Gå til innhold

Er du kristen? Sjekk ut denne linken!


Gjest Angela26

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 196
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • villbringebær

    47

  • Bookworm

    32

  • hidi, the scorpion

    27

  • GoodTimes

    3

Gjest Angela26

Her på åpent skaper sånt som dette diskusjon blant noen, mens de aller fleste ser ut til å holde seg borte :)

Jeg greier jo aldri å ti still med det jeg tror på ;-) Men unngår å diskutere religion. Det er meningsløst. Derimot vitner jeg gjerne om det jeg har sett, hørt og lært! Jeg vet jo hvem jeg har lært det av :)

Er mannen din kristen Angela?

Hmm....han er ikke troende pà samme màte som meg, men han tror nok pà Gud... Jeg praktiserer troa mi, eller hva jeg skal si. Leser i bibelen, gàr i kirka...men det har blitt litt dòdt me det etter at jeg flytta hit... I Norge har jeg mange kristne venner, og da dro vi pà mòter sammen, ba sammen, leste fra bibelen...Og jeg gikk pà bibelskole.

Han er nok mere slik at han holder troa for seg selv, og fòler mye mindre for à oppsòke kirka,ol.... Men han kan gjerne bli med meg, og han kan be....Sà han har nok ei tro dypt der inne tro jeg:-) han er i allefall veldig positiv til at jeg er kristen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Eg er ikkje kristen, men anser meg sjøl for å være religiøs.

Om eg hadde bodd i Italia så kunne eg sikkert følt "nærhet" til den katolske kirke, det er noe der som eg tiltrekkes av...

Har du hòrt linken jeg sendte? Hva synes du om den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Tja, tukte den man elsker er vel jevnlig brukt, og kanskje det at man får tilgivelse og havner i himmelen okke som?

Nei, jeg vet ikke helt, det blir galskap for meg uansett.

Tilgivelse kan man fà, men du skal ikke misbruke den. Gud ser i hjertet pà folk, om det er oppriktig anger eller ikke. Han tilgir alle som ber oppriktig om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg sa ikke at man legger bort egoismen, jeg sa at man legger bort de egoistiske tankene vedrørende sitt eget liv. Hvis man ikke tror at man er part av noe større, så mener man da mao at man selv er det eneste store og at det er den eneste grunnen til at man finnes på jorden.

At kristne også kan oppføre seg egoistisk, skal jeg ikke nekte for - i form av materielle ting, økonomi osv, men jeg snakker her om det store perspektivet...

Jeg var litt kjapp tidligere, ja, leste ikke godt nok. Nei, jeg oppfatter heller ikke at kristne ser seg selv som en del av noe stort, men som sagt, jeg har ikke så voldsomt dyptgående kjennskap til kristne; jeg kjenner kristne mennesker, men snakker ikke med dem om slike ting i grunnen.

''Hvis man ikke tror at man er part av noe større, så mener man da mao at man selv er det eneste store og at det er den eneste grunnen til at man finnes på jorden.''

Tja, det eneste store - eller lille. Ingen vet vel akkurat hvorfor vi er på jorden, hvorfor vi fødes og lever her, selv ikke kristendommen har fasiten. Jeg har ingen dyp teori om hvorfor, og jeg aksepterer lett at jeg ikke har noen formening om det. Lever livet som om dette er det eneste vi har fått utdelt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg var litt kjapp tidligere, ja, leste ikke godt nok. Nei, jeg oppfatter heller ikke at kristne ser seg selv som en del av noe stort, men som sagt, jeg har ikke så voldsomt dyptgående kjennskap til kristne; jeg kjenner kristne mennesker, men snakker ikke med dem om slike ting i grunnen.

''Hvis man ikke tror at man er part av noe større, så mener man da mao at man selv er det eneste store og at det er den eneste grunnen til at man finnes på jorden.''

Tja, det eneste store - eller lille. Ingen vet vel akkurat hvorfor vi er på jorden, hvorfor vi fødes og lever her, selv ikke kristendommen har fasiten. Jeg har ingen dyp teori om hvorfor, og jeg aksepterer lett at jeg ikke har noen formening om det. Lever livet som om dette er det eneste vi har fått utdelt. :-)

''Lever livet som om dette er det eneste vi har fått utdelt. :-)''

Det bør vi alle gjøre, men lever du slik at du tror du er den eneste som har krav på et fullverdig liv på denne jorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Har vel kommet litt bort fra min sterke barnetro. Og føler meg fremmed i kirka.

Men jeg tror og jeg vil tro. Det er bare litt vanskelig å virkelig føle troen i den travle hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Og at DE enkeltpersonene drar religion inn i det, har ingenting med religionen i seg selv å gjøre.

Forsåvidt ikke, men det skapes jo et inntrykk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

''Lever livet som om dette er det eneste vi har fått utdelt. :-)''

Det bør vi alle gjøre, men lever du slik at du tror du er den eneste som har krav på et fullverdig liv på denne jorden?

''Det bør vi alle gjøre, men lever du slik at du tror du er den eneste som har krav på et fullverdig liv på denne jorden?''

Unnskyld??? Hva mener du nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Har vel kommet litt bort fra min sterke barnetro. Og føler meg fremmed i kirka.

Men jeg tror og jeg vil tro. Det er bare litt vanskelig å virkelig føle troen i den travle hverdagen.

Jeg føler meg også fremmed i kirken, men troen min er like aktiv i meg...! Så det er kanskje to forskjellige ting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Det bør vi alle gjøre, men lever du slik at du tror du er den eneste som har krav på et fullverdig liv på denne jorden?''

Unnskyld??? Hva mener du nå?

At vi sørger for å dele mens vi er her og at vi streber på å etterlate jorda "frisk" til meste generasjon som ønsker å leve sin tid også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Tilgivelse kan man fà, men du skal ikke misbruke den. Gud ser i hjertet pà folk, om det er oppriktig anger eller ikke. Han tilgir alle som ber oppriktig om dette.

Men lever man sammen og ikke i ekteskap, så synder man jo hver dag, ikke minst fordi man har sex. Og da kan man vel ikke angre hver morgen, vel, så dypt og inderlig at man kan kalle det oppriktig anger? Eller holder det med en litt mer skikkelig anger sånn helt mot slutten av livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøje meg. Hva skal vi med islamister, sier jeg. Dette må man være vokst opp med for å orke, og helst ikke da heller.

Dette er mil fra min religiøse tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

At vi sørger for å dele mens vi er her og at vi streber på å etterlate jorda "frisk" til meste generasjon som ønsker å leve sin tid også...

Hvis du tror det er de kristne som har "enerett" på å føle ansvar for neste generasjon, så tar du i alle fall ekstremt feil.

Det er overhode ingen sammenheng mellom kristen tro og intelligens, og det er det det handler om hva overføring til senere generasjoner angår.

Ærlig talt, nå skuffer du veldig.

Forresten: Sjekk tråden om brokkolikjøp, så får man jo et inntrykk av hva miljø betyr for folk i hverdagen - kristne som ikke kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

Jøje meg. Hva skal vi med islamister, sier jeg. Dette må man være vokst opp med for å orke, og helst ikke da heller.

Dette er mil fra min religiøse tro.

Hva er din religiøse tro? Hvis du vil dele det med oss? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg også fremmed i kirken, men troen min er like aktiv i meg...! Så det er kanskje to forskjellige ting ;)

Men er det ikke det som er poenget til mange, og også noe av grunnen for reformasjonen. At man ikke trener noe mellomledd for å tro, men "hver mann skal finne Gud"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

Men er det ikke det som er poenget til mange, og også noe av grunnen for reformasjonen. At man ikke trener noe mellomledd for å tro, men "hver mann skal finne Gud"...

''At man ikke trener noe mellomledd for å tro, men "hver mann skal finne Gud"...''

Men hva mener du med mellomledd her? Kirka? Avlatshandel? Menigheten? "Enhver blir salig i sin tro"? (Dette siste står forresten ikke i bibelen, selv om mange synes å tro det...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt ikke, men det skapes jo et inntrykk...

Fordommer kalles det, og er ikke bra! Jeg håper at mennesker er i stand til ikke å dra hele folkegrupper under én kam, selv om man ikke deles deres livssyn. Når man ser på alle kristne i verden, er det tross alt et mindretall som betår seksuelle forbrytelser i relgionens navn, og man kan derfor ikke dømme på bakgrunn av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hvis du tror det er de kristne som har "enerett" på å føle ansvar for neste generasjon, så tar du i alle fall ekstremt feil.

Det er overhode ingen sammenheng mellom kristen tro og intelligens, og det er det det handler om hva overføring til senere generasjoner angår.

Ærlig talt, nå skuffer du veldig.

Forresten: Sjekk tråden om brokkolikjøp, så får man jo et inntrykk av hva miljø betyr for folk i hverdagen - kristne som ikke kristne.

Har ikke lest den, men vil tro det er forstemmende lesning, dessverre!

Setter ingen likhetstrekk mellom tro og intelligens, vil tro det jevner seg ganske likt ut.

Noen kristne er kamnskje mer opphengt i synder enn i unnlatelsessynder. Homofili versus miløsyndere. Det bør nok konsentreres mer mot miljøsynder. Homofili, skal ikke oppmuntres, men vi skal like lite dømme jfr. kjærlighetsbudet.

Når det gjelder å dele med andre, er nok kristne flinkere, enn resten av befolkningen. Selv om det burde være i alles interesser at flere enn oss, har det godt, på denne jord ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''At man ikke trener noe mellomledd for å tro, men "hver mann skal finne Gud"...''

Men hva mener du med mellomledd her? Kirka? Avlatshandel? Menigheten? "Enhver blir salig i sin tro"? (Dette siste står forresten ikke i bibelen, selv om mange synes å tro det...)

Det jeg mener er at man ikke TRENGER et mellomledd for å komme til Gud. Hvis man ønsker et mellomledd er dette selvfølgelig greit - hvis man ønsker å gå i kirka for å føle seg nærmere Gud. At menigmann selv skal kunne utøve den religiøse tro som er riktig for han/henne. At det ikke er de kirkelærde som sitter ned den ENE sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...