Gå til innhold

Celleprøve

Anbefalte innlegg

Gjest Gynekologpasienten
Skrevet

Har fått svar på celleprøven jeg nylig tok om at jeg hadde lette celleforandringer og at jeg derfor må ta en ny celleprøve om et halvt år. Hva er det det egentlig de gjør etter andre cellprøve dersom også denne viser celleforandringer? Må jeg fjerne cellene dersom forandringene fortsatt er der eller må jeg ta ny celleprøve hvert halvår for å følge med om det er kommer større forandringer?

Er ikke så bekymret for at selve celleprøven var positiv. Det som plager meg mest er om jeg må gå oftere til GU-undersøkelser fremover. Har nemlig Gynokolog-angst:-(

Gjest Gynokologpasient her også
Skrevet

Prøv å se det positive i å faktisk få oppdaget evnt. ting fort, slik du har en mulighet til ved hyppige gyn,undersøkelser.

Jeg har selv gått til gyn årlig siden jeg var bare jentungen, pga stor kreftfare. Jeg er virkelig vant til gyn.undersøkelser nå og bryr meg virkelig ikke om det. Om ikke hverdagslig så har det blitt like vanlig og lett for meg dette som en vanlig legeundersøkelse eller noe.

For å si det sånn, først er det lette celleforandringer, så er det tunge cellefornandringer, så er det kreft.

Du er altså i "stadie 1", men bare for å ha sakt det, dette bør ikke utvikle seg til noen ting, og altså ikke være farlig. Mange har et stadie 1 uten noe mer resten av livet.

Det er det de skal sjekke med deg på neste gyn.undersøkelse. Hvis du fremdeles har en infisert plass så vil de vurdere å brenne bort plassen med laser. Kjappt enkelt og veldig vanlig.

Ofte går disse tingene bort av seg selv, kroppen tar seg helt enkelt av det selv, så derfor kan de vurdere å vente og se ann før de går inn og ordner opp selv, som ved å brenne bort plassen med laser.

Så selvom du får ordnet opp i dette så venn deg til disse årlige gyn.undersøkelsene. Når det virkelig gjelder så er det så verdt det.

Selv har jeg som sakt vært veldig flink å gå årlig, og takk og lov for det. Sist gang fant de nemmelig en kul med tung celleforandring. Den ble fjernet og hele greiene er på veg tilbake. Men hadde ikke det vært tatt da så hadde jeg jo gått med dette i ennå et par år.

Jeg skal også på ny sjekk om et halvår.

Så prøv å fortell deg selv hvor fornuftig dette tross alt er, og at selv om vi selv kan føle dette litt vemmelig så er det helt naturlig for gynokologen og se romper og mus, som for legen å se armer og ben.

:)

Skrevet

Jeg holdt på slik i over 10 år. Det gikk 6-12 mnd. mellom hver prøve avhengig av hvordan forrige prøve var.

For to år siden fjernet de en liten del av livmortappen. (Der celleforandringene var)

Min fastlege fortalte meg at det var _svært sjelden_ at personer med langtidscelleforandringer førte til at de til slutt fikk kreft. Så det er nok bra med denne tette oppfølgingen:-)

Gjest Gynekologpasienten
Skrevet

Prøv å se det positive i å faktisk få oppdaget evnt. ting fort, slik du har en mulighet til ved hyppige gyn,undersøkelser.

Jeg har selv gått til gyn årlig siden jeg var bare jentungen, pga stor kreftfare. Jeg er virkelig vant til gyn.undersøkelser nå og bryr meg virkelig ikke om det. Om ikke hverdagslig så har det blitt like vanlig og lett for meg dette som en vanlig legeundersøkelse eller noe.

For å si det sånn, først er det lette celleforandringer, så er det tunge cellefornandringer, så er det kreft.

Du er altså i "stadie 1", men bare for å ha sakt det, dette bør ikke utvikle seg til noen ting, og altså ikke være farlig. Mange har et stadie 1 uten noe mer resten av livet.

Det er det de skal sjekke med deg på neste gyn.undersøkelse. Hvis du fremdeles har en infisert plass så vil de vurdere å brenne bort plassen med laser. Kjappt enkelt og veldig vanlig.

Ofte går disse tingene bort av seg selv, kroppen tar seg helt enkelt av det selv, så derfor kan de vurdere å vente og se ann før de går inn og ordner opp selv, som ved å brenne bort plassen med laser.

Så selvom du får ordnet opp i dette så venn deg til disse årlige gyn.undersøkelsene. Når det virkelig gjelder så er det så verdt det.

Selv har jeg som sakt vært veldig flink å gå årlig, og takk og lov for det. Sist gang fant de nemmelig en kul med tung celleforandring. Den ble fjernet og hele greiene er på veg tilbake. Men hadde ikke det vært tatt da så hadde jeg jo gått med dette i ennå et par år.

Jeg skal også på ny sjekk om et halvår.

Så prøv å fortell deg selv hvor fornuftig dette tross alt er, og at selv om vi selv kan føle dette litt vemmelig så er det helt naturlig for gynokologen og se romper og mus, som for legen å se armer og ben.

:)

Takk for det lange godt utfyllende svaret! Det ble jeg veldig glad for og du har fått meg til å tenke litt annerledes rundt dette;-)

Gjest Gynekologpasienten
Skrevet

Jeg holdt på slik i over 10 år. Det gikk 6-12 mnd. mellom hver prøve avhengig av hvordan forrige prøve var.

For to år siden fjernet de en liten del av livmortappen. (Der celleforandringene var)

Min fastlege fortalte meg at det var _svært sjelden_ at personer med langtidscelleforandringer førte til at de til slutt fikk kreft. Så det er nok bra med denne tette oppfølgingen:-)

Takk for svar! Ja jeg har allerede begynt å se litt annerledes på dette nå.

Og hvem vet, kanskje det at jeg nå ser ut til å måtte ta hyppigere gu-undersøkelser fremover gjør at jeg blir kurert for fobien min? ;-)

Gjest Gynokologpasient her også
Skrevet

Takk for det lange godt utfyllende svaret! Det ble jeg veldig glad for og du har fått meg til å tenke litt annerledes rundt dette;-)

Vær så god, det var veldig gledelig å lese at mitt svar muligens har hjulpet deg.

Jeg er helt sikker på at du kan klare å få et avslappet og greit forholdt til dette hvis du bare tillater deg selv det.

Du får ha riktig lykke til med din neste prøve. Håper ting går seg til for deg.

Ha en riktig god sommer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...