Gå til innhold

Narkotika er ulovlig

Anbefalte innlegg

Gjest xbellax
Skrevet

Såklart, er man hektet så er det neppe enkelt. Men ingen er født hektet, og det er etter min mening ikke noe problem å unngå å bli hektet.... har selvsagt hørt om folk som har fått smertestillende som morfin på sykehuset, og blitt hektet av dette, og lignende ting, men det er jo faktisk mange helt friske mennesker som bare velger å ruse seg, sånn helt uten videre... disse menneskene burde etter min mening tenke over a) er ikke dette ulovlig? og B) kan det være noe i alle advarslene mot disse stoffene?

Barn av mødre som er rusmisbrukere kan bli født hektet. Dessuten velger man ikke bare å gå å ruse seg, hver eneste rusmisbruker har en historie. Det er alltid en grunn til at folk velger det ene eller det andre, uavhengig om de ser det selv eller ikke. Burde de vite bedre? Absolutt, men noen ganger er trangen til å flykte så sterk at man gjør hva som helst for å komme seg vekk for noen minutter eller timer.

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• Jølsen

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest metallhøna
Skrevet

Den er strengt tatt ikke rund da... den er tykkere rundt ekvator... blir som en ellipse, hvis du ser den fra siden.

Det var ment som en metafor

Skrevet

Hadde det vært noe å forstå så?

Nei, jeg er helt imponert over hvor blind det går ann å bli.

Gjest xbellax
Skrevet

Som rusmisbruker nei, for legene vet jo hvem som betaler og ikke betaler... desverre!

Men sett at man har et psykisk problem... da går man til legen med dette, man forsøker ikke å ruse det bort... jeg skjønner ikke hva det er som foregår oppe i hodene til slike folk, de må jo være grenseløst dumme.

Du må opparbeide deg litt mer fintfølelse smir. Det er bare ikke så enkelt som du fremstiller det her, verden og mennesker er mye mer sammensatt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ah, jeg forstår. Rusmisbrukere og mennesker generelt er bare som løv i vinden, forutbestemt av ting som hvorvidt mamma ruste seg. Men når SMIR faktisk påpeker dette tidligere, startet det en diger hets-kampanje fordi han "fraskriver seg ansvaret for livet sitt".

:-)

Gjest xbellax
Skrevet

Ah, jeg forstår. Rusmisbrukere og mennesker generelt er bare som løv i vinden, forutbestemt av ting som hvorvidt mamma ruste seg. Men når SMIR faktisk påpeker dette tidligere, startet det en diger hets-kampanje fordi han "fraskriver seg ansvaret for livet sitt".

Nei, nå misforstår du smir. Når jeg skriver at alt har en grunn snakker jeg om vedkommende som ruser seg, det er en grunn til at vedkommende gjør det. Grunnen er alt fra psykiske problemer, dårlig økonomi, ødelagt barndom, overgrep, osv osv.. Hvordan i alle dager kan du få det jeg skrev til å bli løv som fyker dit vinden blåser?

Gjest og glasshuset sprakk
Skrevet

Jeg _har_ skrevet mye om meg selv på DOL ja, men jeg er da visselig meget fornuftig åkke som. Er ingen sammenheng der, gitt.

Ja så var det den sjølvinnsikten da.....

Gjest xbellax
Skrevet

Nei, nå misforstår du smir. Når jeg skriver at alt har en grunn snakker jeg om vedkommende som ruser seg, det er en grunn til at vedkommende gjør det. Grunnen er alt fra psykiske problemer, dårlig økonomi, ødelagt barndom, overgrep, osv osv.. Hvordan i alle dager kan du få det jeg skrev til å bli løv som fyker dit vinden blåser?

et lite ps som jeg ikke fikk med.

Det jeg mener er at det er alltid en grunn til at folk velger som de gjør, men det rettferdigjør og unnskylder ikke valget.

Selv om jeg forstår at noen mennesker ønsker å flykte, ønsker å finne måter å takle sin smerte eller uutholdelige livssituasjon på betyr ikke det

at jeg "godkjenner" deres valg om å begynne å ruse seg og la alt gå til helvete, ødelegge seg selv, samfunnet og nære og kjære.

Enig?

Skrevet

Er du ikke i overkant mistenksom nå?

Skrevet

a) jeg gjør ikke noe kriminellt

B) de dårlige valgene jeg tar har mye mindre betydning enn valget om å begynne med narkotika. Jeg ble psykisk syk fordi skjebnen ville det, det er ikke noe jeg hadde skyld i selv.

Nei du har vel ikke ansvar for noe du.......

Gjest xbellax
Skrevet

Ja, vi er enige vi! =)

A) det finnes alltid grunner til hvorfor vi gjør noe

B) det er ikke alltid disse grunnene er noen unnskyldning

C) det er i de fleste tilfeller ingen unnskyldning når det gjelder narkomani

jeg kan også for min egen del slenge med:

D) som regel kan man ikke noe for at man får en psykisk lidelse, og som regel kan man noe for å bli narkoman

*high five!!*

Gjest konskvensen
Skrevet

Kanskje fordi de fleste rusmisbrukere begynner å ruse seg før hjernen er ferdigutviklet. De har ikke mulighet til å se konsekvensen av det de begynner med. Den ferdigheten ikke er ferdigutviklet før man er godt over 20 år.

Har man da ruset seg i flere år allerede vil det ta enda lenger tid før man klarer å se konsekvenser av det man gjør.

Gjest hoderister
Skrevet

:-)

Støtter du SMIR på dette her?

Er det tilfelle burde du sette deg ned å studere litt synes jeg. Skummelt hvis en psykiater har sånne holdninger. Du som er så glad i å ordinere medisiner i hytt og vær burde ha en bedre forståelse av menneskehjernen, dens kjemi og hvorfor mange selvmedisinerer seg... Empati er ikke din store styrke akkurat.

Skrevet

Er det tilfelle burde du sette deg ned å studere litt synes jeg. Skummelt hvis en psykiater har sånne holdninger. Du som er så glad i å ordinere medisiner i hytt og vær burde ha en bedre forståelse av menneskehjernen, dens kjemi og hvorfor mange selvmedisinerer seg... Empati er ikke din store styrke akkurat.

Synes du det er overraskende at denne såkalte psykiateren ikke har empati? Han har da aldri kommet med annet enn piss.

Gjest kakao er mye bedre
Skrevet

Ja, vi er enige vi! =)

A) det finnes alltid grunner til hvorfor vi gjør noe

B) det er ikke alltid disse grunnene er noen unnskyldning

C) det er i de fleste tilfeller ingen unnskyldning når det gjelder narkomani

jeg kan også for min egen del slenge med:

D) som regel kan man ikke noe for at man får en psykisk lidelse, og som regel kan man noe for å bli narkoman

Hvis du hadde slike psykiske smerter at du lå og vrei deg. Du bodde milevis fra andre mennesker og hadde ingen medisiner og så ingen mulighet for hjelp. Ikke visste du å sette navn på dette, og ikke visste du at det fantes hjelp. En mann kommer innom og byr deg narkotika og sier han vil hjelpe deg. Du er 15 år gammel. Hva tror du at du ville ha gjort?

Eller det samme, men du hadde store fysiske smerter, så vondt at du ikke greide å holde ut. Ville du tatt narkotika?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har ingen problem med å fortså lysten til rus.

Jeg smiler av SMIRs påvisning av at argumentene om ansvar for egne handlinger for enkelte er meget inkonsistente og avhengig av hva saken gjelder.

Jeg arbeider daglig med narkomane. Jeg ser at de som kommer seg ut av dette, er de som innser sitt aget ansvar for rusingen.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg bruker ikke narkotika, men det er ikke først og fremst fordi det er forbudt - det er vel så mye fordi jeg ikke tror det er godt for meg.

Nå skiller jeg litt mellom hasj/marihuana og sterkere stoffer, da.

Skrevet

Jeg har ingen problem med å fortså lysten til rus.

Jeg smiler av SMIRs påvisning av at argumentene om ansvar for egne handlinger for enkelte er meget inkonsistente og avhengig av hva saken gjelder.

Jeg arbeider daglig med narkomane. Jeg ser at de som kommer seg ut av dette, er de som innser sitt aget ansvar for rusingen.

Livet er ikke svart hvitt og ingenting er enten/eller. Teori og praksis er ikke alltid sammenfallende, men det overrasker meg ikke at du som fagperson ikke klarer å se dette...............

Jeg tror en må ha tilegnet seg en del livserfaringer for å forstå dette, og jeg skjønner nå at ikke alle psykiatere er like "oppdaterte" på hva som skjer her på jorda... :)

Det er lettvint for deg som kanskje ikke har vært ute i skikkelig hardt vær å si at "en har ansvar for livet sitt sjølv". Alle har det, helt klart - men prøv selv å være psykisk syk, eller slite med alvorlige problemer før du uttaler deg. Du som psykiater burde jo vite at en ikke kan ta utgangspunkt i seg selv når en skal hjelpe andre.. Hvert enkelt tilfelle er unikt.

Etter min mening har du et altfor enkelt bilde av virkeligheten. Kanskje du også skulle sette deg ned å nyansere virkeligheten litt? Virker som du har satt inne hele livet med bøker og gjort deg opp meninger ut i fra teori og ikke har peil på hva som foregår i verden for øvrig. Da skal en være forsiktig å sette seg selv på en pidestall............

Skrevet

Jeg er glad Politiet forsøker å gjøre noe med det. De idiotene som begynner med det der hadde kanskje avstått hadde det vært litt mer skremsler. Hadde det vært lovlig hadde det nok gått over alle hauger...

Det finnes mange måter å være idiot på........... ikke alle innbefatter rus............

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...