Gå til innhold

NHD: Velge mann å starte familie med

Anbefalte innlegg

Ring han klokken tre om natten i isende snøfokk og si at du har kjørt deg fast, godt tom for bensin, punktert el.l.

De fleste klarer å faike positive sider i den situasjonen.

;-)

mvh

Du er sikker på at du mente det der? "De fleste", ikke "de færreste"?

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

7

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

• Lillemus

1

• laban

1

Gjest får i ulveklær

Jeg vil bare si at jeg forstår deg veldig godt.

Jeg er ikke nhd, men jeg tror det er lurt å bare komme seg vekk fort som fy, om slike trekk viser seg.

Ofte vil de vise anger (utad) og love bot og bedring (min erfaring), men da tror jeg det er lurt å holde seg hard, være sterk og ikke gi etter.

Bare noen tanker fra en med erfaring på et slikt område.

Samtidig kan det være vanskelig å vurdere hva som er 'akseptable menneskelige feil' og hva som er deal-breakers, når man står midt oppi. ...

Gjest får i ulveklær

Ring han klokken tre om natten i isende snøfokk og si at du har kjørt deg fast, godt tom for bensin, punktert el.l.

;-)

mvh

Så holder man på sånn en stund til man sitter igjen med de som ikke kan sette grenser og som eksploderer til slutt.......

:)

Så holder man på sånn en stund til man sitter igjen med de som ikke kan sette grenser og som eksploderer til slutt.......

:)

;-)

Poenget er at man må lære å kjenne hverandre i både de stressede og trivielle hverdagssituasjonene.

mvh

Gjest Elextra

Hva med mennesker som forandrer personlighet i beruset tilstand og blir voldelige - men som holder maska i edru tilstand (vedvarende eller ei)? En bør kansje være obs på disse også, selv om en sjelden drikker?

Er det forresten noe som tilsier at en er "den egentlige jeg" i beruset tilstand? Har lurt lenge på dette.

Nysjerrig hilsen,

''Hva med mennesker som forandrer personlighet i beruset tilstand og blir voldelige - men som holder maska i edru tilstand (vedvarende eller ei)? En bør kansje være obs på disse også, selv om en sjelden drikker?''

Jeg vil tro at en bør være mer obs på disse enn på noen andre, når det gjelder søk etter aktuell partner.

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva med mennesker som forandrer personlighet i beruset tilstand og blir voldelige - men som holder maska i edru tilstand (vedvarende eller ei)? En bør kansje være obs på disse også, selv om en sjelden drikker?

Er det forresten noe som tilsier at en er "den egentlige jeg" i beruset tilstand? Har lurt lenge på dette.

Nysjerrig hilsen,

Det er en del av helheten. Styr unna.

Oppførsel i fylla er forøvrig en god test på "grunnmuren" i personligheten.

Et annet enkelt tips som jeg går god for:

Ti dagers fjelltur med telt i regnvær. Tåler dere det, vil det gå bra videre.

"Ti dagers fjelltur med telt i regnvær. Tåler dere det, vil det gå bra videre"

He he, sikkert derfor vi fremdeles holder sammen etter snart 20 år da. Jeg holdt ut år etter år med teltliv, men nå er det nok:-)

Gjest unntak finnes

Det tipset har jeg hørt, og syntes det virket bra. Og jeg fant mannen som tålte Fjellturen Fra Helvete. Den eneste gangen jeg har vært mer sliten, var da jeg fødte eldstemann, men han holdt humøret oppe, og delvis meg også.

Dessverre stemte det ikke.

;-)

mvh

Da ringer du ikke en (potenisiell) kjæreste - da ringer du NAF! ;o)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det tipset har jeg hørt, og syntes det virket bra. Og jeg fant mannen som tålte Fjellturen Fra Helvete. Den eneste gangen jeg har vært mer sliten, var da jeg fødte eldstemann, men han holdt humøret oppe, og delvis meg også.

Dessverre stemte det ikke.

Som sagt, 100% sikkerhet får en aldri.

Men det er likevel en god test.

Takk for svar!

Å velge en som fungerer i hverdagen er jo et minimum. Ved å gi det tid kan man også sile ut de som bare er 'midlertidig forbedret', den ser jeg.

Har likevel sett flere eksempler på velkledde menn fra velmøblerte hjem som står opp tidlig om morgenen, har god jobb, ordnet økonomi, er strukturerte, snakker pent om eksen, - og likevel viser seg å være drittsekker når forholdet ikke lenger går på skinner, være seg etter ett eller fem år eller når man har fått barn sammen.

Er det noe man kan gjøre for å gjennomskue slike på et tidlig tidspunkt, noe genialt man kan si som ikke vil skremme han bort dersom han ikke har disse trekkene man frykter?

Eller må man bare avvente og heller komme seg vekk fort som fy når slike trekk viser seg? Man vil jo ikke bruke unødvendig tid på å kysse frosker når klokka tikker.

Jeg tror det er helt urealistisk å finne en partner og alltid oppfører seg "etter boka" uansett situasjon!

Selv velkledde, veltilpassede menn (og kvinner) som fungerer fint som medmenneske og person, vil kunne vise dårligere sider i en presset situasjon, eller når man blir utsatt for skuffelser.

At en person blir "drittsekk" når forholdet sprekker eller går dårlig, betyr ikke nødvendigvis at han/hun er et dårlig menneske i utgangspunktet. Som regel er det et resultat av skuffelser og sårede følelser

Det er sjelden bare den enes skyld når forholdet begynner å skjære seg. Og motgang i forholdet, og gjentatte skuffelser, vil logisk nok også endre partenes væremåte mot hverandre.

Jeg tror også at de fleste personer er istand til å miste besinnelsen og si / gjøre noe dumt hvis man er såret og lei seg.

Du kan nok m.a.o ikke gardere deg mot at mannen du ønsker å treffe, også kan ha sider du ikke liker fullt så godt...

Hemmeligheten ligger i å kunne skille mellom rasjonelle og irrasjonelle reaksjonsmønstre hos parteren.

Hvis reaksjonene ikke står i forhold til hendelsene, bør det ringe noen bjeller...

Annonse

Gjest Vil ikke ha noen storsjarmør jeg

Grøss.... Den mannen som hadde overlevd å bli med meg på en slik tur ville jeg egentlig vært storfornøyd med om ikke saksøkte meg jeg..... ingen varmekabler, ikke varmtvann, ikke peis.... :-)

Men greier man det der og fortsatt er forelsket så må det jo være ekte!

Jeg ville vært obs på voksne mennesker som drikker seg dritings. Spesielt om de i tillegg blir bøller av å være full.

Jeg synes ikke begrep som "den egentlige jeg" gir så mye mening. Man er da hele seg, på godt og vondt. Man ser en side av en person når h*n er hyggelig og edru. Og en annen siden når h*n velger å drikke seg full samme hvor gal h*n vet han kan bli i fylla.

I et parforhold skal man leve med _alle_ sidene av en person. Det innebærer at om en person har sider det ikke går an å leve med, får man heller ikke med seg de sidene man setter pris på.

mvh

Takk for svar til deg og alle de andre. Jeg har nok mye å lære når det gjelder andre mennesker og en evnt ny partner i fremtiden..

Synes forøvrig denne tråden var svært nyttig å få med seg :-)

Gjest får i ulveklær

Jeg tror det er helt urealistisk å finne en partner og alltid oppfører seg "etter boka" uansett situasjon!

Selv velkledde, veltilpassede menn (og kvinner) som fungerer fint som medmenneske og person, vil kunne vise dårligere sider i en presset situasjon, eller når man blir utsatt for skuffelser.

At en person blir "drittsekk" når forholdet sprekker eller går dårlig, betyr ikke nødvendigvis at han/hun er et dårlig menneske i utgangspunktet. Som regel er det et resultat av skuffelser og sårede følelser

Det er sjelden bare den enes skyld når forholdet begynner å skjære seg. Og motgang i forholdet, og gjentatte skuffelser, vil logisk nok også endre partenes væremåte mot hverandre.

Jeg tror også at de fleste personer er istand til å miste besinnelsen og si / gjøre noe dumt hvis man er såret og lei seg.

Du kan nok m.a.o ikke gardere deg mot at mannen du ønsker å treffe, også kan ha sider du ikke liker fullt så godt...

Hemmeligheten ligger i å kunne skille mellom rasjonelle og irrasjonelle reaksjonsmønstre hos parteren.

Hvis reaksjonene ikke står i forhold til hendelsene, bør det ringe noen bjeller...

Jeg sier ikke jeg forventer at han skal være et overmenneske og være oppofrende og glad uansett hva som skjer.

Jeg vil bare kunne skille på et tidlig tidspunkt hvem som er velbalanserte og har potensiale til å holde ut også når det går trått. Hvem som helst kan jo oppføre seg bra og være trofast når livet smiler til en.

Det går vel noen grenser der også, mellom hva som er innen normalen hva reaksjoner ved motgang gjelder.

Gjest Vil ikke ha noen storsjarmør jeg

Men det var før jeg hadde vært gift i mange år og blitt bedagelig...

I dag hadde jeg ringt NAF, deretter mannen min i fall han kunne blitt bekymret.

;-)

mvh

Hadde jeg stått der i pen kjole ville jeg satset på å få hjelp, men ellers hadde jeg fikset det selv og sluppet å stå og vente.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...