Gå til innhold

Lyst på ny jobb, utdanning?

Gjest Hva trenger jeg av utdanning?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva trenger jeg av utdanning?
Skrevet

Jeg er møkklei jobben min. Jobba på samme sted i 9 år. Er kontorsekretær med en del selvstendig arbeid. Nå stopper det seg opp og jeg kjeder meg, gjør mindre og mindre for hver dag og synes ikke det er rettferidg ovenfor meg selv eller bedriften at jeg blir her. Har fagbrev i kontorfag + en del erfaring selvsagt.

Har lyst til å bli legesekretær, eller evt. ped.leder i barnehage. Liker å jobbe med mennesker, og er veldig glad i barn.

Hva trenger jeg av utdanning for å bli legesekretær og ped.leder? MÅ jeg gå lærerhøyskolen for sistnevnte? Eller er det kveldsskole/kurs som jeg kan gå? Hva med legesekretær da? Jeg trenger ny jobb før jeg blir gal, denne jobben gir meg ingenting lenger og tærer på humøret og livsglden min.

Gjest Legesekretær
Skrevet

Jeg er legesekretær - eller helsesekretær som det nå heter. Det finnes også en utdanning som heter medisinsk sekretær. Medisinsk sekretær tror jeg mangler laboratoriedelen, derfor kan de som oftest kun jobbe på sykehus. Her er det mest vanlig kontorarbeid, men litt forskjellig etter hvor en jobber. Jeg jobber som helsesekretær på sykehus - som postsekretær for en sengepost. Dette er en jobb jeg trives med, den er variert og det er et godt miljø på jobben.

Jobber du på legekontor får du enda mer variert arbeid, ofte er det jobbrotasjon, hver sin tur på lab, i skranke osv... Her får du ta blodprøver, EKG, sette vaksiner osv.

Utdanningen kan du enten ta på vanlig videregående skole, det gjorde jeg.

De tar opp en del voksne og, i klassen min var det kun 2 som var 17-18 år, resten var i alderen 23-50.

Du kan og ta det som kveldskurs, men det koster penger.

På videregående er det gratis bortsett fra bøker osv. Du kan søke statens lånekasse om stipend og evnt. lån.

Det er ikke så lett å få jobb som legesekretær føler jeg nå, de fleste tviholder på jobbene sine. På sykehuset hvor jeg jobber nå er det bemanningsstopp, så dukker det opp nye jobber der er det vikarene som har førsteretten...

Er du villig til å flytte på deg er det kanskje lettere.

Pedagogisk leder er kanskje lettere å få seg jobb som nå når de påstår de skal utvide barnehagetilbudene. Ta førskolelærerutdanning på høyskole.

Skrevet

For å bli ped.leder må du ha 3-årig høgskoleutdanning, fortrinnsvis førskolelærer utdanning eller barnevernspedagog, evt annen relevant pedagogisk høgskoleutdanning. For å komme inn på høgskole må du ha videregående. Lykke til..:-)

Gjest hilsen tidligere helsesekretær
Skrevet

Ville ikke valgt å bli helsesekretær, da det er vanskelig å få jobb. Det er også dårlig lønn og mange gang ensformig og stressende yrke. Førskolelærere er det stor mangel på, og ville nok heller satset her siden du er glad i barn.

Gjest ViViola
Skrevet

Ville ikke valgt å bli helsesekretær, da det er vanskelig å få jobb. Det er også dårlig lønn og mange gang ensformig og stressende yrke. Førskolelærere er det stor mangel på, og ville nok heller satset her siden du er glad i barn.

''Det er også dårlig lønn og mange gang ensformig og stressende yrke.''

Nå spør jeg av ren uvitenhet: Er en helsesekretærstilling så mye mer stressende enn andre yrker, da? Altså, er ikke helsesekretærene de som sitter i skranken på legekontorer/hos fysioterapeuter osv., de som tar telefonen når du ringer og ber om time og slik?

Hva i en slik stilling gjør den spesielt stressende? Ser at du anbefaler å jobbe i barnehage - DET ville være hva jeg kaller et stressende yrke. :-)

Skrevet

Har også hørt at legesekretær er dårlig betalt. Da kan du vel heller bli sykepleier? Evt gå for ped.leder.

Lurt g beundringsverdig at du tenker på å utdanne deg til noe annet, nok av de som gror fast. Sykepleier vet jeg kan tas også over deltid, så da kan man sikkert det med flere andre utdannelser også .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...