Gå til innhold

Er det aldri greit å straffe barn?

Anbefalte innlegg

Hva ville du sagt hvis en av besteforeldrene hadde gjort noe så "uskyldig" som å klype din sønn hvis han ikke gjorde som de sa?

Først hadde jeg reagert mildt foran sønnen min, så han fikk høre at det var galt gjort. Deretter ville jeg sendt han ut av rommet og blitt eitrende forbanna. Jeg hadde sagt at ingen fikk lov til å straffe min sønn fysisk, verken ved klyping eller annet, og gitt beskjed om at det skjedde igjen, så ville de aldri få være alene med han.

Fortsetter under...

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bibben

18

• Glimtipper

8

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• Bookworm

3

Først hadde jeg reagert mildt foran sønnen min, så han fikk høre at det var galt gjort. Deretter ville jeg sendt han ut av rommet og blitt eitrende forbanna. Jeg hadde sagt at ingen fikk lov til å straffe min sønn fysisk, verken ved klyping eller annet, og gitt beskjed om at det skjedde igjen, så ville de aldri få være alene med han.

Tusen takk. Det jeg trenger er nemlig råd på hvordan jeg kan håndtere dette på en konstruktiv måte. Kanskje også noe om hvordan jeg kan få min mor til å forstå at dette er helt uakseptabelt, ja på en slik måte at det aldri, aldri skjer igjen.

Jeg grøsser ved tanken på at slik fortsatt kan skje om ikke i like stor og dramatisk skala som før i tiden. Jeg fatter ikke at man kan velge å slå og på annen måte straffe noen man er glad i på den måten. jeg mener forøvrig at onde, subtile psykiske måter å straffe på også er helt forferdelig.

At slik atferd kan skje i affekt er en ting, noe ganske annet er at dette menneske i helt balansert tilstand mener at det er helt greit. Det er så skremmende at mennesker som jeg faktisk er glad i bærer i seg et potensiale for å utøve slike handlinger på små forsvarsløse mennesker som er helt avhengig av dem. Egentlig helt forferdelig.

Tusen takk. Det jeg trenger er nemlig råd på hvordan jeg kan håndtere dette på en konstruktiv måte. Kanskje også noe om hvordan jeg kan få min mor til å forstå at dette er helt uakseptabelt, ja på en slik måte at det aldri, aldri skjer igjen.

Jeg grøsser ved tanken på at slik fortsatt kan skje om ikke i like stor og dramatisk skala som før i tiden. Jeg fatter ikke at man kan velge å slå og på annen måte straffe noen man er glad i på den måten. jeg mener forøvrig at onde, subtile psykiske måter å straffe på også er helt forferdelig.

At slik atferd kan skje i affekt er en ting, noe ganske annet er at dette menneske i helt balansert tilstand mener at det er helt greit. Det er så skremmende at mennesker som jeg faktisk er glad i bærer i seg et potensiale for å utøve slike handlinger på små forsvarsløse mennesker som er helt avhengig av dem. Egentlig helt forferdelig.

Jeg tror jeg hadde tatt en skikkelig diskusjon. Finn den nødvendige dokumentasjonen og be henne forsvare sitt synspunkt angående dette.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det viktige er at straffen er forutsigbar og at den står i forhold til forseelsen.

Fysisk straff som er forutsigbar og rimelig kan være langt mindre skadelig enn andre typer straff som er uforutsigbar og vilkårlig i sin alvorlighet i forhold til alvorligheten på det barnet har gjort. Når straffen er avhengig mer av forelderes sinnsteming akkurat i øyeblikket enn av forseelsen, mister barent kontrollen over om det blir streffet eller ikke. Denne formen for straff er den mest skadelige.

Gjest Valnøtt

Dette er overgrep og nei - det er ALDRI greit.

Man sier fra - klart og tydelig at det der må du slutte med, det er faktisk forbudt. Og hvis det er ditt barn ville jeg kostet på meg å si at du ødela min barndom - du får ikke prøve deg engang på mitt barns.

Gjest Valnøtt

Det viktige er at straffen er forutsigbar og at den står i forhold til forseelsen.

Fysisk straff som er forutsigbar og rimelig kan være langt mindre skadelig enn andre typer straff som er uforutsigbar og vilkårlig i sin alvorlighet i forhold til alvorligheten på det barnet har gjort. Når straffen er avhengig mer av forelderes sinnsteming akkurat i øyeblikket enn av forseelsen, mister barent kontrollen over om det blir streffet eller ikke. Denne formen for straff er den mest skadelige.

Du mener ikke seriøst at det er greit å slå, klype eller begå andre fysiske overgrep mot barn hvis barnet forventer det? Eller hvis det barnet har gjort er slemt nok? Isåfall - har du et eksempel på hva et barn kan gjøre hvor du mener at det er greit å slå eller klype det?

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du mener ikke seriøst at det er greit å slå, klype eller begå andre fysiske overgrep mot barn hvis barnet forventer det? Eller hvis det barnet har gjort er slemt nok? Isåfall - har du et eksempel på hva et barn kan gjøre hvor du mener at det er greit å slå eller klype det?

Er straff kun klyping og slåing?

Gjest Valnøtt

Tiltredes - først si fra tydelig til den voksne så barnet ser at mor passer på og at dette får ikke bestemor lov til - deretter et rabalder uten like med bestemor på tomannshånd.

Forbehold deg retten til å slå eller klype henne hver gang hun irriterer deg. Synes hun ikke det er kjempegreit så har hun et forklaringsproblem.

Det er ikke mitt barn, men jeg er nært knyttet til det. Men jeg merker at jeg reagerer sterk på dette fordi det setter mange rare tanker i sving.

Det jeg gjerne skulle ha litt innspill på er hvordan jeg tar dette opp.

Jeg vil påstå at klar tale er det beste. Du sier rett ut til dem at det ikke er akseptabelt å avstraffe barn fysisk på noen som helst måte, og du nekter å la dem fortsette å gjøre det. Hvis de ikke gjør dette, tar du barnet ut av situasjonen, bringer det til barnets foreldre og ber dem om å ta det derfra (mtp, å nekte samvær o.l.).

Gjest sjøstjerna

Jeg vet ikke hva du egentlig mente, men det høres i alle fall ut som du sier at man godt kan slå, bare det er forutsigbart. Om du ikke mente det, så burde du oppklare det på en ordentlig måte.

Leser det ikke slik som deg pga sp,målet hans.

Annonse

Skogstrollet

Langt mindre skadelig... Jeg er skuffet NHD, jeg hadde ikke trodd dette om deg.

Gjest plingpling

Hva betrakter du som fysisk forutsigbar straff? Et barn har aldri noen følelse av kontroll være seg om avstraffelsen er fysisk, psykisk, forutsigbar eller uforutsigbar.

Det er kun voksne folk som bruker avstraffelser som kan hevde noe så idotisk! Et barn er forsvarsløst!

Gjest papez

Jeg ble utsatt for en rekke forskjellige straffemetoder i oppveksten - alt i fra taushet/avvisning, til fysisk avstraffelse.

Selv om den fysiske avstraffelsen var vond, gjorde den totale tausheten/avvisningen/innesperringen og det at jeg ikke skjønte begrunnelsen for avstraffelsen langt mer med meg.

At avstraffelsen er uforutsigbar, og avstraffelsen/begrunnelsen ikke står i samsvar med en evt. forseelse, tror jeg som NHD sier, er langt mer skadelig. Ikke dermed sagt at fysisk avstraffelse er ok.

Sagt med andre ord; det å bli straffet uten at du har gjort noe galt/for noe du ikke har gjort, eller får en "stor" straff for en "filleting", ødelegger mer enn en "hardere" _forståelig_ straff.

Skal prøve meg på et eksempel (med fare for å bli misforstått); "bedre" med en dask på rumpa om du virkelig har gjort noe galt (for eksempel stjålet/løyet/vært slem mot andre osv,) - enn å _bare_ bli kjeftet på/innesperret på rommet, eller blir fratatt/nektet et gode, når du ikke med din beste vilje skjønner hva galt du har gjort...

Bare så det er sagt; så er jeg i mot fysisk avstraffelse! Mener det finnes langt bedre metoder til å få barn til å forstå.

Takk GA.

Jeg har ved enkelte anledninger tatt mot til meg og snakket generelt til mine foreldre om at det ikke er nødvendig å slå barn. Det er de ikke helt enige i. Det er problematisk det hele fordi vi har mye med hverandre å gjøre i familien.

Dilemmaet er at et menneske som slår og straffer også har sine gode sider og faktisk kan være svært glad i barnebarnet sitt. Det er vanskelig å skulle være steil og konsekvent og holde en slik bestemor unna et barnebarn på den måten. Men jeg ser absolutt behovet.

Jeg blir regelrett dårlig av å tenke på dette, og livredd for å skape konflikt.

Men hva sier foreldrene til dette barnet da? Står ikke de opp for barnet sitt og forteller bestemor hvor skapet skal stå???

Gjest hitmaker

Jeg skjønner ikke hva dere tar sånn på vei for. Det jeg oppfatter at han sier, er at fysisk straff som er forutsigbar, er mindre skadelig enn annen straff som er uforutsigbar. Det er vel logisk, det?

Det at et barn vet når en spesiell type oppførsel får konsekvenser er med å å heve barnets kontroll over situasjonen, dermed minker angsten også, dersom straffen står i rimelig forhold til det som er gjort. Da er det mer forståelig for barnet at denne konsekvensen kommer, og reaksjonene blir ikke så sterke, eller skadelige.

Men når et barn aldri vet hvordan en forelder vil komme til å reagere uansett hva barnet gjør, det kan ha store skadevirkninger og langvarige traumer. Vilkårlig straff er noe av det mest skadelige som finnes, ustabile foreldre også, og det behøver ikke være den fysiske biten som er verst..

Det kan være fryktelig traumatiserende og angstvekkende for et barn å aldri vite hvordan foreldrene reagerer. Det skaper en sterk følelse av ustabilitet, frykt, angst og usikkerhet. Hvis barnet vet at ved å gjøre xxx så får det et lite klaps hver gang hn gjør det så er det mer forutsigbart og det skaper mindre angst. Hvis barnet aldri vet hva som skjer, så vil barnet etterhvert bære rundt på angst hele tida.

Og alt dette er vel også en gradsforskjell, er jo neppe bra å bli rundjult heller - men det er jo ingen som sier her. Å bli slått er uansett ikke lov, men det var vel heller ikke det Nhd sa noe om.

Tiltredes - først si fra tydelig til den voksne så barnet ser at mor passer på og at dette får ikke bestemor lov til - deretter et rabalder uten like med bestemor på tomannshånd.

Forbehold deg retten til å slå eller klype henne hver gang hun irriterer deg. Synes hun ikke det er kjempegreit så har hun et forklaringsproblem.

''Forbehold deg retten til å slå eller klype henne hver gang hun irriterer deg. Synes hun ikke det er kjempegreit så har hun et forklaringsproblem.''

Herlig!!! ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...