Gå til innhold

behandlig av utmattelsessyndrom

Anbefalte innlegg

lailen1365381136

Min kjæreste på 48 lider av utmattelsessyndrom. Han mangler ofte total energi og klarer ikke å utføre dagligdagse gjøremål som f.eks. betale regninger, ordne papirer, skrive søknad om bostøtte som han trenger osv. Han føler seg da helt tom og alt blir et ork. Han har hatt en veldig traumatisk barndom der han ble slått av sin far for ingenting, psykisk mobbet og oversett av en samboer av moren og bodde sammen med dem fra han var 13-20 år. Han går nå på tidsbegrenset uføretrygd da han ikke klarer å jobbe pga. sterk prestasjonsangst og utmattelsessyndrom. Han har prøvd et anti-deppresiva middel med negativ effekt. Kan du foreslå noe medikamentell behandling for han? Takknemlig for raskt svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/310272-behandlig-av-utmattelsessyndrom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

I følge Utmattelsesforeningen finnes det ingen medikamentell behandling.

Hvis jeg hadde denne diagnosen, ville jeg først forsøkt Wellbutrin i store doser. Om det ikke hjalp, ville jeg forsøkt ECT - elektrosjokkbehandling.

mariaflyfly

Hvis jeg hadde denne diagnosen, ville jeg først forsøkt Wellbutrin i store doser. Om det ikke hjalp, ville jeg forsøkt ECT - elektrosjokkbehandling.

Funker elektrosjokkbehandling mot ME? Har du evt noen linker å vise til?

Det finnes dessverre ingen medikamentell behandling for utmattelsessyndrom, han må bare lytte til kroppen sin og gjøre så lite som kroppen mener at han skal... dette er en sykdom fra h..** og det er vanskelig å takle å ha den, og det er vanskelig å takle at ens nærmeste har den. En får liksom ikke gjort noen ting, og der er skikkelig frustrerende!!!

Kan du forklare evt positive reaksjoner på elektrosjokkbehandling mot ME, og hvorfor medikamentet du nevner fungerer på denne sykdommen? Og hva er grunnen for at du mener at dette skal hjelpe?

Har han fått påvist ME diagnosen?

Slik eg har forstått det så må en gjennom en svært omfattende "prosess" før en kan fastslå diagnosen med sikkerhet, eg vet prof.dr.med. Harald Nyland ved nevrologisk avdeling på Haukeland Sykehus i er en av de få men der er det lange ventelister.

Har sjøl prøvd å slippe til, men på "veien frem" blei eg frisk. :)

Annonse

Gjest slipsknut

ME-syke har ofte medisinintolerase. Når man får ect, får man også narkose. Narkose kan forverre tilstanden til ME-syke. Har du dokumetasjon på at ECT virker på ME? (som er en somatisk lidelse)

Sier meg enig med NHD.. Eneste jeg har prøvd som i det hele tatt har rørt ved mitt utmattelsessyndrom er wellbutrin. Gjerne i maksimal dose.

Slik eg har forstått det så må en gjennom en svært omfattende "prosess" før en kan fastslå diagnosen med sikkerhet, eg vet prof.dr.med. Harald Nyland ved nevrologisk avdeling på Haukeland Sykehus i er en av de få men der er det lange ventelister.

Jeg fikk time hos Dr.Nyland på under en måned. Det tok ikke mer enn en liten halvtime å konstatere og diagnosere utmattelsessyndrom til tross for tilleggslidelser som depresjon og angst.

Jeg fikk time hos Dr.Nyland på under en måned. Det tok ikke mer enn en liten halvtime å konstatere og diagnosere utmattelsessyndrom til tross for tilleggslidelser som depresjon og angst.

Ok. Da har du vært heldig, eller hatt en lege som kan "snarveiene" for å få time, eg vet om flere som har venta leeenge. :)

Gjest en annen som lurer

Vet du om man må bo i Hordaland for å få time hos han?

Og/eller er det noen tilsvarende leger i Oslo-området?

Nyland tar vel inn pasienter fra hele landet, ellers er det noe som heter ME-klinikken i Oslo som drives av dr. Paul Kavli

http://www.me-forening.no/filer/me_klinikken.pdf

''Vet du om man må bo i Hordaland for å få time hos han?''

Eg vet om folk som bor i Tjøme traktene, og de har fått plass.

''Og/eller er det noen tilsvarende leger i Oslo-området?''

Ja, det er ihvertfall èn som skal være veldig god, men eg kommer ikkje på navnet, du kan søke litt på Nrk sine sider, eg mener han var omtalt/intervju på programmet PULS.

Ps! Du blir normalt ikkje utreda for ME, før "alt" annet er utelukka, så det er normalt en lang prosess.

Kanskje NHD vet om noen dyktige?

Annonse

Gjest Jente31

Du skriver:

"Hvis jeg hadde denne diagnosen, ville jeg først forsøkt Wellbutrin i store doser. Om det ikke hjalp, ville jeg forsøkt ECT - elektrosjokkbehandling"

Jeg har en venninne med denne sykdommen. Fra å være en aktiv jente, og som bare hadde et halvt år igjen av utdannelsen sin, ble hun i ung alder rammet av ME. Hun er så å si invalidisert og lenket til sengen. Jeg vet at hun er villig til å gjøre hva som helst for å bli frisk.

For å få prøve Welbutrin; må hun til psykiater? Likeledes ECT? I så fall; er alle psykiatere villige til å hjelpe, tror du?

Om du kan anbefale noen som kan hjelpe, tror jeg hun vil bli svært glad. Hun bor i midt norge.

Du skriver:

"Hvis jeg hadde denne diagnosen, ville jeg først forsøkt Wellbutrin i store doser. Om det ikke hjalp, ville jeg forsøkt ECT - elektrosjokkbehandling"

Jeg har en venninne med denne sykdommen. Fra å være en aktiv jente, og som bare hadde et halvt år igjen av utdannelsen sin, ble hun i ung alder rammet av ME. Hun er så å si invalidisert og lenket til sengen. Jeg vet at hun er villig til å gjøre hva som helst for å bli frisk.

For å få prøve Welbutrin; må hun til psykiater? Likeledes ECT? I så fall; er alle psykiatere villige til å hjelpe, tror du?

Om du kan anbefale noen som kan hjelpe, tror jeg hun vil bli svært glad. Hun bor i midt norge.

For å prøve Wellbutrin må hun til fastlegen.

ECT må skje på en psykiatrisk avdeling. Jeg tror mange psykiatere "klør i fingrene" etter å prøve ECT på "utmattede", så det burde ikke være vanskelig å finne noen som vil gjøre et forsøk.

Intet av dette er det forsket på. Jeg sier bare hva jeg ville prøvd i stedet for å ligge passiv i sengen i årevis.

Wellbutrin fordi det er den som virker best ved energiløshet.

Gjest Jente31

For å prøve Wellbutrin må hun til fastlegen.

ECT må skje på en psykiatrisk avdeling. Jeg tror mange psykiatere "klør i fingrene" etter å prøve ECT på "utmattede", så det burde ikke være vanskelig å finne noen som vil gjøre et forsøk.

Intet av dette er det forsket på. Jeg sier bare hva jeg ville prøvd i stedet for å ligge passiv i sengen i årevis.

Wellbutrin fordi det er den som virker best ved energiløshet.

Tusen takk for svar.

Det betydde mye for meg, for hun er en av de beste venninnene jeg har hatt, og det er utrolig fælt å se hva dette gjør med henne.

Hun er ikke den som gir seg. Målet hennes er å bli frisk.

Hun har forsøkt alt som er vet jeg - både trening, psykom.fysioterapi, AD, psykoterapi, alternativ behandling osv, bare for å nevne noe. Nå har hun støttekontakt som hjelper henne slik at hun kan komme litt ut. I "verste" fall bruker hun rullestol.

Men har ikke hørt hun har prøvd dette. Det skal jeg virkelig si til henne.

Gjest Jente31

Hei,

Jeg mener å huske at min venninne (som har ME) ble utredet på Haukeland. Hun bor i midt norge. Om du vil, kan jeg spørre henne for sikkerhets skyld.

Snakk med legen og forhør deg om mulighetene.

Gjest mememememe

Du skriver:

mange har med hell blitt friske av noe som heter lightening process i England. Det er og nå mulig å få denne alternative behandlingen i Norge./sjekk lyn prosess på nettet. Koster mye penger men det er det vel verdt. 1/3 del blir friske , 1/3 del blir bedre, 1/3 del blir som de var. en liten prosent kan bli verre. en slektning av meg var i Oslo i juni og hun er blitt bra. Helt utrolige greier for det dreier seg mest om kognitiv tenkning, man blir ikke berørt engang?? Kurset varer tre dager og koster 15000 pluss opphold. Har NHD noen kommentar her?

mange har med hell blitt friske av noe som heter lightening process i England. Det er og nå mulig å få denne alternative behandlingen i Norge./sjekk lyn prosess på nettet. Koster mye penger men det er det vel verdt. 1/3 del blir friske , 1/3 del blir bedre, 1/3 del blir som de var. en liten prosent kan bli verre. en slektning av meg var i Oslo i juni og hun er blitt bra. Helt utrolige greier for det dreier seg mest om kognitiv tenkning, man blir ikke berørt engang?? Kurset varer tre dager og koster 15000 pluss opphold. Har NHD noen kommentar her?

Det er vist i studier at kognitiv terapi virker. Den norske behandlingsveilederen, skrevet av en bredt sammensatt gruppe av noske spesialister, anbefaler også dette.

Utmattelsesforeningen reagerer ekstremt negativt på dette. Jeg har fått et krasst brev fra lederen. De mener pasientene blir verre. Kanskje mest provoserende blir det fordi det da kan "mistenkes" at det er en psykisk komponent i sykdommen.

Nå må jeg dog helle litt kaldt vann i blodet. Om en har betalt 15000 for en behandling i juni, må observasjonstiden på bedringen være noe lenger enn til 14. juli før endelig dom kan avsies.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...