Gå til innhold

Å leve med kroniske smerter.


Loralei

Anbefalte innlegg

Er nok flere enn meg som har kroniske smerter her inne. Så jeg tenkte at vi her kunne dele erfaringer, gi råd og tips osv..

Rett og slett ha en tråd man kan ta opp akkurat det en ønsker ang. kroniske smerter.

Så hiv dere med om det er ønskelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Loralei

    23

  • Bookworm

    11

  • pekkaline

    10

  • hidi, the scorpion

    3

Hiver meg glatt på her ;)

Hvor sitter smertene dine, om jeg får spørre deg?

Hvor sitter de ikke..?... *ler*

Jeg har mye galgen humor ja..

Vel, smertene sitter sånn mer eller mindre over hele kroppen, fra topp (hodepine/migrene) til tå (som for tiden er hoven og kraftig vond) Men, er jo kraftigere enkelte steder enn andre steder. Og noen steder er gjentagere. sånn som, rygg/nakke, hode, kjeve og h.fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hvor sitter de ikke..?... *ler*

Jeg har mye galgen humor ja..

Vel, smertene sitter sånn mer eller mindre over hele kroppen, fra topp (hodepine/migrene) til tå (som for tiden er hoven og kraftig vond) Men, er jo kraftigere enkelte steder enn andre steder. Og noen steder er gjentagere. sånn som, rygg/nakke, hode, kjeve og h.fot.

Uff, jeg er selv så glad for at jeg ikke har hodepine. Har selvfølgelig hatt det noen ganger og det er bare forferdelig!

Da har man jo virkelig bare lyst til å være alene i stillheten...

Hva gjør du når hodepinen tar over? Er det noe som hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg er selv så glad for at jeg ikke har hodepine. Har selvfølgelig hatt det noen ganger og det er bare forferdelig!

Da har man jo virkelig bare lyst til å være alene i stillheten...

Hva gjør du når hodepinen tar over? Er det noe som hjelper?

Det er flere grader på hodepinen. Nå har jeg levd med hodepine så og si hverdag i snart 17 år, så jeg har jo blitt litt vant til det, og smerte terskelen er rimlig høy.

Men, når migrenen slår inn for fullt, så er det beste å legge seg på et kaldt og mørkt rom, og unngå den minste bevegelse.

Må innrømme det ikke alltid er like enkelt å være alenemamma i slike situasjoner. Men, det har alltid ordnet seg på en god måte, heldigvis =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det er flere grader på hodepinen. Nå har jeg levd med hodepine så og si hverdag i snart 17 år, så jeg har jo blitt litt vant til det, og smerte terskelen er rimlig høy.

Men, når migrenen slår inn for fullt, så er det beste å legge seg på et kaldt og mørkt rom, og unngå den minste bevegelse.

Må innrømme det ikke alltid er like enkelt å være alenemamma i slike situasjoner. Men, det har alltid ordnet seg på en god måte, heldigvis =)

Jeg er òg alenemamma. Og det har vært tøffe tak.

Ja, smertene blir en faktisk vant til, selv om de er der hele tiden. Ungene kan se med et blikk hvordan formen er, og så kommer skyldfølelsen av å ikke strekke til.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, tenkte akkurat på det sammen iom Hidi og jeg herpet klokketråden med noe helt annet.

Ja det virker som om vi er flere her inne, og bestandig godt å møte likesinnede. Det er ofte vanskelig å være den eneste i sin omgangskrets som er syk... Bedre å være sammen.

Hva er dine problemer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Akkurat nå er jeg så negativ at jeg muligens bør holde meg unna denne tråden.

Det beste rådet som funker på meg, er og innse at det er gode og dårlige dager. Og at jeg kan skape en god dag for meg selv, med og betale med dårlige dager etterpå. Jeg velger det, for at det er rett for meg. Psyken min trenger det.

Men, nå er jeg bare lei og sur, har vondt, og bare venter på at jeg skal få mer vondt (operasjon). Så skal det heldigvis bli bedre :o) Nyresmertene vil bli borte *glede seg* Så jeg kan begynne og fokusere på og takle andre smerter i kroppen igjen, og jobbe med dem.

Det er mange med kroniske smerter, det oppleves ulikt, og mange finner gode råd, så her kan det kanskje komme gode tips etterhvert. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er òg alenemamma. Og det har vært tøffe tak.

Ja, smertene blir en faktisk vant til, selv om de er der hele tiden. Ungene kan se med et blikk hvordan formen er, og så kommer skyldfølelsen av å ikke strekke til.....

ja, kjenner til den.

Nå er det heldigvis skjeldent at jeg må legge meg i stillhet på mørkt rom. Så, vi gjør jo en del sammen. Men, problemet mitt det siste året er at jeg har fått kjøreforbud, og greier ikke gå særlig lenger enn ut på terrassen. Så det blir mye inne leking.

Heldigvis er pappa'n flink til å ta han med på fjell turer, og div ute ting som jeg ikke klarer.

Så er jo han også blitt såpass stor at han kan dra på besøk til venner og sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, tenkte akkurat på det sammen iom Hidi og jeg herpet klokketråden med noe helt annet.

Ja det virker som om vi er flere her inne, og bestandig godt å møte likesinnede. Det er ofte vanskelig å være den eneste i sin omgangskrets som er syk... Bedre å være sammen.

Hva er dine problemer da?

Først må jeg innrømme at jeg smug tittet på det du skrev til Hidi, det var derfor jeg startet tråden ;o) Så over til spm ditt:

Mine "problemer" er så mange. Dvs. Jeg ser vel egentlig ikke på det som problemer, men mer en utfordring..

Jeg har senskader etter en ulykke, som har herpet relativt mye av både nervetråder og muskelvev i kroppen min.

Så jeg har relativt store smerter rundt om i hele kroppen,og div andre ting.

Jeg har levd med dette i snart 17 år, noe kom tidlig, og noe har tilkommet etterhvert. Men, jeg har på en merkelig måte hele tiden greid å tilpasse meg de nye situasjonene relativt hurtig, og funnet alternative løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1206651785' post='3836012]

Akkurat nå er jeg så negativ at jeg muligens bør holde meg unna denne tråden.

Det beste rådet som funker på meg, er og innse at det er gode og dårlige dager. Og at jeg kan skape en god dag for meg selv, med og betale med dårlige dager etterpå. Jeg velger det, for at det er rett for meg. Psyken min trenger det.

Men, nå er jeg bare lei og sur, har vondt, og bare venter på at jeg skal få mer vondt (operasjon). Så skal det heldigvis bli bedre :o) Nyresmertene vil bli borte *glede seg* Så jeg kan begynne og fokusere på og takle andre smerter i kroppen igjen, og jobbe med dem.

Det er mange med kroniske smerter, det oppleves ulikt, og mange finner gode råd, så her kan det kanskje komme gode tips etterhvert. :o)

Kjære Shira :o)

Denne tråden er også for negative og sure ;o) Det er viktig å få ut frustrasjon.

Har forresten tenkt på deg i det siste. Har du ikke fått tatt den påfølgende operasjonen du nevnte sist enda? eller er det enda en ny som står for tur?

Var det på Riksen du var å opererte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Kjære Shira :o)

Denne tråden er også for negative og sure ;o) Det er viktig å få ut frustrasjon.

Har forresten tenkt på deg i det siste. Har du ikke fått tatt den påfølgende operasjonen du nevnte sist enda? eller er det enda en ny som står for tur?

Var det på Riksen du var å opererte?

Hei. Så koselig og bli tenkt på da :o)

Jeg venter på operasjon enda av tett urinleder, siden jeg har en kontinent urostomi blir det åpning i magen, kutting og sying inni der. Det var litt ventetid hos kirurgen min, i tillegg fikk jeg jo infeksjonen, og må våre helt infeksjonsfri før inngrepet. Jeg skal innlegges om en uke, så det nærmer seg. Jeg er bare så utålmodig siden jeg går med nyrekateter, og det er ubehagelig.

Jeg er på Riksen ja, får utrolig god behandling der.

Jeg liker ikke meg selv når jeg blir så negativ og gretten, men heldigvis blir jeg fort blid :o) Fint med en tråd der en kan både smile og klage litt.

Jeg drar god nytte av andre med smerter, selv om de er andre smerter, så kan jeg dra nytte av teknikker. Så kan jeg jo håpe at jeg kan bidra litt positivt for andre også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1206687545' post='3836183]

Hei. Så koselig og bli tenkt på da :o)

Jeg venter på operasjon enda av tett urinleder, siden jeg har en kontinent urostomi blir det åpning i magen, kutting og sying inni der. Det var litt ventetid hos kirurgen min, i tillegg fikk jeg jo infeksjonen, og må våre helt infeksjonsfri før inngrepet. Jeg skal innlegges om en uke, så det nærmer seg. Jeg er bare så utålmodig siden jeg går med nyrekateter, og det er ubehagelig.

Jeg er på Riksen ja, får utrolig god behandling der.

Jeg liker ikke meg selv når jeg blir så negativ og gretten, men heldigvis blir jeg fort blid :o) Fint med en tråd der en kan både smile og klage litt.

Jeg drar god nytte av andre med smerter, selv om de er andre smerter, så kan jeg dra nytte av teknikker. Så kan jeg jo håpe at jeg kan bidra litt positivt for andre også da.

En uke igjen ja. Men, da nærmer det seg heldigvis da.

Skal krysse alt jeg klarer av fingrer og tær for deg :-)

Venter på en innleggelse der selv, men riktig nok på en annen avd. da. Gleder meg til å komme dit, selv om "dommen" kanskje ikke blir helt den jeg ønsker. Men, tenker positivt (inntil videre), så får jeg ta det som det kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1206687545' post='3836183]

Hei. Så koselig og bli tenkt på da :o)

Jeg venter på operasjon enda av tett urinleder, siden jeg har en kontinent urostomi blir det åpning i magen, kutting og sying inni der. Det var litt ventetid hos kirurgen min, i tillegg fikk jeg jo infeksjonen, og må våre helt infeksjonsfri før inngrepet. Jeg skal innlegges om en uke, så det nærmer seg. Jeg er bare så utålmodig siden jeg går med nyrekateter, og det er ubehagelig.

Jeg er på Riksen ja, får utrolig god behandling der.

Jeg liker ikke meg selv når jeg blir så negativ og gretten, men heldigvis blir jeg fort blid :o) Fint med en tråd der en kan både smile og klage litt.

Jeg drar god nytte av andre med smerter, selv om de er andre smerter, så kan jeg dra nytte av teknikker. Så kan jeg jo håpe at jeg kan bidra litt positivt for andre også da.

Da blander jeg meg her:-)

Shira: Kroniske smerter er grusomt, og har en stor innvirkning på livet til dem som lider av det. Hvordan i all verden mener du at du skal gå rundt å smile og være lykkelig hele tiden. Selvfølgelig jar du lov til å ha negative perioder og syte og klage akkurat så mye du vil. Hvis man i tillegg skal få å bite alt inne i seg, blir faktisk smertene enda verre

Men, nå har vi jo funnet hverandre (vi er i hvertfall tre her foreløpig) og her er det bare å fyre løs. Vi vet hvordan du har det, og skjønner at ting kan bli tøfft innimellom:-)

Klem på en snøete fredagsmorgen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1206687545' post='3836183]

Hei. Så koselig og bli tenkt på da :o)

Jeg venter på operasjon enda av tett urinleder, siden jeg har en kontinent urostomi blir det åpning i magen, kutting og sying inni der. Det var litt ventetid hos kirurgen min, i tillegg fikk jeg jo infeksjonen, og må våre helt infeksjonsfri før inngrepet. Jeg skal innlegges om en uke, så det nærmer seg. Jeg er bare så utålmodig siden jeg går med nyrekateter, og det er ubehagelig.

Jeg er på Riksen ja, får utrolig god behandling der.

Jeg liker ikke meg selv når jeg blir så negativ og gretten, men heldigvis blir jeg fort blid :o) Fint med en tråd der en kan både smile og klage litt.

Jeg drar god nytte av andre med smerter, selv om de er andre smerter, så kan jeg dra nytte av teknikker. Så kan jeg jo håpe at jeg kan bidra litt positivt for andre også da.

Negativ og gretten blir nok alle en gang i blandt, men godt å høre du fort blir blid igjen :o)

En ting jeg har merket gjennom mine år med smerter, er at hvis jeg tenker negativt, blir gretten eller hisser meg opp når jeg har de sterkeste smertene, da blir de faktisk værre. Det er selvfølgelig uunngåelig enkelte ganger, og frustrasjon må bare ut. Men, jeg greier også å snu fort om de negative tankene.

Og, da blir det merkelig nok litt bedre. Bruker energien og konsentrasjon på å kontrollere smerten i stede ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Da blander jeg meg her:-)

Shira: Kroniske smerter er grusomt, og har en stor innvirkning på livet til dem som lider av det. Hvordan i all verden mener du at du skal gå rundt å smile og være lykkelig hele tiden. Selvfølgelig jar du lov til å ha negative perioder og syte og klage akkurat så mye du vil. Hvis man i tillegg skal få å bite alt inne i seg, blir faktisk smertene enda verre

Men, nå har vi jo funnet hverandre (vi er i hvertfall tre her foreløpig) og her er det bare å fyre løs. Vi vet hvordan du har det, og skjønner at ting kan bli tøfft innimellom:-)

Klem på en snøete fredagsmorgen:-)

Jeg mener ikke at jeg skal smile og være lykkelig hele tiden, for det er jeg ikke. Men, jeg vil ikke miste fokus. Jeg vil ha begge følelser i meg.

Som i går, jeg hadde en dårlig dag, var sur og gretten, det har jeg lov til. Så kom guttungen og sa noen fine ord. Da var jeg først så oppslukt i meg selv, men så gikk det opp for meg at han sa noe fint, og jeg ble kjempeglad. Så hadde vi en koselig stund mens han gjorde lekser. Han satt på gulvet mens jeg lå på sofaen. I stedenfor og se på det som ett ork, klarte jeg og få en hyggelig stund ut av det.

Litt knotete forklart, men jeg vil ha begge deler i livet. Jeg er livredd for og miste evnen til og tenke at jeg skal løse problem, ikke skape dem. I det siste har jeg faktisk klart og skape problem, og da må jeg stoppe meg selv.

Jeg lar alle følelsene komme frem jeg, latter, gråt, frustrasjon, glede. Og i perioder er jeg nedfor og lei, det har jeg lov til. Jeg passer dog på og gjerne si til både sambo og guttungen at nå har jeg vondt, og derfor er jeg kanskje ekstra hissig og sur.

Jeg skjønner hva du ville frem til :o)

Dette var en smart tråd ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Negativ og gretten blir nok alle en gang i blandt, men godt å høre du fort blir blid igjen :o)

En ting jeg har merket gjennom mine år med smerter, er at hvis jeg tenker negativt, blir gretten eller hisser meg opp når jeg har de sterkeste smertene, da blir de faktisk værre. Det er selvfølgelig uunngåelig enkelte ganger, og frustrasjon må bare ut. Men, jeg greier også å snu fort om de negative tankene.

Og, da blir det merkelig nok litt bedre. Bruker energien og konsentrasjon på å kontrollere smerten i stede ;o)

Ja, noe slik er det jeg gjør også.

Jeg er hverken langsint eller langsur, er hissig da ;o) Fyker fort opp, men detter raskt ned igjen. Har hørt rykter om at jeg var slik som barn også *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1206691049' post='3836228]

Jeg mener ikke at jeg skal smile og være lykkelig hele tiden, for det er jeg ikke. Men, jeg vil ikke miste fokus. Jeg vil ha begge følelser i meg.

Som i går, jeg hadde en dårlig dag, var sur og gretten, det har jeg lov til. Så kom guttungen og sa noen fine ord. Da var jeg først så oppslukt i meg selv, men så gikk det opp for meg at han sa noe fint, og jeg ble kjempeglad. Så hadde vi en koselig stund mens han gjorde lekser. Han satt på gulvet mens jeg lå på sofaen. I stedenfor og se på det som ett ork, klarte jeg og få en hyggelig stund ut av det.

Litt knotete forklart, men jeg vil ha begge deler i livet. Jeg er livredd for og miste evnen til og tenke at jeg skal løse problem, ikke skape dem. I det siste har jeg faktisk klart og skape problem, og da må jeg stoppe meg selv.

Jeg lar alle følelsene komme frem jeg, latter, gråt, frustrasjon, glede. Og i perioder er jeg nedfor og lei, det har jeg lov til. Jeg passer dog på og gjerne si til både sambo og guttungen at nå har jeg vondt, og derfor er jeg kanskje ekstra hissig og sur.

Jeg skjønner hva du ville frem til :o)

Dette var en smart tråd ja.

Jeg skjønner hva du mener, og jeg beundrer din innstilling til livet:-) Jeg prøver det samme selv, men har en tendens til å ha de negative periodene lenge... Når i tillegg andre ting av negativ art skjer, blir det for mye for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

En uke igjen ja. Men, da nærmer det seg heldigvis da.

Skal krysse alt jeg klarer av fingrer og tær for deg :-)

Venter på en innleggelse der selv, men riktig nok på en annen avd. da. Gleder meg til å komme dit, selv om "dommen" kanskje ikke blir helt den jeg ønsker. Men, tenker positivt (inntil videre), så får jeg ta det som det kommer.

Takk. Det går nok helt fint.

Jeg er veldig fornøyd med Riksen, så det er verdt ventetiden, selv om den er slitsom og lang.

Det som jeg opplevde som bra, var at selv om det ble satt diagnose og alt var egentlig ganske mørkt, så satte de i gang med behandling. Og de gav ikke opp, dermed gav ikke jeg opp. Samarbeid på tvers av avdelinger fungerer, jeg er innom 2 andre avd nå pga noen komplikasjoner, og det funger utmerket, de kommuniser bra.

Håper at de har noe i ermet til deg når du kommer da, om ikke annet så kan du kanskje få kontakt med smerteteamet? De er veldig dyktige. Lykke til iallefall, håper du ikke må vente alt for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1206691141' post='3836230]

Ja, noe slik er det jeg gjør også.

Jeg er hverken langsint eller langsur, er hissig da ;o) Fyker fort opp, men detter raskt ned igjen. Har hørt rykter om at jeg var slik som barn også *flire*

Hehe.. Ja men det er da lov ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...