Gå til innhold

utbrendthet?, til legen eller noen andre....


Gjest AnnX

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg sliter litt om dagen, har i lengere tid slitt

med en hard influensa, og har vært sykemeldt i to

uker på grunn av dette, men føler meg fortsatt

ikke frisk, jeg føler meg rett og slett konstant

trett, gruer meg til å gå på jobben, på mandag. på

jobben har vi et enormt press på at ting skal

leveres riktig, og til rett tid, vi har hatt det slik i

over et år nå, og det å føle at en aldrig kommer

seg ajour med arbeidet er veldig deprimerende i

lengden, det går rett og slett ut over psyken, dette

sammen med et nokså dårlig arbeidsmiljø gjør sitt

til at det å gå på jobb ikke er noe gøy lenger. Har

en slik ekkel matthetsfølelse når jeg er på jobben,

det er akurat som om jeg er der, men så er jeg

liksom ikke der alikavel (om du skjønner..?), det

er liksom som å gå i en slags døs.. Kanskje dette

jeg føler ikke har noe å gjøre med utbrendthet å

gjøre, men jeg føler meg så maktesløs oppi alt

dette, og noe av grunnen til at jeg har hanglet så

lenge med denne hosten/influensaen tror jeg også

kan komme av at jeg er sliten, I sommer hadde

jeg en lang ferie (4 uker), men allerede etter 1

uke tilbake på jobb så var utmattelsen der igjen,

har liksom ikke noe å ta av.

Så er det den dårlige samvittigheten da, den som

gjør at jeg sier til meg selv at " i morgen skal du

gjøre ditt og datt", men når morgendagen

kommer så orker jeg ikke.... Håper ikke jeg er

den eneste som har det på denne måten, for da

må det være noe alvorlig galt med meg.....

Jeg vil være veldig taknemlig hvis noen der ute

har opplevd det samme som jeg går igjennom nå,

og kanskje det er noen som også har forslag til

hva jeg skal gjøre.

Mvh, meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Standardsvaret er jo gjerne at du skal snakke med legen din eller ta konktakt med en psykiater. Og det er slettes ikke et dårlig råd. Etter mye om og men fulgte jeg det rådet.

Det andre jeg kan fortelle er er basert på egenerfaring og samtaler med andre som rundt tretti år gamle opplever at mentalt overskudd er fullstendig borte. Det vi har kommet frem til er at vi gjerne strever voldsomt etter noen mål vi selv ikke vet hva er. "Vi jobber og skal rekke alt, for det gjør jo alle andre"

Så den noe forenklede konklusjonen på hva man kan gjøre er faktisk å sette seg ned og bestemme selv hvilke mål man har og gi litt faen i å sammeligne seg selv med andre uten å faktisk skjønne hva andre gjør bra og dårlig.

Livet er ditt og du har til tross for at det synes veldig naivt bare ditt eget liv å tenke på. Du bestemmer hva du har tenkt å bruke livet ditt til.

Det er en ganske håpløs målsetting og skulle være like dyktig som alle andre. Det er ikke mulig for et enkelt menneske å ha alle de gode egenskapene som alle andre har. Tenk at du spiller fotball og du har da 10 andre spillere på samme lag. Er det ikke da ganske dumt å tro at du skal ha alle de samme egenskapene som alle andre på laget til sammen? Det er ikke vanskelig å komme frem til denne konklusjonen.

Håper dette er noe som bidrar positivt, det er opp til deg å bruke de rådene du får fra andre.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Må det ha en diagnose? Kan det ikke være at du er "d..lei" jobben din? Ikke alle mennesker og alle jobber passer sammen.

Kanskje det beste tiltaket er å søke ny jobb.

"Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har en stresset, kjedelig (, meningsløs?) jobb: Les Dilbert! Få litt kynisme, sarkasme og ironi inn i arbeidet. Se at det er andre som har det likedan. Få ideer til hvordan takle kollegaer og sjef. Jeg synes ihvertfall det er befriende ;-)

(og har du muligheten, så vurder kanskje en ny jobb)

[

Dilbert er en amerikansk tegneseriefigur. Finnes også en del bøker. Dilbert jobber i et datafirma. Mye dumt slavearbeid. Dumme kollegaer og sjefer. Men utrolig realistisk egentlig! Høyere kvalitet over tegneseiene synes jeg.

]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt jobb før det er forsent!!!!!!!!

Pass på helsa så lenge du har den. Den viser tydelig tegn på at noe er galt i livet ditt.

Vurder hva som stjeler energien din. Finn også ut hva du egentlig har lyst til å gjøre.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...