Gå til innhold

Hvordan kommunisere med en som har mistet.......

Anbefalte innlegg

Gjest Rådvilla
Skrevet

språket? dette har skjedd etter to hjerneslag. Personen er yngre voksen. Det er kjempevanskelig. Personen er selv kjempe frustrert, og blir bare irritert.

Hvordan gå frem for å møte denne personen på en grei måte.

Gjest Rådvilla
Skrevet

Klarer ikke vedkommende å snakke?

Nei, lager lyder. Språksentret i hjernen er svært skadet.

Skrevet

Kan personen skrive, anten med hånd eller data?

Vi har en bekjent som bare sier noen få ord etter hjerneblødning. Noen som besøkte henne, registrerte at hun snakket noe mer da hun fikk telefon fra søsteren som bor langt borte.. Da følte hun seg mer nødt til å kommunisere på en måte som søsteren kunne forstå.

Aliza1365380759
Skrevet

Nei, lager lyder. Språksentret i hjernen er svært skadet.

Ved skade i språksenteret er det vel venstre hjernehalvdel som er skadet, vet du om det er skader i fremre del av temporallappen, bakre del, eller begge? Siden du sier personen kun lager lyder går jeg ut fra at det er skader i begge, og har det som kalles "global afasi" (tror jeg). Vil det da bli lettere hvis en forsøker å appelere mer til den høyre hjernehalvdelen, i form av kroppsspråk, bilder, og sånt..? Hvis dere kan litt tegn til tale kan det også hjelpe kanskje..? Det brukes jo ofte på barn som av ulike årsaker har vanskelig for å forstå kun det språklige, siden man lettere forstår det man både ser og hører, enn det man bare ser, og hvis kroppsfunksjonene ellers er brukbare, vil det kanskje også gjøre det lettere for h*n selv hvis h*n kan lære noen basic-tegn etterhvert, f.eks tørst? (som jo kan være vanskelig å forklare når man ikke kan si det med ord). For å gjøre kommunikasjonen lettere tror jeg også det er viktig at du ikke har bakgrunnsstøy, at du ordlegger deg på korte og ukompliserte måter, og ikke stiller spørsmål som er for lange eller krever lange svar.

Dette er ikke akkurat noe fasitsvar, og jeg har på ingen måte særlig kompetanse på temaet (jeg har bare vært på mange kurs i "tegn til tale" i forbindelse med Downsbarn), så det er mer noen tanker som kanskje kan få deg til å tenke på mulige måter å lette kommunikasjonen på.

Skrevet

Da tror jeg det lureste er å rådføre deg med noen som virkelig har greie på det der... ikke blant DOL's mange forståsegpåere.

Bra sagt! Ser du, du er ikke håpløs, som du pleier å si du er!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...