Gå til innhold

FU Ord og uttrykk, dilemma:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Javel.

Det har eg også gjort, men har du aldri måttet "bite i det sure eplet" ?

Jo, det har jeg og skal jeg. Reiser til Thailand den 4 så. Det er både bite i det sure eple og svelge kameler.

Skrevet

Jeg satser på å svelge en kamel siden jeg er allergisk mot eple, og tror det er en liten sjokolade-kamel med jordbærfyll inni.

Skrevet

Men har du "stått med lua i handa" noengang da?

Eller møtt seg selv i døra. Det gjør jeg stadig, når jeg ramler dritings inn og snubler i dørstokken mens det ene ermet har satt seg fast på dørhanken.

Skrevet

jeg foretrekker eplevarianten, både som uttrykk og rent praktisk det å ta en eplebit kontra å sette til livs en hel kamel;-)

Skrevet

Epleslaget på Stiklestad?

''Epleslaget på Stiklestad?''

Kanskje var dette nærmere sannheten enn vi tror? I en Aukrust-bok lar han "Bror min" (tror jeg det er) lage en statistisk oversikt over gjennomsnittshøyden på norske soldater. Ut fra tabeller som viser at soldatene hadde blitt så og så mange cm høyere i gjennomsnitt de siste f eks 20 årene, regnet han seg tilbake til 1030 og fant ut at gjennomsnittssoldaten da måtte ha vært 29,5 cm! ;-)

Så et eple ville da være for en ekstremt stor kanonkule å regne;-)

Skrevet

Jeg _tror_ det er litt forskjell på innholdet i de to uttrykkene, omtrent som dette:

Bite i det sure eplet: Man gir seg motstrebende og med tenners gnissel.

Svelge en kamel: Prinsippene er egentlig bare liksom-prinsipper, det er viktigere med fred og ro.

Enig, det er litt betydningsinnhold.

Og stå med lua i hånda er jo _helt_ annerledes!

Skrevet

Eller møtt seg selv i døra. Det gjør jeg stadig, når jeg ramler dritings inn og snubler i dørstokken mens det ene ermet har satt seg fast på dørhanken.

Det er sikkert ikkje noe hyggelig.

Skrevet

Jo, det har jeg og skal jeg. Reiser til Thailand den 4 så. Det er både bite i det sure eple og svelge kameler.

Den skjønte eg ikkje noe av! :)

Skrevet

Jeg satser på å svelge en kamel siden jeg er allergisk mot eple, og tror det er en liten sjokolade-kamel med jordbærfyll inni.

Det hørtes ut som en overkommelig kamel å svelge, noe for Nidar det der trur eg...

Skrevet

Jeg foretrekker å svelge en kamel.

Det gjør faktisk eg og, men liker det ikkje.

Skrevet

jeg foretrekker eplevarianten, både som uttrykk og rent praktisk det å ta en eplebit kontra å sette til livs en hel kamel;-)

Ok, eg foretrekker nok kameler. :)

Skrevet

''Epleslaget på Stiklestad?''

Kanskje var dette nærmere sannheten enn vi tror? I en Aukrust-bok lar han "Bror min" (tror jeg det er) lage en statistisk oversikt over gjennomsnittshøyden på norske soldater. Ut fra tabeller som viser at soldatene hadde blitt så og så mange cm høyere i gjennomsnitt de siste f eks 20 årene, regnet han seg tilbake til 1030 og fant ut at gjennomsnittssoldaten da måtte ha vært 29,5 cm! ;-)

Så et eple ville da være for en ekstremt stor kanonkule å regne;-)

Jovisst men "bror min" var vel ikkje helt god i hue ?

Skrevet

Jovisst men "bror min" var vel ikkje helt god i hue ?

Joda, "bror min" var en gluping og en tidlig statistiker, og ble senere sjef eller noe slikt i Satistisk Sentralbyrå.

Blant de statistiske oppgavene som Kjell tilla broren sin i fortellingene (med en klype salt for sannhetsgehaltet), var at han førte grafer over hostekulene til barna da kikhosten raste over Alvdals-bygda. Barna ringte til "bror min" når de fikk en hostekule, han telte antall host og førte det inn i grafen.

Men selv om han var både smart og foretakssom, kunne det gå galt. Ett år kjøpte han femøres seigmenn, strekte dem og klipte dem i to og solgte hver halvpart for 3 øre per stykk. Men skjebnen ville det slik at han skled med sykkelen på en issvull i vårløsninga. Eska med salgsvarene lå på bagasjebrettet, og havna i grusveien der det ellers stort sett bare var hesteskyss.

Dette ble etter sigende økonomisk ruin for "bror min", for ingen ville ha utstrekte, oppklipte seigmenn med hestemøkk på! ;-)

Den av Kjells venner som var litt "tjukk i huet" var forresten Bonden, men det kan vi ta mer om en annen gang:-D

Gjest D*lilith
Skrevet

Svelge en kamel er bedre enn å bite i det forferdelig sure eplet.

Skrevet

Enig, det er litt betydningsinnhold.

Og stå med lua i hånda er jo _helt_ annerledes!

Ja fy, det vil vi aldri!

Skrevet

Enig med deg, favn. Det er forskjellige betydninger av uttrykkene...Som mamma har man måttet svelge noen kameler (det står en trampoline i hagen, plutselig), mens jeg selv måtte bite i det sure eplet og bare kjøpe kartonger med skrukork:-)

Gode eksempler :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...