Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bake kake til min mors 60-årslag på lørdag. Nå er je glite oppfinnsom på den fronten, og vil derfor gjerne ha tips så jeg kan ta med en kake som jeg ikke pleier (utenom bløtkake, sjokoladekake eller Verdens Beste)... Noen kakemonser her som kan gi meg en oppskrift...?

Skrevet

Moccakake (skikkelig kaloribombe,men har enda ikke truffet noen som ikke liker den.

Bunn 200 g malte mandler(jeg bruker råkostjern på foodprosessor),200g melis, 1ts bakepulver,blandes. Stivpisk 5 eggehviter og bland forsiktig sammen. Ha i rund form, stekes v 180 grader i 35 min. Avkjøles i formen.

krem 100g melis, 100g romtemperert smør, 5 eggeplommer, 2 ss kaffi, 100g kokesjokolade i vannbad. Hurtigmixer. Ha på kaka og evt sett kaka i fryseren (i formen) Den blir stilig når kremen liksom "står oppå kaka". Jeg bruker silikonform,som jeg vrenger av kaka omtrent når jeg trenger den. Har nesten alltid ei kake i frysen.

passer fint for nøttealergikere,og bruker du mørk coop kokesjokolade holder den som glutenfri også. Pynt med mokkabønner om du vil,jeg synes den er like fin uten.

Da kan du ta kaka ut av fryseren, sette den på fat og ta den med deg,det gjør ikke noe om den er kald når den serveres,men romtemperert er best.

Tips til vannbad .jeg koker opp vann,tar det av varmen og legger en plastpose med sjokoladen i. Når den er smeltet klipper jeg et hull og stryker ut sjokoladen, kjempelurt og uten søl.

Lykke til!!!

candyqueen_83
Skrevet

Her er det hvertfall masse gode å velge i:

www.detsoteliv.no

Skrevet

Moccakake (skikkelig kaloribombe,men har enda ikke truffet noen som ikke liker den.

Bunn 200 g malte mandler(jeg bruker råkostjern på foodprosessor),200g melis, 1ts bakepulver,blandes. Stivpisk 5 eggehviter og bland forsiktig sammen. Ha i rund form, stekes v 180 grader i 35 min. Avkjøles i formen.

krem 100g melis, 100g romtemperert smør, 5 eggeplommer, 2 ss kaffi, 100g kokesjokolade i vannbad. Hurtigmixer. Ha på kaka og evt sett kaka i fryseren (i formen) Den blir stilig når kremen liksom "står oppå kaka". Jeg bruker silikonform,som jeg vrenger av kaka omtrent når jeg trenger den. Har nesten alltid ei kake i frysen.

passer fint for nøttealergikere,og bruker du mørk coop kokesjokolade holder den som glutenfri også. Pynt med mokkabønner om du vil,jeg synes den er like fin uten.

Da kan du ta kaka ut av fryseren, sette den på fat og ta den med deg,det gjør ikke noe om den er kald når den serveres,men romtemperert er best.

Tips til vannbad .jeg koker opp vann,tar det av varmen og legger en plastpose med sjokoladen i. Når den er smeltet klipper jeg et hull og stryker ut sjokoladen, kjempelurt og uten søl.

Lykke til!!!

Tusen takk:-) Den hørtes kjempegod ut....

Det er meget mulig at jeg bare må teste den ut i kveld, så jeg er sikker på at jeg får det til (eller rett og slett fordi jeg fikk veldig lyst til å smake;-)

Skrevet

Her er det hvertfall masse gode å velge i:

www.detsoteliv.no

tusen takk:-)

Skrevet

Lykke til!!!

Passer den for nøtteallergikere!? Er ikke mandler også nøtter da?

Skrevet

En jeg kaller mors sjokoladekake er kjempegod. Den er mørk i bunnen og har smørkrem mellom lagene og melisglasur. Ikke direkte sjokoladekake altså. Nyyydelig :)

Gjest ingen oppskrift
Skrevet

Jeg har tips, men ingen oppskrift.

Cappuchinokake.

Banankake.

Dajmkake.

Skrevet

En jeg kaller mors sjokoladekake er kjempegod. Den er mørk i bunnen og har smørkrem mellom lagene og melisglasur. Ikke direkte sjokoladekake altså. Nyyydelig :)

Hmmm. begynner å angre litt på at jeg startet denne tråden her... Blir mye kaker framover, har jeg på følelsen av:-)

Tusen takk...

Skrevet

Jeg har tips, men ingen oppskrift.

Cappuchinokake.

Banankake.

Dajmkake.

Tusen takk, kan google dem:-)

Skrevet

Da baker du selvfølgelig Pavlova, det er den beste kaken, og er veldig enkel å få til!

Du finner mange Pavlova oppskrifter på det søte liv, grunnoppskriften er det samme, og hva du velger å ha ha av bær på toppen er opp til deg, selv foretrekker jeg en pose med frosne skogsbær fra fryseboksen på Rema 1000, nam-nam!

Skrevet

Da baker du selvfølgelig Pavlova, det er den beste kaken, og er veldig enkel å få til!

Du finner mange Pavlova oppskrifter på det søte liv, grunnoppskriften er det samme, og hva du velger å ha ha av bær på toppen er opp til deg, selv foretrekker jeg en pose med frosne skogsbær fra fryseboksen på Rema 1000, nam-nam!

Å tusen takk, kake med bær var jeg veldig interessert i siden det er vår, så er det godt med noe friskt:-)

Skrevet

Passer den for nøtteallergikere!? Er ikke mandler også nøtter da?

Mandler går bra for nøtteallergikere. Hilsen kjerringa til en med allergi ;o)

Skrevet

Nope.

Neivel, så får du bøye deg framover.

Skrevet

Neivel, så får du bøye deg framover.

Jatakk, men ikke for deg!

Skrevet

"Skumkake" som vi kaller den her i huset - eller Kokosbollekake... Er som en stor kokosbolle mao - kjempedeilig, men mektig... :) Både små og store liker den...!

6 eggehviter

6 dl sukker

1 1/2 ts vaniljesukker

1 1/2 dl kokende vann

9 plater gelatin

Pisk eggehvitene stive. Ha i sukker og gelatin (som er rørt ut i det kokende vannet). Pisk det hele til det er stivt; minst 20 min med mixmaster... Skal ikke være rennende når du heller det i formen, men så stivt at du må bruke slikkepotten for å få det ut... :)

Sett en kakeform (24 cm) uten bunn på et fat - strø kokosmasse på fatet...! Hell i eggehviteblandingen. Sett det i kjøleskapet så det stivner skikkelig.

Glasur;

1 plate lys kokesjokolade

1 valnøttstort stykke Delfiafett

Smeltes sammen og strykes på kaka (etter at du har fjernet kakeformen når den har stivnet) - ha deretter på kokos...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...