Gå til innhold

å ta røykepause når man ikke røyker

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg er ikke-røyker. Hvis jeg tar meg en pause på jobben for å gå ut og puste frisk luft, så blir det sett på som anderledes enn om jeg røyket. Er ikke mitt behov for å gå ut og lufte meg i fem minutter like viktig som for en som røyker? Er røyk den eneste grunnen til at man kan få et akutt behov for å gå ut?

litt frustrert i dag

Skrevet

Nei... Jeg mener at de som ikke røyker kan også gå å ta seg litt frisk luft i ny og ne på jobben.

Selv er jeg røyker og drar som oftest med meg en eller annen ikke røyker ut på en kaffi i ny og ne... Selv om dette ikke er så pop hos de andre ansatte, så ser jeg ikke noe grunn til at de ikke skal gjøre det.

De som ikke røyker på jobben min, de tar heller lengre tipauser ( dvs halvtimes ti pause ) og gjerne litt lengre lunsj. da opp til 50 minutter... HVER dag... og personlig så er det ikke alltid jeg har tid til å røyke på jobben, kommer an på arbeidsmengden.. men ikke røykerene kan lett ta pauser utenom som varer og rekker og vel som det.

Skrevet

Uff, ja vet hva du mener. Det tok lang tid i min jobb før jeg følte det var greit at jeg tok meg slike småturer ut av og til slik som røykerne gjør. Jeg følte det ble unnasluntring og følte ikke det var riktig.

Men nå har jeg blitt litt lei av de røykerne som løper ut i tide og utide og dette føltes urettferdig . Så nå går jeg ut å lufter meg de dagene jeg kjenner behovet(og selvfølgelig muligheten) er der og driter i hva andre måtte mene om dette! Rett skal være rett! ikke har jeg fått noen negative tilbakemeldinger på det heller.Så lenge det dreier seg om korte turer ikke altfor ofte så er det vel ingen som sier noe på det .Jeg skal virkelig ta i for å klare å henge ute like lenge og ofte som røykerne uansett=)

Så ta dine småpauser du også med god samvittighet! =)

Gjest mora2
Skrevet

Klart du kan ta deg noe frisk luft du også!

Det synes jeg ikke du trenger ha dårlig samvittighet for.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg tar "røykepauser" på jobb, men ikke like hyppig og lenge som røykerne. Jeg bruker å ta pausene sammen med en ikkerøykende kollega, for da kan vi spasere litt rundt ute, og henger ikke bare ved inngangsdøra slik røykerne gjør.

Vi kaller pausene "røykepauser" helt bevisst, og har aldri opplevd at noen har reagert negativt på det.

Skrevet

Jeg pleier å si "jerg går å tar noen trekk jeg" når jeg skal ut å lufte meg, og jeg røyker ikke.

Da sier de ikke noe nei:o)

Skrevet

Vet ikkje om det er sånn no, men tidligere stod det i arbeidsmiljøloven at det var lov å ta 5 minutters pause for hver time på jobb.

Gjest Jess & Co
Skrevet

Nei... Jeg mener at de som ikke røyker kan også gå å ta seg litt frisk luft i ny og ne på jobben.

Selv er jeg røyker og drar som oftest med meg en eller annen ikke røyker ut på en kaffi i ny og ne... Selv om dette ikke er så pop hos de andre ansatte, så ser jeg ikke noe grunn til at de ikke skal gjøre det.

De som ikke røyker på jobben min, de tar heller lengre tipauser ( dvs halvtimes ti pause ) og gjerne litt lengre lunsj. da opp til 50 minutter... HVER dag... og personlig så er det ikke alltid jeg har tid til å røyke på jobben, kommer an på arbeidsmengden.. men ikke røykerene kan lett ta pauser utenom som varer og rekker og vel som det.

På de stedene jeg har jobbet sammen med røykere så har "de" hatt 10-15 minutter klokken 9 og 14. Med andre ord, ca 20 minutter hver dag. Ganger du opp dette med antall arbeidsdager så blir det fort mange timer. Jeg har så og si aldri pauser utover lunsjen. Spør du meg så kunne vi ikke røykere tatt ut den tiden vi ikke røyker i ekstra ferieuker :)

Skrevet

På de stedene jeg har jobbet sammen med røykere så har "de" hatt 10-15 minutter klokken 9 og 14. Med andre ord, ca 20 minutter hver dag. Ganger du opp dette med antall arbeidsdager så blir det fort mange timer. Jeg har så og si aldri pauser utover lunsjen. Spør du meg så kunne vi ikke røykere tatt ut den tiden vi ikke røyker i ekstra ferieuker :)

Da hadde jeg hatt endel til overs i ferieuker om jeg skulle hatt det som ikkerøykerene på jobben har;)

30 min ti pause og 50 min lunsj blir fort noen timer i året...

Og jeg bruker kansje toppen 5 min på en kaffi, røyk og en tur på toaletett..

Skrevet

Selvfølgelig skal du ta like mange pauser som røykerne. Gå ut fem minutter hver time og gjør akkurat hva du vil!

Gjest Signe signatur
Skrevet

Hvorfor og av hvem blir det sett på som annerledes? På min jobb er det noen som av og til går ut på takterassen "for å lufte seg litt", uten røyk. Det er helt ok og akseptert. Vi oppfordres til å ta en liten pause i løpet av dagen, og å trekke frisk luft i den er bare bra.

Skrevet

Selvfølgelig kan du ta deg dine små pauser uten at du røyker. Skulle bare mangle. Ved en kort pause så yter du også mer når du er på plass igjen.

Jeg røyker og er veldig bevisst røykepausene mine. Jeg tar to i løpet av en arbeidsdag. Ute treffer jeg ulike kollegaer og det er ofte det er prat om jobb. Jeg får tilført en hel del som jeg ikke hadde fått dersom jeg aldri tok en pause.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...