Gå til innhold

En ting jeg alltid har lurt på;

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen av dem ja... Andre ikke! Min spesialist tannlege gjennom 4 år, VAR og ER sadist... hylene til pasientene kunne høres helt ut på gata...

Rart.

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

13

• GeirB

6

• Orio

6

• Mistera

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Rart.

Ja det syns eg og.

Hadde min tannlege vært sadist, så hadde eg ihvertfall ikkje gått til vedkommende i fire (4!) år!

Skrevet

Ikke flinke nok til å komme inn på medisin, og velger noe som ligner? Første året er det visst mye av det samme, så er det vel noen som hopper over på medisin etterpå. Og kanskje noen som finner ut at det kan være spennende å jobbe som tannlege.

Og så er det sikkert en fin jobb for de som er pirkete, kanskje litt sadistiske og liker å holde lange enetaler (det er jo ikke lett å motsi noen når du ligger der med munnen full av diverse tingester.)

Skulle jeg valgt på nytt kan det hende jeg hadde valgt å bli tannlege. :- )

Aha. ja, de som liker å være pirkette, også får de jo se resultater av det de gjør med en gang. Det er to ting, men de kunne jo valg f.eks håndverkeryrker i stedet. Hm. Men det er bedre betalt å være tannlege, og det er innenfor medisin, ja det har du rett i. Er det andre årsaker til at du kunne ha lyst til å bli tannlege?

Skrevet

*grøsser*

Minner meg om en grusom tannlegetime for ikke så lenge siden. Jeg hadde et hull, og måtte bore. Med en ny tannlege. Var selvfølgelig vettskremt, men prøvde å ta meg sammen og puste rolig. Fikk bedøvelse, boringa begynte. Men bedøvelsen virket ikke skikkelig. Jeg sa fra, det gjorde vondt, men fikk til svar at det bare var fordi jeg var redd, jeg måtte bare ta det med ro så kom alt til å gå bra. Det hjalp jo ikke. Ikke fikk jeg mer bedøvelse heller, det "trengte" jeg jo ikke. Klarte til slutt ikke mer, ble stiv av skrekk og satt og gråt hele tiden.

Uff da. Jammen glad jeg ikke har tannlegeskrekk!

Mista nikket
Skrevet

Det er vel kanskje en sikker jobb. Folk vil alltid ha tenner.

Skrevet

Aha. ja, de som liker å være pirkette, også får de jo se resultater av det de gjør med en gang. Det er to ting, men de kunne jo valg f.eks håndverkeryrker i stedet. Hm. Men det er bedre betalt å være tannlege, og det er innenfor medisin, ja det har du rett i. Er det andre årsaker til at du kunne ha lyst til å bli tannlege?

Det blir jo veldig hypotetisk, da. Jeg har absolutt ingen planer om flere år på skolebenken. Tror ikke jeg har de riktige fagene fra videregående heller. :- )

Flere grunner? Bedre betalt enn å være gullsmed? I alle fall antagelig lettere å få jobb enn som en "ordentlig" gullsmed.

Egentlig en underlig tanke; meg som tannlege. Jeg har jo tannlegeskrekk til tusen. :- )

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ikke flinke nok til å komme inn på medisin, og velger noe som ligner? Første året er det visst mye av det samme, så er det vel noen som hopper over på medisin etterpå. Og kanskje noen som finner ut at det kan være spennende å jobbe som tannlege.

Og så er det sikkert en fin jobb for de som er pirkete, kanskje litt sadistiske og liker å holde lange enetaler (det er jo ikke lett å motsi noen når du ligger der med munnen full av diverse tingester.)

Skulle jeg valgt på nytt kan det hende jeg hadde valgt å bli tannlege. :- )

''Ikke flinke nok til å komme inn på medisin, og velger noe som ligner?''

Nåja, det har da vært år det har vært enklere å komme inn på medisin enn både på tannlegestudie og sykepleie. Kommer vel litt an på søkermassen også, vel?

Skrevet

Det blir jo veldig hypotetisk, da. Jeg har absolutt ingen planer om flere år på skolebenken. Tror ikke jeg har de riktige fagene fra videregående heller. :- )

Flere grunner? Bedre betalt enn å være gullsmed? I alle fall antagelig lettere å få jobb enn som en "ordentlig" gullsmed.

Egentlig en underlig tanke; meg som tannlege. Jeg har jo tannlegeskrekk til tusen. :- )

''Bedre betalt enn å være gullsmed? I alle fall antagelig lettere å få jobb enn som en "ordentlig" gullsmed.''

Jøss, er du gullsmed?

Kjempeflott yrke, kan ikkje forstå at det kan være vanskelig å få jobb da (om du er flink i tillegg)....

Skrevet

Tannlegen min er tannlege fordi hun liker det praktiske aspektet ved jobben (selve fyllingen av hull, gjennoppbygging av tenner) og fordi hun vil jobbe med mennesker. Hun er veldig flink med de som er redde. Og det er utrolig hva man får snakket om selv om munnen gaper, vi snakker i ett sett, vi :)

Hun sa at mange ble tannleger fordi de egentlig ville bli leger. Hun kunne ikke skjønne hvorfor, for yrkene er jo veldig forskjellige.

Gjest togli
Skrevet

Hehe, min mellomste datter på åtte år er fast bestemt på å bli tannlege når hun blir voksen! Hun har snakka om dette i et år nå og er skråsikker på at hun aldri vil skifte mening ;-)

Hun vil helst jobbe med barn og i tillegg fikse tennene til alle i slekta ;)

Skrevet

''Ikke flinke nok til å komme inn på medisin, og velger noe som ligner?''

Nåja, det har da vært år det har vært enklere å komme inn på medisin enn både på tannlegestudie og sykepleie. Kommer vel litt an på søkermassen også, vel?

Det var noe jeg leste i en universitetsavis for flere år siden, der de intervjuet første års tannlegestudenter. Men det varierer selvfølgelig hvor vanskelig det er å komme inn.

Skrevet

''Bedre betalt enn å være gullsmed? I alle fall antagelig lettere å få jobb enn som en "ordentlig" gullsmed.''

Jøss, er du gullsmed?

Kjempeflott yrke, kan ikkje forstå at det kan være vanskelig å få jobb da (om du er flink i tillegg)....

Jeg er ikke gullsmed, men tror jeg ville trives med det. Har oppdaget interessene mine litt sent i livet, etter fullført utdannelse.

:- )

Skrevet

Synes ikke det er noe rart yrke? Sikkert faglig interessant og dessuten må de vel tjene fett.

Skrevet

Tror enkelte tannleger elsker å høre sin egen stemme, men tåler ikke tilbakemeldinger. Det er jo ikke lett å svare når man sitter der med munnen på vidt gap. "Går det bra?" - "arggrrrg............ "Fint det"......

Gjest mandolina
Skrevet

Tror enkelte tannleger elsker å høre sin egen stemme, men tåler ikke tilbakemeldinger. Det er jo ikke lett å svare når man sitter der med munnen på vidt gap. "Går det bra?" - "arggrrrg............ "Fint det"......

Jeg svarer, med øyebevegelser og når tannlegen tar pause for at jeg kan skylle munnen, på den måten har vi en fin samtale.

Hilsen

Skrevet

Hehe:-) Jeg bruker å prøve å svare, men det kommer bare rare lyder, også bruker jeg av og til å ta ut den spyttgreia og veive med hendene, også bruker jeg øynene.

Da jeg var hos kjeveortoped som barn, hadde jeg lært meg tegnspråk-alfabetet, og lå og stavet banneord med hendene! :-) Litt sært kanskje, men det funka.

Skrevet

Synes ikke det er noe rart yrke? Sikkert faglig interessant og dessuten må de vel tjene fett.

Jeg skjønner det ennå ikke. Kanskje jeg har en sperre på å forstå det.

Skrevet

Hehe, min mellomste datter på åtte år er fast bestemt på å bli tannlege når hun blir voksen! Hun har snakka om dette i et år nå og er skråsikker på at hun aldri vil skifte mening ;-)

Hun vil helst jobbe med barn og i tillegg fikse tennene til alle i slekta ;)

Bra med ambisjoner:-) Når du sier jobbe med barn, så kan jeg forstå det litt mer. Kanskje man er mer interessert i tenner som barn ifht at man mister dem osv.

Skrevet

Tannlegen min er tannlege fordi hun liker det praktiske aspektet ved jobben (selve fyllingen av hull, gjennoppbygging av tenner) og fordi hun vil jobbe med mennesker. Hun er veldig flink med de som er redde. Og det er utrolig hva man får snakket om selv om munnen gaper, vi snakker i ett sett, vi :)

Hun sa at mange ble tannleger fordi de egentlig ville bli leger. Hun kunne ikke skjønne hvorfor, for yrkene er jo veldig forskjellige.

Hm. Ok, der fikk jeg noe å tenke på. Det praktiske arbeidet kombinert med å jobbe med mennesker. Jo.

Skrevet

Det er vel kanskje en sikker jobb. Folk vil alltid ha tenner.

Joda, det er mye folk alltid vil ha.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...