Gå til innhold

Husleieregler

Anbefalte innlegg

Gjest påsana
Skrevet

Jeg skal leie en leilighet nå og huseier har skrevet i kontrakten at det er en minimumstid på ett år. Jeg kan si opp etter 9 mnd, men må altså bo der i 12 mnd. Er dette egentlig lov? Er det ikke vanlig å kunne si opp etter 3 mnd? Jeg er usikker på om jeg tør å skrive under på dette for et år er ganske lang tid... Man vet aldri hva man gjør om såpass lang tid.

Skrevet

Jeg vet ikke om det er lov, men jeg har sett svært mange annonser med ett års bindingstid.

Skrevet

Det kommer ann på. Er leiligheten i hans hus der han bor selv? I så fall kan kontrakten tidsfestet til 1 år. Er den ikke det, så må en tidsbegrenset kontrakt være på minimum 3 år. Alternativet da er en tidsubegrenset kontrakt, med kontraktsfestet oppsigelsestid.

Gjest påsana
Skrevet

Det kommer ann på. Er leiligheten i hans hus der han bor selv? I så fall kan kontrakten tidsfestet til 1 år. Er den ikke det, så må en tidsbegrenset kontrakt være på minimum 3 år. Alternativet da er en tidsubegrenset kontrakt, med kontraktsfestet oppsigelsestid.

Nei, dette er en separat leilighet.

Gjest påsana
Skrevet

Det er lov.

Hva hvis jeg får meg jobb langt unna om 4 mnd og vil flytte ut da? Hva skjer om jeg bare flytter ut og ikke betaler husleia for resten av året? De beholder vel depositumet tenker jeg, men det er vel ikke straffbart ellers?

Skrevet

Nei, dette er en separat leilighet.

Da er ikke en tidsbestemt kontrakt på 1 år lov, med mindre kontrakten er formulert slik at du har rett til å bo der i 3 år men at du har lov til å si opp etter 1 år.

Husleieloven er klar på dette - skal en kontrakt tidsbegrenses, så skal den være på minimum 3 år. Vil man ikke inngå en så lang kontrakt, så må man ha en tidsubestemt kontrakt som kan sies opp.

Skrevet

Hva hvis jeg får meg jobb langt unna om 4 mnd og vil flytte ut da? Hva skjer om jeg bare flytter ut og ikke betaler husleia for resten av året? De beholder vel depositumet tenker jeg, men det er vel ikke straffbart ellers?

Bør du ikke heller prøve å leie et sted det ikke er ett års bindingdtid dersom du har tenkt å flytte før det er gått et år?

Forøvrig har nok Nikki rett i det med tre år hvis det er en slik type leilighet. Loven er også ganske klar på at dersom regelen er tre år, og kontrakten er skrevet for en kosrtere periode så går kontrakten automatisk over til å bli tidsubestemt, og du kan med andre ord flytte ut når du vil. (Det samme gjelder når regelen er ett år og det skrives for et kosrtere tidsrom)

Dersom jeg var i din situasjon ville jeg imidlertid fortalt utleier dette og ikke bare satse på at alt gikk bra.

Persille1365381127
Skrevet

Da er ikke en tidsbestemt kontrakt på 1 år lov, med mindre kontrakten er formulert slik at du har rett til å bo der i 3 år men at du har lov til å si opp etter 1 år.

Husleieloven er klar på dette - skal en kontrakt tidsbegrenses, så skal den være på minimum 3 år. Vil man ikke inngå en så lang kontrakt, så må man ha en tidsubestemt kontrakt som kan sies opp.

Problemet er vel at huseier vil at hun skal på der MINIMUM ett år, og at hun ikke vil det. Ikke at han har tidsbestemt den.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Som leietaker er du godt beskyttet av loven. Utleier er det ikke. Tidsbegrenset kontrakt gir en sikkerhet for utleier- at han har fastsatt dato når leietaker flytter ut.

Gjest påsana
Skrevet

Takk for nyttig info! :)

Gjest påsana
Skrevet

Bør du ikke heller prøve å leie et sted det ikke er ett års bindingdtid dersom du har tenkt å flytte før det er gått et år?

Forøvrig har nok Nikki rett i det med tre år hvis det er en slik type leilighet. Loven er også ganske klar på at dersom regelen er tre år, og kontrakten er skrevet for en kosrtere periode så går kontrakten automatisk over til å bli tidsubestemt, og du kan med andre ord flytte ut når du vil. (Det samme gjelder når regelen er ett år og det skrives for et kosrtere tidsrom)

Dersom jeg var i din situasjon ville jeg imidlertid fortalt utleier dette og ikke bare satse på at alt gikk bra.

Takk for hjelp! :) Jeg har ikke planlagt å flytte ut før det har gått ett år, men jeg er ikke sikker på hvor jeg får meg jobb etter hvert og er redd for å binde meg for lenge. Men regner med at jeg skal bo der i mer enn et år.

• 2 uker senere...
Skrevet

Problemet er vel at huseier vil at hun skal på der MINIMUM ett år, og at hun ikke vil det. Ikke at han har tidsbestemt den.

Jo, men hun kan ikke fratas retten til å si opp kontrakten med mindre kontraken er bindende for huseier i minst 3 år. En variant som er mye brukt er at leietager gis rett til å si opp kontrakten etter 1 år, men samtidig gis rett til å bli boende i 3 år dersom leietager ønsker det. Den varianten er grei.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...