Gå til innhold

Leveregler


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Aimabel

Det forekommer helt sikkert, men normale mennesker som har dårlige jobber danner som regel en slags front mot de som har gode jobber eller studerer for å få det. Det er et klasseskille, og det går begge veier. Jeg tror aldri jeg blir akseptert før jeg har en eller annen drittjobb og/eller sliter med rusproblemer.

Det der tror jeg ikke på. Mulig du har dårlig erfaring og har trukket slutningen om at det må være pga utdannelsen din at du føler deg utenfor men... Jeg har slitt meg gjennom en vanskelig tid, og fikk en venn som hadde rusproblemer og jobbet som trailersjåfør. Vi snakket sammen hver dag, jeg respekterte han, og han kommenterte aldri at mine problemer var bagateller selv om jeg var student og aldri har slitt med rusproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    7

  • Miamarian

    7

  • laban

    5

  • Bookworm

    3

Mest aktive i denne tråden

Utdannelsen din betyr vel ikke så mye.

føler du at du har noe å bidra utover utdannelsen?.Eller er det den du legger all din selvtillitt og verdighet på.Kanskje det er derfor du synes det sosiale er vanskelig?

Jeg har aldri ment eller sagt at de uten utdannelse er mindre verdt. Eller at jeg hever meg over de, eller at jeg misliker "slike". Faktisk har jeg fordommer mot endel av de. Føler at alt har kommet så enkelt til de. At de mangler innsikt i verdens realiteter på grunn av dette.

Så når jeg omtaler folk uten utdannelse som "tapere" så er det noe helt annet enn at jeg ser ned på de jeg mener. Jeg mener de karrieremessig har tapt i forhold til andre - de "vellykka" har jo tross alt mangedoblet inntekt.

Nesten alle har totalt misforstått meningen i det jeg har skrevet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennom mange av dine innlegg på DOL. Du sier jo at du knapt er ute av døren, og at når du først er det har du problemer med å forholde deg til folk på en hverdagslig og upretensiøs måte - uten at du har brukt akkurat de ordene.

Kan være at jeg har problemer med dette. Har ikke tenkt så mye over det før. Det er ingen smerte. =) Men likevel et problem. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Jeg snakker selvsagt om karrieremessig vellykkethet her - jeg har aldri snakket om lykke. Faktisk har jeg en mistanke om at folk på rema er lykkeligere enn de på meteorologisk institutt, fordi jobben er mye mindre stress, og stress går ut over lykken.

Syns det er synd jeg, at det ikke går an å åpne kjeften før man får beskyldninger om det ene og det andre - ikke bare hva man ER, men også hva man angivelig skal MENE...

Det er jo måten du snakker om disse menneskene vi reagerer på. Du må vel innrømme at du ikke har sagt så mye positivt. Det er vanskelig å lese det du skriver uten å tro at du mener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er sånn. Bare frykter at folk skal ta ut frustrasjonen på meg, si at jeg ikke hører hjemme der og ikke vet hva det vil si å slite.

Skjønner hva du mener. Men når man er psykisk syk og i tillegg sliter mye med det sosiale er man vel ikke særlig vellykket i noens øyne likevel, enten man er lege, student eller arbeider på Rema eller hva som helst, så en stiller vel ganske likt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der tror jeg ikke på. Mulig du har dårlig erfaring og har trukket slutningen om at det må være pga utdannelsen din at du føler deg utenfor men... Jeg har slitt meg gjennom en vanskelig tid, og fikk en venn som hadde rusproblemer og jobbet som trailersjåfør. Vi snakket sammen hver dag, jeg respekterte han, og han kommenterte aldri at mine problemer var bagateller selv om jeg var student og aldri har slitt med rusproblemer.

Hm... det er selvsagt mulig jeg har forstått alt sammen feil... ville ikke være første gang jeg danner meg oppfatninger av mine problemer som ligger utenfor det som har med sykdom og personlige problemer generelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner hva du mener. Men når man er psykisk syk og i tillegg sliter mye med det sosiale er man vel ikke særlig vellykket i noens øyne likevel, enten man er lege, student eller arbeider på Rema eller hva som helst, så en stiller vel ganske likt....

Ja, får håpe det er sånn. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri ment eller sagt at de uten utdannelse er mindre verdt. Eller at jeg hever meg over de, eller at jeg misliker "slike". Faktisk har jeg fordommer mot endel av de. Føler at alt har kommet så enkelt til de. At de mangler innsikt i verdens realiteter på grunn av dette.

Så når jeg omtaler folk uten utdannelse som "tapere" så er det noe helt annet enn at jeg ser ned på de jeg mener. Jeg mener de karrieremessig har tapt i forhold til andre - de "vellykka" har jo tross alt mangedoblet inntekt.

Nesten alle har totalt misforstått meningen i det jeg har skrevet...

Det var ikke det jeg mente.Jeg tenkte på hvordan du ser på deg selv.

Har du humor ,kan du være en god venn? ,er du lojal og stiller opp.Bryr du deg om andre og kan vise omsorg.Klarer du å prate om løst og fast og oppnå kontakt etc.

Tror du ikke slike ting er mye viktigere i forhold til det sosiale enn hvor en er plassert på karrierestigen.

Hvis en har et veldig dårlig selvbilde er det lett å forsøke å gripe fatt i slike ytre ting.Bare jeg fullfører utdannelsen og får meg en fin jobb så vil jeg få det bedre med meg selv.Bare jeg blir tynn etc så kan jeg være fornøyd med seg selv.Det er så mye mer komplisert enn det dessverre

Hva om du var uføretrygdet og i samme situasjon som du antar de på dagsenteret erTror du at de ville likt deg.Har du noe å bidra med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri ment eller sagt at de uten utdannelse er mindre verdt. Eller at jeg hever meg over de, eller at jeg misliker "slike". Faktisk har jeg fordommer mot endel av de. Føler at alt har kommet så enkelt til de. At de mangler innsikt i verdens realiteter på grunn av dette.

Så når jeg omtaler folk uten utdannelse som "tapere" så er det noe helt annet enn at jeg ser ned på de jeg mener. Jeg mener de karrieremessig har tapt i forhold til andre - de "vellykka" har jo tross alt mangedoblet inntekt.

Nesten alle har totalt misforstått meningen i det jeg har skrevet...

''...de "vellykka" har jo tross alt mangedoblet inntekt''

Det stemmer slett ikke alltid. Sammenlikn f.eks. en akademiker i undervisningsstilling med en ufaglært i en mannsdominert bransje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo måten du snakker om disse menneskene vi reagerer på. Du må vel innrømme at du ikke har sagt så mye positivt. Det er vanskelig å lese det du skriver uten å tro at du mener det.

Jeg har ikke sagt noe nedsettende jeg. Jeg har f.eks. påpekt at rusmisbrukere gjerne har en mye lavere inntekt enn en fyr med doktorgrad på meteorologisk institutt... det er _på denne måten_ jeg mener at rusmisbrukere (f.eks.) er tapere - ikke at jeg mener å snakke nedsettende om noen.

Selv er jeg jo en ganske stor taper. Jeg har gått på trygd i årevis, og jeg har ikke fått til allverdens med studier...

Er det meg selv jeg da snakker negativt om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Hm... det er selvsagt mulig jeg har forstått alt sammen feil... ville ikke være første gang jeg danner meg oppfatninger av mine problemer som ligger utenfor det som har med sykdom og personlige problemer generelt...

Hvis du mener at du ikke har fordommer for mennesker som jobber på Rema eller tømmer søppel, og folk som går på dagsenter og ikke har utdannelse, så er det opplagt at du har et stort problem med å formulere deg slik at folk oppfatter det du sier/mener. Og det er veldig synd for deg, for det er nok det som gjør at folk blir så provosert av det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Jeg har ikke sagt noe nedsettende jeg. Jeg har f.eks. påpekt at rusmisbrukere gjerne har en mye lavere inntekt enn en fyr med doktorgrad på meteorologisk institutt... det er _på denne måten_ jeg mener at rusmisbrukere (f.eks.) er tapere - ikke at jeg mener å snakke nedsettende om noen.

Selv er jeg jo en ganske stor taper. Jeg har gått på trygd i årevis, og jeg har ikke fått til allverdens med studier...

Er det meg selv jeg da snakker negativt om?

Jeg synes ikke du skal kalle noen av dere tapere. Det er like trist at du ser på deg selv som taper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke det jeg mente.Jeg tenkte på hvordan du ser på deg selv.

Har du humor ,kan du være en god venn? ,er du lojal og stiller opp.Bryr du deg om andre og kan vise omsorg.Klarer du å prate om løst og fast og oppnå kontakt etc.

Tror du ikke slike ting er mye viktigere i forhold til det sosiale enn hvor en er plassert på karrierestigen.

Hvis en har et veldig dårlig selvbilde er det lett å forsøke å gripe fatt i slike ytre ting.Bare jeg fullfører utdannelsen og får meg en fin jobb så vil jeg få det bedre med meg selv.Bare jeg blir tynn etc så kan jeg være fornøyd med seg selv.Det er så mye mer komplisert enn det dessverre

Hva om du var uføretrygdet og i samme situasjon som du antar de på dagsenteret erTror du at de ville likt deg.Har du noe å bidra med?

''Tror du ikke slike ting er mye viktigere i forhold til det sosiale enn hvor en er plassert på karrierestigen.''

Snakker du om hva som er viktig her i livet? Ok, ja, jeg mener at disse tingene er viktigere... men dette har jo aldri handlet om hva som er viktig i livet. Jeg har aldri hevet meg over noen.

''Hvis en har et veldig dårlig selvbilde er det lett å forsøke å gripe fatt i slike ytre ting.Bare jeg fullfører utdannelsen og får meg en fin jobb så vil jeg få det bedre med meg selv.Bare jeg blir tynn etc så kan jeg være fornøyd med seg selv.Det er så mye mer komplisert enn det dessverre''

Dette er korrekt ja. Jeg har et dårlig selvbilde, og føler at jeg kan kurere dette ved å få meg en bra utdannelse. Det tror jeg er veldig sant. Tror det hjelper å ha noe å være stolt over. =) Når jeg ikke evner å være en god venn, så kan jeg heller få meg en solig utdannelse =)

''Hva om du var uføretrygdet og i samme situasjon som du antar de på dagsenteret erTror du at de ville likt deg.Har du noe å bidra med?''

Nei, har ikke særlig å bidra med. Tror ikke de ville likt meg da heller. Men da hadde de i alle fall sett at jeg var svak jeg og, og da hadde de ikke fryset meg ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''...de "vellykka" har jo tross alt mangedoblet inntekt''

Det stemmer slett ikke alltid. Sammenlikn f.eks. en akademiker i undervisningsstilling med en ufaglært i en mannsdominert bransje.

Ja, sant det. Men grovt sett da. De med utdannelse tjener jo tross alt mer enn folk som er under attføring (som f.eks. meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener at du ikke har fordommer for mennesker som jobber på Rema eller tømmer søppel, og folk som går på dagsenter og ikke har utdannelse, så er det opplagt at du har et stort problem med å formulere deg slik at folk oppfatter det du sier/mener. Og det er veldig synd for deg, for det er nok det som gjør at folk blir så provosert av det du skriver.

Ja, jeg veit. Jeg har hatt dette problemet i årevis. Har alltid havnet i krangler hvor det for meg virker som om folk er ute etter meg, og beskylder meg for det ene og det andre.

Men ta f.eks. ordet "taper" da. Jeg mener ikke noe nedsettende om dette. Man snakker jo f.eks. om en "skoletaper". Det er en elev med dårlige karakterer. Ikke noe mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Ja, jeg trodde det for det meste var mennesker som ikke hadde særlig karriere å se frem til eller oppvise der. Men som xbellax kunne opplyse meg om er det visst mange som har jobb der, og til og med studerer. Så det var nok litt feil antatt fra min side det der.

Du ser svart/hvitt på det. Selv om endel av de på dagsenteret ikke har en karriere som venter på dem, så har de da en fremtid! Selv om det blir vanskelig så gjelder det jo bare ikke gi opp. En person med Karriere har heller ikke så mye fremtid dersom han gir opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Ja, jeg veit. Jeg har hatt dette problemet i årevis. Har alltid havnet i krangler hvor det for meg virker som om folk er ute etter meg, og beskylder meg for det ene og det andre.

Men ta f.eks. ordet "taper" da. Jeg mener ikke noe nedsettende om dette. Man snakker jo f.eks. om en "skoletaper". Det er en elev med dårlige karakterer. Ikke noe mer enn det.

Men du forstår at hvis du bruker ordet "taper" om de andre på dagsenteret når du er der, at det ikke blir så godt mottatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tror du ikke slike ting er mye viktigere i forhold til det sosiale enn hvor en er plassert på karrierestigen.''

Snakker du om hva som er viktig her i livet? Ok, ja, jeg mener at disse tingene er viktigere... men dette har jo aldri handlet om hva som er viktig i livet. Jeg har aldri hevet meg over noen.

''Hvis en har et veldig dårlig selvbilde er det lett å forsøke å gripe fatt i slike ytre ting.Bare jeg fullfører utdannelsen og får meg en fin jobb så vil jeg få det bedre med meg selv.Bare jeg blir tynn etc så kan jeg være fornøyd med seg selv.Det er så mye mer komplisert enn det dessverre''

Dette er korrekt ja. Jeg har et dårlig selvbilde, og føler at jeg kan kurere dette ved å få meg en bra utdannelse. Det tror jeg er veldig sant. Tror det hjelper å ha noe å være stolt over. =) Når jeg ikke evner å være en god venn, så kan jeg heller få meg en solig utdannelse =)

''Hva om du var uføretrygdet og i samme situasjon som du antar de på dagsenteret erTror du at de ville likt deg.Har du noe å bidra med?''

Nei, har ikke særlig å bidra med. Tror ikke de ville likt meg da heller. Men da hadde de i alle fall sett at jeg var svak jeg og, og da hadde de ikke fryset meg ut...

Det å ønske å ta en høyere utdannelse og være stolt av det er det jo ikke noe galt i.Og en får selvtillitt når en opplever mestring.

Men tror du ikke at det andre er like viktig?.At du vil slike like mye med deg selv om du ikke fokuserer på de andre områdene av livet som det sosiale etc.Du sier jo at mangel på det sosiale nå er med på å gjøre dg psykere.Sånn vil det vel fortsette å være?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal kalle noen av dere tapere. Det er like trist at du ser på deg selv som taper.

Men jeg mener ikke noe "ondt" med det ordet. Det er jo fakta at man har _tapt i forhold til_ de med høy inntekt og masse utdannelse.

For å si det sånn så mener jeg at alle trygdede er tapere, men jeg kan fortsatt like de vel så godt som de som ikke er trygdede. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg mener ikke noe "ondt" med det ordet. Det er jo fakta at man har _tapt i forhold til_ de med høy inntekt og masse utdannelse.

For å si det sånn så mener jeg at alle trygdede er tapere, men jeg kan fortsatt like de vel så godt som de som ikke er trygdede. =)

Vel, jeg kjenner folk som slutta etter niendeklasse, og tjener langt mer enn meg - som er godt utdanna. Ikke har de studielån, heller. Tror ikke akkurat de føler seg som "tapere"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...