Gå til innhold

Å leve med kroniske smerter.


Loralei

Anbefalte innlegg

Wow, du kan jammen svare gitt ;)

På husarbeidsfronten så virker det som vi er like. Jeg kan ikke både tømme og fylle oppvaskmaskinen etterhverandre, må ha pauser mellom ting jeg gjør. Men det lille jeg klare er jeg jo glad for.

Ang den boken og sykdommer så må man jo ha sunn fornuft også :) Man kan ikke tenke på seg en bein el.l. nei. Det ble diskutert om den boken på FEM i gårkveld. Leger går ut og sier at syke ikke bør lese den siden de (noen?) tror de kan tenke seg frisk sa de.

Ang venner så møter jeg forståelse, på en måte, men så kan de finne på å si noe slikt som: Har du prøvd å jobbe hardt i ti dager etterhverandre slik at du får brukt muskelene dine? eh....Jeg svarer at jeg har prøvd og slitt hard i ett år. Blir litt skuffet da. Det er nå engang slik at det ikke er synlig. Jeg fordrar ikke tanken på at noen tror at jeg ikke er dårlig. Det kan virke som de (enkelte) tror at jeg nyter livet hjemme med lønn og greier. Jeg har pratet med dem, og de sier de forstår men de ser meg ikke på de dårligste dagene.... Samma det, jeg tror på meg selv jeg :) Ikke verst bare det hehe

Fikk ikke med meg det prg. i går.. det var jo litt irriterende da.. Men, men..

Vel, det kommer nok litt an på hvor lett påvirkelig man er, når det gjelder den boken. Jeg kan ikke uttale meg så mye om den i og med jeg ikke har lest den.

Men, tror nok folk flest vil bruke sunn fornuft når det gjelder sykdom. De kjenner nok smertene uansett, vil jeg tro..

Men, skjønner litt legene da, iom. at venninnen min ble såpass hypnotisert av den...

Men, merkelig nok, fikk jeg enda mer lyst til å lese den nå.. Dvs. se filmen.. *ler*

Når det gjelder sånne tåpelige kommentarer fra venner, så må du bare heve deg over det...

Jeg er litt fristet til å tipse deg om et naturprodukt som kan hjelpe på fibromyalgi. Er selvfølgelig som alt annet, at det er individuelt hvordan det virker på en person. Men, har fått tilbake melding på at det har fungert ekstremt godt på veldig mange...

Har du prøvd noen naturmedisiner??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Loralei

    23

  • Bookworm

    11

  • pekkaline

    10

  • hidi, the scorpion

    3

Fikk ikke med meg det prg. i går.. det var jo litt irriterende da.. Men, men..

Vel, det kommer nok litt an på hvor lett påvirkelig man er, når det gjelder den boken. Jeg kan ikke uttale meg så mye om den i og med jeg ikke har lest den.

Men, tror nok folk flest vil bruke sunn fornuft når det gjelder sykdom. De kjenner nok smertene uansett, vil jeg tro..

Men, skjønner litt legene da, iom. at venninnen min ble såpass hypnotisert av den...

Men, merkelig nok, fikk jeg enda mer lyst til å lese den nå.. Dvs. se filmen.. *ler*

Når det gjelder sånne tåpelige kommentarer fra venner, så må du bare heve deg over det...

Jeg er litt fristet til å tipse deg om et naturprodukt som kan hjelpe på fibromyalgi. Er selvfølgelig som alt annet, at det er individuelt hvordan det virker på en person. Men, har fått tilbake melding på at det har fungert ekstremt godt på veldig mange...

Har du prøvd noen naturmedisiner??

Jeg har prøvd litt utrensinger og ..var det ingefær for muskelturen tro? De ter en stund siden det nå. Tar gjerne imot tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Kjære Angela26. Klart du passer inn her.

Du sier du ikke har tatt medisiner for revmatismen din. Kan jeg få spørre hvorfor? (sånn utenom når du er gravid selvfølgelig)

Jeg vet om noen naturprodukter som skal være ekstremt nyttig på revmatiske lidelser. Er dette noe for deg, kanskje?

Si ifra om det er ønskelig med info. =)

Ja alt mottas med takk :-)

Legene har jo fòrst funnet ut av det nà, at det er revmatisme jeg har. Det har ikke slàtt ut pà blodpròver, sà de fant ut av det nàr jeg tok ròntgen, og de sà at ledda var betent. Da sa legen at jeg mà begynne pà medisinering, men fòrst etter fòdselen. Tidligere anbefalte de bare vanlig smertestillende, siden de ikke visste hva som feilte meg.

Jeg har pà en màte holdt ut, tatt det med ro og pròvd à gjort det jeg kunnet. Sitter jeg for mye ro stivner ledda, og belaster jeg kroppen for mye, blir det verre, sà...

Men det er godt à endelig fà en diagnose :-) Sà slipper jeg à forklare meg til all verden om det er ting jeg ikke klarer à gjòre, og kanskje blir jeg mere trodd? :-)

Nà sist jeg hadde vondt, var det skikkelig ille, da hjalp ingenting, sà jeg hàper at graviditeten ikke gjòr det verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Lykke til med graviditeten. Håper du får et godt svangerskap, det hadde jeg (4 ganger) selv om jeg dengang også var plaget med muskelsmerter om ikke så ille som da jeg ble eldre.

Min beste tid: svangerskapene! Da blomstra jeg opp og var så fornøyd og så godt som ingen plager, håper du får det på samme måte. Klem.

Tusen takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd litt utrensinger og ..var det ingefær for muskelturen tro? De ter en stund siden det nå. Tar gjerne imot tips!

Grønnleppemusling

27.02.08

Det er velkjent at Grønnleppemusling har en betennelsesdempende effekt og kan være godt for leddplager. Grønnleppemusling inneholder byggesteiner for gjenoppbygning av brusk, det har betennelsesdempende virkning, og inneholder viktige fettsyrer. Forskning utført av ”Wellington School of Medicine” i New Zealand, som har gjort viktige studier av Grønnleppemusling, bekrefter det samme. Nettstedet ”Food Navigator” opplyser at Grønnleppemusling fra New Zealand er et øko vennlig produkt som mange mennesker i dag bruker som kosttilskudd på grunn av sin betennelseshemmende effekt.

http://www.bjorgeocean.com/nettsted/nyheter

Grønnleppe muslingen har vist seg å være effektiv på smertene ved fibromyalgi. Det er verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Selvfølgelig hører du også til her. Det er ingen konkurranse om å ha det verst. Alle har det ille med sine plager, og jeg unner deg å ha perioder uten smerter. Husker ikke engang hvordan det er jeg...

Mitt høyeste ønske er ikke lenger å bli frisk (jeg er for realistisk til det) - men bare én time uten smerter - bare for å huske hvordan det føles...

Det mà vaere forferdelig à ha det sà vondt, nàr det ikke engang finnes pauser eller medisiner som kan fjerne smertene...

Jeg har det som sagt mye lettere, da jeg har uker der jeg er bra, og nàr de dàrlige periodene kommer, kan jeg ta hensyn til kroppen, for à ha minst mulig smerter. De er der alltid nàr de kommer, men blir verre hvis jeg er for mye i ro, eller gjòr for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja alt mottas med takk :-)

Legene har jo fòrst funnet ut av det nà, at det er revmatisme jeg har. Det har ikke slàtt ut pà blodpròver, sà de fant ut av det nàr jeg tok ròntgen, og de sà at ledda var betent. Da sa legen at jeg mà begynne pà medisinering, men fòrst etter fòdselen. Tidligere anbefalte de bare vanlig smertestillende, siden de ikke visste hva som feilte meg.

Jeg har pà en màte holdt ut, tatt det med ro og pròvd à gjort det jeg kunnet. Sitter jeg for mye ro stivner ledda, og belaster jeg kroppen for mye, blir det verre, sà...

Men det er godt à endelig fà en diagnose :-) Sà slipper jeg à forklare meg til all verden om det er ting jeg ikke klarer à gjòre, og kanskje blir jeg mere trodd? :-)

Nà sist jeg hadde vondt, var det skikkelig ille, da hjalp ingenting, sà jeg hàper at graviditeten ikke gjòr det verre.

Les mitt siste svar som jeg ga til pekkaline. Der finner du en link, så kan du lese om Grønnleppemuslingen Og Haibrusken, så ser du hva som kan passe best på deg. =)

Haibrusken inneholder naturlig glukosamin og kondroitin, dette er noe leger bruker bl.a. til gikt pasienter.

Siden dette er Naturprodukter, så kan man faktisk bruke det under svangerskap også. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Les mitt siste svar som jeg ga til pekkaline. Der finner du en link, så kan du lese om Grønnleppemuslingen Og Haibrusken, så ser du hva som kan passe best på deg. =)

Haibrusken inneholder naturlig glukosamin og kondroitin, dette er noe leger bruker bl.a. til gikt pasienter.

Siden dette er Naturprodukter, så kan man faktisk bruke det under svangerskap også. =)

Okey, takk skal du ha :-) Jeg skal til legen igjen om 4 uker, sà skal hòre med han om jeg virkelig kan ta slike naturprodukter. Vil vaere helt sikker fòrst, selv om det sikkert gàr helt fint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Er så godt å høre.

Jeg hadde en sånn skrekk opplevelse nå sist jeg var innlagt.

Har en venninne som hadde vært der å sa så mye flott om den avdelingen jeg skulle til. Så kom jeg der, og var helt klar og positiv å alt det der. For nå skulle jeg endelig få litt hjelp, tenkte jeg. Men, neida.. Der var det helt på trynet hele greia, feil medisinering stort sett hverdag, ble matet med ord. Mine påstander om egen smerte var visst feil. Og mine påstander om at medisin de ville gi meg ikke funket, var visst også feil.. De mente jeg hadde ekstreme smerter der jeg faktisk ikke hadde så ille smerter.. Haha.. Nei, ble ikke helt klok...

Så nå går jeg for ordtaket " Alle gode ting er 3".. Å når du gir så bra med ros, så kan det jo ikke slå feil ;o)

Det ble en flott start på helgen.. =)

Jeg håper virkelig du får samme opplevelse som meg. Det skal sies at jeg har mine "fighter" med noen av assistentlegene, men overlegene har vært der i bakgrunnen og ordnet opp.

Skal krysse fingre og tær for at du får en fin behandling, og blir behandlet med resepekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, takk skal du ha :-) Jeg skal til legen igjen om 4 uker, sà skal hòre med han om jeg virkelig kan ta slike naturprodukter. Vil vaere helt sikker fòrst, selv om det sikkert gàr helt fint :-)

Det skjønner jeg godt =) man skal alltid være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1206701729' post='3836455]

Jeg håper virkelig du får samme opplevelse som meg. Det skal sies at jeg har mine "fighter" med noen av assistentlegene, men overlegene har vært der i bakgrunnen og ordnet opp.

Skal krysse fingre og tær for at du får en fin behandling, og blir behandlet med resepekt.

Takk for det =)

Ja, de assistent legene kan være veldig vanskelige av og til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnleppemusling

27.02.08

Det er velkjent at Grønnleppemusling har en betennelsesdempende effekt og kan være godt for leddplager. Grønnleppemusling inneholder byggesteiner for gjenoppbygning av brusk, det har betennelsesdempende virkning, og inneholder viktige fettsyrer. Forskning utført av ”Wellington School of Medicine” i New Zealand, som har gjort viktige studier av Grønnleppemusling, bekrefter det samme. Nettstedet ”Food Navigator” opplyser at Grønnleppemusling fra New Zealand er et øko vennlig produkt som mange mennesker i dag bruker som kosttilskudd på grunn av sin betennelseshemmende effekt.

http://www.bjorgeocean.com/nettsted/nyheter

Grønnleppe muslingen har vist seg å være effektiv på smertene ved fibromyalgi. Det er verdt å prøve.

Tusen takk for tips og link! Det kan jo være verdt et forsøk. Skal lese alt når jeg kommer hjem igjen.takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips og link! Det kan jo være verdt et forsøk. Skal lese alt når jeg kommer hjem igjen.takk :)

bare hyggelig =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

Takk for det =)

Ja, de assistent legene kan være veldig vanskelige av og til..

Jeg tror de noen ganger glemmer at vi er mennesker og ikke "saker". Jeg utvikler som oftes ett godt forhold til dem etterhvert, når de er tryggere på seg selv, og skjønner at jeg ikke følger boka slik de har lært.

Jeg er imponert over dem da, 1 år har de på riksen oppe på uro, og de vokser noe enormt på det året, lærer utrolig mye.

Nå sist hadde jeg studenter også. Jeg er synes det er artig og være med når de lærer, for jeg lærer mye samtidig. Eneste er at jeg nekter dem og stikke meg, har nemlig sprøyteskrekk :-/ Er blitt mye bedre, men liker det ikke. *grøsser*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1206709422' post='3836567]

Jeg tror de noen ganger glemmer at vi er mennesker og ikke "saker". Jeg utvikler som oftes ett godt forhold til dem etterhvert, når de er tryggere på seg selv, og skjønner at jeg ikke følger boka slik de har lært.

Jeg er imponert over dem da, 1 år har de på riksen oppe på uro, og de vokser noe enormt på det året, lærer utrolig mye.

Nå sist hadde jeg studenter også. Jeg er synes det er artig og være med når de lærer, for jeg lærer mye samtidig. Eneste er at jeg nekter dem og stikke meg, har nemlig sprøyteskrekk :-/ Er blitt mye bedre, men liker det ikke. *grøsser*

hehe.. Legen min skrev i henvisningen at jeg var en utrolig vanskelig pasient, og at han satte pris på om der var en tålmodig herre-mann som likte vanskelige utfordringer til å undersøke meg.

Jeg kunne ikke annet enn å le da jeg hørte dette.

Så ringte jeg Riksen, for å høre om jeg skulle innlegges eller om det bare var ned til undersøkelse og hjem samme dag. Og når jeg skulle inn..

Da lo hun og sa, de holder på å bestille inn alle undersøkelser og det var foreløbig satt av en halv mnd. på meg.

Så det virker iallefall som de har planer om å undersøke meg ordentlig ja. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

hehe.. Legen min skrev i henvisningen at jeg var en utrolig vanskelig pasient, og at han satte pris på om der var en tålmodig herre-mann som likte vanskelige utfordringer til å undersøke meg.

Jeg kunne ikke annet enn å le da jeg hørte dette.

Så ringte jeg Riksen, for å høre om jeg skulle innlegges eller om det bare var ned til undersøkelse og hjem samme dag. Og når jeg skulle inn..

Da lo hun og sa, de holder på å bestille inn alle undersøkelser og det var foreløbig satt av en halv mnd. på meg.

Så det virker iallefall som de har planer om å undersøke meg ordentlig ja. =)

He he. Min urolog her skrev at de vennligst ikke måtte glemme at jeg var ett menneske og ikke bare urinveier ;o)

Slik det var også med meg, Riksen startet på nytt. Undersøkelser og alt, mens jeg var innlagt. Så vurderte de hele meg, og var også opptatt av hvordan jeg fungerte, om jeg hadde livskvalitet oppi alt.

Flinke til og ta ting samlet, slik at jeg blir innlagt og får gjort det jeg skal, ikke ørten polikliniske timer. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg er 5 timer unna Riksen med bil, så det passet meg utmerket.

I tillegg ble jeg godt kjent med legene.

På avdelingen min jobber en fast gjeng, slik er det på så og si alle avdelinger, og de kan sine saker.

Så er avd alltid åpen. Jeg kan ringe når jeg vil. Det har vært så betryggendes og godt disse årene. Noen ganger kan sykepleierene gi gode råd, andre ganger ringer legen opp igjen.

Og ja, maten er OK, det er ett stort pluss :o)

Jeg får OK hjelp er hjemme på sykehuset, men det er noe helt annet. De har ikke tid nok, ressurser nok, spesial kompetanse nok. Riksen har kremen av kompetanse.

Hi hi, som du ser så er jeg fornøyd, rene dyrkelsen av dem dette her ;o)

Det er i allefall godt og være pasient. Og når komplikasjonene kom en etter en, ja så tok de vare på meg. Som nå, det er Riksen som ordner den nye operasjonen. Når infeksjonen kom så brått og jeg ble skikkelig syk, og ringte Riksen, måtte jo inn på sykehuset her da, for det hastet, så ringte avdelingsoverlegen meg på mobilen etter noen dager. Han ville høre om jeg hadde det bra, selv om jeg var innlagt her hjemme. Han sa at jeg aldri måtte glemme at det var jeg som faktisk var blitt eksperten på meg selv, det var min helse, og jeg vet hvor grensa går (sykehuset her hjemme bare roter, de har ikke kompetansen og ender alltid opp med å kjefte på meg, og dille med uvesentlige ting)

Da føler du at de tar vare på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg hòrer kanskje ikke til her, da jeg har det mye lettere enn dere, vedr. smerter og sykdommer.

Likevel da, sà vet jeg hvordan det er à ha det vondt. Jeg har bare en revmatisme som kommer og gàr som det passer seg. Det varer noen uker, og sà har jeg noen uker uten smerter.

Nàr smertene kommer, oppleves de som brennende, i de fleste ledd. Da fòler jeg meg som ei gammel dame pà 90 :-) Sover dàrlig og fòler meg utmattet. Har hatt det slik siden jeg var 14-15 àr, men det er fòrst nà de har funnet ut at det er virkelig revmatisme jeg har. Men de vet ikke hvilken type.

Er nok litt bekymret for hvordan det blir fremover. merker jeg blir verre med àrene, og tenker pà hvordan det blir med tanke pà jobb, utdanning og generelt i livet.

Nà er jeg gravid, og kan visst ikke ta medisiner, men det har jeg ikke gjort tidligere heller. Hàper de finner ut av ting, og at det finnes noe som kan hjelpe sà jeg kan fungere normalt til enhver tid :-)

Pøh, klart du hører til her, ikke si noe annet!

Smerter er smerter. Uansett. Om de kommer nå eller da, er så sterke eller så sterke. Det har ingenting og si, for det er smerter for den som opplever dem.

Du har kommet ett steg med å få diagnose, både på godt og vondt. Det er vanskelig og ha ord på hva som er galt, og da er det liksom ingenvei tilbake.

Samtidig er det veldig positivt med tanke på behandling.

Jeg kjenner flere reumatikere, og de har vært så bra i svangerskapene sine. Håper du kan få oppleve det samme.

Loralei har gode tips til deg om helsekost. Omega 3, selolje o.l, og slike ting er veldig viktig for at du skal få smøre leddene. Så det blir anbefalt av veldig mange, og det har jo uansett en gunstig helsegevinst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Skal si du har blitt tildelt nok av plager! Du har slitt lenge også ser jeg i tråden her. Har du hjelp for å klare hverdagen eller klarer du de huslige gjøremål selv?

Hmmm :) Jeg er ikke så voldsomt glad i å snakke om sykdommen/plagene (i allefall ikke her på forumet) mine men jeg bør vel det. Vil kanskje ikke innse det? Jeg har påleiringer i nakken, og fibromyalgi. Det er nakken som har slått meg ut av arbeid det siste året. Nerver i klem som gir nummen/lammende følelse i hele venstre siden min. Masse muskelverk, hodepine iblant, svimmel, utmattet, til tider søvnløs mm

Det å plutselig ikke kunne jobbe lengre er vanskelig å svelge, jeg elsket faktisk jobben min som Brukerstyrt Personlig Assistent. Jeg trivdes 110% og det har jeg aldri tidligere kunne sagt om en jobb. Så at jeg er deppa innimellom er ikke til å legge skjul på. Jeg har et håp om å kunne jobbe delvis i allefall, etterhvert..... Nå i dag er det legebesøk og utfylling av papirer om rehabilitering. jadda...

Jeg hører noen sier at alle sykdommer er selvpåført eller arvet. Oppvekst har endel å si, og alt man møter på livets vei. Det sies at alt går gjennom psyken? Jeg vet ikke helt det. Hva mener du/dere? Dersom det stemmer så har jeg jo en hel jobb med å granske livet mitt?

Med kroniske sykdommer så sier de at det første en må gjøre er å godta seg selv og sykdommen. I div bøker så står det at man skal elske seg selv og sykdommen fordi den er en del av deg...hm, jeg er ikke helt der.

Jeg tar gjerne imot tips som kan bedre hverdagen. Jeg har kjøpt boken the secret, og den får meg til å tenke mere positivt har jeg merket meg. Jeg ser på meg selv som positiv, så jeg tenker nok mere på gleder enn sorger. Men når en står midt oppi en prosess som nå, så blir tankene penset inn på formen. Det gjør kanskje at en føler seg dårligere. Rart men sant.

Fikk lyst til å være anonym, men pytt på.

Det er ofte vanskelig og snakke om sykdom. Jeg er/var livredd for at det skal bli identiteten min. Nå har jeg innsett at det er en del av meg, men bare en del, jeg er så mye mer. Det er du også :o)

Nja, jeg nekter og gå med på at all sykdom er selvpåført om det ikke er arvet. Ei jeg kjenner var veldig opptatt av det før, men hun har jo innsett at jeg har ikke klart og påført meg dette her, ikke har jeg arvet det heller.

Men, jeg kan gjøre meg selv verre, med hjelp av min egen psyke. Det er fullt mulig, og det har jeg med meg, slik at jeg unngår det. Det gjelder og finne rette balansen. Og faktisk lære seg og be om hjelp, hjelp til å takle, hjelp hjemme, til handling, osv osv. Og samtidig gjøre det man klarer. Velge ut det som er viktig for deg.

Jeg kan før bruke kreftene på en tur ut i snøen med guttungen, enn husarbeid. Huset flyter (jeg er jo i tillegg notorisk rotete *rødmer*), men jeg prioriterer. He he, så liker jeg jo egentlig ikke å rydde, så jeg prioriterer også litt egoistisk *flire* Men guttungen synes det er topp, dermed er det topp for meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1206728816' post='3836759]

He he. Min urolog her skrev at de vennligst ikke måtte glemme at jeg var ett menneske og ikke bare urinveier ;o)

Slik det var også med meg, Riksen startet på nytt. Undersøkelser og alt, mens jeg var innlagt. Så vurderte de hele meg, og var også opptatt av hvordan jeg fungerte, om jeg hadde livskvalitet oppi alt.

Flinke til og ta ting samlet, slik at jeg blir innlagt og får gjort det jeg skal, ikke ørten polikliniske timer. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg er 5 timer unna Riksen med bil, så det passet meg utmerket.

I tillegg ble jeg godt kjent med legene.

På avdelingen min jobber en fast gjeng, slik er det på så og si alle avdelinger, og de kan sine saker.

Så er avd alltid åpen. Jeg kan ringe når jeg vil. Det har vært så betryggendes og godt disse årene. Noen ganger kan sykepleierene gi gode råd, andre ganger ringer legen opp igjen.

Og ja, maten er OK, det er ett stort pluss :o)

Jeg får OK hjelp er hjemme på sykehuset, men det er noe helt annet. De har ikke tid nok, ressurser nok, spesial kompetanse nok. Riksen har kremen av kompetanse.

Hi hi, som du ser så er jeg fornøyd, rene dyrkelsen av dem dette her ;o)

Det er i allefall godt og være pasient. Og når komplikasjonene kom en etter en, ja så tok de vare på meg. Som nå, det er Riksen som ordner den nye operasjonen. Når infeksjonen kom så brått og jeg ble skikkelig syk, og ringte Riksen, måtte jo inn på sykehuset her da, for det hastet, så ringte avdelingsoverlegen meg på mobilen etter noen dager. Han ville høre om jeg hadde det bra, selv om jeg var innlagt her hjemme. Han sa at jeg aldri måtte glemme at det var jeg som faktisk var blitt eksperten på meg selv, det var min helse, og jeg vet hvor grensa går (sykehuset her hjemme bare roter, de har ikke kompetansen og ender alltid opp med å kjefte på meg, og dille med uvesentlige ting)

Da føler du at de tar vare på deg!

Så herlig =)))) smiler fra øre til øre nå....

Jeg bor forøvrig ca 8 timer med bil fra Riksen, men jeg får ikke kjøre, så det blir fly på meg...

Mitt lokale sykehus har ikke nevrologisk avd. Men, de tok godt hånd om meg da jeg lå der.Problemet var jo at de ikke hadde kunnskap nok innen nevrologi. Så jeg ble videre henvist til et annet sykehus. Selv om det sykehuset hadde nev.avd. så var det sånt et kaos og stress der, at jeg fikk kun snakke med assistent leger, og de hadde heller ikke den kompetanse nok...

Så da ble jeg litt fanget mellom barken og veden..

Men, nå ser jeg at jeg kan glede meg ennå mer enn jeg gjorde tidligere.. Spørs om jeg holder ut vente tiden da... hehe.. ble plutselig litt giret på å få komme inn å bli ferdi med spetakkelet nå ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1206729470' post='3836768]

Det er ofte vanskelig og snakke om sykdom. Jeg er/var livredd for at det skal bli identiteten min. Nå har jeg innsett at det er en del av meg, men bare en del, jeg er så mye mer. Det er du også :o)

Nja, jeg nekter og gå med på at all sykdom er selvpåført om det ikke er arvet. Ei jeg kjenner var veldig opptatt av det før, men hun har jo innsett at jeg har ikke klart og påført meg dette her, ikke har jeg arvet det heller.

Men, jeg kan gjøre meg selv verre, med hjelp av min egen psyke. Det er fullt mulig, og det har jeg med meg, slik at jeg unngår det. Det gjelder og finne rette balansen. Og faktisk lære seg og be om hjelp, hjelp til å takle, hjelp hjemme, til handling, osv osv. Og samtidig gjøre det man klarer. Velge ut det som er viktig for deg.

Jeg kan før bruke kreftene på en tur ut i snøen med guttungen, enn husarbeid. Huset flyter (jeg er jo i tillegg notorisk rotete *rødmer*), men jeg prioriterer. He he, så liker jeg jo egentlig ikke å rydde, så jeg prioriterer også litt egoistisk *flire* Men guttungen synes det er topp, dermed er det topp for meg også.

Dette med prioriteringer er viktig for meg også, derfor liker jeg å vite hva dagen bringer, hva som må gjøres og hva som kan vente. Ikke alltid enkelt, men det kommer seg. Nå er jeg ikke helt klein hele tiden, men jeg merker godt været spiller inn på formen. Temperaturforskjeller.

Vi har barna og mann som er det viktigste, så får huset komme i annen rekke :) Det kjipe er når det selvsagt ringer på døren når det ser som verst ut her, men det får våge seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...