Gå til innhold

Leveregler


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest xbellax

''Man er ikke mindre vellykket om man jobber i en garnbutikk enn om man er professor.''

Jeg har aldri snakket om vellykkethet slik du bruker ordet her. Jeg har kun snakket om den ganske åpenbare tingen at de som er professorer er SETT PÅ som KARRIEREMESSIG mer vellykka.

''Det har med hvordan du ser på mennesker, det har med respekten du viser andre (evt den manglende respekten du viser andre), det har å gjøre med hva du opplever som viktig her i livet.''

Hva med å forkludre budskapet i andres ytringer, beskylde de for å være dårlige mennesker? Har det noe med manglende respekt å gjøre?

''Et menneske består av så mye, sørgelig at du reduserer det til et yrke.''

Skjønner ikke hvorfor det ikke går an å forstå jeg... dette dreier seg ikke om mitt menneskesyn, ok? Dette dreier seg om at jeg ikke tror jeg vil bli en del av fellesskapet på et dagsenter, da jeg tror de kommer til å si "han der, han er jo student. han vet ikke hvordan det er å ha det vondt. han vil vi ikke ha noe å gjøre med".

Hvordan vet du hva de andre på et dagsenter driver med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    7

  • Miamarian

    7

  • laban

    5

  • Bookworm

    3

Mest aktive i denne tråden

I en gruppe som sliter med å utføre handlinger som er hverdagslig for de fleste tror jeg du vil passe fint inn, det er jo det samme som du selv sliter med. Og selv om du mestrer på ett område (selv om jeg forstår det som du sliter litt med å gjennomføre studiene dine også?) vil folk skjønne at du sliter på andre.

Kanskje... men jeg frykter det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Megler Smekk

Jepp, enig i det.

Men det har ikke noe med saker å gjøre. =) For jeg har aldri sagt de er noe dårligere. =) Hvis du leser trådene mine på nytt så finner du dette. =) Jeg bare snakker om jeg ikke vil tro noen på noe dagsenter vil forstå at jeg også har problemer, om jeg sier at jeg er student. =)

Så "studenter" kan ikke ha "problemer"? Ærlig talt, hvor tar du dette sludderet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Ja, jeg vet det. Men jeg tror ikke DE vet det. For det har jeg gjennom erfaring forstått at kan være et problem.

Ok. Nå forstår jeg bittelitt mer hva du mener. Du ordlegger deg usedvanlig knotete i denne tråden synes jeg og det var derfor jeg var nær ved å kakke av deg hodet.

Hør her, det du er redd for er at de skal vise deg fordommer......nesten slik du viser dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Megler Smekk

Hvorfor er dere alltid ute etter meg? Jeg skjønner godt hvorfor NHD advarer meg mot å sitte for mye her, blir jo sannsynligvis miljøskadet av all drittslengingen.

Kanskje det er en grunn til at du får slengt så mye "dritt" i trynet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er utdannet sivil ingeniør. Var i en periode av livet mitt veldig psykisk dårlig

og var innom dagsenter. Var ikke noe problem det. Sliter fortsatt psykisk men fungerer iallefall.

Tok de andre i mot deg da? Var du en del av fellesskapet?

Angående "man er ikke mere/mindre "vellykket" enn man gjør d til selv" så må jeg bare legge til at dette overhodet ikke handler om "hvem som er mest verdt". Men det er nok mye arbeidsledighet, dårlig utdannelse og rusmisbruk på sånne dagsentre. Ikke at "slike" er mindre verdt, det er overhodet ikke det jeg mener. Burde ikke være nødvendig å forklare engang. Det jeg snakker om er at jeg ikke tror jeg vil bli mottat fordi de ikke skjønner at en student vet hvordan det er å ha det vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Nå forstår jeg bittelitt mer hva du mener. Du ordlegger deg usedvanlig knotete i denne tråden synes jeg og det var derfor jeg var nær ved å kakke av deg hodet.

Hør her, det du er redd for er at de skal vise deg fordommer......nesten slik du viser dem?

Jeg skjønner ikke hvilke fordommer jeg har kommet med, men ja, jeg er redd for at de har fordommer som går ut på at jeg ikke egentlig har det vondt sliter og er syk. Og trenger og har krav på å være der. (fordi jeg er student) Frykter at de kommer til å skape en slags front mot meg og baktale meg inntil jeg ikke orker å være der lengre. Jage meg ut, nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så "studenter" kan ikke ha "problemer"? Ærlig talt, hvor tar du dette sludderet fra?

Det har jeg ikke sagt. Jeg vet at studenter kan ha problemer.

Hvorfor sier du "studenter"? Er det liksom jeg som er den uempatiske her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er en grunn til at du får slengt så mye "dritt" i trynet?

Er nok det fra tidligere ja, men her i denne tråden kan jeg ikke se hva jeg skal lastes for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok de andre i mot deg da? Var du en del av fellesskapet?

Angående "man er ikke mere/mindre "vellykket" enn man gjør d til selv" så må jeg bare legge til at dette overhodet ikke handler om "hvem som er mest verdt". Men det er nok mye arbeidsledighet, dårlig utdannelse og rusmisbruk på sånne dagsentre. Ikke at "slike" er mindre verdt, det er overhodet ikke det jeg mener. Burde ikke være nødvendig å forklare engang. Det jeg snakker om er at jeg ikke tror jeg vil bli mottat fordi de ikke skjønner at en student vet hvordan det er å ha det vondt.

Men du klarer du å studere?.Det virker jo som du er på dol hele tida og du sier du ikke har tiltak til å pusse tennene engang .Jeg klarer ikke forstå hvordan du klarer disse krevende studiene dine du snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest xbellax

Jeg skjønner ikke hvilke fordommer jeg har kommet med, men ja, jeg er redd for at de har fordommer som går ut på at jeg ikke egentlig har det vondt sliter og er syk. Og trenger og har krav på å være der. (fordi jeg er student) Frykter at de kommer til å skape en slags front mot meg og baktale meg inntil jeg ikke orker å være der lengre. Jage meg ut, nesten.

Men du, dette bunner vel strengt tatt i at du ikke føler at du er syk nok, sliter nok, har vondt nok, strever nok.... dette handler om ditt syn på deg selv, ikke andres.

Jeg vet at miljøene på dagsenter kan tl tider være "harde", men er du der for å skaffe deg venner eller for å få ha noe som gir motvekt til det destruktive i deg? Involver deg i liten grad, si hvem du er og si du sliter, mer enn det har ingen noe med. Du skal ikke fortelle livshistorien din, bare vær deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært bruker av et dagsenter i to år og jeg vil si at jeg absolutt har en fremtid. Jeg skal begynne i studier. De fleste brukerene av dagsenter bruker det en periode før de kommer seg videre.

Det må da være bedre å fungere på et dagsenter enn å være en totalt mislykket student? Jeg har vært mislykket student før pga at jeg har vært svært deprimert, og da kom jeg meg ingen vei.

Må bare si at jeg synes at jeg som har brukt et dagsenter i to år er mer konstruktiv enn deg. Synes ikke det ser ut som at du gjør annet enn å la deg "marinere" i egen psykisk dritt.

Jeg syns absolutt det er bedre å bruke tiden sin på et dagsenter i stedet for å "sitte å marinere i sin egen dritt", men det er jo ikke det dette handler om. Det det handler om er at jeg ikke tror jeg kan gå dit, fordi jeg tror de ikke vil ha meg der.

Det er bra det hjalp deg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest xbellax

Jeg trodde det var mest folk som ikke hadde noe arbeid å gå til...

Vel, det er det ikke. Det er også de som er i jobb og i studier, og desverre sliter mange studenter. Noen trenger dagsenter kun i en periode, noen trenger det for noen måneder og år, det spiller ingen rolle, det viktige her er at man får noe ut av det og klarer å bruke det til å snu og eller vedlikeholde seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du klarer du å studere?.Det virker jo som du er på dol hele tida og du sier du ikke har tiltak til å pusse tennene engang .Jeg klarer ikke forstå hvordan du klarer disse krevende studiene dine du snakker om?

Studerte jo bare 50% dette semesteret. Er egentlig ikke særlig ressurskrevende, er omtrent som å sitte å løse SuDoku (eller hvordan det nå staves).

Jeg sliter litt med studiene også, i og med at jeg ikke mestrer 100%, men jeg sliter mindre med studiene enn de andre tingene her i livet, som hygiene og renhold, trening og mosjon, og det sosiale selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Megler Smekk

Er nok det fra tidligere ja, men her i denne tråden kan jeg ikke se hva jeg skal lastes for...

"De selv har jo ingen fremtid."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Kanskje... men jeg frykter det verste.

Det skjønner jeg, og det henger nok sammen med at du er avvist før.

Poenget er bare at du lettere vil oppleve avvisning igjen dersom du ikke får trent deg på å utføre vanlige, dagligdagse samtaler om alt og ingenting. Det er som regel disse som gjør at mennesker syns noen er hyggelige og får lyst til å snakke mer med dem. Banalt kanskje, men like fullt sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvilke fordommer jeg har kommet med, men ja, jeg er redd for at de har fordommer som går ut på at jeg ikke egentlig har det vondt sliter og er syk. Og trenger og har krav på å være der. (fordi jeg er student) Frykter at de kommer til å skape en slags front mot meg og baktale meg inntil jeg ikke orker å være der lengre. Jage meg ut, nesten.

Jeg tror du overvurderer hva folk flest automatisk antar om studenter.

Den oppfatningen var kanskje mer utbredt tidligere, da bare et fåtall fikk gå på skole lenge nok til å ta noen eksamen som gjorde det mulig å studere. Da var man på enkelte felt langt på vei sikret en framtid som universitetsstudent - jobb det sto respekt av, inntekt osv.

Hos enkelte eldre mennesker kan litt av denne holdningen sitte igjen - jeg får assossiasjoner til faren til Marve Fleksnes, som regner med at legen i togkupeen er den som er mest praktisk anlagt og bør lyttes til i alle sammenhenger. Men han er ikke representativ lenger

tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, dette bunner vel strengt tatt i at du ikke føler at du er syk nok, sliter nok, har vondt nok, strever nok.... dette handler om ditt syn på deg selv, ikke andres.

Jeg vet at miljøene på dagsenter kan tl tider være "harde", men er du der for å skaffe deg venner eller for å få ha noe som gir motvekt til det destruktive i deg? Involver deg i liten grad, si hvem du er og si du sliter, mer enn det har ingen noe med. Du skal ikke fortelle livshistorien din, bare vær deg.

Det kan nok være mye ved meg dette dreier seg om ja... men som du selv sier så miljøet være "hardt". Det jeg frykter er at de vil ta ut sin frustrasjon på meg.

Men tror det går an å være så anonym der da? Har de ikke et slags krav på å vite hvem jeg er og hva jeg gjør der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du overvurderer hva folk flest automatisk antar om studenter.

Den oppfatningen var kanskje mer utbredt tidligere, da bare et fåtall fikk gå på skole lenge nok til å ta noen eksamen som gjorde det mulig å studere. Da var man på enkelte felt langt på vei sikret en framtid som universitetsstudent - jobb det sto respekt av, inntekt osv.

Hos enkelte eldre mennesker kan litt av denne holdningen sitte igjen - jeg får assossiasjoner til faren til Marve Fleksnes, som regner med at legen i togkupeen er den som er mest praktisk anlagt og bør lyttes til i alle sammenhenger. Men han er ikke representativ lenger

tror

Jeg tenker ikke så mye i den retning at de vil tro studenter kan så mye mer... men jeg tror de mener at studenter ikke har kjent hvordan det er å "leve" - altså ikke vet hva smerte og elendighet er for noe. Og at de da vil tenke at jeg er bortskjemt som kommer på dagsenter. Er det noe folk hater her i verden så er det bortskjemte drittunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...