Finnes det plass i din tro til mangfold? Jeg undres over hvor din renhet er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Tråden er helt grei den - men jeg har ikke sansen for linken du ikke har sett. Og det er en mening jeg har rett til og ha. At noen ikke helt har forstått at vi mennesker har denne retten - anser jeg ikke for og være mitt problem :)

Synes dere begge var litt kvasse mot hverandre. At du ikke likte linken har du absolutt lov til, men jeg mener tråden som fulgte, var verd det!

Noen passer for et inderlig meninghetsliv, andre ikke, selv klarer jeg meg uten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest myopinion

Synes dere begge var litt kvasse mot hverandre. At du ikke likte linken har du absolutt lov til, men jeg mener tråden som fulgte, var verd det!

Noen passer for et inderlig meninghetsliv, andre ikke, selv klarer jeg meg uten ;)

Jeg setter pris på gode diskusjoner rundt temaet - jeg setter lite pris på mennesker som er raske til og betvile min tro fordi den ikke samsvarer med deres egen. De er såkalte "sanne" kristne - jeg hører ikke hjemme der. Det er at jeg ikke hører hjemme der er forsåvidt helt greit - jeg vil ikke tilhøre der!

Så klarer sannelige enkelte og få snudd det til at de blir hånet, ser jeg flere ganger gjennom tråden her, så fort noen stiller seg uforstående/kritisk til det de predikerer. Da er det frem med Bibelen for og underbygge sin "sterke" tro. Jeg blir bare lattermild av hele greia jeg - sorry :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Selvfølgelig gidder du ikke det - du snakker kun med de som nikker på samme måte som deg selv - mennesker som ikke tenker selv eller våger og være selvstendige nok til og fortelle deg at de har andre meninger eller oppfatninger enn deg. Jeg regner med at disse vennene er en del av menigheten din :) Og dere forkynner kun der dere er sikre på at dere kan hjernevaske mottager. Alt annet er for dere er håpløst anyway.

Hold deg til dem! Og deres frelser tar dere sikkert i mot hehehe.

Ja, Jesus tar imot de som tror pà Han vettu ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Kanskje du heller kan svare meg på hva den har med Jesus og gjøre?

Isteden for à svare med et spm. kan du heller gi et svar pà det hun spurte om:

''Hvordan kan du på noen måte si at denne videoen som vi har sett her ikke har noe med Jesus å gjøre?? Hva slags Kristus er det du bekjenner deg til?''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Gi av vår overflod til de som trenger det ;) Penger, ja.

Men hvor har du det fra at det er de kristne som gir "best"/mest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Men hvor har du det fra at det er de kristne som gir "best"/mest?

Jeg er kristen, men har ingen oppfatning av at kristne gir "best-mest". Min oppfatning er at det er mange som gir, bàde av seg selv, penger, gaver, etc. Kristne og andre.

I det gamle testamentet stàr det om à gi av sin tiendedel, og det er det flere kristne som fòlger. Altsà 10% av sin inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg setter pris på gode diskusjoner rundt temaet - jeg setter lite pris på mennesker som er raske til og betvile min tro fordi den ikke samsvarer med deres egen. De er såkalte "sanne" kristne - jeg hører ikke hjemme der. Det er at jeg ikke hører hjemme der er forsåvidt helt greit - jeg vil ikke tilhøre der!

Så klarer sannelige enkelte og få snudd det til at de blir hånet, ser jeg flere ganger gjennom tråden her, så fort noen stiller seg uforstående/kritisk til det de predikerer. Da er det frem med Bibelen for og underbygge sin "sterke" tro. Jeg blir bare lattermild av hele greia jeg - sorry :)

Jeg vet ikke hva "sann" tro er og predikerer ikke heller til ufrivillige, men blir jeg spurt, så svarer jeg villig vekk;)

Setter også pris på meningsutvekslinger, uten fordømmelse, slik at alle parter kan øke sin forståelse for hverandre.

Tror dere to kom ut litt galt, og at Villbringbær nok misforsto deg litt... Men kjærlighetsbudet er vel det sterkeste med hele vår tro ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...