Gå til innhold

Er du kristen? Sjekk ut denne linken!


Gjest Angela26

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Hvorfor det da? Er det anstøtelig for deg? Synes du det hadde vært lettere å forholde deg til en gud som ikke bare er god likevel, at han lar onde ting skje i verden, fordi han selv er bitelitegrann ondskapsfull?

Kristendommens budskap er at menneskene på et gitt tidspunkt i historien (faktisk ganske med en gang skapelsen var et faktum) gjorde opprør mot Gud. Det var den falne engel som fristet dem til å gjøre mot Guds vilje. Konsekvensen var at menneskene måtte dø, og ble forvist fra Guds nærhet i Paradis. Dette visste de på forhånd at ville skje, hvis de spiste av treet som gav kunnskap om godt og ond.

Gud hadde likevel en plan, og den planen gikk ut på å gjenforene menneskene med ham, fordi han elsker dem! Derfor, på et annet gitt tidspunkt i historien sendte han sin sønn til verden, han ble anklaget for oppvigleri og gudsbespottelse fordi han brøt religiøse regler i samfunnet og bl.a.helbredet syke på hviledagen, han ble videre dømt, pint og drept. Da han døde tok han alt som skilte menneskene fra Gud (synden) med seg ned i dødsriket, og vant på den måten over satan. han stod opp igjen fra døden uten disse syndene, de ble igjen i dødsriket, og "hver den som tror på Jesus skal få evig liv" (Joh.3,16).

den grad jeg tror på Gud mener jeg han bare er god, men jeg har veldig vanskelig for å forholde meg til falne engler og trusler om fortapelse.

Jeg er nok ingen god kristen, nei, og tror absolutt ikke på alt som står i bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 196
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • villbringebær

    47

  • Bookworm

    32

  • hidi, the scorpion

    27

  • GoodTimes

    3

villbringebær

Men de store, moralske linjene er vel fortsatt et poeng? Handler det ikke om å holde sin sti ren for å komme til himmelen, da?

''Handler det ikke om å holde sin sti ren for å komme til himmelen, da?''

Nei, det handler om at fordi menneskene ikke greier å holde sin sti ren, måtte Jesus dø i menneskenes sted (stedfortredende død). Hvis menneskene hadde kunnet fortjene å komme til himmelen ved å gjøre gode gjerninger eller "holde sin sti ren" hadde de ikke trengt Jesus.

Matt.19,17: "Men hvis du vil "gå" inn til livet, kan du holde budene".

Men fordi ingen kan holde alle budene er det heller ingen som kan gå inn til livet. "Jesus er veien, sannheten og livet, ingen kommer til Faderen uten gjennom ham." (Joh.14,16).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

den grad jeg tror på Gud mener jeg han bare er god, men jeg har veldig vanskelig for å forholde meg til falne engler og trusler om fortapelse.

Jeg er nok ingen god kristen, nei, og tror absolutt ikke på alt som står i bibelen.

Slik jeg ser det kan man ikke skille mellom gode og dårlige kristne. Enten har man navnet skrevet i livets bok, eller så har man det ikke. Og det er ikke din fortjeneste om du har det :) Det er Jesus'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

''Handler det ikke om å holde sin sti ren for å komme til himmelen, da?''

Nei, det handler om at fordi menneskene ikke greier å holde sin sti ren, måtte Jesus dø i menneskenes sted (stedfortredende død). Hvis menneskene hadde kunnet fortjene å komme til himmelen ved å gjøre gode gjerninger eller "holde sin sti ren" hadde de ikke trengt Jesus.

Matt.19,17: "Men hvis du vil "gå" inn til livet, kan du holde budene".

Men fordi ingen kan holde alle budene er det heller ingen som kan gå inn til livet. "Jesus er veien, sannheten og livet, ingen kommer til Faderen uten gjennom ham." (Joh.14,16).

Nå blir jeg direkte forvirret her, altså.

Du har tydeligvis voldsomt greie på dette her, kan du svare meg på noen spørsmål?

1. De 10 bud - er ikke det "rettesnoren"?

2. Hvordan skal man komme til himmelen?

3. Kan man synde ubegrenset, bare man angrer oppriktig og ber om tilgivelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

Nå blir jeg direkte forvirret her, altså.

Du har tydeligvis voldsomt greie på dette her, kan du svare meg på noen spørsmål?

1. De 10 bud - er ikke det "rettesnoren"?

2. Hvordan skal man komme til himmelen?

3. Kan man synde ubegrenset, bare man angrer oppriktig og ber om tilgivelse?

:) Jeg svarer gjerne!

''Du har tydeligvis voldsomt greie på dette her, kan du svare meg på noen spørsmål?''

Ja det kan jeg, og jeg har "voldsomt" greie på det bare fordi jeg har levd med Gud i 14 år ;-)

''1. De 10 bud - er ikke det "rettesnoren"?''

Svar: de er rettesnoren i den gamle pakt, den pakten Gud innstiftet med Israelsfolket da han ledet dem ut fra Egypt og gjennom ørkenen for å komme til "det lovede land". Disse budene indikerer riktignok Guds vilje for hvordan det er godt for menneskene å leve! Derfor vil de fleste kristne ha dem som forbilde. Disse budene er derimot ikke det som skal til for å gjenopprette foholdet mellom Gud og mennesker. Den nye pakt mellom Gud og menneskeheten kom gjennom Jesus og det verket han gjorde på korset.

"2. Hvordan skal man komme til himmelen?'' "Hver den som tror i sitt hjerte og bekjenner med sin munn at Jesus er herre ("king" som Angels26 sier :)), skal bli frelst (komme til himmelen)" Rom.10.

''3. Kan man synde ubegrenset, bare man angrer oppriktig og ber om tilgivelse?''

På en måte ja, men likevel nei... Skal prøve å forklare: Gud ønsker bare det beste for oss, derfor har han fortalt oss hva som er godt for oss. Hver den som synder skal få sine synder tilgitt om han/hun opprikgit angrer "og vender om". Dvs.ikke fortsetter å synde. Skulle man likevel falle for dyn på nytt igjen, vil Gud tilgi, fordi han ser på deg gjennom Jesus, og Jesus er syndfri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

:) Jeg svarer gjerne!

''Du har tydeligvis voldsomt greie på dette her, kan du svare meg på noen spørsmål?''

Ja det kan jeg, og jeg har "voldsomt" greie på det bare fordi jeg har levd med Gud i 14 år ;-)

''1. De 10 bud - er ikke det "rettesnoren"?''

Svar: de er rettesnoren i den gamle pakt, den pakten Gud innstiftet med Israelsfolket da han ledet dem ut fra Egypt og gjennom ørkenen for å komme til "det lovede land". Disse budene indikerer riktignok Guds vilje for hvordan det er godt for menneskene å leve! Derfor vil de fleste kristne ha dem som forbilde. Disse budene er derimot ikke det som skal til for å gjenopprette foholdet mellom Gud og mennesker. Den nye pakt mellom Gud og menneskeheten kom gjennom Jesus og det verket han gjorde på korset.

"2. Hvordan skal man komme til himmelen?'' "Hver den som tror i sitt hjerte og bekjenner med sin munn at Jesus er herre ("king" som Angels26 sier :)), skal bli frelst (komme til himmelen)" Rom.10.

''3. Kan man synde ubegrenset, bare man angrer oppriktig og ber om tilgivelse?''

På en måte ja, men likevel nei... Skal prøve å forklare: Gud ønsker bare det beste for oss, derfor har han fortalt oss hva som er godt for oss. Hver den som synder skal få sine synder tilgitt om han/hun opprikgit angrer "og vender om". Dvs.ikke fortsetter å synde. Skulle man likevel falle for dyn på nytt igjen, vil Gud tilgi, fordi han ser på deg gjennom Jesus, og Jesus er syndfri :)

Vel, da vil jeg vel si at det forklarer endel mindre moralsk opptreden rundt forbi, de som ønsker å komme til himmelen kommer jo dit om de vil.

Også jeg som har trodd at de kristne skulle oppføre seg litt penere enn oss andre, da gitt! :-)

Jeg forstår meg lite på kristendom, det blir for vidløftig og mye "skremme"-greier om helvete. Og når du forklarer disse tingene så kan jeg jo forstå at f.eks. presten fra Glåmdalsdistriktet har misbrukt sin stedatter i Guds navn. Huff og huff. Nei, jeg får leve som et godt menneske, jeg, og nøye meg med det. Liker nok Kardemommeloven bedre enn Bibelen, "Man skal være grei og snill, og forøvrig gjøre som man vil". He-he.

Ønsker deg et godt liv videre, takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Det er jo sant, men skal man leve et kristent liv så må man jo følge Bibelen, det er vel halve poenget.

Om man velger å la være, så blir man jo bare "semi-religiøs". Velger bort det som er vanskelig, og bare er "glad-kristen", det blir jo for enkelt. Sånn sett er jo alle kristne, da, for de fleste gjør jo de enkle tingene.

Hvorfor blir det for enkelt?

"Hvis du ikke er snill så får du ikke julegaver av julenissen og hvis du synder kommer du ikke til himmelen?

Det er ikke slik, vi er jo syndige alle mann, kristne eller ikke, men Jesus sa:

"For hver den som tror på meg skal få evig liv"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Hvorfor blir det for enkelt?

"Hvis du ikke er snill så får du ikke julegaver av julenissen og hvis du synder kommer du ikke til himmelen?

Det er ikke slik, vi er jo syndige alle mann, kristne eller ikke, men Jesus sa:

"For hver den som tror på meg skal få evig liv"

Med "enkelt" mener jeg at om man bare velger seg litt av Bibelen å følge, og lever like syndig som oss andre, så blir litt av poenget borte.

Men, nå har Villbringebær forklart meg at det ikke er slik, så da tror jeg dere på det. Uten at jeg føler meg noe mer kristen av den grunn, selv om jeg i grunnen lever veldig etter de kristne grunnprinsippene fra biblen (lever i ekteskap, fikk barn i ekteskap osv.).

Forstår det slik at du er kristen. Har du vært det "hele livet", eller har du blitt det i voksen alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er "sanne" ord om Kongen - at han bl.a. elsker ALLE mennesker like mye. Hvorfor er det så utrolig mange mennesker som lider på jorden, da?

Regner ikke med du har svaret - jeg bare undres.

Tanken er at Gud har utstyrt alle mennesker med en fornuft som gjør dem i stand til å vurdere hva som er riktig handlemåte overfor enkeltmennesker og i samfunnssammenheng. Dessuten spiller samvittigheten en viktig rolle i kristen etikk. I det gamle testamente lar profeten Jeremnia Gud si følgende: "Jeg vil legge min lov i deres sinn og skrive den i dere deres hjerter" (Jer. 31,33)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er ganske enkelt: det er en annen som er skyld i det som er vondt, ondt og ikke fra Gud. Vi lever i en verden som er adskilt fra Gud. I denne verden finnes det en annen hersker.

Bibelen sier at Jesus har vunnet over denne andre herskerens tyranni, men enda en stund må vi leve i verden. Men en dag skal denne verdens hersker kastes ut, ja bindes på hender og føtter, står det.

Inntil videre gjør den falne engel og hans undersåtter alt de kan for å forsurne verden.

Det gamle testamente sier også at Gud har utstyrt alle mennesker med en fornuft som gjør dem i stand til å vurdere hva som er riktig handlemåte overfor enkeltmennesker og i samfunnssammenheng. Innvirkningen av den konkurrerende "verdensherskeren" gjør derfor at menneskene kan velge feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

:) Jeg svarer gjerne!

''Du har tydeligvis voldsomt greie på dette her, kan du svare meg på noen spørsmål?''

Ja det kan jeg, og jeg har "voldsomt" greie på det bare fordi jeg har levd med Gud i 14 år ;-)

''1. De 10 bud - er ikke det "rettesnoren"?''

Svar: de er rettesnoren i den gamle pakt, den pakten Gud innstiftet med Israelsfolket da han ledet dem ut fra Egypt og gjennom ørkenen for å komme til "det lovede land". Disse budene indikerer riktignok Guds vilje for hvordan det er godt for menneskene å leve! Derfor vil de fleste kristne ha dem som forbilde. Disse budene er derimot ikke det som skal til for å gjenopprette foholdet mellom Gud og mennesker. Den nye pakt mellom Gud og menneskeheten kom gjennom Jesus og det verket han gjorde på korset.

"2. Hvordan skal man komme til himmelen?'' "Hver den som tror i sitt hjerte og bekjenner med sin munn at Jesus er herre ("king" som Angels26 sier :)), skal bli frelst (komme til himmelen)" Rom.10.

''3. Kan man synde ubegrenset, bare man angrer oppriktig og ber om tilgivelse?''

På en måte ja, men likevel nei... Skal prøve å forklare: Gud ønsker bare det beste for oss, derfor har han fortalt oss hva som er godt for oss. Hver den som synder skal få sine synder tilgitt om han/hun opprikgit angrer "og vender om". Dvs.ikke fortsetter å synde. Skulle man likevel falle for dyn på nytt igjen, vil Gud tilgi, fordi han ser på deg gjennom Jesus, og Jesus er syndfri :)

Bare en ting til:

''Ja det kan jeg, og jeg har "voldsomt" greie på det bare fordi jeg har levd med Gud i 14 år ;-)''

I og med at jeg antar du er eldre enn 14 år, så har du blitt kristen i mer voksen alder. Hva fikk deg til å bli det? Altså, har du levd som ikke-kristen en stund, for så å bli kristen? Hvis ja, hvorfor valgte du å bli kristen?

Må innrømme at jeg ser på det å tro på Gud/Jesus/Allah/Buddah/hva-som-helst litt som å trenge en krykke. Opplever ikke at jeg trenger denne "krykken", så jeg er litt nysgjerrig på hva som får andre til å velge noe å lene seg mot. Ikke ondskapsfult, altså, bare litt nysgjerrig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anklager ingen, jeg er ikke kristen og har ikke behov for å verken dømme eller anklage, jeg har bare lurt litt på dette noen ganger. Ingen av mine venner er kristne, så jeg har liksom ingen å spørre i det virkelige liv.

Ser at du trekker fram sitater fra Bibelen, og jeg er selvfølgelig sjanseløs til å gjøre det samme. Men jeg har jo fått med meg såpass, da, at dette med ekteskap og hor er vesentlig i Bibelen, og at man skal leve etter rimelig strenge moralske regler. Og derfor lurer jeg på hvordan man som kristen tenker om sitt eget liv når man daglig bryter disse moralske standardene?

Det er her forskjellen mellom "vanlige" kristne og fundamentalistiske kristne kommer inn. Fundamentalistene ser på Bibelen fullt og helt som Guds ord og derfor uten feil, også når det gjelder faktiske opplysninger om verden og historien.

De fleste innen kirket i dag står for et bibelsyn som godtar den historisk-kritiske forskningen uten at de dermed går med på at Bibelen er et rent menneskelig produkt. De mener en moderne vitenskapelig innstilling kan kombineres med å tro at Bibelen representerer en guddommelig åpenbaring (men at det er menneskene som har skrevet denne "historien").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

Det er her forskjellen mellom "vanlige" kristne og fundamentalistiske kristne kommer inn. Fundamentalistene ser på Bibelen fullt og helt som Guds ord og derfor uten feil, også når det gjelder faktiske opplysninger om verden og historien.

De fleste innen kirket i dag står for et bibelsyn som godtar den historisk-kritiske forskningen uten at de dermed går med på at Bibelen er et rent menneskelig produkt. De mener en moderne vitenskapelig innstilling kan kombineres med å tro at Bibelen representerer en guddommelig åpenbaring (men at det er menneskene som har skrevet denne "historien").

Hm... En mer liberal holdning, da?

Det er flere som nevner dette med utvikling og tiden som går og endringer i livet osv., og det er jo vel og bra at også kristenfolket følger med. Synes det da er litt rart at dette med homofili fortsatt er så tabu i deler av de kristne miljøene? Kristendommen framstår som delvis puritansk og delvis vidåpen, det siste særlig gjennom de som praktiserer sex før ekteskap og slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... En mer liberal holdning, da?

Det er flere som nevner dette med utvikling og tiden som går og endringer i livet osv., og det er jo vel og bra at også kristenfolket følger med. Synes det da er litt rart at dette med homofili fortsatt er så tabu i deler av de kristne miljøene? Kristendommen framstår som delvis puritansk og delvis vidåpen, det siste særlig gjennom de som praktiserer sex før ekteskap og slik.

Men du belyser egentlig selv poenget her... Du sier "i enkelte kristne miljøer". Kristendommen har splittet seg i forskjellige leire (kristendommen og jødedommen startet også med samme utgangspunkt) - det er snakk om mennesker i alle sammenhenger, og det har blitt dannet forskjellige menigheter som velger å vektlegge forskjellige "regler" i Bibelen, etter eget menneskesyn, og bruker enkelte bibelstedet for å forsvare sine holdninger.

Man er enten kristenfundamentalist - og følger Bibelen til punkt og prikke, eller man er "medlem" av en avlegger av kristendommen... "Gud har utstyrt mennesket med fri vilje" (fritt sitert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Men du belyser egentlig selv poenget her... Du sier "i enkelte kristne miljøer". Kristendommen har splittet seg i forskjellige leire (kristendommen og jødedommen startet også med samme utgangspunkt) - det er snakk om mennesker i alle sammenhenger, og det har blitt dannet forskjellige menigheter som velger å vektlegge forskjellige "regler" i Bibelen, etter eget menneskesyn, og bruker enkelte bibelstedet for å forsvare sine holdninger.

Man er enten kristenfundamentalist - og følger Bibelen til punkt og prikke, eller man er "medlem" av en avlegger av kristendommen... "Gud har utstyrt mennesket med fri vilje" (fritt sitert).

Men de som kaller seg kristne i Norge, de relaterer vel helst sin tro til Den Norske Kirke? Eller er det mange forgreininger under den også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de som kaller seg kristne i Norge, de relaterer vel helst sin tro til Den Norske Kirke? Eller er det mange forgreininger under den også?

I Norge regner de kristne seg som protestanter (etter Luthers lære) og generelt i Norge finner man: metodister, pinsevenner, baptister, Frelsesarmeen, adventister, kvekere, Jehovas vitner... Så det er ikke én samlet gruppe kristne i Norge heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

I Norge regner de kristne seg som protestanter (etter Luthers lære) og generelt i Norge finner man: metodister, pinsevenner, baptister, Frelsesarmeen, adventister, kvekere, Jehovas vitner... Så det er ikke én samlet gruppe kristne i Norge heller...

Nei, selvfølgelig ikke - *klaske panne* - jeg tenker ikke på disse menighetene som "kristne" - men som "pinsevenner" eller "Jehovas" osv. Men de tilhører jo såklart samme trosretning.

Ja-ja, dette ble en riktig så opplyst dag. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig ikke - *klaske panne* - jeg tenker ikke på disse menighetene som "kristne" - men som "pinsevenner" eller "Jehovas" osv. Men de tilhører jo såklart samme trosretning.

Ja-ja, dette ble en riktig så opplyst dag. :-)

Hehe, ja nettopp... Nå skal heller ikke jeg skryte på meg en masse kunnskap om dette, og jeg er heller ikke kristen -.men timingen ville det slik at jeg nå sitter å studerer religionshistorie, og hadde kildene i umiddelbar nærhet tilfeldigvis, og ble derfor veldig opphengt i denne debatten:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Hehe, ja nettopp... Nå skal heller ikke jeg skryte på meg en masse kunnskap om dette, og jeg er heller ikke kristen -.men timingen ville det slik at jeg nå sitter å studerer religionshistorie, og hadde kildene i umiddelbar nærhet tilfeldigvis, og ble derfor veldig opphengt i denne debatten:-)

Religion som fenomen er jo veldig spennende og interessant, men når man har opplevd kristenfundamentalisme er det lett å skygge banen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...