Gå til innhold

Generøs eks-mann og skatteproblematikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en eks-mann som ønsker å betale ned hus- og studielånet mitt. Tilsammen dreier det seg om et beløp på 2.5 millioner kroner. Han er utenlandsk statsborger og er ikke bosatt i Norge. Hvilke regler finnes? Må jeg betale skatt av en slik gave? Vi har to barn sammen på 8 og 10 år. Jeg har vært hjemme i flere år og tatt meg av barna. Vi har ikke vært bosatt i Norge sammen. Vi ble skilt for 5 år siden.

Skrevet

Dette har jeg ikke greie på, men lurer på hvordan det er mulig å overleve uten jobb når du har en gjeld på 2,5 mill?

Skrevet

Man betaler arveavgift på gaver fra personer man er arveberettiget etter.

Siden dette er en eks-mann, er du ikke automatisk arveberettiget. Hvis du da heller ikke er nevnt i testamentet hans, vil det ikke bli arveavgift på gaven.

Skrevet

Dette har jeg ikke greie på, men lurer på hvordan det er mulig å overleve uten jobb når du har en gjeld på 2,5 mill?

Jeg er i jobb nå. Min eks-mann har betalt for oss.

Skrevet

Man betaler arveavgift på gaver fra personer man er arveberettiget etter.

Siden dette er en eks-mann, er du ikke automatisk arveberettiget. Hvis du da heller ikke er nevnt i testamentet hans, vil det ikke bli arveavgift på gaven.

Vil det si at jeg ikke må betale skatt på en slik gave? De virker litt absurd at man kan ta imot store gaver fra "vilt" fremmede uten å måte betale skatt, mens man må betale fra familien? Vel, det er vel ikke vanlig å få gaver fra "fremmede", but still...

Skrevet

Vil det si at jeg ikke må betale skatt på en slik gave? De virker litt absurd at man kan ta imot store gaver fra "vilt" fremmede uten å måte betale skatt, mens man må betale fra familien? Vel, det er vel ikke vanlig å få gaver fra "fremmede", but still...

Skatt betaler man uansett ikke. Det er arveavgift som er aktuelt, og bare hvis du er arveberettiget etter den som gir gaven, da regnes det som forskudd på arv.

Du kan lese reglene her:

http://www.lovdata.no/all/tl-19640619-014-001.html#2

Gjest mandolina
Skrevet

Du skal ikke betale skatt av gaver.

Du skal heller ikke betale arveavgift, fordi du ikke er arveberettiget etter din eks mann, fordi dere er skilt.

Men hvis gaven blir gitt i barnas navn, så må de betale arveavgift, fordi de er hans livsarvinger.

Skriv til likningskontoret og få en skriftlig bindende forhåndsuttalelse om skatteproblematikken, slik du ikke i ettertid får trøbbel, for du må oppgi verdien av gaven på selvangivelsen, for å gi forklaring på hvorfor du plutselig er blitt gjeldfri.

Det er en generøs gave.

Hilsen

Gjest Valnøtt
Skrevet

Det er tydelig at det er stor forskjell på eksmenn - denne står det respekt av :-)

Jeg tror kanskje man skal betale skatt på gaver over en viss verdi - mener det står noe i selvangivelsen hvis man har mottatt gaver på over 10.000 kroner?

Skrevet

Det er tydelig at det er stor forskjell på eksmenn - denne står det respekt av :-)

Jeg tror kanskje man skal betale skatt på gaver over en viss verdi - mener det står noe i selvangivelsen hvis man har mottatt gaver på over 10.000 kroner?

Det der er et poeng. Noen som vet hvor mye?

Gjest mandolina
Skrevet

Man skal ikke betale skatt av gaver.

Det skal bare oppgis på selvangivelsen slik at det blir en forklaring på hvorfor det plutselig blir stor forandring i kapitalen, i dette tilfelle at lånene blir slettet eller nedbetalt.

Hilsen

Skrevet

Nei, det er som sagt ikke skatt på gaver.

Når man oppgir det i selvangivelsen, er det bare for å forklare eventuell formuesøkning.

Gjest Valnøtt
Skrevet

Jeg forsøkte å søke på skatteetaten.no - menneh... jeg ga opp å lese for det var så innviklet. Gaver skal meldes på egne skjemaer, det er noen regler for samboende eller gifte, noen for de som har vært en av delene før, noen ganger skal både giver og mottager sende inn skjema osv...... Men det står ihvertfall masse om det der :-)

• 2 uker senere...
Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei! Dette er et skattespørsmål, og ikke er trygdespørsmål. Mvh. Thomas Myran Advokat

• 2 måneder senere...
Gjest det var interessant!
Skrevet

Du skal ikke betale skatt av gaver.

Du skal heller ikke betale arveavgift, fordi du ikke er arveberettiget etter din eks mann, fordi dere er skilt.

Men hvis gaven blir gitt i barnas navn, så må de betale arveavgift, fordi de er hans livsarvinger.

Skriv til likningskontoret og få en skriftlig bindende forhåndsuttalelse om skatteproblematikken, slik du ikke i ettertid får trøbbel, for du må oppgi verdien av gaven på selvangivelsen, for å gi forklaring på hvorfor du plutselig er blitt gjeldfri.

Det er en generøs gave.

Hilsen

Må man ikke betale arveavgift dersom man arver noen man ikke er arveberettighet til? Dersom nabodama ønsker at jeg skal arve henne, må jeg ikke betale avgift da? Hva med (ikke helt nære) slektninger? Hvor går i så fall grensen?

Gjest mandolina
Skrevet

Må man ikke betale arveavgift dersom man arver noen man ikke er arveberettighet til? Dersom nabodama ønsker at jeg skal arve henne, må jeg ikke betale avgift da? Hva med (ikke helt nære) slektninger? Hvor går i så fall grensen?

Hvis nabodama vil at du skal arve henne og skriver det i testamentet sitt, så skal du betale arveavgift, når du får arven utbetalt. Men hvis samme dama hadde gitt pengene til deg, mens hun levde, så skal du ikke betale arveavgift.

Jeg legger ved link til arveloven, der kan du lese om hvem som arver hvem.

http://www.lovdata.no/all/nl-19720303-005.html

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...