Gå til innhold

hvem har rettighetene til navnet?

Anbefalte innlegg

Gjest rådvill tipstaps
Skrevet

Hvem har rettighetene til navnet i følgende situasjon?:

"butikken as" har eksistert i flere år uten stor suksess,

"butikken i oslo" etableres som enkeltm.foretak noen år etter med braksuksess (av noen andre), de har rettighetene til "butikken.no".

kan førstenevnte nekte nr 2 å bruke navnet? og kan nr to ta rettighetene til navnet "butikken" i patentstyret? vil det gå igjennom...?

Gjest singalong
Skrevet

Når du sier "navnet", mener du da nettadressen? Jeg tror den som kjøpte domenet først eier rettigheten til det også. Kanskje utenom personnavn. Var det ikke en periode spekulanter kjøpte opp domener som store firmaer gjerne ville ha? Dette har kanskje endret seg nå?

Gjest rådvill tipstaps
Skrevet

Når du sier "navnet", mener du da nettadressen? Jeg tror den som kjøpte domenet først eier rettigheten til det også. Kanskje utenom personnavn. Var det ikke en periode spekulanter kjøpte opp domener som store firmaer gjerne ville ha? Dette har kanskje endret seg nå?

Nei, mener selve firmanavnet. Domenenavnet er greit, det er vel førstemann til mølla. Tenker på om man kan beskytte firmanavnet som i dette tilfellet vil være "butikken" -kan den med "butikken as" sette en stopper for at at nr 2 beskytter navnet ettersom den første har hatt "butikken" som firmanavn lengst og har et as?

Skrevet

Butikken as har ikke registrert navnet som varmerke hos Patentstyret?

Jeg antar at butikken as og butikken i Oslo driver innenfor samme bransje? I såfall kan butikken as være foregripende for butikken i Oslo slik at de ikke kan registrere sitt foretaksnavn som varemerke hos Patentstyret. Det kan også være at de ikke har rett til å bruke butikken i Oslo som foretaksnavn fordi de kan være egnet til å forveksles i omsetningskretsen. Dette forutsetter at foretaksnavnet "butikken" oppfyller kravene til særpreg etter varemerkeloven. Det kan f.eks. ikke være beskrivende for virksomheten, ikke inneholde navn, stedsnavn, osv.

Gjest Elextra
Skrevet

Du får ingen rettigheter til et navn ved kun å ta det i bruk - ønsker du enerett må du registrere det som varemerke hos Patentstyret.

Det er dermed fritt frem for nr. 2.

Skrevet

Du får ingen rettigheter til et navn ved kun å ta det i bruk - ønsker du enerett må du registrere det som varemerke hos Patentstyret.

Det er dermed fritt frem for nr. 2.

Det er ikke helt riktig. Hvis visse vilkår er oppfylt så har du enerett selv om du ikke har registrert det.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg fikk ikke lov til å registrere det første firmanavnet jeg ville ha fordi det var for mange andre som hadde dette, og en spesifikk i min by - så da måtte jeg bytte.

Vil tro det samme gjelder i patentstyret?

Gjest Elextra
Skrevet

Det er ikke helt riktig. Hvis visse vilkår er oppfylt så har du enerett selv om du ikke har registrert det.

Hun sier at førstnevnte har eksistert i flere år uten suksess, så det er tvilsomt at firmanavnet er innarbeidet.

Gjest rådvill tipstaps
Skrevet

Hvilke vilkår er dette snakk om?

Gjest Elextra
Skrevet

Hvilke vilkår er dette snakk om?

Du kan innarbeidet navnet i markedet, og få enerett på den måten, men det skal ganske mye til; det er ikke nok å ta navnet i bruk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...