Gjest Elextra Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Det var en smart måte å lære det på Jeg vet hvor alle tastene ligger, men er litt for utålmodig av meg. Det går så seint i forhold til om jeg ser på tastene. Jeg vet jo at det går kjemperaskt om jeg trener litt. Dette innlegget er skrevet med touchmetoden Det går raskere når du kan følge med på hva du skriver på skjermen mens du taster, og dermed begrense behovet for korrektur :-). (hehe, sier jeg, som stadig har tastefeil både her i forum og ellers) 0 Siter
Anonym 82 Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Jepp! Jeg tok maskinskriving som valgfag på ungdomskolen - og gikk ut med S:-) Jeg har aldri jobbet med pc, så tallene sitter ikke så godt lenger, og jeg kan bomme en gang eller to hvis jeg skal treffe z for eksempel. Tok en touchtest for et par år siden igjen. Husker ikke helt hvor mange bokstaver jeg hadde i minuttet, men jeg kom rimelig godt ut heldigvis! 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Det går raskere når du kan følge med på hva du skriver på skjermen mens du taster, og dermed begrense behovet for korrektur :-). (hehe, sier jeg, som stadig har tastefeil både her i forum og ellers) Jeg klarer det på mobilen, he he. Jeg er en racer til å skrive sms 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Ja, heldigvis! Det er av de tingene som virkelig er nyttig for den som jobber mye med skriftlig informasjon; jeg sparer _mye_ tid på mailskriving i forhold til flere av mine kolleger. Punsjer også med talltastaturet uten å se på, det er også kjekt både til regningsbetaling og jobb. :-) Lærte touch på videregående, da det enda var skrivemaskiner. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Jeg klarer det på mobilen, he he. Jeg er en racer til å skrive sms Har massevis av feil i sms'ene mine, jeg - synes alltid den foreslår feil ord først, og ofte har jeg for mye hastverk til å rette opp. Kan bli noen rare meldinger på den måten. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Har massevis av feil i sms'ene mine, jeg - synes alltid den foreslår feil ord først, og ofte har jeg for mye hastverk til å rette opp. Kan bli noen rare meldinger på den måten. Det slipper du om du ser på skjermen 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Det slipper du om du ser på skjermen Gjør jo delvis det, men tydeligvis ikke nok 0 Siter
birdie Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Selvsagt brukte vi skrivemaskin *ler* Jeg hadde også noen data-timer. Men ikke for å lære touch. Jeg fikk lov å leke meg litt med en Commodore 64 i noen av mattetimene, husker jeg - ellers var det ikke mye dataundervisning da jeg var på skolen. *steingammel* 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Jeg skriver like fort som jeg snakker, og ser så og si aldri på tastaturet om det ikke er et vanskelig ord eller noe. Det sitter i fingrene etter ti år foran skjerm & tastatur 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Gjør jo delvis det, men tydeligvis ikke nok Det hender jeg også bommer med den ordboka. Jeg sendte sms en gang der jeg ba mannen min vaske datterens kloke. Det skulle stå kjole. En annen gang jeg var på jobb og holdt på med noen senger skreiv jeg "Jeg har bare 5 penger igjen". Det er mest flaut å slurve med ordboka når en skriver til folk en ikke kjenner så godt. 0 Siter
BMS! Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Jepp, og jeg lærte det på handelsgymnasium i sin tid. Og vi hadde skriveprøver på tid, på skrivemaskin HAHA.... Nå følte jeg meg super gammel med mine 33år. 0 Siter
Kalevala Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Ja jeg kan :-) Lærte det på videregående. Det foregikk på gammeldagse skrivemaskiner med skikkelig tunge taster. På kateteret stod det en stor lystavle vi skulle se på, med lys og plingelyd for de bokstavene som skulle skrives. Her er et spill for de som vil trene på hastigheten: http://sesam.no/spill/spaceinv/ 0 Siter
jubalong70 Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Jeg lærte touch på ungdomsskolen. Hadde maskinskriving som valgfag i 8. klasse Brukte det ikke noe i det hele tatt før jeg fikk meg jobb som 21 åring. Da kom alt tilbake. Nå skriver jeg fort, og det kommer godt med både i jobb, og nå i studiene 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Jeg bruker sikkert ikke den ordinære touch-metoden, men noe i nærheten i alle fall. Skriver temmelig fort og trenger ikke alltid se på tastaturet nei. Har fått mange kommentarer både fra kjæresten og på jobb om at jeg skriver så fort. ) 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Jeg var ikke av dem som hadde maskinskriving i valgfag på ungdomsskolen, dessverre. Kunne hatt bruk for det i jobben min - hadde vært kjekt å se skjermen samtidig! Har min egen, selvkomponerte "touch"-metode, og det går ganske bra unna det også :-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Jeg fikk lov å leke meg litt med en Commodore 64 i noen av mattetimene, husker jeg - ellers var det ikke mye dataundervisning da jeg var på skolen. *steingammel* ''Jeg fikk lov å leke meg litt med en Commodore 64 i noen av mattetimene, husker jeg - ellers var det ikke mye dataundervisning da jeg var på skolen'' På vgs hadde vi noen BBC-maskiner (lignet vel Commodoren 64) og noen Tiki-maskiner - husker lykken var å få tak i den Tiki-maskina som hadde 2 diskettstasjoner for da slapp man å ta ut disketten med tekstbehandlingssystemet og sette inn en annen når man skulle lagre. ;o) Tekstbehandlingssystemet het forøvrig Brum og var totalt uberegnelig, plutselig kunne alt du hadde skrevet være borte! 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Jeg gikk på kurs i maskinskriving, og hadde maskinskriving på handelsskolen, hvor vi hadde blindtaster og skjerm så vi ikke kunne se tastene. Lærte også å bruke tastene på talltastaturet med touch metoden. Skriver uten å se på tastene, og skriver ganske fort. Synd at barna ikke lærer touch på skolen i dag. Hilsen 0 Siter
org Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Ja, jeg skriver touch. Ikke så kjempefort (det var vel ei side man kunne sjekke tastetrykk pr. min - men den finner jeg ikke). Men jeg juksa da vi skulle lære å "touche" tallene, så på alle tall må jeg se. Og på sånne bokstaver som vi sjelden bruker - z, x, q osv. 0 Siter
....AV Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Ja, jeg kan touch. Lærte det i valgfag på ungdomsskolen og er veldig glad for det. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke barna lærer det på skolen i dag. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 Jeg bruker ikke en klassisk touch, men en hjemmemekket variant med litt varierende antall fingre. Men jeg skriver raskt (kan notere i tilnærmet talefart) og ser ikke på tastaturet mens jeg skriver, nei. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.