Gå til innhold

Leveregler


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest skjønner?

Men jeg mener ikke noe "ondt" med det ordet. Det er jo fakta at man har _tapt i forhold til_ de med høy inntekt og masse utdannelse.

For å si det sånn så mener jeg at alle trygdede er tapere, men jeg kan fortsatt like de vel så godt som de som ikke er trygdede. =)

"Taper" er en nedsettende betegnelse. Det kan du lære deg jo før jo heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    7

  • Miamarian

    7

  • laban

    5

  • Bookworm

    3

Mest aktive i denne tråden

Du ser svart/hvitt på det. Selv om endel av de på dagsenteret ikke har en karriere som venter på dem, så har de da en fremtid! Selv om det blir vanskelig så gjelder det jo bare ikke gi opp. En person med Karriere har heller ikke så mye fremtid dersom han gir opp.

Ja, de kan jo såklart finne lykken de og, og det å jobbe på rema er absolutt like mye verdt. Men det er jo ikke dette jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Men jeg mener ikke noe "ondt" med det ordet. Det er jo fakta at man har _tapt i forhold til_ de med høy inntekt og masse utdannelse.

For å si det sånn så mener jeg at alle trygdede er tapere, men jeg kan fortsatt like de vel så godt som de som ikke er trygdede. =)

-"For å si det sånn så mener jeg at alle trygdede er tapere, men jeg kan fortsatt like de vel så godt som de som ikke er trygdede. =)"

Her er det dine holdninger/fordommer ødelegger for deg, og hindrer deg i å bli en del av gjengen på dagsenteret. Selv om du mener du kan like dem, så spørs det om de kan like deg når du ser på dem som tapere.

(beklager hvis jeg har misforstått deg nå da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du forstår at hvis du bruker ordet "taper" om de andre på dagsenteret når du er der, at det ikke blir så godt mottatt?

Ja. Men jeg trodde jeg ville bli forstått her som jeg fikk forklare hele mitt syn...

Hva jeg mener "taperne" er verdt har jo overhodet ingenting med dette innlegget å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-"For å si det sånn så mener jeg at alle trygdede er tapere, men jeg kan fortsatt like de vel så godt som de som ikke er trygdede. =)"

Her er det dine holdninger/fordommer ødelegger for deg, og hindrer deg i å bli en del av gjengen på dagsenteret. Selv om du mener du kan like dem, så spørs det om de kan like deg når du ser på dem som tapere.

(beklager hvis jeg har misforstått deg nå da..)

"Taper" betyr bare at man ligger lavere på karrierestigen enn andre... ikke noe mer...

Som _jeg_ bruker det, i alle fall. Jeg skjønner jo at andre legger andre ting i det. Men jeg personlig bruker dette ordet uten at det har noe med menneskeverdi å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg en pause fra DOL.

Jeg er lei av å forklare at jeg ikke ser ned på de som karrieremessig er mindre vellykka enn andre.

(Jeg selv er jo til og med med i denne gruppa - jeg har ikke hatt en jobb på flere år. Og studiene går det i snilefart med.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aimabel

"Taper" betyr bare at man ligger lavere på karrierestigen enn andre... ikke noe mer...

Som _jeg_ bruker det, i alle fall. Jeg skjønner jo at andre legger andre ting i det. Men jeg personlig bruker dette ordet uten at det har noe med menneskeverdi å gjøre...

Du snakker samme språk som oss andre. Det at folk har engasjert seg såpass i denne tråden bør gi deg et hint om hva andre legger i ordet "taper". Du må nesten forholde deg til hvordan andre oppfatter språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yes, I do

Men jeg mener ikke noe "ondt" med det ordet. Det er jo fakta at man har _tapt i forhold til_ de med høy inntekt og masse utdannelse.

For å si det sånn så mener jeg at alle trygdede er tapere, men jeg kan fortsatt like de vel så godt som de som ikke er trygdede. =)

''For å si det sånn så mener jeg at alle trygdede er tapere, men jeg kan fortsatt like de vel så godt som de som ikke er trygdede. =)''

Du er jo trygdet selv? Og tro du meg; Du er ikke noe høyerestilt enn dem bare fordi du studerer. Du kommer jo tydeligvis ingen vei uansett. Hadde du hatt en ok jobb, så kankje. Men du sitter jo inne hele dagen, har ikke noe sosialt liv eller nettverk og kommer deg ikke videre på noe som helst område.

De på dagsenteret kommer seg i det minste ut og snakker med andre mennesker. Så i mine øyne er det faktisk du som er taperen her, ikke brukerne av dagsenteret,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Taper" er en nedsettende betegnelse. Det kan du lære deg jo før jo heller.

Nei, tvert imot. Hvis en sosionom bruker ordet taper så er det ikke i nedsettende betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Men jeg mener ikke noe "ondt" med det ordet. Det er jo fakta at man har _tapt i forhold til_ de med høy inntekt og masse utdannelse.

For å si det sånn så mener jeg at alle trygdede er tapere, men jeg kan fortsatt like de vel så godt som de som ikke er trygdede. =)

"alle trygdede er tapere"

Det er sant i forhold til de som jager etter å få en stor pensjon.

Men tapere som mennesker er ikke alle trygdede.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tvert imot. Hvis en sosionom bruker ordet taper så er det ikke i nedsettende betydning.

Ordet "taper" vil aldri kunne ha en positiv assosiasjon - det ligger i ordets natur. Jeg forstår hvordan du tenker, og at du har en annen måte å tolke ordet på - men for 99 prosent av befolkningen vil ordet "taper" bli regnet som et negativt stempel - uansett hvem som ytrer ordet.

Å tro at det å kalle noen for "tapere" er helt OK, synes jeg er trist.

En av grunnene: Dersom noen "er en taper", beskriver man mennesket. At et menneske har tapt på utdanningsmarkedet, i karriærestigen eller sin helse, er noe helt annet. Da har mennesket (som kan være en "vinner" på alle andre områder), lidd et tap på et område i livet. Man kan heller ikke "tape" noe man ikke ønsker å vinne, så en person som _velger_ ikke å ta en utdanning, er ingen taper, og har heller ikke tapt.

Utdanning behøver ikke å være eneste veien til en karriære - og karriærer er forskjellig. Noen starter "på¨gulvet" og jobber seg oppover - realkompetanse er viktig, den også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser faktisk opp til Sivert søppeltømmer jeg, som jobber og sliter, og tar tak i problemet og forsøker å gjøre noe med det ved å gå på dagsenter hvis livet går han imot.

Jepp, Sivert Søppeltømmer og Rita Remadame er to grepa mennesker de! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Kan være at jeg har problemer med dette. Har ikke tenkt så mye over det før. Det er ingen smerte. =) Men likevel et problem. =)

Kanskje du kan bruke DOL-samtalene til å bli kjent med hvordan du selv reagerer og ter deg i en samtale? Når blir du møtt på en måte du liker, og når blir du det ikke? Hvordan har du formulert deg når det flyter fint? Hva har skjedd når du føler deg angrepet eller misforstått?

Selv syns jeg du både kan være riktig så hyggelig men også spiss og skarp. Ofte er det gjerne et smiletegn og en mer åpen, spørrende tone i den første varianten, mens det er mer spissformulerte og bastante utsagn i den andre. Selv merker jeg at jeg lett går lei av samtaler av den andre varianten, og det er også da du sier at du føler deg dårlig likt av alle her inne. Har du lagt merke til dette selv? Og hvordan stemmer dette overens med dine erfaringer fra RL? Er det samme greia der? Kanskje kan det være en god begynnelse for deg å tenke litt gjennom slike ting? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest erre muli

Jeg fikk litt hakeslepp da jeg leste innlegget ditt første gangen, og svarte så deretter. Nå har jeg lest de svarene du har gitt både meg og andre nedover i trådene her, og ser at du du mente noe annet enn det de fleste av oss kanskje først forsto. Når jeg nå da leser også hovedinnlegget ditt på nytt, har jeg lyst til å svare på en litt annen måte: mer på det du faktisk spurte om.

Du lurer på om du kan opprette noen leveregler som gjør at du får det bedre og i høyere grad mestrer dine studier. Deretter foreslår du tre ting: begrense aktiviteten på dol og andre nettsteder, starte dagen med fysisk trening, holde deg borte fra (u?)sunn mat

Det er alle tre ting jeg tro kan gjøre hverdagen din bedre, og sikkert på den måten også føre til at du mestrer studiene bedre. Trening skal jo være bra for alle, holde seg borte fra usunn mat er vel også lurt for de fleste, og å begrense aktiviteten på dol kan muligens være lurt for deg. Det vet du best selv.

Men så stiller du spørsmål om det holder. Om du får et greit liv bare du gjør dette. Og det tviler jeg vel kanskje på. Jeg tror kanskje ikke livet autimatisk blir "bra" av å endre på disse tre tingene. Man skal ikke ha for høye forventninger heller, for da kan fallet bli for stort. Men jeg tror du vil kunne få det mye _bedre_. Og kanskje finner du også andre leveregler etterhvert, som vil kunne gjøre livet enda bedre.

Du skriver selv at det bare er å prøve. Og ja, det er det. Det synes jeg er en god ide. Prøv, og se hva som skjer. Du vil sannsynligvis ikke ha noen ting å tape på det i alle fall. Som sagt: trening og sunn mat er jo noe som anbefales for alle. Dessuten sier du jo videre at å komme seg opp på et sånt nivå tar tid. Og det har du også rett i. Når du er klar over det på forhånd er det sikkert også lettere å holde ut til du kommer dit.

Innlegget ditt var egentlig ikke så dumt det, når man bare klarte å se bort ifra din noe uheldige formulering som de fleste av oss misforsto og hang oss opp i.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liten løve

Men jeg mener ikke noe "ondt" med det ordet. Det er jo fakta at man har _tapt i forhold til_ de med høy inntekt og masse utdannelse.

For å si det sånn så mener jeg at alle trygdede er tapere, men jeg kan fortsatt like de vel så godt som de som ikke er trygdede. =)

Går ikke du selv på attføring? Er ikke det trygd? Visst er det det. Tror du er lønn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du.Jeg har hatt en hjemmeværende uføretrygdet far.I hele barndommen min var han der.fulgte meg til barnehagen.Lagde middager.fulgte opp i forhold til skole og fritidsaktivteter.Jeg kan love deg i dag at jeg setter enorm pris på han og ser ikke livet hans som meningsløst.

Dessuten har jeg utrolig respekt for de som setter sin ære og forsørge seg selv og sin egen familie med en jobb du definerer som "drittjobber". Som sagt er disse jobbene høyst nødvendig. Og du behøver da ikke ha utdanning for å være smart.Bestefaren min som sleit seg i mange år i veivesenet hadde et enormt bibliotek og masse kunnskap og kunne lett blitt en akademiker.

De velger det fremfor å kanskje gå på stønad.Bidra til samfunnet og ikke bare ta og ta og kreve.

Dessuten tror jeg mange av de som er trygdede bidrar til verdiskapning i samfunnet selv om en ikke kan måle de i kroner.Jeg tror det er svært viktig å kunne se seg selv i speiler jt og like det mennesket en ser.Du trenger vel ikke si at du studerer om du nå er redd for å møte fordommer rundt det.Dagsenter skal jo være noe positivt også da.Ikke konkurranse om hvem som har mest grunn til å slite.

TAKK!!!

Jeg ville også prøve å få fram at yrkeskarriere ikke var det eneste her i livet som gav noen framtid, så leste jeg ditt flotte innlegg og du sa alt jeg ikke klarte å formulere:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan dere ikke bare la språket mitt i fred, og begynne å vri og vende på alt jeg sier? Jeg har aldri sagt at noen er tapere sånn som du mener det - at de er til å bli sett ned på. Men om man jobber på rema så er man opplagt ikke like vellykka som noen som jobber i f.eks. meteorologisk institutt. Hvis man ikke har noen jobb så er man også en taper, fordi man har tapt i forhold til de andre, på karrierestigen.

''Hvis man ikke har noen jobb så er man også en taper, fordi man har tapt i forhold til de andre''

Nå klarer jeg ikke å holde kjeften min lenger!! Tapt!!?? Nei, vet du hva! Mange har _valgt_, fordi de synes andre ting er viktigere, mann, barn, hus, hund, hage enn å bruke all sin tid på en karriere! De har andre verdier i livet enn å ha en godt betalt jobb og gjøre karriere.

Jeg selv ønsker meg en universitetsutdannelse (hadde planene stort sett klare), men jeg så at måtte ofre for mye i forhold til familien for å gjennomføre utdannelsen, og etterpå jobbe. Valgte det som var viktigst for meg (familien), og en utdannelse i et lavtlønnsyrke. Jeg har ikke tapt i forhold til noen. Jeg har et rikt liv sammen med min familie og har tid å bruke på dem. Jeg er nå i tillegg på attføring og har selvfølgelig enda mer tid - men jeg har fortsatt ikke tapt noe som helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker selvsagt om karrieremessig vellykkethet her - jeg har aldri snakket om lykke. Faktisk har jeg en mistanke om at folk på rema er lykkeligere enn de på meteorologisk institutt, fordi jobben er mye mindre stress, og stress går ut over lykken.

Syns det er synd jeg, at det ikke går an å åpne kjeften før man får beskyldninger om det ene og det andre - ikke bare hva man ER, men også hva man angivelig skal MENE...

Hvis du vil at folk skal forstå deg riktig, så må du virkelig begynne å ordlegge deg annerledes.

Så mange mennesker kan ikke misforstå deg på samme måte!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det viktigste for å bli akseptert og få venner alle steder er å se litt ut over seg selv, bry seg om andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TandeB

Jeg ser mer opp til den som ikke har utdannelse, som gjør noe i stedet for å være sinnsykt og kvalmt selvoptatt. Greit at man er seg selv nærmest, og alle er ego av og til, men det du presterer her er rett og slett kvalmt.

Her er svaret mitt: Begynn å kjøre søppel med Sivert Søppelmann eller heng deg på Rita på Rema!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...