Gå til innhold

Er du kristen? Sjekk ut denne linken!


Gjest Angela26

Anbefalte innlegg

Gjest Angela26

Synes du er tøff som legger ut dette her på åpent forum :)

Her er et vers til deg, som du kan meditere på i påska:

"Yo tengo un amigo que me ama, me ama, me ama. Yo tengo un amigo que me ama, su nombre es Jesús.

Yo tengo un amigo que me cuida, me alivia y me guarda, yo tengo un amigo que me perdona, su nombre es Jesús"

Påskeklem fra

Denne sangen har jeg hòrt ofte! Jenta mi har undervisning i kirka hver tirsdag, fordi neste àr er det "Comunion" (?), altsà fòrste gang de skal ta nattverd :-) Sà da har de laert denne sangen :-)

Ellers vil jeg si: Tusen takk for alle gode svar du har gitt folka her! Jeg la ut linken bare som en pàminnelse for oss som tror, og for de sòkende...Tenkte ikke det ville skape en sà stor diskusjon, men supert at folk engasjerer seg ! :-)

Muchas gracias!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 196
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • villbringebær

    47

  • Bookworm

    32

  • hidi, the scorpion

    27

  • GoodTimes

    3

Religion som fenomen er jo veldig spennende og interessant, men når man har opplevd kristenfundamentalisme er det lett å skygge banen. :-)

Ja absolutt - og selv om kristendommen forfekter forkynnelse, så har jeg større tro på religionsfrihet. Menneskene må få lov til å tro (eller ikke tro) på det de ønsker, for fundamentalistisk forkynnelse har som regel stikk motsatt virkning enn det som er hensikten:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

Det gamle testamente sier også at Gud har utstyrt alle mennesker med en fornuft som gjør dem i stand til å vurdere hva som er riktig handlemåte overfor enkeltmennesker og i samfunnssammenheng. Innvirkningen av den konkurrerende "verdensherskeren" gjør derfor at menneskene kan velge feil...

Helt riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

Hm... En mer liberal holdning, da?

Det er flere som nevner dette med utvikling og tiden som går og endringer i livet osv., og det er jo vel og bra at også kristenfolket følger med. Synes det da er litt rart at dette med homofili fortsatt er så tabu i deler av de kristne miljøene? Kristendommen framstår som delvis puritansk og delvis vidåpen, det siste særlig gjennom de som praktiserer sex før ekteskap og slik.

''Det er flere som nevner dette med utvikling og tiden som går og endringer i livet osv., og det er jo vel og bra at også kristenfolket følger med. Synes det da er litt rart at dette med homofili fortsatt er så tabu i deler av de kristne miljøene?''

Homofili er da neppe en ny ting som kristenfolket plutselig må forholde seg til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

I Norge regner de kristne seg som protestanter (etter Luthers lære) og generelt i Norge finner man: metodister, pinsevenner, baptister, Frelsesarmeen, adventister, kvekere, Jehovas vitner... Så det er ikke én samlet gruppe kristne i Norge heller...

''I Norge regner de kristne seg som protestanter (etter Luthers lære)''

Nå generaliserer du Bookworm! Det er mange av oss som ikke er lutheranere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Med "enkelt" mener jeg at om man bare velger seg litt av Bibelen å følge, og lever like syndig som oss andre, så blir litt av poenget borte.

Men, nå har Villbringebær forklart meg at det ikke er slik, så da tror jeg dere på det. Uten at jeg føler meg noe mer kristen av den grunn, selv om jeg i grunnen lever veldig etter de kristne grunnprinsippene fra biblen (lever i ekteskap, fikk barn i ekteskap osv.).

Forstår det slik at du er kristen. Har du vært det "hele livet", eller har du blitt det i voksen alder?

Har vært det hele livet, men det er mange i min omgangskrets som ikke vet det.

Det rare er at ganske mange har spurt og når jeg sier ja sier de at de hadde det på følelsen...

Rart, kanskje jeg utstråler et eller annet? ;-P

Det skumle er at disse svært konservative og dømmende menneskene er de som blir "talsmenn" for kristne. Det er synd, for det er ikke så mange som er slik lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg er ikkje kristen, men anser meg sjøl for å være religiøs.

Om eg hadde bodd i Italia så kunne eg sikkert følt "nærhet" til den katolske kirke, det er noe der som eg tiltrekkes av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I Norge regner de kristne seg som protestanter (etter Luthers lære)''

Nå generaliserer du Bookworm! Det er mange av oss som ikke er lutheranere!

Ja, jeg ser det, beklager. Jeg tenkte hovedsakelig på Den norske kirke som institusjon, som baserer sin tro på den lutherske lære. I tillegg har man forgreininger utfra dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

Vel, da vil jeg vel si at det forklarer endel mindre moralsk opptreden rundt forbi, de som ønsker å komme til himmelen kommer jo dit om de vil.

Også jeg som har trodd at de kristne skulle oppføre seg litt penere enn oss andre, da gitt! :-)

Jeg forstår meg lite på kristendom, det blir for vidløftig og mye "skremme"-greier om helvete. Og når du forklarer disse tingene så kan jeg jo forstå at f.eks. presten fra Glåmdalsdistriktet har misbrukt sin stedatter i Guds navn. Huff og huff. Nei, jeg får leve som et godt menneske, jeg, og nøye meg med det. Liker nok Kardemommeloven bedre enn Bibelen, "Man skal være grei og snill, og forøvrig gjøre som man vil". He-he.

Ønsker deg et godt liv videre, takk for svar!

''kristendom, det blir for vidløftig og mye "skremme"-greier om helvete. Og når du forklarer disse tingene så kan jeg jo forstå at f.eks. presten fra Glåmdalsdistriktet har misbrukt sin stedatter i Guds navn.''

Nå skjønner jeg ikke hva du mener!??? Mener du at jeg eller kristendommen for øvrig indikerer at det kan forsvares å misbruke stedatteren sin i Guds navn? Isåfal har du misforstått meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

''Det er flere som nevner dette med utvikling og tiden som går og endringer i livet osv., og det er jo vel og bra at også kristenfolket følger med. Synes det da er litt rart at dette med homofili fortsatt er så tabu i deler av de kristne miljøene?''

Homofili er da neppe en ny ting som kristenfolket plutselig må forholde seg til...

Tja, mange oppfører seg vel litt slik...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

''kristendom, det blir for vidløftig og mye "skremme"-greier om helvete. Og når du forklarer disse tingene så kan jeg jo forstå at f.eks. presten fra Glåmdalsdistriktet har misbrukt sin stedatter i Guds navn.''

Nå skjønner jeg ikke hva du mener!??? Mener du at jeg eller kristendommen for øvrig indikerer at det kan forsvares å misbruke stedatteren sin i Guds navn? Isåfal har du misforstått meg!

Nei, de fleste fordømmer den slags handlinger, men misbruk = synd, og siden man får tilgivelse om man tror så kan man på en måte forstå hvorfor han har dratt inn religion i det han har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de fleste fordømmer den slags handlinger, men misbruk = synd, og siden man får tilgivelse om man tror så kan man på en måte forstå hvorfor han har dratt inn religion i det han har gjort.

At HAN drar inn religion i sitt forsvar mot det han har gjort, betyr på INGEN MÅTE at kristne generelt forsvarer slike handlinger, eller at vi andre skal tro at kristne mener de har rett til å begå slike handlinger.

Igjen kommer mennesket frie vilje inn, og beklageligvis benytter noen sin kristne tro til å forsvare sine handlinger. Men Bibelen har også strenge regler iforhold til incest, så her er man ute på feil jorde, hvis man skal forsvare sine handlinger med kristendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

Bare en ting til:

''Ja det kan jeg, og jeg har "voldsomt" greie på det bare fordi jeg har levd med Gud i 14 år ;-)''

I og med at jeg antar du er eldre enn 14 år, så har du blitt kristen i mer voksen alder. Hva fikk deg til å bli det? Altså, har du levd som ikke-kristen en stund, for så å bli kristen? Hvis ja, hvorfor valgte du å bli kristen?

Må innrømme at jeg ser på det å tro på Gud/Jesus/Allah/Buddah/hva-som-helst litt som å trenge en krykke. Opplever ikke at jeg trenger denne "krykken", så jeg er litt nysgjerrig på hva som får andre til å velge noe å lene seg mot. Ikke ondskapsfult, altså, bare litt nysgjerrig. :-)

''I og med at jeg antar du er eldre enn 14 år, så har du blitt kristen i mer voksen alder. Hva fikk deg til å bli det? Altså, har du levd som ikke-kristen en stund, for så å bli kristen? Hvis ja, hvorfor valgte du å bli kristen?''

Gud møtte meg. Jeg fikk en kraftig åpenbaring om hvem Gud var, at han elsket meg og at han som skaper har skapt alle mennesker og er på konstant søken etter de som er fortapt. Dette kan du kalle ekstrem konservtisme eller hva du vil, men uten denne åpenbaringen om hvem Gud og Jesus er, og at poenget er at tro på Jesus gir frelse, fins det ingen grunn til å være kristen.

''Må innrømme at jeg ser på det å tro på Gud/Jesus/Allah/Buddah/hva-som-helst litt som å trenge en krykke. Opplever ikke at jeg trenger denne "krykken", så jeg er litt nysgjerrig på hva som får andre til å velge noe å lene seg mot. Ikke ondskapsfult, altså, bare litt nysgjerrig. :-)''

Nei, som jeg sa tidligere et sted, "hvis du vil gå inn til livet og livet etter døden på egenhånd", er det bare å gå og gjøre ditt beste. ;-) Fortell meg en ting tilbake da; Tror du på et liv etter døden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

villbringebær

Tja, mange oppfører seg vel litt slik...?

Homofili, sodomi, alternative samlivsformer... er alle eldgamle løsninger som også Bibelen nevner for tusenvis av år sida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

At HAN drar inn religion i sitt forsvar mot det han har gjort, betyr på INGEN MÅTE at kristne generelt forsvarer slike handlinger, eller at vi andre skal tro at kristne mener de har rett til å begå slike handlinger.

Igjen kommer mennesket frie vilje inn, og beklageligvis benytter noen sin kristne tro til å forsvare sine handlinger. Men Bibelen har også strenge regler iforhold til incest, så her er man ute på feil jorde, hvis man skal forsvare sine handlinger med kristendom.

Godt svart Bookworm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''I og med at jeg antar du er eldre enn 14 år, så har du blitt kristen i mer voksen alder. Hva fikk deg til å bli det? Altså, har du levd som ikke-kristen en stund, for så å bli kristen? Hvis ja, hvorfor valgte du å bli kristen?''

Gud møtte meg. Jeg fikk en kraftig åpenbaring om hvem Gud var, at han elsket meg og at han som skaper har skapt alle mennesker og er på konstant søken etter de som er fortapt. Dette kan du kalle ekstrem konservtisme eller hva du vil, men uten denne åpenbaringen om hvem Gud og Jesus er, og at poenget er at tro på Jesus gir frelse, fins det ingen grunn til å være kristen.

''Må innrømme at jeg ser på det å tro på Gud/Jesus/Allah/Buddah/hva-som-helst litt som å trenge en krykke. Opplever ikke at jeg trenger denne "krykken", så jeg er litt nysgjerrig på hva som får andre til å velge noe å lene seg mot. Ikke ondskapsfult, altså, bare litt nysgjerrig. :-)''

Nei, som jeg sa tidligere et sted, "hvis du vil gå inn til livet og livet etter døden på egenhånd", er det bare å gå og gjøre ditt beste. ;-) Fortell meg en ting tilbake da; Tror du på et liv etter døden?

''Gud møtte meg. Jeg fikk en kraftig åpenbaring om hvem Gud var''

Det du sier det er ganske vesentlig tror jeg. Det sies: "Men er ikke troen er prestasjon? Ifølge Det nye testamente, er troen en gave fra Gud. Troen har mer med hjertet å gjøre enn med forstanden. I kristen sammenheng er det riktigere å forklare ordet "tro" med tillitt eller tiltro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

''Gud møtte meg. Jeg fikk en kraftig åpenbaring om hvem Gud var''

Det du sier det er ganske vesentlig tror jeg. Det sies: "Men er ikke troen er prestasjon? Ifølge Det nye testamente, er troen en gave fra Gud. Troen har mer med hjertet å gjøre enn med forstanden. I kristen sammenheng er det riktigere å forklare ordet "tro" med tillitt eller tiltro.

''Ifølge Det nye testamente, er troen en gave fra Gud. Troen har mer med hjertet å gjøre enn med forstanden.''

Ganske riktig =)

Til ikke kristen å være må jeg si jeg synes du har god innsikt i kristen apologetikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Homofili, sodomi, alternative samlivsformer... er alle eldgamle løsninger som også Bibelen nevner for tusenvis av år sida.

Men hvorfor bråkes det så mye da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

Denne sangen har jeg hòrt ofte! Jenta mi har undervisning i kirka hver tirsdag, fordi neste àr er det "Comunion" (?), altsà fòrste gang de skal ta nattverd :-) Sà da har de laert denne sangen :-)

Ellers vil jeg si: Tusen takk for alle gode svar du har gitt folka her! Jeg la ut linken bare som en pàminnelse for oss som tror, og for de sòkende...Tenkte ikke det ville skape en sà stor diskusjon, men supert at folk engasjerer seg ! :-)

Muchas gracias!

Her på åpent skaper sånt som dette diskusjon blant noen, mens de aller fleste ser ut til å holde seg borte :)

Jeg greier jo aldri å ti still med det jeg tror på ;-) Men unngår å diskutere religion. Det er meningsløst. Derimot vitner jeg gjerne om det jeg har sett, hørt og lært! Jeg vet jo hvem jeg har lært det av :)

Er mannen din kristen Angela?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ifølge Det nye testamente, er troen en gave fra Gud. Troen har mer med hjertet å gjøre enn med forstanden.''

Ganske riktig =)

Til ikke kristen å være må jeg si jeg synes du har god innsikt i kristen apologetikk!

Jeg er lidenskapelig interessert i historie, og derigjennom faller også religionshistorie (og da ikke bare kristendom). Jeg har lest bibelen og bibelforklaringer ut fra rent nysgjerig historisk perspektiv. Jeg er døpt og medlem av Den norske statskirke, men ser ikke egentlig på meg som kristen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...