Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren min fikk barn for noen år siden. Kona hans har blå øyne og det samme har hennes foreldre. Moren vår og våre beste foreldre på morssiden har blå øyne, mens pappa som er asiat, og familien hans har brune øyne. Både jeg og broren min har brune øyne, og broren min er i tillegg ganske mørk i huden. Det rare var at ungen de fikk var helt lys i huden og blå øyne. Han er nå 4 år og er fortsatt helt lys med blå øyne. Trodde nesten ikke det var mulig? De venter en til hver øyeblikk så lurte på sjansen for at den ungen også blir lys med blå øyne?

Gjest Opps så
Skrevet

Kan bare svare sånn generelt her så får du se om du blir klokere.

Brun øyefarge er dominant og går da foran andre øyefarger. I mitt tilfelle har faren min brune øyne. Han har fått et gen fra sin mor og sin far. Dette har tydligvis vært et blått og et brunt gen. Siden brunt er dominant så var det øyefargen han hadde.

Jeg selv har blå farge på øynene. Det betyr at faren min har "gitt videre" det genet for blå øyne og ikke de brune.

Du arver halvparten av genene fra mor og tilsvarende fra far.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg kjenner en inder som er gift med en norsk dame. Deres barn har gylden hud, svart hår og knallblå øyne. En virkningsfull kombinasjon.

Gjest Aimabel
Skrevet

Hvordan var nå dette igjen... Mener det blir sånn at moren til barnet er bb og faren Bb. Selv om B er dominant så er det jo tre b-er...

Gjest mor til 5 brunøyde...
Skrevet

Hvis begge foreldrene har blå øyne, kan man bare få blå øyne.

Når det gjelder om begge foreldrene har brune øyner kommer det ann på genene, og hvor mange dominante gen de har.

La oss si at øynefargen blir bestemt av 1 genpar(det er vel egentlig 3 genpar?). B betyr at du har et dominant gen som gir brun øyefarge. b betyr at du har et recessivt/vikende gen som gir blå øyefarge.

Hvis en av foreldrene har genparet BB, vil ungen/avkommet få brune øyner uansett. Har derimot begge foreldrene genparet Bb er det en 25% sannsynlig het at ungen/avkommet får blå øyne.

Man kan altså få 4 forskjellige kombinasjoner, BB, Bb, Bb og bb. Der de 3 første gir brun øyefarge.

Gjest Thea89
Skrevet

om moren til barnet har blå øyne,

og begge foreldrene henner har blå øyne..

og faren til barnet har brune øyne,

og faren har brune og moren har blåe,

vil utregningen se slik ut:

mor har arvestoffet b (fra sin far), og b (fra sin mor)

far har arvestoff B (fra sin far), og b (fra sin mor)

b + B og b + B

b + b og b + b

b=blå øyne

B=brune øyne

det er 50% sjanse for at det

nye barnet får blå øyne.

Gjest Thea89
Skrevet

b + B og b + B

b + b og b + b

b=blå øyne

B=brune øyne

nye barnet får blå øyne.

det de andre skrev er ikke riktig, forresten.

jeg går skole om dette, så kan det;)

AneM1365380603
Skrevet

Hvis begge foreldrene har blå øyne, kan man bare få blå øyne.

Når det gjelder om begge foreldrene har brune øyner kommer det ann på genene, og hvor mange dominante gen de har.

La oss si at øynefargen blir bestemt av 1 genpar(det er vel egentlig 3 genpar?). B betyr at du har et dominant gen som gir brun øyefarge. b betyr at du har et recessivt/vikende gen som gir blå øyefarge.

Hvis en av foreldrene har genparet BB, vil ungen/avkommet få brune øyner uansett. Har derimot begge foreldrene genparet Bb er det en 25% sannsynlig het at ungen/avkommet får blå øyne.

Man kan altså få 4 forskjellige kombinasjoner, BB, Bb, Bb og bb. Der de 3 første gir brun øyefarge.

''Hvis begge foreldrene har blå øyne, kan man bare få blå øyne. ''

Mannen min og jeg er blåøyde. Likevel har vi fått en datter med grønne øyne. Ja, de kan bli brune, for de utvikler seg hele tiden på henne.

Hvis en studerer øynene mine har de en brun ring rundt pupillene. Det vil si at jeg har anlegg for brunt og grønt også. To av de andre barna mine har også fått denne brune ringen rundt pupillene. Hos den ene er det knapt synlig, så det som ser ut som blått trenger ikke være det.

Hos noen blåøyde sees ikke det brune anlegget de har i det hele tatt, men de kan likevel får grønn- og brunøyde barn.

Skrevet

b + B og b + B

b + b og b + b

b=blå øyne

B=brune øyne

nye barnet får blå øyne.

Jepp, jævlig rart at det er femti prosent sjanse for å få enten brune eller blå øyne. Merkelig at det er femti prosent for enten å få jente eller gutt også. Kan du utdype dette litt? Synes det var litt vanskelig å regne ut.

Gjest Thea89
Skrevet

Jepp, jævlig rart at det er femti prosent sjanse for å få enten brune eller blå øyne. Merkelig at det er femti prosent for enten å få jente eller gutt også. Kan du utdype dette litt? Synes det var litt vanskelig å regne ut.

det har med genene å gjøre. arv.. ressesive og

dominante gener..

det er en mal som gjør at du kan "regne" det ut.

ut i fra moren og faren din, og moren og faren til den du

skal ha barn med.

Skrevet

det har med genene å gjøre. arv.. ressesive og

dominante gener..

det er en mal som gjør at du kan "regne" det ut.

ut i fra moren og faren din, og moren og faren til den du

skal ha barn med.

He he!

Gåttabanen.

Skrevet

Jeg kjenner en inder som er gift med en norsk dame. Deres barn har gylden hud, svart hår og knallblå øyne. En virkningsfull kombinasjon.

Det er ganske mange som har denne kombinasjonen faktisk. Kjenner flere halvnegre med blå øyne. Det er ikke så uvanlig som folk skal ha det til. Blir litt som når enkelte folkeslag tror at alle som bor i Norden har blå øyne og lyst hår.

Gjest Thea89
Skrevet

He he!

Gåttabanen.

?

alle har jo ikke 50 % sjanse for å få barn med blå/brune øyne da.

det har ikke noe med at det er 50 % sjanse for at du får gutt eller jente.

Skrevet

?

alle har jo ikke 50 % sjanse for å få barn med blå/brune øyne da.

det har ikke noe med at det er 50 % sjanse for at du får gutt eller jente.

Samma faen. Enten får du det, eller så får du det ikke. Men takk for regnestykket, det var i grunn interessant.

Skrevet

Har ikke han der danske prinsen og eks-kona(asiat) 2 gutter med blåe øyne?

Skrevet

Kan bare svare sånn generelt her så får du se om du blir klokere.

Brun øyefarge er dominant og går da foran andre øyefarger. I mitt tilfelle har faren min brune øyne. Han har fått et gen fra sin mor og sin far. Dette har tydligvis vært et blått og et brunt gen. Siden brunt er dominant så var det øyefargen han hadde.

Jeg selv har blå farge på øynene. Det betyr at faren min har "gitt videre" det genet for blå øyne og ikke de brune.

Du arver halvparten av genene fra mor og tilsvarende fra far.

Joda, er kjent med det, men er morro å pirke litt!

Gjest Thea89
Skrevet

Har ikke han der danske prinsen og eks-kona(asiat) 2 gutter med blåe øyne?

tror den ene har blå;)

Skrevet

Jeg er halvt asiat, gift med en "klassisk" nordmann. Barna våre er lyse med blå øyne. (de er frykelig vakre selfølgelig :-))

Skrevet

Gå nå og les Donald, du. Dette blir for avansert for deg.

Skrevet

Gå nå og les Donald, du. Dette blir for avansert for deg.

Ja ikkesant! Skjønner ikke dritten av dette, og synes det er forkastelig å komme med en enten-eller-kommentar! Ho ho!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...