Gå til innhold

Akillessenebetennelse


Gjest TorgeirH

Anbefalte innlegg

Gjest TorgeirH

Hei! Jeg er en ung mann på 22 år og har problemer med akillessenebetennelse..fikk det da jeg var på rep.øvelse og hadde sko som presset på senen. Jeg har vert til lege og har hatt tre forskjellige tablettkurer. Uten effekt. Har nå hatt plagene siden slutten av februar i år. Det jeg lurer på er om man blir kvitt plagene uten operasjon dersom det er vevsforandringer rundt akillessenen? har også lest at dersom det varer lenger enn 6 uker så er det ikke inflammasjon lenger, men vevsforandringer..har lyst å begynne å løpe og gå på fjellet igjen!! har også prøvd alle råd og masserer senen daglig..kjøler den også ned med is flere ganger for dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Utmarser med tunge støvler kan være litt av en utfordring og ender ikke sjelden med skade i beina slik du forteller. Den akutte overbelastnings-betennelsen har nok gått over i en kronisk situasjon mer preget av arrvev. Dette gir økt friksjon og smerter og vanlig anti-inflamasjons-behandling duger ikke (kfr. dine 3 atblett-kurer). Noen ganger kommer man ikke utenom kirurgi men jeg synes du skal snakke med legen din (evt. direkte med fysioterapeut) om å få prøve Ultra-lyd-sjokk-bølge behandling. Jeg har god erfaring med dette i slike halv/hel kroniske situasjoner.

Inntil dette skjer får du trene resten av kroppen uten at akillessenene blir belastet. Hva med sykkel på lette gir ??

Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magna

Utmarser med tunge støvler kan være litt av en utfordring og ender ikke sjelden med skade i beina slik du forteller. Den akutte overbelastnings-betennelsen har nok gått over i en kronisk situasjon mer preget av arrvev. Dette gir økt friksjon og smerter og vanlig anti-inflamasjons-behandling duger ikke (kfr. dine 3 atblett-kurer). Noen ganger kommer man ikke utenom kirurgi men jeg synes du skal snakke med legen din (evt. direkte med fysioterapeut) om å få prøve Ultra-lyd-sjokk-bølge behandling. Jeg har god erfaring med dette i slike halv/hel kroniske situasjoner.

Inntil dette skjer får du trene resten av kroppen uten at akillessenene blir belastet. Hva med sykkel på lette gir ??

Lykke til !!

Jeg holdt lenge på med ds. problemet.

Det jeg gjorde var følgende: Fysioterapi 16 behandlinger med ultralyd, masasje og laser. 1 behandling med soneterapi + kiropraktor som oppdaget at foten var delvis ute av stilling (dette gjorde underverker).

Dette tok meg to år.... I dag løper jeg rundt. Men i disse to årene har jeg syklet, svømt og holdt på med yoga. Det er dumt å overbelaste, da kom smertene tilbake.

Jeg ga meg ikke, men forsøkt forskjellige ting. Ikke tabletter og kniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...