Gå til innhold

Når studielånet begynner å bli mye

Anbefalte innlegg

Askeladden2007
Skrevet

Hei

Jeg er idag 28 år og har et studielån på kr. 400 000. Jeg har nå klart og få en bachelorgrad i psykologi. Planen var opprinnelig å bli psykolog i Norge via profesjonsstudiet, men denne er knalltøff å komme seg inn på så jeg fikk en ba-grad istedet.

Senere fikk jeg vite at man for eksempel kan dra til Danmark og ta mastergraden i psykologi og denne er godkjent som profesjonsstudiet i Norge. I Danmark har de en bachelor+master modell, men ikke i Norge.

Nå er problemet at jeg er blit 28 år og tenker på å etablere meg med jobb, stifte familie etterhvert. Likeså vil jeg bli psykolog.

Det er flere muligheter her:

1.)

ta lån til utdannelse i utlandet og dermed betale alt tilbake når jeg er i jobb. Problemet er at da vil totalt lån være på kr. 680 000. Og jeg skal etter hvert kjøpe bolig....

2.)

ta den norske mastergraden i Norge, men ikke bli psykolog. Da kan jeg jobbe med psykologirelaterte saker, men ikke praksis

3.)

melde meg opp til årsstudiet på vårparte, forbedre karakterer og søke inn på profesjonsstudiet i Norge

I alle tilfeller er det veldig viktig med en jobb ved siden. Jeg vil ikke leve med dårlig økonomi når jeg begynner å nærme meg 30 år.

Noen som har vært i en slik situasjon og som har tips, råd eller veiledning?

Gjest ja de peeenga.....
Skrevet

I regnestykket må du også ta med mulighetene for jobb og hva slags lønnsnivå det er. Du bør du ikke ha en gjeldsbelastning som er særlig mer enn 3 ganger inntekten. Bolig utenfor de dyreste områdene er kanskje det mest aktuelle..

Bra jobba så langt, fin utdannelse du tar!

Skrevet

400.000 i studielån? Det er den dyreste Bachelorgraden jeg har hørt om... ;) Trodde ikke man fikk så mye studielån, jeg.

Ta master i Danmark og bli ferdig fortest mulig, tenker nå jeg.

Askeladden2007
Skrevet

I regnestykket må du også ta med mulighetene for jobb og hva slags lønnsnivå det er. Du bør du ikke ha en gjeldsbelastning som er særlig mer enn 3 ganger inntekten. Bolig utenfor de dyreste områdene er kanskje det mest aktuelle..

Bra jobba så langt, fin utdannelse du tar!

Vel, jeg har tenkt å jobbe heltid, leie hybel på et bofellesskap og ta opp fag ved siden av. Skatteprosenten fikk jeg etter samtale med skatteetaten justert ned til 17% pga studielånet som skal nedbetales. Det frister rett og slett ikke å opp mer studielån nå, men heller ta opp fag i Norge og gå videre på profesjonsstudiet. Bolig får jeg ikke kjøpt før om ca. 2 år, men driver og sparer masse ved siden av.

Gjest peeeenga
Skrevet

Vel, jeg har tenkt å jobbe heltid, leie hybel på et bofellesskap og ta opp fag ved siden av. Skatteprosenten fikk jeg etter samtale med skatteetaten justert ned til 17% pga studielånet som skal nedbetales. Det frister rett og slett ikke å opp mer studielån nå, men heller ta opp fag i Norge og gå videre på profesjonsstudiet. Bolig får jeg ikke kjøpt før om ca. 2 år, men driver og sparer masse ved siden av.

Lønner det seg å betale på studielånet mens du studerer, da? Mente det var rentefritt så lenge du studerte..

Gjest finnes det en mulighet?
Skrevet

''Senere fikk jeg vite at man for eksempel kan dra til Danmark og ta mastergraden i psykologi og denne er godkjent som profesjonsstudiet i Norge. I Danmark har de en bachelor+master modell, men ikke i Norge.''

Jeg beklager at jeg ødelegger tråden litt her nå, men håper virkelig du kan svare meg på dette. Er det jeg siterte virkelig sant? Jeg har så veldig lyst til å ta profesjonsstudie i psykologi, og selv om jeg har meget gode karakerer fra vgs, så er det ikke mulig..

Jeg har forhørt meg på ulike universiteter her, og de sier rett og slett at jeg bare må glemme det, for det er så få som klarer å komme inn. De sa også til meg at det nyttet ikke å ta bachelor eller master her, for å så ta noe mer i utlandet - og deretter få jobbe som psykolog i Norge. Så drømmen ble jo litt knust da..

Men stemmer det her altså? I såfall skal jeg virkelig ta bachelor og så ta master i Danmark! Hvis du har noe mer informasjon om dette blir jeg veldig glad.

Og for å svare litt på det du spør om, jeg syns du skal ta master i Danmark jeg, hvis det er det du vil. (Men nå ser du jo hvor mye jeg brenner for dette da, så kanskje ikke det beste å høre på meg)

Igjen - beklager for at jeg sporet av tråden!

Askeladden2007
Skrevet

''Senere fikk jeg vite at man for eksempel kan dra til Danmark og ta mastergraden i psykologi og denne er godkjent som profesjonsstudiet i Norge. I Danmark har de en bachelor+master modell, men ikke i Norge.''

Jeg beklager at jeg ødelegger tråden litt her nå, men håper virkelig du kan svare meg på dette. Er det jeg siterte virkelig sant? Jeg har så veldig lyst til å ta profesjonsstudie i psykologi, og selv om jeg har meget gode karakerer fra vgs, så er det ikke mulig..

Jeg har forhørt meg på ulike universiteter her, og de sier rett og slett at jeg bare må glemme det, for det er så få som klarer å komme inn. De sa også til meg at det nyttet ikke å ta bachelor eller master her, for å så ta noe mer i utlandet - og deretter få jobbe som psykolog i Norge. Så drømmen ble jo litt knust da..

Men stemmer det her altså? I såfall skal jeg virkelig ta bachelor og så ta master i Danmark! Hvis du har noe mer informasjon om dette blir jeg veldig glad.

Og for å svare litt på det du spør om, jeg syns du skal ta master i Danmark jeg, hvis det er det du vil. (Men nå ser du jo hvor mye jeg brenner for dette da, så kanskje ikke det beste å høre på meg)

Ja, muligheten er der selvsagt. Hvis du tar en titt på denne linken kan du få mer informasjon: http://www.psy.au.dk/index.jsp.

Men jeg vil informere deg om en ting: i den norske bacelorgraden (ihvertfall den jeg har) så var ikke pedagogisk psykologi en del av graden, det er den i Danmark. Både universitetet i København og Universitetet i Århus har dette faget i sin bachelorgrad.

Det kan hende at du får avslag på masterstudiet der, men at du får tilbud om å ta faget der. Videre vil jeg anbefale deg å ha 180 rene studiepoeng i psykologifag. Ikke velg noe annet enn det for det kan hende immatrikuleringen ikke godkjenner. Jeg har 4 av mine medstudenter som tok ba-graden i Norge og som nå studerer master i Århus eller København.

Den eneste haken jeg har fått med meg til nå er at man ikke drive privatpraksis i Norge etter og ha tatt master i Danmark. Men med den konstante mangelen på psykologer i Norge så ser jeg for meg at dette vil bli endret.

Stol heller ikke på studieveilederne på norske universiteter eller høyskoler, de kan ikke nok om dette. Mine kunne heller ikke så mye om dette.

Jeg har selvsagt et brennende ønske om dette, men føler at studielånet er for stort og skal betales tilbake også.

Askeladden2007
Skrevet

Lønner det seg å betale på studielånet mens du studerer, da? Mente det var rentefritt så lenge du studerte..

Det er det også, problemet er bare at jeg nå ikke har fått svar fra Århus angående det eneste faget jeg mangler, de tilbød meg det. Men så er det slik at hvis mange søkte på faget så kunne man risikere at de som sendte søknaden om faget først fikk det da de måtte velge ut kandidater.

Videre er jeg i jobb nå og størrelsen på studielånet blir jo ikke mindre med tanke på 3 år i Danmark og årlig vil det jo koste ihvertfall minst 100 000 kr. Nå trenger man ikke bruke opp alle de pengene da, men dog.

Askeladden2007
Skrevet

Jeg brenner masse for psykologi selv. Jeg fikk avslag hos Århus ifjor høst, men søkte igjen i år. Nå fikk jeg tilbud om å ta det faget jeg mangler, men har ikke fått svar enda om jeg fikk tilbudet eller ikke.

Det frister ikke med å ta for mye lån heller.

Skrevet

Ja, muligheten er der selvsagt. Hvis du tar en titt på denne linken kan du få mer informasjon: http://www.psy.au.dk/index.jsp.

Men jeg vil informere deg om en ting: i den norske bacelorgraden (ihvertfall den jeg har) så var ikke pedagogisk psykologi en del av graden, det er den i Danmark. Både universitetet i København og Universitetet i Århus har dette faget i sin bachelorgrad.

Det kan hende at du får avslag på masterstudiet der, men at du får tilbud om å ta faget der. Videre vil jeg anbefale deg å ha 180 rene studiepoeng i psykologifag. Ikke velg noe annet enn det for det kan hende immatrikuleringen ikke godkjenner. Jeg har 4 av mine medstudenter som tok ba-graden i Norge og som nå studerer master i Århus eller København.

Den eneste haken jeg har fått med meg til nå er at man ikke drive privatpraksis i Norge etter og ha tatt master i Danmark. Men med den konstante mangelen på psykologer i Norge så ser jeg for meg at dette vil bli endret.

Stol heller ikke på studieveilederne på norske universiteter eller høyskoler, de kan ikke nok om dette. Mine kunne heller ikke så mye om dette.

Jeg har selvsagt et brennende ønske om dette, men føler at studielånet er for stort og skal betales tilbake også.

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg visste rett og slett ikke at dette var mulig, at man faktisk kan jobbe som psykolog i Norge, for det var ikke den informasjonen jeg fikk. Og må jo stole på at de på universitetene faktisk har peiling. Men synes dette var gode nyheter!

Har vleidg lyst til å starte privat praksis en gang i tiden, synd at dette ikke er en mulighet, men nå blir det likevel mange år til jeg i såfall er ferdig, og det kan jo være som du sier at det blir en endring på det! Men likevel har man så mange andre muligheter!

Nå ble jeg glad!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

"Den eneste haken jeg har fått med meg til nå er at man ikke drive privatpraksis i Norge etter og ha tatt master i Danmark. Men med den konstante mangelen på psykologer i Norge så ser jeg for meg at dette vil bli endret."

S: Dette bør du ikke satse på. Det er ingen grunn til å tro at kompetansekravene for privat praksis vil bli senket - heller tvert imot. Mangelen på psykologer er også klart avtagende. Vi får stadig flere søkere når vi utlyser stillinger.

Gjest Grågrønn
Skrevet

Med graden fra danmark, trenger du arbeidspraksis i Norge, jeg mener å huske at det er 8 mnd. Dersom du får denne godkjennt og har fulgt hele løpet i Danmark, får du godkjenning som psykolog.

En annen mulighet er å melde seg opp til grunnfaget, flere plasser. Feks Oslo og Lillehammer og Bergen. Slik får du 3 muligheter på et halvt år. Så kan du velge den karakteren du fikk best karakter fra.

Hvis du kan få lengre tid på eksamen, ville jeg søkt om det.

Lykke til.

Gjest Grågrønn
Skrevet

Med graden fra danmark, trenger du arbeidspraksis i Norge, jeg mener å huske at det er 8 mnd. Dersom du får denne godkjennt og har fulgt hele løpet i Danmark, får du godkjenning som psykolog.

En annen mulighet er å melde seg opp til grunnfaget, flere plasser. Feks Oslo og Lillehammer og Bergen. Slik får du 3 muligheter på et halvt år. Så kan du velge den karakteren du fikk best karakter fra.

Hvis du kan få lengre tid på eksamen, ville jeg søkt om det.

Lykke til.

Dvs. da må du melde deg opp som privatist de andre plassene. Men hvis du virkelig vil komme inn, kan det være lurt.

Gjest Grågrønn
Skrevet

Har du sjekket muligheten for å komme inn i Oslo med karakterer fra videregående, det kan også hende at det lønner seg å ta opp fag på en privatskole.

Vel, det er mange muligheter.

Dersom du gjennom noen ekstra år blir garantert å bli psykolog, er du jo sikret lønnsmessig og det skulle ikke by på store problemer å betale ned studielånet når du er ferdig. De fleste får jobb.

Startlønnen er på 360 000 i det offentlige, men de fleste starter på ca 400 000 har jeg lest.

Gjest Tidligere Århus-stud
Skrevet

Det er det også, problemet er bare at jeg nå ikke har fått svar fra Århus angående det eneste faget jeg mangler, de tilbød meg det. Men så er det slik at hvis mange søkte på faget så kunne man risikere at de som sendte søknaden om faget først fikk det da de måtte velge ut kandidater.

Videre er jeg i jobb nå og størrelsen på studielånet blir jo ikke mindre med tanke på 3 år i Danmark og årlig vil det jo koste ihvertfall minst 100 000 kr. Nå trenger man ikke bruke opp alle de pengene da, men dog.

Du får sannsynligvis heller ikke svar fra Århus Universitet hvis du ikke maser etter det. De er utrolig uproffesjonelle når det gjelder å svare på studiemuligheter og så videre.

Skrevet

Dette hjelper kanskje ikke deg, men jeg ser det er flere i tråden her som kan tenke seg å bli psykolog. Jeg har en venninne fra Nederland og der er psykologutdanningen på 4 år. Man velger altså om man vil bli forsker eller klinisk psykolog, og da har man delt utdanningen slik at de som vil bli forskere slipper den kliniske delen av utdanningen og omvendt. Hvordan det er med en evt påbygging av bachlor fra Norge vet jeg ikke, men det går jo an å sjekke.

Askeladden2007
Skrevet

"Den eneste haken jeg har fått med meg til nå er at man ikke drive privatpraksis i Norge etter og ha tatt master i Danmark. Men med den konstante mangelen på psykologer i Norge så ser jeg for meg at dette vil bli endret."

S: Dette bør du ikke satse på. Det er ingen grunn til å tro at kompetansekravene for privat praksis vil bli senket - heller tvert imot. Mangelen på psykologer er også klart avtagende. Vi får stadig flere søkere når vi utlyser stillinger.

Til NHD:

Hva anbefaler du da? Jeg har som sagt en bachelorgrad i psykologi, men vil ikke ta master da forskning er ikke det jeg vil drive på med. Jeg ser for meg at jeg for eks. ar årsstudiet på nytt på NTNU Trondheim, jobber ved siden av. Med dette kan jeg forbedre karakterene og så søke meg inn på profesjonsstudiett.

Det er en del som har reist til Danmark for å ta master i psykologi (i Danmark kalles denne for kandidatuddanelsen). Vil de få problemer med å få jobb i Norge?

Skrevet

Dette hjelper kanskje ikke deg, men jeg ser det er flere i tråden her som kan tenke seg å bli psykolog. Jeg har en venninne fra Nederland og der er psykologutdanningen på 4 år. Man velger altså om man vil bli forsker eller klinisk psykolog, og da har man delt utdanningen slik at de som vil bli forskere slipper den kliniske delen av utdanningen og omvendt. Hvordan det er med en evt påbygging av bachlor fra Norge vet jeg ikke, men det går jo an å sjekke.

Hei, jeg må bare blande meg inn her også jeg. Jeg vil veldig gjerne bli psykolog, og den muligheten du skriver om nå har jeg heller aldri blitt informert om - enda jeg har spurt mye! Men vet du om det er sånn at man kan jobbe som psykolog i Norge etter dette? Hva med å starte egen praksis?

Skrevet

Hei, jeg må bare blande meg inn her også jeg. Jeg vil veldig gjerne bli psykolog, og den muligheten du skriver om nå har jeg heller aldri blitt informert om - enda jeg har spurt mye! Men vet du om det er sånn at man kan jobbe som psykolog i Norge etter dette? Hva med å starte egen praksis?

Det vet jeg desverre ikke.

Finnes det ikke et fagråd (eller hva det nå heter) i Norge som skal kunne svare på det? Det er jo så mange som studerer utenlands nå at de bør ha en viss oversikt over hva som godkjennes, og hva man eventuelt må ha i tillegg for å få utdannelse i utlandet godkjent i Norge.

Du kan jo forhøre deg med ulike undervisningssteder i Nederland og høre om de har hatt norske studenter der tidligere. Det må jo bety at utdannelsen er godkjent i Norge (hvis det er et noenlunde høyt antall i alle fall).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...