Gå til innhold

Hva er forskjell på psykolog og psykiater? u/t

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Psykiater vs psykolog

En psykiater er en lege med spesialisering innenfor psykiatri. 3 års spesialisering tror jeg det er.

En psykolog er ikke lege, men en som har tatt profesjonsstudiet i psykologi, 6 års utdanning. En psykologspesialist er en som har spesialisert seg videre fra disse 6 årene, dvs 9 år hvis man gjør det på normert tid tror jeg.

Nils Håvard Dahl, psykiater

En psykiater er en lege med spesialisering innenfor psykiatri. 3 års spesialisering tror jeg det er.

En psykolog er ikke lege, men en som har tatt profesjonsstudiet i psykologi, 6 års utdanning. En psykologspesialist er en som har spesialisert seg videre fra disse 6 årene, dvs 9 år hvis man gjør det på normert tid tror jeg.

Stort sett korrekt bortsett fra at spesialiseringen tar ca 5 år for begge grupper.

Gjest Psykiater vs psykolog

Stort sett korrekt bortsett fra at spesialiseringen tar ca 5 år for begge grupper.

Ok :-) Da vet jeg det! Vet du om psykologers "oppgave" i fb med dette må publiseres, eller holder det å skrive oppgave?

Må psykiatere skrive spesialiseringsoppgave også?

Gjest Jente31

En ting jeg har lurt på, er om psykologene og psykiaterne har samme arbeidsoppgaver; eller jobber feks en psykiater mer med medisinering enn med psykoterapi - og en psykolog bare med psykoterapi?

Hvordan vet man hva man skal velge om man feks skal finne en behandler på privatmarkedet? Spiller det noen rolle om man velger en psykiater eller psykolog?

Eller kan man si det sånn at det er en fordel om man velger en psykiater hvis man må gå på medisiner; for da slipper man å henvende seg til fastlegen for å få resepter?

Jeg har bare lurt på dette..

Annonse

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...