Gå til innhold

Hva ville du som foreldre ha gjort dersom

Anbefalte innlegg

Gjest tressell
Skrevet

datteren din på 16 år ikke kom hjem om natten i denne situasjonen? Hun satt barnevakt på lørdag. Foreldrene til barna kom hjem kl 03.00. Datteren min skulle overnatte hos disse. Det gjorde hun ikke. Hun ble hentet i en bil, dro på fest, og hadde med medbrakt alkohol. Festevennene er over 20 år. Hun kom ikke hjem, og ga heller ikke beskjed til oss foreldre. Vi foreldre trodde jo hun lå over der hun satt barnevakt.

Da vi fikk vite at hun ikke var der ringte vi uten svar. Hun sendte så melding etter jeg sendte først å spurte hvor i all verden hun var, og hvorfor vi ikke hadde hørt noe fra henne. Hun sa at hun var hos en venninne. For å sjekke dette opp dro far avgårde for å hente henne der på formiddagen. Det viste seg at hun løy til oss, og var ikke der. I tillegg hadde hun samme kveld tatt lillesøsteren sin mobiltelefon med seg siden hun selv var fri for penger. Det eneste hun hadde penger til var tobakk og alkohol.

Hun har flere gang brutt tillit til oss foreldre, ei heller holdt avtaler. Hun lyver en god del, og føler vi har problemer med å stole på henne.

Vi er normalt strenge og krever at hun holder innetider og gjør sine plikter, noe hun ikke klarer. Hun mener vi er for strenge, og hun poengterer at det er derfor hun tar seg "lov" til ting hun ikke får lov til. I helger må hun være inne kl ett, hverdager kl elleve. Hun synes vi foreldre er latterlige. Hun ønsker at vi skal godta at hun røyker og drikker. Hun blir 16 år om en mnd.

Skrevet

Jeg synes ikke dere er latterlige eller strenge. Hun er dog tenåring, og vil vel kanskje synes dere er det uansett.

Finnes det noen goder dere kan ta fra henne når hun er på dette viset, som for å si klart i fra at det ikke er greit at hun gjør disse tingene? F.eks. ta vekk tv fra rommet hennes (om hun har det) en begrenset tid, ingen uke-lønn en begrenset tid, eller noe lignende? Så kan dere til kontrast gi mer goder når hun faktisk gjør noe bra.

Gjest tressell
Skrevet

Jeg synes ikke dere er latterlige eller strenge. Hun er dog tenåring, og vil vel kanskje synes dere er det uansett.

Finnes det noen goder dere kan ta fra henne når hun er på dette viset, som for å si klart i fra at det ikke er greit at hun gjør disse tingene? F.eks. ta vekk tv fra rommet hennes (om hun har det) en begrenset tid, ingen uke-lønn en begrenset tid, eller noe lignende? Så kan dere til kontrast gi mer goder når hun faktisk gjør noe bra.

Vi har koblet henne av nettet i en uke, noe som betyr mye for henne. Vi har gjort dette før, og hun er grei en stund, så er det på`n igjen.

Skrevet

Det er nok ikkje uvanlig at ungdommer i den alderen oppfører seg på den måten, så dere har sannsynligvis ikkje gjort noe galt.

At ho mener dere skal godta at ho røyker og drikker er ikkje opp til ho og bestemme, så bare stå på den linja dere har lagt dere på.

Ungdommene trenger å bli holdt litt i ørene! :)

Gjest bareentanke
Skrevet

Dette er det utrolig vanskelig og svare på. I denne alderen er det jo slik at en del ser på seg selv som voksne og vil behandles deretter, altså ikke styres av lover og regler fra mor og far.

De er dog fortsatt barn og trenger grensesetting, men kanskje en dialog kan føre frem til løsninger. Det virker som om hun uansett gjøre som hun ønsker og da er det viktig og sette seg ned sammen med henne og snakke om hva hun finner rimelig i forhold til reglement når det gjelder innetider, meldeplikt og slikt. Dere har jo kommet inn i en ond sirkel, hvor hun oppfører seg slik en del tenåringer gjør. Nemlig oppsøker alt hun ikke får lov til. Dette fører jo til en uholdbar situasjon hvor man til stadighet vil føle seg uttrygg på hva det neste blir.

Jeg hadde en diskusjon med min egen 16-åring (snart 17) som synes kl 1 er for tidlig og gå hjem i helger - da "alle" andre går senere :) Jeg spurte da hva han synes var rimelig innetid i helger, og han synes 2-3. Han var lei seg og følte at han alltid måtte bryte opp først og han følte i tillegg at vi ikke stolte på han. Jeg forklarte at jo vi stoler på deg, men ikke på alle andre og hva som kan skje deg uten at du selv inviterer til det.

Dette kunne han forstå og vi ble enige om at neste gang det var aktuelt skulle han få være litt lengre mot at han ringer hjem i 1-tiden, slik at vi vet at alt er ok. Det falt i god jord. Og jeg tror at det at han fikk uttrykt sine ønsker og ble møtt litt på halvveien var viktig og riktig.

Dere kan selvfølgelig opprettholde deres ønsker for hvordan ting skal være og i tillegg frata henne internett da dette fungerte sist for en periode. Men på sikt tror jeg det lureste er og komme i en god dialog med henne hvor dere alle kan være fornøyd med det dere kommer frem til av muligheter for og tilfredstille alle parter.

Skrevet

Kan skjønne at det er litt slitsomt å ha sånne regler når man er 16år. Å være inne kl 23 er kanskje litt tidlig synes jeg.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Kan skjønne at det er litt slitsomt å ha sånne regler når man er 16år. Å være inne kl 23 er kanskje litt tidlig synes jeg.

Tidlig? 23? Tuller du?

Ungdommen drar kanskje hjemmefra rundt 8 om morgenen for å gå på skolen.

Og h*n bør være uthvilt for å best utbytte av dagen.

Nei, 23 er for sent til hverdags spør du meg. Min 17 åring er inne før det. Av og til kan det bli senere- etter avtale. Men hverdags situasjon er å være hjemme rundt 22 dersom det er skole dagen derpå.

Legger til at min 17 åring er fornuftig og skole-ambisiøs- og protesterer ikke.

Skrevet

Tidlig? 23? Tuller du?

Ungdommen drar kanskje hjemmefra rundt 8 om morgenen for å gå på skolen.

Og h*n bør være uthvilt for å best utbytte av dagen.

Nei, 23 er for sent til hverdags spør du meg. Min 17 åring er inne før det. Av og til kan det bli senere- etter avtale. Men hverdags situasjon er å være hjemme rundt 22 dersom det er skole dagen derpå.

Legger til at min 17 åring er fornuftig og skole-ambisiøs- og protesterer ikke.

Det er jo opptil ungdommen om de vil ha mye eller lite søvn da. Det går jo bare utover dem selv.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ta fra gode- som nett-tilgang- er jo en løsning. Eller ukepenger.

Snakk med tenåring. Hva er du redd for. Hva tillater du ikke. Og hvorfor ikke. Bevar roen under samtalen.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det er jo opptil ungdommen om de vil ha mye eller lite søvn da. Det går jo bare utover dem selv.

Dersom ungdommen ikke er moden nok til å vurdere dette selv, så påtar jeg meg det ansvaret og bidra i dette.

Gjest togli
Skrevet

Det er nok få 16-åringer som er modne nok til å ta konsekvensen av sine valg. Klart det er fristende å være oppe lenge og da ligger gjerne morgendagen litt i det fjerne ;-)

Skrevet

Det er nok få 16-åringer som er modne nok til å ta konsekvensen av sine valg. Klart det er fristende å være oppe lenge og da ligger gjerne morgendagen litt i det fjerne ;-)

nja, de går jo tross alt på VGS da, de er ingen småunger lengre..

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Tja.

Noen er utrolig modne, og kan få ganske løse grenser- for de setter egne faste grenser. :-)

Andre trenger hjelp til grensesetting for seg selv.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Tja.

Noen er utrolig modne, og kan få ganske løse grenser- for de setter egne faste grenser. :-)

Skrevet

Tja.

sant :)

Skrevet

Tidlig? Nei det synes jeg ikke er tidlig når jenta knapt har fylt 16år.

Skrevet

Jeg ville ikke tillatt henne å overnatte ved nye barnevaktoppdrag. Etter et slikt tillitsbrudd ville jeg kjørt og hentet henne når jobben var ferdig.

Skrevet

Så fryktelig redd jeg hadde vært... Godt hun kom til rette. Jeg synes ikke dere har strenge krav. Min 17åring kommer hjem senest med halv elleve bussen midt i uken. Og halv tolv eller halv ett i helgen. Han sier ikke noe på det enda.

Hadde min sønn gjort det dere opplevde så hadde jeg brukt mange timer og dager (om nødvendig) på å få han til å forstå at han faktisk har foreldre som er glad i han og som fortjener å vite hvor han er. Tillitsbrudd her hjemme går ikke bra, da skrenker vi nok inn på friheten, øker antall oppgaver mm. Det kommer an på hvor fort han forstår tror jeg.

MEN så må jeg også se på hva jeg gjorde på den alderen, og da vet jeg at jeg også drakk selv om jeg var der jeg sa jeg skulle. Det er viktig å snakke om alkohol, hvordan det virker og hvordan de bør forholde seg til drikke som tilbys fra andre. Det å gå fra drikken uten at en man stoler på har tilsyn osv.

Jeg føler med dere, dette er vanskelig. Det er jo heller ikke enkelt å nekte henne å være sammen med disse eldre vennene hun har, men dere kan kanskje gjøre dem mindre tilgjengelig ved å "straffe" henne med innekvelder og tidligere kvelder i helgene. Prøve å bygge tillit....Jeg ville forhørt meg om hvordan disse vennene er, hva de gjør osv. Bli kjent med dem litt dersom de fortsetter som venner? Jeg vil anta at noen av disse også vil få lyst til å ta mere vare på henne for deg når de kjenner deg positivt?

Skrevet

Hehe, hvor gammel er du da?

Jeg var hjemme 22 på hverdager frem til jeg var 17-18... Først da fikk jeg velge selv, men var fortsatt hjemme rundt da. ;) I helgene fikk jeg være ute til 23 en kveld og 01 en kveld, måtte prioritere hvilken helgedag jeg hadde lyst til å være ute lengst. Syns det var helt okej regler.

De ferreste 16-åringene er i stand til å ta ansvar for sine egne valg hele tiden. Det er foreldrene som bestemmer, og sånn bør det selvsagt ævre.

Skrevet

Hehe, hvor gammel er du da?

Jeg var hjemme 22 på hverdager frem til jeg var 17-18... Først da fikk jeg velge selv, men var fortsatt hjemme rundt da. ;) I helgene fikk jeg være ute til 23 en kveld og 01 en kveld, måtte prioritere hvilken helgedag jeg hadde lyst til å være ute lengst. Syns det var helt okej regler.

De ferreste 16-åringene er i stand til å ta ansvar for sine egne valg hele tiden. Det er foreldrene som bestemmer, og sånn bør det selvsagt ævre.

jeg er 22 år. Tror ikke jeg hadde noen spesielle innetider når jeg var 16, heldigvis..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...