Gå til innhold

Skal du ha bunad 17.mai?

Anbefalte innlegg

Gjest bruker ikke bunad
Skrevet

Jeg skal ikke ha. Jeg hadde bunad en gang, fikk til min konfirmasjon, brukte den et par 17. mai feiringer etter det, men ble dritlei. Jeg syntes det var så mye styr med bunad, varmt og ekkelt var det, tungt, masse dilldall og bla bla.... dessuten liker jeg variasjon, syns det er spennende å gå med ulike kjoler/drakter til 17. mai. Så jeg solgte bunaden min. HVA??? Sa enkelte, som om det var helligbrøde. Søljene har jeg imidlertid beholdt, da disse var gaver fra div. slektninger, og greit å ha i tilfelle jeg en gang senere skulle få lyst til å få meg bunad, eller datteren min skal konfirmere seg i bunad, er jo noe eget i å arve søljene da - dessuten slipper man jo det utlegget i tillegg til bunaden som i seg selv er relativt dyr.

Hva syns dere, Går det an å feire 17. mai uten bunad?

Føler flere jeg kjenner ser rart på meg og rister på hodet som om jeg var skikkelig rar som ikke feirer 17. mai i bunad.

Jeg har råd til bunad, men orker ikke gå til anskaffelse av den... er så trist å ha en bunad i skapet som kanskje blir tatt frem en gang i året, kanskje to - f.eks. ved dåp og konfirmasjon. Kanskje skaffer jeg meg bunad senere en gang, men akkurat nå føler jeg at det er like kjekt å pynte seg med andre klær.

Er flere jeg kjenner som sier at det er så greit med bunad, for da slipper de å tenke på hva de skal ha på seg. Joda, det er jo greit nok det - men kjedelig i lengden? Greit nok det er tradisjon og nasjonalistisk...

Og i lengden lønner det seg nok med bunad, en bunad kan du vel ha hele livet (sy ut og inn etter som du slanker deg/legger på deg) så og si, mens kjoler, drakter osv, fort går ut av moten, så du kanskje må kjøpe nytt antrekk hvert år.

Jaja bare litt frustrasjon som måtte ut.

Hvordan er det med dere?

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• songbirdy

7

• Lillemus

4

• fresja

2

• pekkaline

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, jeg skal ha bunad. Den blir brukt 1-3 ganger i året; 17.mai, og ellers ved dåp/konf.

Det er et vakkert plagg, men enig med deg om at det kan være litt kjedelig i lengden... Det jeg pleier å gjøre, er å ha bunaden deler av dagen (tog-delen), og bytte til mer ledige klær etterpå, når vi spiser mat. Ellers har jeg de siste årene brukt vanlige, svarte festsko, som er ganske brede i tå-regionen, bunadssko er drepen for mine bein!

Skrevet

Jeg har bunad og skal bruke den på 17. mai ja, første 17. maien på en del år faktisk ettersom jeg ikke har fått den på meg på en stund... ;o)

Selvsagt kan du feire 17. mai uten bunad!

Gjest prust
Skrevet

Jeg skal bruke bunad på 17. mai ja.

Fikk bunaden i voksen alder - tror det var da jeg var 22-23 (kremt - er man voksen da tro?) - og har alltid brukt den på 17. mai, unntatt når jeg har vært høygravid eller hadde nyfødt baby.

Synes det er et flott plagg - men det er jo mange som ikke har bunad også!

mariaflyfly
Skrevet

Bruk bunad hvis du har lyst, har du ikke det, så la være. ;)

Jeg skal ha bunad. Hadde akkurat litt panikk, for jeg fant ikke bunadskjorta, men lokaliserte den på loftet for 10 min sida.

Skrevet

Ja, jeg skal ha bunad. Den blir brukt 1-3 ganger i året; 17.mai, og ellers ved dåp/konf.

Det er et vakkert plagg, men enig med deg om at det kan være litt kjedelig i lengden... Det jeg pleier å gjøre, er å ha bunaden deler av dagen (tog-delen), og bytte til mer ledige klær etterpå, når vi spiser mat. Ellers har jeg de siste årene brukt vanlige, svarte festsko, som er ganske brede i tå-regionen, bunadssko er drepen for mine bein!

Det finnes/fantes kjempegode bunadssko også. Jeg får lett gnagsår, spesielt når jeg har nye sko. Bunadsskoene er vel nesten de beste skoene jeg har; kan gå med dem hele dagen uten å bli sårføtt.

Skal ikke ha bunad 17. mai; den har krympet...

Annonse

Skrevet

Dagen feires like bra uten bunad ;) Jeg har ikke men hadde nok brukt om jeg hadde. Har vurdert å kjøpe festdrakt, men ikke i år. (hva synes bunadfolket om dem?) Jeg hadde meg en runde i skapet i dag, og noe av det blir nok brukt 17mai. Jeg ser det blir en kald feiring, så for meg gjelder det å holde meg varm, ikke nødvendigvis så pen :) Blir dressjakke og bukse og en pen topp under OG utgåtte sko hehe

Skrevet

Det finnes/fantes kjempegode bunadssko også. Jeg får lett gnagsår, spesielt når jeg har nye sko. Bunadsskoene er vel nesten de beste skoene jeg har; kan gå med dem hele dagen uten å bli sårføtt.

Skal ikke ha bunad 17. mai; den har krympet...

hehe... jasså du har kokvasket den du også ja? :P

Min var trang i fjor, men i år gikk den på igjen (og jeg har gått opp i vekt... Merkelige kroppen min, flesket flytter seg rundt og lever sitt eget liv! ;)

Gode bunadssko finnes sikkert, men ikke i den prisklassen jeg har råd til.. :(

Skrevet

Dagen feires like bra uten bunad ;) Jeg har ikke men hadde nok brukt om jeg hadde. Har vurdert å kjøpe festdrakt, men ikke i år. (hva synes bunadfolket om dem?) Jeg hadde meg en runde i skapet i dag, og noe av det blir nok brukt 17mai. Jeg ser det blir en kald feiring, så for meg gjelder det å holde meg varm, ikke nødvendigvis så pen :) Blir dressjakke og bukse og en pen topp under OG utgåtte sko hehe

Jeg synes mange av festdraktene er kjempefine! :o)

Skrevet

Min var trang i fjor, men i år gikk den på igjen (og jeg har gått opp i vekt... Merkelige kroppen min, flesket flytter seg rundt og lever sitt eget liv! ;)

''Gode bunadssko finnes sikkert, men ikke i den prisklassen jeg har råd til.. :(''

Si ikke det - søstra mi har bunadsko fra Sparkjøp og hevder de er mye bedre enn de dyre bunadskoene hun har! Har hørt flere her inne som er storfornøyde med billige bunadsko også.

Skrevet

''Gode bunadssko finnes sikkert, men ikke i den prisklassen jeg har råd til.. :(''

Si ikke det - søstra mi har bunadsko fra Sparkjøp og hevder de er mye bedre enn de dyre bunadskoene hun har! Har hørt flere her inne som er storfornøyde med billige bunadsko også.

hmmm.. sånn pailabb-type som jeg kunne trengt? Altså slike som ikke er så smale, og harde? Kanskje jeg skal ta meg en tur på sparkjøp og se hva de har å tilby. Sikkert like vondt det, som å gå med de gamle vonde... takk for tipset :)

Skrevet

Jeg synes å huske at de billigste bunadssskoene var de beste. Kostet 395,- i 1987, husker ikke hva som var normal skopris den gang!

Gjest Tatjana
Skrevet

Jeg har splitter ny festdrakt som jeg skal bruke for første gang i år :-).

Annonse

Gjest D*lilith
Skrevet

Jeg skal ikke ha bunaden min,får den ikke på meg,men er bare glad til at jeg slipper da : )

Bale å gå med bunad!

Gjest Tatjana
Skrevet

Finnes mange flotte festdrakter!

Skrevet

Jeg synes å huske at de billigste bunadssskoene var de beste. Kostet 395,- i 1987, husker ikke hva som var normal skopris den gang!

hmmm.. ok, skal ta en ny runde.. Men syns ofte at slike sko blir vondere og vondere etter som jeg har brukt de en stund.. ;) Har vel hatt noen par nå da.. Får se meg litt rundt i ettermiddag/kveld. Takk skal du ha :)

Skrevet

mener inngåtte, altså myke og gode :)

Skrevet

mener inngåtte, altså myke og gode :)

hehe ;)

Skrevet

hmmm.. sånn pailabb-type som jeg kunne trengt? Altså slike som ikke er så smale, og harde? Kanskje jeg skal ta meg en tur på sparkjøp og se hva de har å tilby. Sikkert like vondt det, som å gå med de gamle vonde... takk for tipset :)

''hmmm.. sånn pailabb-type som jeg kunne trengt?''

Sikkert. Hun har skikkelige ilker (er det ikke det det heter?) så føttene er breie forrerst.

Skrevet

''hmmm.. sånn pailabb-type som jeg kunne trengt?''

Sikkert. Hun har skikkelige ilker (er det ikke det det heter?) så føttene er breie forrerst.

hihi, høres ut som noe for meg. Skoene altså, ikke ilkene :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...