Gå til innhold

FU: Tilbehor til kjøttkakene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare stjel, min kjære orm. Og jeg kommer med glede med detaljinstrukser om potetene. Da kan du f. eks si: Kjære, vakre Babette, fortell meg hvordan jeg lager dine nydelige ovnsstekte potetskiver.

Kjære, vakre Babette, fortell meg hvordan jeg lager dine nydelige ovnsstekte potetskiver.

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bookworm

16

• Lillemus

6

• GeirB

4

• favn

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest mora2
Skrevet

Sukker og smeltet smør serveres til blodklubb, brunostsaus til potetklubben:-)

Aldri hørt om noen av de tingene....

Skrevet

Duppe = brunostsaus. :o)

Auauau, leste litt fort, og overså det siste ordet. Jeg kaller det også duppe, men trodde det var et såpass lokalt uttrykk at jeg brukte brunostsaus i stedet;-) Så lite visste jeg... Men sirup også...klissete?

Skrevet

Aldri hørt om noen av de tingene....

Hihi...

Skrevet

Sukker og smør?! Jeg har hørt mye rart til klubb, men det er første gangen jeg hører om dette! ;o)

Sukker og smør skal være til blodklubb det:-)

Skrevet

De fleste har også tyttebær..

...og flatbrød:-) Og sausen må selvfølgelig være hjemmelaget:-)

(Sagt med enorm stor selvironi, siden hjemmelaget brun saus er noe jeg bare spiser hos mor, stemor og svigermor:-))

Skrevet

Kjære, vakre Babette, fortell meg hvordan jeg lager dine nydelige ovnsstekte potetskiver.

Har ikke Babettes oppskrift, men det går også an å være passe raus med olivenolje, salte godt med havsalt, legge ved massevis av hvitløksfedd (skallet skal være på) samt paprika i remser. Må ikke svi seg, lirk og vend under stekingen. På slutten av steketiden får paprikaen et stenk balsamico. Potetbåtene (jeg foretrekker det) har blitt rågode, paprikaen eksploderer i smak og hvitløksfeddene er nå puré.

Skrevet

Så gjerne. Det er viktig at du ikke skreller potetene, men de må skrubbes skikkelig, og så skjærer du evt. vekk svarte flekker og andre uskjønnheter. Tørk dem godt med papir, og skjær skiver på langs. Da blir de store. Ca. 1 cm tykke, tror jeg.

Legg skivene utover i en langpanne som er kledd med bakepapir og smurt med olivenolje.

I en kopp eller noe slikt blander du olivenolje med mye timian, gjerne frisk, og litt citronpepper. Pensle potetene raust med dette, og strø på litt salt etterpå. Et par fedd med hakket hvitløk lager du klart, men de slenger du på når det gjenstår 15 minutter av steketiden, ellers blir de brent.

Inn i 225 graders stekovn litt over midten i ca 25 minutter eller til de er gylne og gjennomstekte. Voila!

Krydder/urter velges etter smak, dette er bare et forslag.

Skrevet

Min favoritt til karbonader og kjøttkaker er peppersaus, ovnsstekte potetskiver penslet med masse urter i oljen, og en frisk salat til med cherrytomater i.

Dæven, dette var skikkelig trendy og ikke kjerring i det hele tatt!

Noen ganger lager jeg potetskivene tynne, da blir de sprø og smnaker nesten som sørlandschips.

Det der er helt _feil_.

Kjøttkakene skal serveres slik som de gjør det på Kaffistova & Bondeheimen! :-)

Skrevet

Så gjerne. Det er viktig at du ikke skreller potetene, men de må skrubbes skikkelig, og så skjærer du evt. vekk svarte flekker og andre uskjønnheter. Tørk dem godt med papir, og skjær skiver på langs. Da blir de store. Ca. 1 cm tykke, tror jeg.

Legg skivene utover i en langpanne som er kledd med bakepapir og smurt med olivenolje.

I en kopp eller noe slikt blander du olivenolje med mye timian, gjerne frisk, og litt citronpepper. Pensle potetene raust med dette, og strø på litt salt etterpå. Et par fedd med hakket hvitløk lager du klart, men de slenger du på når det gjenstår 15 minutter av steketiden, ellers blir de brent.

Inn i 225 graders stekovn litt over midten i ca 25 minutter eller til de er gylne og gjennomstekte. Voila!

Krydder/urter velges etter smak, dette er bare et forslag.

Notert... Tusen takk, Babette:-)

Skrevet

Har ikke Babettes oppskrift, men det går også an å være passe raus med olivenolje, salte godt med havsalt, legge ved massevis av hvitløksfedd (skallet skal være på) samt paprika i remser. Må ikke svi seg, lirk og vend under stekingen. På slutten av steketiden får paprikaen et stenk balsamico. Potetbåtene (jeg foretrekker det) har blitt rågode, paprikaen eksploderer i smak og hvitløksfeddene er nå puré.

Også notert... Takk:-)

Skrevet

Det der er helt _feil_.

Kjøttkakene skal serveres slik som de gjør det på Kaffistova & Bondeheimen! :-)

Faktisk serveres de a la Kaffistova på Gardermoen, også. Der burde man kunne forvente litt mer raffinement.

Drep meg , konge, men ikkje med graut!

Skrevet

Faktisk serveres de a la Kaffistova på Gardermoen, også. Der burde man kunne forvente litt mer raffinement.

Drep meg , konge, men ikkje med graut!

Det kalles tradisjonstro matlaging!

Milevis fra Paul Bocuse & Co.

Skrevet

Poteter, brun saus og evt. ertestuing. Kålstuing sjeldent eller aldri.

Hilsen østlending med familie fra nordvestlandet, siste 12 år bosatt på sørlandet. ;)

(Skal vi ikke ta kompe/raspeball/potetball/komle-FU med det samme? :D )

Med all respekt, jeg skjønner ikke noe av de ballebollene der. Poteter er da ufattelig mye bedre i nær sagt enhver annen form.

Skrevet

Med all respekt, jeg skjønner ikke noe av de ballebollene der. Poteter er da ufattelig mye bedre i nær sagt enhver annen form.

De er temmelig smakløse ja, derav alt tilbehøret:-)

Skrevet

Sukker og smør skal være til blodklubb det:-)

Bruker sirup og flesk til blodpudding også vi. Blodklubb har jeg aldri smakt.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg kommer fra Nordland, men har bodd på Vestlandet de siste 22 årene. Svigermor (gjerrige sunnmøringer?) bruker ikke noe annet enn brun saus og poteter til kjøttkakene. Selv serverer jeg enten ertestuing eller kålstuing til alt ettersom hva jeg får lyst på. Og tyttebær. Bare saus og potet blir snålt syns jeg. Og makaroni? Næsj...

Gjest ChiengMai
Skrevet

Min favoritt til karbonader og kjøttkaker er peppersaus, ovnsstekte potetskiver penslet med masse urter i oljen, og en frisk salat til med cherrytomater i.

Dæven, dette var skikkelig trendy og ikke kjerring i det hele tatt!

Noen ganger lager jeg potetskivene tynne, da blir de sprø og smnaker nesten som sørlandschips.

''Dæven, dette var skikkelig trendy og ikke kjerring i det hele tatt!''

Pøsj, hva var så veldig trendy med det, da? Ikke noe av det er noen nye oppfinnelser akkurat. Og helt, helt feil.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Ser makaroni_stuing_ ikke er noe alternativ, men det er det jeg liker best til kjøttkaker. Veksler med ertestuing innimellom:-)

Makaronistuing bruker vi til stekte pølser, men ikke til kjøttkaker.

Skrevet

Makaronistuing bruker vi til stekte pølser, men ikke til kjøttkaker.

Jada, til stekte pølser også:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...