Gå til innhold

Er du kristen? Sjekk ut denne linken!


Gjest Angela26

Anbefalte innlegg

Mrs. Wallace

Da bør du gjøre det tydelig i dine fremtidige innlegg. Jeg skremmes av "kirke-kristne" i sin passivitet. Man kan fint leve sitt liv som en levende kristen på andre måter ;)

Nå synes jeg du generaliserer unødvendig mye. Det er _mange_ forskjellige måter å være statskirkemenighet på, også. Flere menigheter samarbeider f.eks tett med Kirkens Bymisjon og satser sterkt på diakoni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 196
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • villbringebær

    47

  • Bookworm

    32

  • hidi, the scorpion

    27

  • GoodTimes

    3

villbringebær

''Eller holder det med en litt mer skikkelig anger sånn helt mot slutten av livet?''

*Fnis* Kjæresten og jeg er ikke gift og kommer ikke til å bli det på en del år ennå heller. Men det kunne ikke falle meg inn å være i nærheten av å angre på det vakre vi har sammen bare fordi vi ikke har et papir på at vi elsker hverandre. ;o)

''Kjæresten og jeg er ikke gift og kommer ikke til å bli det på en del år ennå heller. Men det kunne ikke falle meg inn å være i nærheten av å angre på det vakre vi har sammen bare fordi vi ikke har et papir på at vi elsker hverandre.''

Det har jeg stor forståelse for! :) Hadde jeg ikke vært troende hadde jeg ikke brydd meg om temaet jeg heller ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Nå synes jeg du generaliserer unødvendig mye. Det er _mange_ forskjellige måter å være statskirkemenighet på, også. Flere menigheter samarbeider f.eks tett med Kirkens Bymisjon og satser sterkt på diakoni.

Satt i kraft av kirken, det er riktig, men jeg tror likevel Jesus ville refset "det ansvarlige mennesket sitt engasjement".

Jesus var enormt revolusjorende i sin omgang med mennesker, er vi det, og kvalifiseres en og annen homofil, som spesielt revolusjonerende....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det nye testamentet, blant de første kristne, ser vi at det var en selvfølge at mennesker som ble frelst og døpt til Jesus Kristus ble lagt til menigheten! Det er nok et bibelsk prinsipp at mennesker ikke ble hverken skapt eller frelst til ensomhet. Kristi kropp manifesteres gjennom menigheten, der de kristne alle er kroppsdeler på kroppen. Kroppen fungerer optimalt når lemmene kommuniserer og har felles hode: Kristus. Vi ble ikke skapt til å leve i et enslig vakum, men til å dele livet med mennesker rundt oss.

Jeg vandrer stille og forsiktig ut av debatten nå. Som sagt så er jeg ikke kristen selv, så jeg kan bare uttalte meg om det jeg vet. Nå innser jeg mine begrensninger i forhold til dette, og føler jeg kommer utpå dypt vann:-) Takk for en flott diskusjon, det har vært givende:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

Jeg vandrer stille og forsiktig ut av debatten nå. Som sagt så er jeg ikke kristen selv, så jeg kan bare uttalte meg om det jeg vet. Nå innser jeg mine begrensninger i forhold til dette, og føler jeg kommer utpå dypt vann:-) Takk for en flott diskusjon, det har vært givende:-)

Jeg tror "debatten" har gjennomlevd sitt høydepunkt :) Du har bidratt med veldig mye positivt i denne tråden, så takk til deg!

I det vi tusler ut av døra her vil jeg bare gjennta at du er høyt elsket av Gud! Ikke fordi du "får til" å være kristen, men fordi du er hans skaperverk og er dyrebar for ham!

Vi snakkes! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror "debatten" har gjennomlevd sitt høydepunkt :) Du har bidratt med veldig mye positivt i denne tråden, så takk til deg!

I det vi tusler ut av døra her vil jeg bare gjennta at du er høyt elsket av Gud! Ikke fordi du "får til" å være kristen, men fordi du er hans skaperverk og er dyrebar for ham!

Vi snakkes! :)

Og takk til deg også:-) Du sa et par ting til meg som varmet:-)

God påske:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

Satt i kraft av kirken, det er riktig, men jeg tror likevel Jesus ville refset "det ansvarlige mennesket sitt engasjement".

Jesus var enormt revolusjorende i sin omgang med mennesker, er vi det, og kvalifiseres en og annen homofil, som spesielt revolusjonerende....?

Tja, enhver får snakke for seg selv, men jeg kjenner meg ihvertfall ikke igjen i det bildet du tegner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Men lever man sammen og ikke i ekteskap, så synder man jo hver dag, ikke minst fordi man har sex. Og da kan man vel ikke angre hver morgen, vel, så dypt og inderlig at man kan kalle det oppriktig anger? Eller holder det med en litt mer skikkelig anger sånn helt mot slutten av livet?

Foer jeg flytta hit til Spania, sa jeg til mannen min at jeg ikke ville leve i samboerskap, men at jeg ville gifte meg. Jeg hoppet av bibelskolen, tok med jenta mi og vi flyttet. Vi hadde en vielse, med naermeste familie og presten til stede i kirka. Der velsignet han oss som ektefolk innenfor Gud, og at vi lovet à gifte oss "pà papiret" sà fort det lot seg gjòre.

Jeg mà bo her i 2 àr foer jeg kan gifte meg med han, i fòlge spansk lov. Men for oss sà er vi gift, og baerer ogsà gifteringer. Jeg pratet med presten om dette pà forhànd, ogsà noen pastorer jeg kjenner i Norge, sà for oss lever vi ikke i samboerskap.

Jeg kjenner fred med Gud for mitt valg og det vi har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Har vel kommet litt bort fra min sterke barnetro. Og føler meg fremmed i kirka.

Men jeg tror og jeg vil tro. Det er bare litt vanskelig å virkelig føle troen i den travle hverdagen.

Tror du, sà har du Jesus pà innsida, som vi sier :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Tja, enhver får snakke for seg selv, men jeg kjenner meg ihvertfall ikke igjen i det bildet du tegner.

Da er du sikkert med i en levende menighet! Gud velsigne dere for det!

Og beklager dypt for medsøstre som føler at jeg har undergravet hva de faktisk gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SodaFountain

Jeg vandrer stille og forsiktig ut av debatten nå. Som sagt så er jeg ikke kristen selv, så jeg kan bare uttalte meg om det jeg vet. Nå innser jeg mine begrensninger i forhold til dette, og føler jeg kommer utpå dypt vann:-) Takk for en flott diskusjon, det har vært givende:-)

Nå har jeg fulgt denne debatten i kveld uten å kommentere. Jeg må si at dere (og dette veit jeg, for jeg var der) høres ut som den indre krets i AKP i de verste åra.

Villfarelser og galskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdensbarn

Man trenger en mellommann! Og denne mellommannen er Kristus. Han er mellommannen mellom den gamle og den nye pakt, og det er kun gjennom ham man kommer til Gud.

Men antar det ikke var den type mellommann du henviste til egentlig...

Du tenker kanskje heller på om man må være aktiv i en menighet e.l.for å komme til Gud? Eller?

Er det KUN gjennom Jesus man kommer til Gud? Du er jaggu sjølsikker på DIN tro sine vegne!

Ta pilla di og ti stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg fulgt denne debatten i kveld uten å kommentere. Jeg må si at dere (og dette veit jeg, for jeg var der) høres ut som den indre krets i AKP i de verste åra.

Villfarelser og galskap.

Tror ikke det var riktig å sende akkurat den meldingen til meg, da har du i så fall ikke lest diskusjonen nøye nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det KUN gjennom Jesus man kommer til Gud? Du er jaggu sjølsikker på DIN tro sine vegne!

Ta pilla di og ti stille.

Selvfølgelig er man sikker på sin tros vegne, har man en religiøs overbevisning så tror man vel fullt og helt på denne, noe annet ville ha vært rart.

Nå har denne diskusjonen holdt et saklig tema i hele dag (selv om alle ikke er enige i det som blir skrevet), så ikke ødlegg dette med sure innlegg nå da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

Er det KUN gjennom Jesus man kommer til Gud? Du er jaggu sjølsikker på DIN tro sine vegne!

Ta pilla di og ti stille.

Ha,ha, er du provosert? Iflg.kristendommen er det kun gjennom Jesus du kommer til Gud. Ikke prøv å si noe annet :) Hvis du har en annen oppfatning enn den kristne tro respekterer jeg deg for det. Jeg respekterer derimot ikke folk som håner andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

Selvfølgelig er man sikker på sin tros vegne, har man en religiøs overbevisning så tror man vel fullt og helt på denne, noe annet ville ha vært rart.

Nå har denne diskusjonen holdt et saklig tema i hele dag (selv om alle ikke er enige i det som blir skrevet), så ikke ødlegg dette med sure innlegg nå da...

For noen er dette den eneste måten å reagere på når man føler seg provosert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin link, Angela. Håper du har det bra og at troen din gir deg styrke på alle måter både nå og i tiden fremover :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det nye testamentet, blant de første kristne, ser vi at det var en selvfølge at mennesker som ble frelst og døpt til Jesus Kristus ble lagt til menigheten! Det er nok et bibelsk prinsipp at mennesker ikke ble hverken skapt eller frelst til ensomhet. Kristi kropp manifesteres gjennom menigheten, der de kristne alle er kroppsdeler på kroppen. Kroppen fungerer optimalt når lemmene kommuniserer og har felles hode: Kristus. Vi ble ikke skapt til å leve i et enslig vakum, men til å dele livet med mennesker rundt oss.

Jaja, jeg sa jeg skulle tusle stille og rolig ut av debatten, men her fant jeg teksten om det jeg ønsket å få fram vedrørende mellommenn:-)

I forbindelse med reformasjonen kom betegnelsen "det allminnelige prestedømmet". dette betyr at enhver kristen gjennom dåpen og troen er blitt sin egen prest og ikke trenger noen mellommann for å gå til Gud med sine bønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg også fremmed i kirken, men troen min er like aktiv i meg...! Så det er kanskje to forskjellige ting ;)

Her fant jeg sitatet jeg var ute etter for å underbygge din påstand:

"Det alminnelige presteskap betyr at enhver kristen gjennom dåpen og troen er blitt sin egen prest og ikke trenger noen mellommann for å gå til Gud med sine bønner".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...