Gå til innhold

Allergitest - hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan utføres en allergitest? Vi skulle fått helsjekket en unge med allergi mot bjørk (han ble aldri sjekket, fikk bare utlevert en resept på Zyrtec etc). Han nyser i serier nå, lenge etter bjørkepollensesongen.

Skrevet

Mange tar bare en enkel blodprøve som de sender inn til lab.

Det går også an å ta prøver som man får svar på etter ca 30 min.

Da tar legen/helse sekretæren og lager noen små rift i huden. De bruker som regel underarmen. De drypper da oppi en dråpe veske i de små riftene. Forskjellig veske for hver rift. De setter da merke på hver rift, feks, hund på den ene, bjørk på den andre, egg på den tredje.. osv.. Det spørs helt hva som skal sjekkes.

Dette er smertefritt.

De leser da av på armen etter en stund, for der det blir hevelse tyder det på reaksjon.

Jeg har tatt både denne testen og blodprøver mange ganger..

Håper dette var litt til hjelp :-)

Skrevet

Mange tar bare en enkel blodprøve som de sender inn til lab.

Det går også an å ta prøver som man får svar på etter ca 30 min.

Da tar legen/helse sekretæren og lager noen små rift i huden. De bruker som regel underarmen. De drypper da oppi en dråpe veske i de små riftene. Forskjellig veske for hver rift. De setter da merke på hver rift, feks, hund på den ene, bjørk på den andre, egg på den tredje.. osv.. Det spørs helt hva som skal sjekkes.

Dette er smertefritt.

De leser da av på armen etter en stund, for der det blir hevelse tyder det på reaksjon.

Jeg har tatt både denne testen og blodprøver mange ganger..

Håper dette var litt til hjelp :-)

Takk for info! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...