Gå til innhold

FU: Pålegg fra barndommen - godt eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest hønse-Magda
Skrevet

Bortsett fra til jul, kanskje, hvor dere fikk en halv skive servelat hver, som skulle vare til 3 brødskiver, og så dro dere sakte den halve servelatskiva foran dere på brødet mens dere spiste?

Helt riktig, bortsett fra at servelaten ikke var oppfunnet den gang. Vi brukte i steden sur hestepølse (Gamle-Svarten).

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

7

• guttas

6

• morsan

3

• Aggathe

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Røkte kjøttpølser og knakkpølser er da ikke det samme? Men middagspølser = røkte kjøttpølser ja.

Da jeg var barn kunne vi kjøpe røkte- eller urøkte kjøttpølser (middagspølser) i kjøttdisken.

Skrevet

Jeg vokste opp på 60-tallet da det fremdeles var måling og veiing av barn for å være sikre på at de _økte_ i vekt.

Av alle ting har jeg spist mange meter med - fleskepølse. Er det noen som vet hva det er lenger? Jeg likte "det hvite" best. Dvs. omtrent rent fett. Tror jeg fikk margarin under også, altså skikkelig flesk på smør.

Jeg så det igjen i en stor matvarebutikk på 80-tallet og kjøpte en liten stump av nostalgiske grunner. Det ble med den ene...

Fleskepølse, røkt og urøkt, får man fortsatt kjøpt i kjøttdisken på "Spar". I hvertfall her hos oss. Det smaker barndom, men jeg har alltid skrapt av den fettbelegget rundt, både da jeg var barn og nå.

Skrevet

Er du nå sikker på at det er banan i Banos i det hele tatt? Det er jo å foretrekke framfor kjemisk framstilt bananessens, da. Husker vi lagte det i kjemitimen på videregående. Bananessens, altså. Ikke Banos ;)

Det står banan i varedeklarasjonen, i hvert fall, så jeg regner med at det stemmer. Ser på det som et slags banansyltetøy med ekstra fett i, sånn ernæringsmessig.

Skrevet

Er du fra Pakistan?

Dette er en "rett" som er vanlig i nde fleste land i de trakter. Der spiser man det man får og holder kjeft.

Skrevet

Helt riktig, bortsett fra at servelaten ikke var oppfunnet den gang. Vi brukte i steden sur hestepølse (Gamle-Svarten).

Vel - hva kan jeg si? Annet enn at "hest er best som pålegg" ;-)

Gjest hønse-Magda
Skrevet

Dette er en "rett" som er vanlig i nde fleste land i de trakter. Der spiser man det man får og holder kjeft.

Trodde du var trønder...

Skrevet

Det står banan i varedeklarasjonen, i hvert fall, så jeg regner med at det stemmer. Ser på det som et slags banansyltetøy med ekstra fett i, sånn ernæringsmessig.

He, he. Kraftkost, med andre ord! I våre sunnhetsfokuserte dager kunne det ha vært en idé å be fabrikken bytte fettet ut med tran eller selolje...

Gjest annlovinda
Skrevet

Husker jeg likte sjokolade HaPå. Den finnes vel ikke lenger? Kun den vanlige. Fantes vel også en lys hapå, den likte jeg ikke.

Ellers likte jeg både sunda og banos. Banos var noe av det beste jeg fikk på skiva.

Ellers husker jeg at jeg elsket å spise lunsj på lørdag hos mormor og bestefar. Da var det loff med smør og sukker, stekte poteter og lungemos og spaghetti ala capri. Er ikke mye av dette som frister i dag kan jeg jo si.

Skrevet

Husker jeg likte sjokolade HaPå. Den finnes vel ikke lenger? Kun den vanlige. Fantes vel også en lys hapå, den likte jeg ikke.

Ellers likte jeg både sunda og banos. Banos var noe av det beste jeg fikk på skiva.

Ellers husker jeg at jeg elsket å spise lunsj på lørdag hos mormor og bestefar. Da var det loff med smør og sukker, stekte poteter og lungemos og spaghetti ala capri. Er ikke mye av dette som frister i dag kan jeg jo si.

Nå fikk jeg lyst på brød med smør, sirup og brunost...

Skrevet

Feriepålegg var Nøtte... Og det var godt. :-)

Sunda, HaPå og Banos hadde vi aldri.

Gjest annlovinda
Skrevet

Nå fikk jeg lyst på brød med smør, sirup og brunost...

Hm, det husker jeg også godt fra barndommen. Det var jo skikkelig godt da, og søtt.

Godt det snart er middagstid, blir jo rent sulten av å sitte å lese her nå.

:)

Skrevet

Feriepålegg var Nøtte... Og det var godt. :-)

Sunda, HaPå og Banos hadde vi aldri.

Nøtte var jo kjempegodt ;)

Skrevet

Jeg vokste opp på 60-tallet da det fremdeles var måling og veiing av barn for å være sikre på at de _økte_ i vekt.

Av alle ting har jeg spist mange meter med - fleskepølse. Er det noen som vet hva det er lenger? Jeg likte "det hvite" best. Dvs. omtrent rent fett. Tror jeg fikk margarin under også, altså skikkelig flesk på smør.

Jeg så det igjen i en stor matvarebutikk på 80-tallet og kjøpte en liten stump av nostalgiske grunner. Det ble med den ene...

Fleskepølse var en av mine favoritter. Jeg er født på 70-tallet. Jeg ville ha kjøttet i midten, men mest mulig av det hvite sammen med. Nam det var godt. Det hender enda jeg kjøper fleskepølse(på joker her jeg bor) men jeg unngår helst det hvite nå ja.. så noe har forandret seg iallfall selv om jeg fortsatt synes det i midten er godt.

Gjest trafalgar
Skrevet

Hos meg var det sirup det beste jeg fikk på nybakt brød.

Ingenting slår varmt hjemmebakt brød, med smør og sirup på. Og det er favoritten min i dag også.

Skrevet

Ja husker disse fra barndommen;

Hapå hvit(men var det Ananssmak, det kunne jeg aldri tenkt meg), Sunda(det fikk jeg kun hos farmor), Rømme med sukker(det var godt av og til), Sjokade.

Leverpostei med Rødbeter synes jeg er utrolig godt. Synes Rødbeter er kjempegodt til fiskegrateng sammen med raspete gulrøtter. Eller til stekte fiskekaker uten saus.

Gomme var også godt.

Husker også middagspølser på lang hermetikkboks.

Likte aller best toro gryteretter etterhvert, det var stas i forhold til all den hjemmelagede middagen ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...