Gå til innhold

Narkotika er ulovlig

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Livet er ikke svart hvitt og ingenting er enten/eller. Teori og praksis er ikke alltid sammenfallende, men det overrasker meg ikke at du som fagperson ikke klarer å se dette...............

Jeg tror en må ha tilegnet seg en del livserfaringer for å forstå dette, og jeg skjønner nå at ikke alle psykiatere er like "oppdaterte" på hva som skjer her på jorda... :)

Det er lettvint for deg som kanskje ikke har vært ute i skikkelig hardt vær å si at "en har ansvar for livet sitt sjølv". Alle har det, helt klart - men prøv selv å være psykisk syk, eller slite med alvorlige problemer før du uttaler deg. Du som psykiater burde jo vite at en ikke kan ta utgangspunkt i seg selv når en skal hjelpe andre.. Hvert enkelt tilfelle er unikt.

Etter min mening har du et altfor enkelt bilde av virkeligheten. Kanskje du også skulle sette deg ned å nyansere virkeligheten litt? Virker som du har satt inne hele livet med bøker og gjort deg opp meninger ut i fra teori og ikke har peil på hva som foregår i verden for øvrig. Da skal en være forsiktig å sette seg selv på en pidestall............

Jeg har ikke sittet inne med bøker "hele tiden". Om noen akademiker virkelig har tatt del i "det virkelige liv", er det meg. Slik er det fortsatt og vil sannsynligvis være det alltid.

I tillegg får en ganske god innsikt i virkeligheten ved å arbeide med pasienter 5 dager i uka i mer enn 25 år.

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• Jølsen

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest hoderister
Skrevet

Jeg har ingen problem med å fortså lysten til rus.

Jeg smiler av SMIRs påvisning av at argumentene om ansvar for egne handlinger for enkelte er meget inkonsistente og avhengig av hva saken gjelder.

Jeg arbeider daglig med narkomane. Jeg ser at de som kommer seg ut av dette, er de som innser sitt aget ansvar for rusingen.

Ja et stort problem er at folk ikke er konsekvente. Empati handler om å klare å sette seg inn i noe utenfor det man har følt på kroppen selv.

Har en narkoman søster selv og må innrømme at jeg mer enn en gang har hatt lyst til å putte henne i en båt og dumpe henne på en øde øy, men så tar fornuften overhånd. Hun er jo ikke ved sine fulle fem. Gjorde noen dumme valg som 15 åring. Vi vokste ikke opp under veldig trygge forhold og mangel på kjærlighet hjemme fikk henne til å søke det andre steder. Som 15 åring er man ikke utstyrt med alle de nødvendige verktøy enda. Selv hadde jeg flaks fant kjærligheten i hest. Fortsatt er hest mitt "dop".

Men skal man klandre henne nå fordi hun ikke klarer å se at det kun er hun selv som må gjøre noe for at livet skal bli bra? Med ruset hjerne er det helt umulig å tenke fornuftig. Skal man klandre en 15 åring for å gjøre dumme valg? I den alderen lever man i nuet.

De narkomane som klarer å se at de er de eneste som kan ta kontrollen over lykken er veldig heldige. Man kan ikke alltid velge å forstå. Man kan ikke velge å få aha opplevelser. Man er heldig som forstår.

Gjest tillyfilly
Skrevet

Du ville nok aldri kjørt for fort heller?

Både forbudt og farlig både for en selv og andre.

Gjest og glasshuset sprakk
Skrevet

Jeg har ikke sittet inne med bøker "hele tiden". Om noen akademiker virkelig har tatt del i "det virkelige liv", er det meg. Slik er det fortsatt og vil sannsynligvis være det alltid.

I tillegg får en ganske god innsikt i virkeligheten ved å arbeide med pasienter 5 dager i uka i mer enn 25 år.

Joda, men det forundrer meg ofte over hvor svart/hvitt og bastant du likevel kan være.....

Gjest tillyfilly
Skrevet

Jeg har faktisk ingen sympati med folk som mister lappen pga. råkjøring og eller fyllekjøring heller...

Det er det nok ingen som har.

Men du ville heller aldri kjørt for fort?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...